Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Tog mig ett par år att komma på
    Då fick jag lära mig snabbare nu då tack vare dig, har undrat i några månader hur man gör.
    Jag kom just på att jag inte skulle gjort kulfiskmat av mina 2 kräftor jag hade i karet! De är ju ganska bra på att titta ut under saker... Kom på det just när jag matade kulan :s Jaja lätt att vara efterklok.
    Typiskt.

    Bara testade min nya kunnskap.
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Tog mig ett par år att komma på

      I menyn ovan finns tecknet " inom en ring. Dubbelklicka på det så dyker 2 st QUOTE upp - klipp ut texten. Markera den text du vill ha - högerklicka och klipp ut och klistra in mellan de bägge QUOTE
      Tack för hjälpen med detta
      Men den var ju bra i så mån att det ges ett gyllene tillfälle för mig att påminna om att vi här på Zoopet lagt in en artikel om hur man "Photoshoppar" med hjälp av ett gratisprogram http://www.zoopet.com/index.php?opti...icle&article=1
      Och nu vet jag att programet är färdigt för detta med det visste jag inte innan
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Johanski
        • February 2007
        • 3044

        På tal om photoshopping så kan det göra underverk

        Mitt förrförra bidrag som kom tvåa (Inte långt ifrån första plats!), originalbild och photoshoppad:
        Bifogade filer

        Kommentar

        • DAHLBERG
          • September 2008
          • 1598

          Inget snack om att photoshop är ett bra hjälpmedel att få till det där lilla extra. Jag har upptäckt att en gnutta oskarp mask är obligatorisk om man vill ha riktigt skarpa bilder!
          Senast redigerad av DAHLBERG; 22 August 2009, 07:17.
          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
          540 liter kulfisk - T. lineatus
          120 liter salt - Koraller och fisk

          Kommentar

          • Guy Palm
            • March 2002
            • 5720

            Ursprungligen postat av aneta
            Vi som inte har systemkamera, har vi chans överhuvudtaget? From de tävlingar jag sett det är oftast skärpa som avgör placeringen på bilden. Det borde vartit två olika tävlingar för digital och systemkamera
            Ursprungligen postat av solis
            Kan man inte ha en månadstävling med kort som är oredigerade så att alla har en chans att vinna även fast man inte kan fixa till korten
            Hade varit roligt att se hur korten sett ut från början och om man lyckas lika bra utan fix och trix och kan bara ta kort och skicka in som det är.
            Ursprungligen postat av solis
            Jag menade fotoredigering efter fotot är taget.Typ klippa ut, ändra färg ta bort lite grejor och så.
            Ursprungligen postat av solis
            Förstår det men man hoppas ju att dom som är med har samvete nog att inte fuska vet att många som inte kan mixtra med kort låter bli att skicka in kort och det hade varit roligt att dom också skulle våga att skicka in någon gång.
            Dessa diskussioner dyker upp ned jämna mellanrum och det enda de leder till är att fler och fler duktiga fotografer tröttnar på tävlingen.
            Guy
            ,Poecilia,SKS,GOC,

            Kommentar

            • petnym
              • May 2002
              • 5028

              Ursprungligen postat av Johanski
              På tal om photoshopping så kan det göra underverk

              Mitt förrförra bidrag som kom tvåa (Inte långt ifrån första plats!), originalbild och photoshoppad:
              Det där var väl betydligt mer redigering än jag själv skulle tycka var moraliskt riktigt, men samma effekt hade kunnat uppnås med kort slutartid och kreativ ljussättning (dvs blixtljus från en vinkel som inte belyser bakgrunden).
              Senast redigerad av petnym; 22 August 2009, 07:41.
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av petnym
                Det där var väl betydligt mer redigering än jag själv skulle tycka var moraliskt riktigt, men samma effekt hade kunnat uppnås med kort slutartid och kreativ ljussättning (dvs blixtljus från en vinkel som inte belyser bakgrunden).
                Håller med dig fast det där förutsätter ju lite att man har en kamera där man kan göra dom sakerna - man kan väl säga att man med photoshop kan kompensera lite av dom brister som ens kamera har.

                Just detta foto kommenterade jag bl.a. (förutom de positiva omdömena)faktiskt att fisken hade fått en onaturlig färg. Fast orsaken till den onaturliga färgen ligger väl här sannoligt istället i akvariebelysningen eftersom även ursprunget har ett blåstick.

                Nu är i alla fall denna omgång avslutad och det kom in totalt 14 st "Titt ut-foton". Av dessa visar för övrigt hela 5 st en L-mal som tittar ut.

                Det kom totalt in 14 foton:
                Levande sand?
                It´s a big world out there
                Visst tittar jag ut
                En 75:a
                Nyfiken gul
                Lite blyg
                Titt ut
                Något till vänster - något till höger?
                Halvgömd under bladet.
                The beast
                Ancistrus
                Monsters inc
                Tänk att man aldrig får vara ifred
                Hmmm ser han mig må tro???

                Regler för fototävlingen:
                1/ Enbart Goldmedlemmar kan skicka in tävlingsbidrag
                2/ Alla registrerade kan rösta och kommentera
                3/ Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och deltagare.
                4/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta. Det är inte heller tillåtet att delta med foton som väldigt mycket påminner om andra tidigare inlagda foton.
                5/ Varje månad väljer admin ut 20 av de foton som inkommit. Dessa tävlar om titeln ”Månadens foto”. Har inte just din bild kommit med kan du om du vill försöka igen med samma foto nästa månad.
                6/ Fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
                7/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på 1250 pixlar.
                8/ OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha Copyright på det!
                9/ Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                10/ Bidrag till en månadstävling skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad (gäller ej denna månad).

