Auktion i Göteborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Uppdaterar lite efter vad som skrivits ovan
    Observera att det är en summering av alla synpunkter som kommit in och att jag inte nödvändigtvis instämmer med alla
    1/ Större lokal behövs

    2/ Enbart föranmälningar
    3/ Max. gräns för antalet anmälningar
    4/ En del fiskar var i dålig kondition – dog senare
    5/ En del oseriösa säljare – vanskapta fiskar, dåliga och få växter etc.
    6/ Namn och kontaktlista skall finnas över vilka som är säljare
    7/ Några kände sig dåligt behandlade och tyckte att deras prylar placerades sist i turordningen
    8/ Skrivaren funkade inte
    9/ Inga listor fanns
    10/ Många var nöjda med projektorvisningen av det levande.
    11/ Placera mer av växterna på det fasta bordet
    12/ Inte gå under minimipriserna (många tycker detta)
    13/ Dubbla auktionsutropare
    14/ Fasta bordet funkade inte – priserna där skall sänkas allt efterhand och denna avdelning får inte gömmas undan
    15/ Priserna var för låga på slutet pga av att det drog ut på tiden
    16/ Auktionen skall börja på utsatt tid
    17/ Folk hörde inte vad som sas av auktionsutroparna – högtalare
    18/ Vetenskapliga namn sas fel eller uttalades fel så man uppfattade inte vad som såldes
    19/ Minimipriserna som hade angivits hölls ofta inte
    20/ Malmö. Varje säljare får ha högst 3 poster av samma sort till auktion. vill säljaren ha fler likadana poster går dessa på det fasta bordet.
    21/ Varje säljare får ha högst 5 poster av samma sort till auktion. vill säljaren ha fler likadana poster går dessa på det fasta bordet.
    22/ Malmö. Samtliga foderkulturer går på fasta bordet.
    23/ Malmö. Sist prova vi oxå med att dra en vinstlott ur vårat lotteri vid vart tionde auktionsutrop, 24/ istället för att bryta för lottdragning.

    25/ Dålig och sen reklam för auktionen – fanns bara på facebook
    26/ Bättre information i cafeterian om vad som händer i auktionslokalen
    27/ a)Enbart föranmälningar b)Deadline för första inlämningstid t.ex. 09.00 c)Deadline för andra inlämningstid t.ex. 10.30 d)Auktionsstart 11.00.
    De som lämnat in sina prylar under den första inlämningsperioden auktioneras ut i den första utropsperioden; De som lämnar in sina prylar i den sista inlämningsperioden auktioneras ut sist.
    28/ Både ha ett minimipris samt för vissa "dyra varor" även ett utropspris.
    29/ Någon form av deklaration över skicket bör finnas
    30/ Max.antal varor till auktionen från en anmälare
    31/ En vår och en höstauktion
    32/ Stegintervallen i höjningen av buden skall vara konsekventa
    33/ Ytterligare bättre info om hur säljarna skall packa fisk och räkor bör ges (det fanns men följdes inte av en del), samt även om hur man skall hantera nyinköpta fiskar/räkor.
    34/ Fiskarna skall auktioneras ut sist
    35/ Fiskarna skall under hela auktionstiden fram tills dess att de skall auktioneras ut stå förpackade i frigolitlådor
    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 28 November 2012, 09:54.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • saverok
      • February 2011
      • 19

      Om olika utropare kör växelvis så bör samma struktur gälla. Dvs inte ena höjer 10 kr den andra 20 kr.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Ursprungligen postat av saverok
        Om olika utropare kör växelvis så bör samma struktur gälla. Dvs inte ena höjer 10 kr den andra 20 kr.
        Det är nog självklart och gäller så klart även om det bara är en utropare - det var ju också angivet i reglerna denna gång hur mycket som skulle höjas vid olika nivåer - även om det kanske inte följdes till 100%.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Slutsummering

          Är det någon mer som har några synpunkter på auktionen (eller om jag har glömt ta med några av de som redan har nämnts). I så fall kom med dom nu.


