Vanliga fototävlingen - Huvudtråd

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Ursprungligen postat av Guy Palm
    Tack så mycket, skall aldrig göra om samma misstag
    Vi hade aldrig tagit bort dina röster om du hade röstat på oss (admin + undertecknad) - nu har du fortfarande chansen

    OBS skämt (som inte ens helt stämmer med verkligheten)
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • kaj.p
      • June 2002
      • 2952

      Jag gillar nog också den gamla röstningen bättre, speciellt då jag satte betyg på alla bidrag. Detta innebar att jag tittade mer på varje bidrag, nu sållar jag snabbt bort de som inte ligger i min topp 4.
      Nordiska Diskus Sällskapet
      Hallandsakvaristerna
      BAK Gcg Maf NCS

      Kommentar

      • admin
        Christian Alfredsson

        • November 2004
        • 11220

        Ursprungligen postat av Guy Palm
        Tack så mycket, skall aldrig göra om samma misstag
        Det är bara maila mig så fixar jag det. Det är någon varje omgång som får problem.
        Christian Alfredsson
        Tekniskt ansvarig Zoopet

        Kommentar

        • drd
          • March 2004
          • 5586

          Ursprungligen postat av kaj.p
          Jag gillar nog också den gamla röstningen bättre, speciellt då jag satte betyg på alla bidrag. Detta innebar att jag tittade mer på varje bidrag, nu sållar jag snabbt bort de som inte ligger i min topp 4.

          Tyckte oxå bättre om det gamla systemet faktiskt som jag sa då och nu
          ________________________________________________

          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Ursprungligen postat av drd
            Tyckte oxå bättre om det gamla systemet faktiskt som jag sa då och nu
            I princip tyckte jag också att det förra röstsystemet var bättre, MEN
            syftet med förändringen var att få fler att rösta - så har det definitivt också blivit.
            Dessutom förfelades den förra typen med röstning av att väldigt många bara gav betyg till några få foton och detta i samband med de relativt få röstande gjorde att risken för "felaktiga" slutresultat började bli överhängande.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Det har än så länge kommit in 288 röster och 68 kommentarer i denna omgång, som har temat - "Titt ut" - tänk på detta när du röstar. Deadline för röstning är den 14/9

              Till nästa omgång som har ett valfritt tema (deadline för inskick 21/9) har det än så länge inkommit 5 st foton:
              Fat but happy!
              Acharichtys heckelii
              Kärlekspar
              Spegling
              Fågel, fisk eller mittimellan?

              Regler för fototävlingen:
              1/ Enbart Goldmedlemmar kan skicka in tävlingsbidrag
              2/ Alla registrerade kan rösta och kommentera
              3/ Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och deltagare.
              4/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta. Det är inte heller tillåtet att delta med foton som väldigt mycket påminner om andra tidigare inlagda foton.
              5/ Varje månad väljer admin ut 20 av de foton som inkommit. Dessa tävlar om titeln ”Månadens foto”. Har inte just din bild kommit med kan du om du vill försöka igen med samma foto nästa månad.
              6/ Fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
              7/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på 1250 pixlar.
              8/ OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha Copyright på det!
              9/ Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
              10/ Bidrag till en månadstävling skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad (gäller ej denna månad).

              Teman för årets tävling:
              Oktober – valfritt tema
              November – Tema: Par
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • drd
                • March 2004
                • 5586

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                I princip tyckte jag också att det förra röstsystemet var bättre, MEN
                syftet med förändringen var att få fler att rösta - så har det definitivt också blivit.
                Dessutom förfelades den förra typen med röstning av att väldigt många bara gav betyg till några få foton och detta i samband med de relativt få röstande gjorde att risken för "felaktiga" slutresultat började bli överhängande.

                Det gör ju inget då att fler röstar faktiskt och om bytet bara var för den sakens skull så måhända då.
                ________________________________________________

                Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                Kommentar

                • Guy Palm
                  • March 2002
                  • 5720

                  Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                  I princip tyckte jag också att det förra röstsystemet var bättre, MEN
                  syftet med förändringen var att få fler att rösta - så har det definitivt också blivit.
                  Lite beror det nog på att tidigare så fick bara Goldmedlemmar rösta, tycker att det gamla systemet var bättre.
                  Guy
                  ,Poecilia,SKS,GOC,

                  Kommentar

                  • Guest

                    Då jag har blivet anklagad och personligt påhoppad och ledningen vägrade ta ställningen och sa att jag skulle leva med det, går jag nu in och raderar en del utav mina inlägg manuellt då ingen hänsyn tages till att jag vill avsluta mitt medlemskap.
                    Senast redigerad av Gäst; 09 September 2009, 01:57.

