Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Ursprungligen postat av solis
    Förstår det men man hoppas ju att dom som är med har samvete nog att inte fuska vet att många som inte kan mixtra med kort låter bli att skicka in kort och det hade varit roligt att dom också skulle våga att skicka in någon gång.
    Det gör jag var gång
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Fortfarande bara 9 inskickade foton.

      Förstår det men man hoppas ju att dom som är med har samvete nog att inte fuska
      Vill bara påpeka att det absolut inte är fusk att photoshoppa. Jag själv är inget vidare på photoshopping, men självklart tar jag alla foton genom en runda med basic photoshop innan jag skickar in det. Det tar ca. 60 sekunder och är som jag skrev ovan en förutsättning för att man skall få naturliga foton. Dessutom är det ju som så är att när man förminskar fotot till 1250 pixlar (som vi har här som standard på Zoopet och ALLA MÅSTE göra) så försämras fotots kvalité rejält och det kompenserar man genom att lägga på en "unsharp masK" eller något liknande.

      Att lära sig basic photoshopping är enklare än att förstå instruktionboken till kameran (även för en kompaktkamera). Det finns som sagt också gratisprogram så det är ingen kostnad.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • solis
        • July 2008
        • 5064

        Här är några svar som jag tror är misstolkade

        Redigering i efterhand ser jag som ett sätt att försöka ändra de felaktigheter i färg etc. som det alltid blir på ett foto - dvs göra fotot mer naturtroget.

        Tolkade detta du skrev kjell som ändra färger. sorry.

        Förstår det men man hoppas ju att dom som är med har samvete nog att inte fuska
        Var svar på
        Men lätt det blivit fusk som ,milue skrev

        Varför anser du att fiskar på foton skall ha onaturliga färger? som kjell skrev.

        Jag anser väll inte att fisken ska ha onaturliga färger menar bara att den som inte vet hur man rättar till kanske känner att den har större chans när det blir som det blir och att det är lika för alla.

        Jag säger inte att det är fusk att photoshopa , det jag försökte få fram var att jag tror att många som ser tävlingen tror att dom inte har någon chans med sina kort när dom inte kan eller har möjlighet att photoshoppa eller något annat och att dom därför låter bli att skicka in kort, det var det enda jag ville få fram.
        Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
        1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
        100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
        56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av solis
          Här är några svar som jag tror är misstolkade

          Redigering i efterhand ser jag som ett sätt att försöka ändra de felaktigheter i färg etc. som det alltid blir på ett foto - dvs göra fotot mer naturtroget.

          Tolkade detta du skrev kjell som ändra färger. sorry.

          Förstår det men man hoppas ju att dom som är med har samvete nog att inte fuska
          Var svar på
          Men lätt det blivit fusk som ,milue skrev

          Varför anser du att fiskar på foton skall ha onaturliga färger? som kjell skrev.

          Jag anser väll inte att fisken ska ha onaturliga färger menar bara att den som inte vet hur man rättar till kanske känner att den har större chans när det blir som det blir och att det är lika för alla.
          Jag tror att ingen ändrar färgerna så mycket att färgerna blir onaturliga och om man nu skulle göra det så är det ändå inte "fusk" - däremot lär man nog bli "straffad" direkt genom låga poäng för väldigt få röstar på foton med onaturliga färger

          Jag säger inte att det är fusk att photoshopa , det jag försökte få fram var att jag tror att många som ser tävlingen tror att dom inte har någon chans med sina kort när dom inte kan eller har möjlighet att photoshoppa eller något annat och att dom därför låter bli att skicka in kort, det var det enda jag ville få fram
          Well man har nog de facto en väldigt liten "chans" om man inte alls photoshoppar - som jag skrev ovan när man krymper ett foto (vilket alla gör) så försämras fotot och då måste man korrigera detta.
          Sedan är det som sagt inte krångligare att basic photoshoppa ett foto än det är att ladda upp ett foto så jag förstår som sagt inte varför du skriver "när dom inte kan eller har möjlighet". Alla kan och alla har möjlighet - om man sedan inte vill det är en helt annan sak.