          Nedan har jag spaltat upp de inkomna synpunkterna i olika grupper.
          Lokalen
          a/ Större lokal behövs

          Antal auktioner
          a/ En vår och en höstauktion

          Föranmälningarna
          a/ Enbart föranmälningar
          b/ 1) Enbart föranmälningar; 2) Deadline för första inlämningstid t.ex. 09.00; 3) Deadline för andra inlämningstid t.ex. 10.30; 4)Auktionsstart 11.00.
          De som lämnat in sina prylar under den första inlämningsperioden auktioneras ut i den första utropsperioden; De som lämnar in sina prylar i den sista inlämningsperioden auktioneras ut sist.

          Antalet auktionsposter
          a/ Max. gräns för antalet anmälningar
          b/ Malmö. Varje säljare får ha högst 3 poster av samma sort till auktion. vill säljaren ha fler likadana poster går dessa på det fasta bordet.
          c/ Varje säljare får ha högst 5 poster av samma sort till auktion. vill säljaren ha fler likadana poster går dessa på det fasta bordet.
          d/ Max.antal varor till auktionen från en anmälare

          Kondition på det som såldes
          a/ En del fiskar var i dålig kondition – dog senare
          b/ En del oseriösa säljare – vanskapta fiskar, dåliga och få växter etc.
          c/ Namn och kontaktlista skall finnas över vilka som är säljare
          d/ Ytterligare bättre info om hur säljarna skall packa fisk och räkor bör ges (det fanns men följdes inte av en del), samt även om hur man skall hantera nyinköpta fiskar/räkor.
          e/ Fiskarna skall auktioneras ut sist
          f/ Fiskarna skall under hela auktionstiden fram tills dess att de skall auktioneras ut stå förpackade i frigolitlådor

          g/ Någon form av deklaration över skicket bör finnas

          Fasta bordet
          a/ Placera mer av växterna på det fasta bordet
          b/ Fasta bordet funkade inte – priserna där skall sänkas allt efterhand och denna avdelning får inte gömmas undan
          c/ Malmö. Samtliga foderkulturer går på fasta bordet.

          Auktionsutropare
          a/ Inte gå under minimipriserna (många tycker detta)
          b/ Minimipriserna som hade angivits hölls ofta inte
          c/ Både ha ett minimipris samt för vissa "dyra varor" även ett utropspris.
          d/ Dubbla auktionsutropare
          e/ Folk hörde inte vad som sas av auktionsutroparna – högtalare
          f/ Vetenskapliga namn sas fel eller uttalades fel så man uppfattade inte vad som såldes
          g/ Stegintervallen i höjningen av buden skall vara konsekventa

          Tekniska tillbehör
          a/ Några kände sig dåligt behandlade och tyckte att deras prylar placerades sist i turordningen
          b/ Skrivaren funkade inte
          c/ Inga listor fanns
          d/ Många var nöjda med projektorvisningen av det levande.

          Lotteriet
          a/ Malmö. Sist prova vi oxå med att dra en vinstlott ur vårat lotteri vid vart tionde auktionsutrop, 24/ istället för att bryta för lottdragning.

          Diverse
          a/ Priserna var för låga på slutet pga av att det drog ut på tiden
          b/ Auktionen skall börja på utsatt tid
          c/ Dålig och sen reklam för auktionen – fanns bara på facebook
          d/ Bättre information i cafeterian om vad som händer i auktionslokalen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Christer5

            Måste säga att du är en klippa Kjell som lägger ner så mycket jobb,mycket roligt !