                Teman för årets tävling:
                September – Tema: Titt ut
                Oktober – valfritt tema
                November – Tema: Par
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  Ursprungligen postat av Guy Palm
                  Dessa diskussioner dyker upp ned jämna mellanrum och det enda de leder till är att fler och fler duktiga fotografer tröttnar på tävlingen.
                  Du menar duktiga efterfibblare...

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • aneta
                    • September 2008
                    • 261

                    Ursprungligen postat av Guy Palm
                    Dessa diskussioner dyker upp ned jämna mellanrum och det enda de leder till är att fler och fler duktiga fotografer tröttnar på tävlingen.
                    Instämmer, själva tävlingen borde heta istället "Fototävling för duktiga redigerare"
                    325L

                    Kommentar

                    • petnym
                      • May 2002
                      • 5028

                      Jag tror de flesta deltagande foton inte är särskilt mycket redigerade. Jag anar däremot en viss avundsjuka här i tråden...
                      Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                      Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                      Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                      Kommentar

                      • aneta
                        • September 2008
                        • 261

                        Ursprungligen postat av petnym
                        Jag tror de flesta deltagande foton inte är särskilt mycket redigerade. Jag anar däremot en viss avundsjuka här i tråden...
                        Inte från min sida i alla fall, jag är duktig på photoshop, saknar bara den rätta kamera
                        325L

                        Kommentar

                        • Guy Palm
                          • March 2002
                          • 5720

                          Ursprungligen postat av NIC
                          Du menar duktiga efterfibblare...
                          Ursprungligen postat av aneta
                          Instämmer, själva tävlingen borde heta istället "Fototävling för duktiga redigerare"
                          Det är just dessa kommentarer som är så tråkiga att läsa. Som Kjell har skrivit tidigare i tråden så är det inte ett färdigt resultat som lämnar kameran. Det är därför man fotograferar i RAW så att man kan få riktigt naturliga färger i sina bilder.
                          Så länge denna tråkiga diskussion dyker upp så lär det dröja innan jag kommer delta i tävlingen.
                          Guy
                          ,Poecilia,SKS,GOC,

                          Kommentar

                          • Lasse
                            • October 2002
                            • 1965

                            Till skillnad från alla andra (någon förvånad ?) tycker jag att förekomsten av billiga redigeringsprogram (och dyra också givetvis) snarare gör tävlingen mer rättvis. Fler får möjlighet att bidra med bra bilder - för det är väl bilden (slutresultatet) som skall avgöra - inte om man har råd att skaffa en Hasselbladare eller inte eller om man har haft tid att träna på hur man ställer in kameran och studera strålteknik. Bildbehandling är bara en ytterligare del av fotografins svåra yrke.

                            MVH Lasse
                            Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                            Kommentar

                            • Micke
                              • January 2002
                              • 1718

                              Ursprungligen postat av Guy Palm
                              Så länge denna tråkiga diskussion dyker upp så lär det dröja innan jag kommer delta i tävlingen.
                              Den lär tyvärr aldrig ta slut...
                              Jag undrar var redigeringsbelackarna ska dra gränsen nu när mer och mer bildbehandling görs redan i kameran. Där har kompaktkamerorna haft ett försprång tidigare med skuggupplättning mm, men nu finns samma funktioner i systemkamerorna. Personligen föredrar att inte använda kamerans "förbättringsfunktioner", utan gör hellre det i efterhand med kontroll. Men det är jag det
                              Mvh Michael Persson

                              www.ciklider.se - En sida om afrikanska ciklider med över 300 artbeskrivningar.
                              Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av NIC
                                Du menar duktiga efterfibblare...
                                Tvärtom - de som har vunnit våra fototävlingar är jäkligt bra fotografer, men en del av dom har tröttnat på tjatet om att de som vinner gör det pga av att de har en dyr kamera och photoshoppar och inte på att de är bra fotografer.

                                Lite märkligt är också att flera av dom som genom åren har gnällt allra värst över detta själva så småningom själva har gått och och köpt en dyr kamera och lärt sig lite photoshoppande. Vad händer då - de slutar delta i fototävlingen. Anledning: Jo det visade sig att de i alla fall inte fick så mycket bättre foton utan det visade sig att det hängde på dom själva och då fanns det liksom inget mer att gnälla över.

                                Så kontentan är att
                                det är tillåtet att inreda akvariet som man vill - dvs även t.ex. att använda lysrör som förstärker färgerna på fiskarna.
                                Det är tillåtet att rengöra rutorna i akvariet och byta vatten innan man fotar.
                                Det är tillåtet att köra med vilka inställningar man vill på kameran.
                                Det är tillåtet att använda vilka objektiv man vill.
                                Det är tillåtet att använda blixt och andra artificiella ljusförstätkare.
                                Det är tillåtet att redigera foton i efterhand med redigeringsprogram.
                                Det är tillåtet att träna hur mycket man vill på att fota fiskar - själv tar jag mer än 20.000 fiskfoton per år och träning är det absolut viktigaste när det gäller att ta bra foton.

                                Det som är det avgörande är om fotot blir bra och naturligt.
                                Hur ett onaturligt foto ser ut varierar självklart med hur man ser på akvariehobbyn.
                                Jag t.ex. gillar inte om akvariet i sig ser onaturligt ut - konstigt färgade stenar, keramikkrukor etc. etc.
                                Onaturligt färgade fiskar (oavsett om det beror på att man INTE har photoshoppat dom rätt, eller att man har photoshoppat för mycket) tror jag de flesta drar av för. Fast man måste då förstås också då veta - hur en art skall se ut.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...