                    Kommentar

                    • Guy Palm
                      • March 2002
                      • 5720

                      Ursprungligen postat av Anettejt
                      Oki... Dags att sluta rösta nu då....
                      Vi diskuterar antalet röster, inte att bara Goldmedlemmar skall få rösta
                      Guy
                      ,Poecilia,SKS,GOC,

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av Guy Palm
                        Lite beror det nog på att tidigare så fick bara Goldmedlemmar rösta, tycker att det gamla systemet var bättre.
                        Självklart är det som du skriver en bidragande orsak till ökningen, men jag ser ju vem som röstar (och även hur var och en röstar) och de allra flesta rösterna kommer fortfarande ifrån goldisar så det förklarar definitivt inte hela ökningen.

                        Sedan var det ju som jag skrev ovan även som så att många av de som röstade tidigare bara då gav betyg till några få foton. I viss utsträckning skre så även idag (men betydligt färre än tidigare). Detta kommer vi att titta på till nästa så att vi kan komma runt detta problem.

                        Ett sätt (vilket är vanligt på många sidor) är att man skickar iväg alla rösterna i en klump och är inte alla ifyllda så går det inte att rösta. Ett annat är att inte särskilja de 4 första utan alla får 10 poäng. Nu får ettan 40, tvåan 30, trean 20 och fyran 10 och som det är nu så får ettan 40 poäng om man bra röstar på ett foto och då blir skillnaden väl stor oxch risken för kompisröstning ökar dessutom.
                        Detta är dock mest en teknisk fråga hur man skall kunna förbättra röstningen.

                        En annan problemställning är ju att man inte får delta med samma ellr mycket likartade foton som tidigare lagts in på Zoopet. Det finns ju nu säkert redan uppåt 30.000 foton inlagda på Zoopet och det är därför nästintill omöjligt att på något sätt hålla koll på detta (både för deltagarna i tävlingen och för mig som skall kontrollera.
                        Kanske skulle denna regel kunna ändras till att man inte får delta med foton som tidigare deltagit i fototävlingen samt som inte lagts in på Zoopet det senaste halvåret.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • drd
                          • March 2004
                          • 5586

                          Det enda som jag ser är en logisk ändring ang. fotona i tävlingen är väl just den regeln om samma eller mycket liknande foton som lagts in tidigare.

                          Den är fullständigt superkorkad och det har sagt ett flertal gånger.

                          Ta bort den och fler deltar tror jag.

                          Man ska inte kunna vara med i fototävlingen med gamla kort som varit med i tävlingen tidigare är min åsikt oxå.
                          ________________________________________________

                          Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

                          Kommentar

                          • Guy Palm
                            • March 2002
                            • 5720

                            Och ta bort den ännu mer korkade anonymitetsregeln.
                            Guy
                            ,Poecilia,SKS,GOC,

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Det har än så länge kommit in 309 röster och 68 kommentarer i denna omgång, som har temat - "Titt ut" - tänk på detta när du röstar. Deadline för röstning är den 14/9

                              Till nästa omgång som har ett valfritt tema (deadline för inskick 21/9) har det än så länge inkommit 5 st foton:
                              Fat but happy!
                              Acharichtys heckelii
                              Kärlekspar
                              Spegling
                              Fågel, fisk eller mittimellan?

                              Regler för fototävlingen:
                              1/ Enbart Goldmedlemmar kan skicka in tävlingsbidrag
                              2/ Alla registrerade kan rösta och kommentera
                              3/ Maximalt ett tävlingsbidrag per månad och deltagare.
                              4/ Alla fisk-, akvarierelaterade foton som inte tidigare lagts in på Zoopet kan delta. Det är inte heller tillåtet att delta med foton som väldigt mycket påminner om andra tidigare inlagda foton.
                              5/ Varje månad väljer admin ut 20 av de foton som inkommit. Dessa tävlar om titeln ”Månadens foto”. Har inte just din bild kommit med kan du om du vill försöka igen med samma foto nästa månad.
                              6/ Fotona får inte på något sätt vara ”märkta”.
                              7/ Bildens bredd eller höjd skall ligga på 1250 pixlar.
                              8/ OBS! Du måste själv ha tagit fotot och ha Copyright på det!
                              9/ Tävlingen är anonym och det får inte på något sätt framgå vem som tagit fotot.
                              10/ Bidrag till en månadstävling skall vara inskickat under de första tre veckorna under föregående månad (gäller ej denna månad).

                              Teman för årets tävling:
                              Oktober – valfritt tema
                              November – Tema: Par
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av drd
                                Det enda som jag ser är en logisk ändring ang. fotona i tävlingen är väl just den regeln om samma eller mycket liknande foton som lagts in tidigare.

                                Den är fullständigt superkorkad och det har sagt ett flertal gånger.

                                Ta bort den och fler deltar tror jag.
                                Tanken med den är väl ursprungligen att man inte först skall ha kunnat "marknadsföra" sitt foto i forumet för att få en bättre placering i tävlingen.
                                Skippar man regeln så skulle man t.ex. lägga upp ett foto i "fotokategorin i forumet" och be om förslag på hur man kan förbättra fotot - man kan t.o.m. låta andra förbättra ens eget foto.
                                Vad tror du om mitt förslag om halvårsregeln (eller kanske en tremånadres regel) - då skulle man lättare kunna ha koll på vad man lagt in tidigare och det blir inte så rörigt.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...