            Kommentar

            • malawijanne
              • October 2006
              • 504

              Fanns det fiskar som var i dålig kondition och som senare dog?Jag vet att det fanns 2 st påsar med fryeri och som kom från mig, där var det 2 sr honor som var ihjälhjagade.
              Men det såg man innan man köpte att dom var döda, så man visste vad man bjöd på.
              Självklart så var det olyckligt att packa fryerina parvis, så att två hannar slog ihläl 2 honor, men det brukar gå att packa fryeri parvis, plus att jag hade 2 påsar till med 2 par fryeri i, och dom klarade sig eftersom jag såg bilder på dom dagen efter på ciklid.Att säga att fiskarna var i dålig kondition, det var dom inte när jag la i dom i påsarna, men vet ni flera fiskar som var i dålig kondition?Janne



              malawi.forum24.se

              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Är det någon mer som har några synpunkter på auktionen (eller om jag har glömt ta med några av de som redan har nämnts). I så fall kom med dom nu.


              Nedan har jag spaltat upp de inkomna synpunkterna i olika grupper.
              Lokalen
              a/ Större lokal behövs

              Antal auktioner
              a/ En vår och en höstauktion

              Föranmälningarna
              a/ Enbart föranmälningar
              b/ 1) Enbart föranmälningar; 2) Deadline för första inlämningstid t.ex. 09.00; 3) Deadline för andra inlämningstid t.ex. 10.30; 4)Auktionsstart 11.00.
              De som lämnat in sina prylar under den första inlämningsperioden auktioneras ut i den första utropsperioden; De som lämnar in sina prylar i den sista inlämningsperioden auktioneras ut sist.

              Antalet auktionsposter
              a/ Max. gräns för antalet anmälningar
              b/ Malmö. Varje säljare får ha högst 3 poster av samma sort till auktion. vill säljaren ha fler likadana poster går dessa på det fasta bordet.
              c/ Varje säljare får ha högst 5 poster av samma sort till auktion. vill säljaren ha fler likadana poster går dessa på det fasta bordet.
              d/ Max.antal varor till auktionen från en anmälare

              Kondition på det som såldes
              a/ En del fiskar var i dålig kondition – dog senare
              b/ En del oseriösa säljare – vanskapta fiskar, dåliga och få växter etc.
              c/ Namn och kontaktlista skall finnas över vilka som är säljare
              d/ Ytterligare bättre info om hur säljarna skall packa fisk och räkor bör ges (det fanns men följdes inte av en del), samt även om hur man skall hantera nyinköpta fiskar/räkor.
              e/ Fiskarna skall auktioneras ut sist
              f/ Fiskarna skall under hela auktionstiden fram tills dess att de skall auktioneras ut stå förpackade i frigolitlådor

              g/ Någon form av deklaration över skicket bör finnas

              Fasta bordet
              a/ Placera mer av växterna på det fasta bordet
              b/ Fasta bordet funkade inte – priserna där skall sänkas allt efterhand och denna avdelning får inte gömmas undan
              c/ Malmö. Samtliga foderkulturer går på fasta bordet.

              Auktionsutropare
              a/ Inte gå under minimipriserna (många tycker detta)
              b/ Minimipriserna som hade angivits hölls ofta inte
              c/ Både ha ett minimipris samt för vissa "dyra varor" även ett utropspris.
              d/ Dubbla auktionsutropare
              e/ Folk hörde inte vad som sas av auktionsutroparna – högtalare
              f/ Vetenskapliga namn sas fel eller uttalades fel så man uppfattade inte vad som såldes
              g/ Stegintervallen i höjningen av buden skall vara konsekventa

              Tekniska tillbehör
              a/ Några kände sig dåligt behandlade och tyckte att deras prylar placerades sist i turordningen
              b/ Skrivaren funkade inte
              c/ Inga listor fanns
              d/ Många var nöjda med projektorvisningen av det levande.

              Lotteriet
              a/ Malmö. Sist prova vi oxå med att dra en vinstlott ur vårat lotteri vid vart tionde auktionsutrop, 24/ istället för att bryta för lottdragning.