          En knapp timma kvar - 12 bidrag har nu inkommit.
          Senast redigerad av Kjell Fohrman; 21 August 2009, 22:26.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • solis
            • July 2008
            • 5064

            Nu undrar jag bara om du förstår min förfrågan och sen glömmer vi den helt och hållet istället, förstår att det var en dålig ide.
            Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
            1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
            100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
            56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av solis
              Nu undrar jag bara om du förstår min förfrågan och sen glömmer vi den helt och hållet istället, förstår att det var en dålig ide.
              Men den var ju bra i så mån att det ges ett gyllene tillfälle för mig att påminna om att vi här på Zoopet lagt in en artikel om hur man "Photoshoppar" med hjälp av ett gratisprogram http://www.zoopet.com/index.php?opti...icle&article=1
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Men den var ju bra i så mån att det ges ett gyllene tillfälle för mig att påminna om att vi här på Zoopet lagt in en artikel om hur man "Photoshoppar" med hjälp av ett gratisprogram http://www.zoopet.com/index.php?opti...icle&article=1
                Inget ont som inte har något gott i sej
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Nu är det 13 tävlingsbidrag
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • solis
                    • July 2008
                    • 5064

                    Sedan är det som sagt inte krångligare att basic photoshoppa ett foto än det är att ladda upp ett foto så jag förstår som sagt inte varför du skriver "när dom inte kan. Som du undrade över kjell.
                    Så menar jag att såna som jag som är dålig på datorer och inte har någon som kan visa hur man gör så att man förstår vad man håller på med eller dom som har svårt att lära sig nya grejor och kanske har svårt att läsa beskrivningar på hur man gör och förstå vad man har läst och sen utföra det, det är inte så självklart för alla.
                    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      Som bara en sån grej att få in flera citat i samma inlägg hur gör man det, det har jag inte fattat.
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av solis
                        Sedan är det som sagt inte krångligare att basic photoshoppa ett foto än det är att ladda upp ett foto så jag förstår som sagt inte varför du skriver "när dom inte kan. Som du undrade över kjell.
                        Så menar jag att såna som jag som är dålig på datorer och inte har någon som kan visa hur man gör så att man förstår vad man håller på med eller dom som har svårt att lära sig nya grejor och kanske har svårt att läsa beskrivningar på hur man gör och förstå vad man har läst och sen utföra det, det är inte så självklart för alla.
                        Självklart är långt ifrån alla några datornördar eller tekniska nördar överhuvudtaget - på den tiden man använde video till Tven så tejpade mina barn upp ett A4-ark framför videon eftersom jag alltid tryckte på fel knapp på fjärrkontrollen och lyckades sabba deras inställningar
                        Så jag är utan tvekan en "datoridiot" - men att photoshoppa är faktiskt enklare än att ta själva fotot, lägga in det på datorn och ladda upp.

                        Så om man är så tekniskt "kunnig" att man klarar av detta (vilket är en försutsättning för att delta i fototävlingen) då klarar man definitivt också att basic photoshoppa. Därför skrev jag att alla kan - men borde kanske ha tillagt - alla kan som klarar av att ta ett foto och skicka in det till fototävlingen
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • DAHLBERG
                          • September 2008
                          • 1598

                          Byter ämne till titt-ut-temat:

                          Jag kom just på att jag inte skulle gjort kulfiskmat av mina 2 kräftor jag hade i karet! De är ju ganska bra på att titta ut under saker... Kom på det just när jag matade kulan :s Jaja lätt att vara efterklok.
                          DAHLBERGS AKVARIER - BLOGG
                          750 liter paludarium - T. microlepis, T. biocellatus, P. leucomystax
                          540 liter kulfisk - T. lineatus
                          120 liter salt - Koraller och fisk

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av solis
                            Som bara en sån grej att få in flera citat i samma inlägg hur gör man det, det har jag inte fattat.
                            Tog mig ett par år att komma på

                            I menyn ovan finns tecknet " inom en ring. Dubbelklicka på det så dyker 2 st QUOTE upp - klipp ut texten. Markera den text du vill ha - högerklicka och klipp ut och klistra in mellan de bägge QUOTE
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av DAHLBERG
                              Byter ämne till titt-ut-temat:

                              Jag kom just på att jag inte skulle gjort kulfiskmat av mina 2 kräftor jag hade i karet! De är ju ganska bra på att titta ut under saker... Kom på det just när jag matade kulan :s Jaja lätt att vara efterklok.
                              Sent skall syndarn vakna
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Nu är det 14 "Titt ut-foton"
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...