              Diverse
              a/ Priserna var för låga på slutet pga av att det drog ut på tiden
              b/ Auktionen skall börja på utsatt tid
              c/ Dålig och sen reklam för auktionen – fanns bara på facebook
              d/ Bättre information i cafeterian om vad som händer i auktionslokalen.

              Kommentar

              • malawijanne
                • October 2006
                • 504

                Jag tycker att fiskarna skall auktioneras ut först.
                Det måste väl vara det mest humana för fiskarna, om vi nu pratar om att vi ska gå efter vad som är bäst för djuren, eller har jag fel där.Janne



                malawi.forum24.se

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Rätt packade och rätt förvarade före, efter och under auktionen spelar det nog ingen större roll. Ser man det rent ekonomiskt är risken att många som budar går hem efter att fisken sålts....?
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    Om den som köper fisk tar påsen och går hem direkt är det naturligtvis bättre att sälja fisk så snart som möjligt, bättre för fisken alltså, kanske inte så bra för auktionen i övrigt. Väntar den som köper fisk tills auktionen är slut så finns ju risken att vissa påsar hamnar under stolen i stället för i en frigolitlåda och då är det ju bättre ju senare man säljer fisken. Jag ror det är rätt att börja med en del pryttlar och sen blanda lite.
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Fanns det fiskar som var i dålig kondition och som senare dog?Jag vet att det fanns 2 st påsar med fryeri och som kom från mig, där var det 2 sr honor som var ihjälhjagade.
                      Men det såg man innan man köpte att dom var döda, så man visste vad man bjöd på.
                      Självklart så var det olyckligt att packa fryerina parvis, så att två hannar slog ihläl 2 honor, men det brukar gå att packa fryeri parvis, plus att jag hade 2 påsar till med 2 par fryeri i, och dom klarade sig eftersom jag såg bilder på dom dagen efter på ciklid.Att säga att fiskarna var i dålig kondition, det var dom inte när jag la i dom i påsarna, men vet ni flera fiskar som var i dålig kondition?Janne

                      malawi.forum24.se
                      Det handlar ju här främst inte om att dom som köpte blev lurade utan djurskyddssynpunkten. Är faktiskt lite förvånad över att en erfaren och duktig odlare som du packar fiskarna parvis - det är ju en gammal "regel" att aldrigt göra så. Antingen styckvis eller en grupp. Finns lite tips om hur man packar och transporterar fisk i denna zoopetartikel http://www.zoopet.com/index.php?opti...article&id=508

                      Sedan rent allmänt. Jag såg på facebook över att en del hade klagat på att vissa fiskar var i dålig kondition, ansjo nämnde här att han hade fått 2 vanskapta fiskar - detta var dock undantag. Det mesta av fisken var i bra skick.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Angående när fisken skall auktioneras ut. Så är det ur praktisk synpunkt bäst att ta fiskarna i en rad - detta av 2 orsaker
                        1/ då kör man med projektorn hela tiden och inte bara då och då
                        2/ fisklådorna kan vara stängda när fiskarna inte auktioneras ut.

                        Först var det tänkt att fiskarna skulle auktioneras ut först eftersom detta hade varit enklast för arrangörerna. Fisklådorna och projektorn fyllde hela scenen och stod i vägen. Dock när vi såg att väldigt många av köparna inte hade med sig egna lådor där fiskarna kunde förvaras så beslöt vi att vänta. Hade vi tagit det i början så hade många påsar placerats på golvet där det var kallt och dragit samtidigt som de de inte varit mörkt placerade (fiskar som exponeras för ljus stressas väldigt mycket)n - så detta var helt enkelt inte bra ur djurskyddssynpunkt. Det optimala är därför att ha auktionen på det levande på slutet om inte alla köpare har egna lådor med sig, eller om köparna gör som Bygert skriver - går hem direkt efter att de köpt sina fiskar (fast det är kanske inte så bra för de som säljer prylar).
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • HenkeP
                          • January 2009
                          • 886

                          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                          Angående när fisken skall auktioneras ut. Så är det ur praktisk synpunkt bäst att ta fiskarna i en rad - detta av 2 orsaker
                          1/ då kör man med projektorn hela tiden och inte bara då och då
                          2/ fisklådorna kan vara stängda när fiskarna inte auktioneras ut.

                          Först var det tänkt att fiskarna skulle auktioneras ut först eftersom detta hade varit enklast för arrangörerna. Fisklådorna och projektorn fyllde hela scenen och stod i vägen. Dock när vi såg att väldigt många av köparna inte hade med sig egna lådor där fiskarna kunde förvaras så beslöt vi att vänta. Hade vi tagit det i början så hade många påsar placerats på golvet där det var kallt och dragit samtidigt som de de inte varit mörkt placerade (fiskar som exponeras för ljus stressas väldigt mycket)n - så detta var helt enkelt inte bra ur djurskyddssynpunkt. Det optimala är därför att ha auktionen på det levande på slutet om inte alla köpare har egna lådor med sig, eller om köparna gör som Bygert skriver - går hem direkt efter att de köpt sina fiskar (fast det är kanske inte så bra för de som säljer prylar).

                          Men däremot för dom som är mest intresserade av att köpa prylar..

                          Annars kanske en tanke kan vara att köra 2 auktioner/år som tidigare föreslagits.. Men då en med fisk, en med tillbehör..?

                          Nu med drygt 4 kubik akvarievatten...

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            • October 2006
                            • 504

                            Auktion i Göteborg

                            jo Kjell jag har packat hundratals fryyeri och andra haplisar och även aulonocaror i de storleken och aldrig råkat ut för detta även mina firefish. var packade parvis så visst blev jag förvånad. dom som köpte dessa två påsar får gärna ringa mig så skall dom få två st nya honor 0767 843458

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              • October 2006
                              • 504

                              Auktion i Göteborg

                              Nu får du nog skilja på äpplen och päron Kjell. Ansvaret för fiskarna tar slut när den nya ägaren tar över på en auktion. det är vuxna personer vi pratar om inga barn. Så göteborgs ciklidgrjpps ansvar för fiskarna tar slut när den som köper fisken får påsen. Eller är det göteborgs ciklidgrupps fel om den nya fiskägaren kör för fort och får böter. Nej dessa argument går jag inte på. däremot så funkar det så när fisken är såld så lär minst hälften av köparen lämna auktionen och då lär det inte bli så många kvar som köper detta överflöd. av växter och div billig skit som vissa tror. att man kan få minst 30 kr för

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48148

                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Nu får du nog skilja på äpplen och päron Kjell. Ansvaret för fiskarna tar slut när den nya ägaren tar över på en auktion. det är vuxna personer vi pratar om inga barn. Så göteborgs ciklidgrjpps ansvar för fiskarna tar slut när den som köper fisken får påsen. Eller är det göteborgs ciklidgrupps fel om den nya fiskägaren kör för fort och får böter. Nej dessa argument går jag inte på. däremot så funkar det så när fisken är såld så lär minst hälften av köparen lämna auktionen och då lär det inte bli så många kvar som köper detta överflöd. av växter och div billig skit som vissa tror. att man kan få minst 30 kr för
                                Uppriktigt sagt så skiter jag i detta fall i både säljare och köpare utan det handlar om djurskydd och då är det viktigt att se till att alla led tar sitt ansvar och säljarna packar på rätt sätt, djuren hanteras på rätt sätt på auktionen och att köparen tar hand om djuren på rätt sätt. Bara för att det handlar om vuxna människor så innebär inte det att man kan frånsvära sig sitt eget ansvar.

                                Göteborgs Ciklidgrupp anordnar auktion och tar då på sig att att djuren hanteras på ett så bra sätt som möjligt - vilket också innebär att köpare och säljare har förutsättningar att göra sitt så att alla blir nöjda.
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...