Auktion i Göteborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    • June 2002
    • 2952

    Ursprungligen postat av ansjo
    I Malmö sist skulle även säljarna skriva vem det var som sålde varan, bra i efterhand om det uppstod några problem.
    Tråkigt Anders förstår inte rikigt varför man drar upp sådan fisk. Sedan om det piggar upp dig så kan jag meddela att det finns två helrör till dig här efter kl 15 imorgon.
    Nordiska Diskus Sällskapet
    Hallandsakvaristerna
    BAK Gcg Maf NCS

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av kaj.p
      Tråkigt Anders förstår inte rikigt varför man drar upp sådan fisk. Sedan om det piggar upp dig så kan jag meddela att det finns två helrör till dig här efter kl 15 imorgon.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        Jag lägger in en lista över de synpunkter som har kommit in med förslag på förbättringar.
        Observera 1 - jag lägger ingen värdering på dom utan har bara noterat.
        Observera 2 - i grunden verkar de flesta vara överens om att auktionen fungerade bra men att åtskilligt kan göras än bättre för att få en "perfekt auktion"


        Synpunkter - har jag missat något så säg till
        1/ Större lokal behövs
        2/ Enbart föranmälningar
        3/ Max. gräns för antalet anmälningar
        4/ En del fiskar var i dålig kondition – dog senare
        5/ En del oseriösa säljare – vanskapta fiskar, dåliga och få växter etc.
        6/ Namn och kontaktlista skall finnas över vilka som är säljare
        7/ Några kände sig dåligt behandlade och tyckte att deras prylar placerades sist i turordningen
        8/ Skrivaren funkade inte
        9/ Inga listor
        10/ Många var nöjda med projektorvisningen av det levande.
        11/ Placera mer av växterna på det fasta bordet
        12/ Inte gå under minimipriserna (många tycker detta)
        13/ Dubbla auktionsutropare
        14/ Fasta bordet funkade inte – priserna där skall sänkas allt efterhand och denna avdelning får inte gömmas undan
        15/ Priserna var för låga på slutet pga av att det drog ut på tiden
        16/ Auktionen skall börja på utsatt tid
        17/ Folk hörde inte vad som sas av auktionsutroparna – högtalare
        18/ Vetenskapliga namn sas fel eller uttalades fel så man uppfattade inte vad som såldes
        19/ Minimipriserna som hade angivits hölls ofta inte
        20/ Malmö. Varje säljare får ha högst 3 poster av samma sort till auktion. vill säljaren ha fler likadana poster går dessa på det fasta bordet.
        21/ Varje säljare får ha högst 5 poster av samma sort till auktion. vill säljaren ha fler likadana poster går dessa på det fasta bordet.
        22/ Malmö. Samtliga foderkulturer går på fasta bordet.
        23/ Malmö. Sist prova vi oxå med att dra en vinstlott ur vårat lotteri vid vart tionde auktionsutrop, 24/ istället för att bryta för lottdragning.

        25/ Dålig reklam för auktionen – bara på facebook
        26/ Bättre information i cafeterian om vad som händer i auktionslokalen
        27/ a)Enbart föranmälningar b)Deadline för första inlämningstid t.ex. 09.00 c)Deadline för andra inlämningstid t.ex. 10.30 d)Auktionsstart 11.00.
        De som lämnat in sina prylar under den första inlämningsperioden auktioneras ut i den första utropsperioden; De som lämnar in sina prylar i den sista inlämningsperioden auktioneras ut sist
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • PiaJo

          • August 2009
          • 13001

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Jag lägger in en lista över de synpunkter som har kommit in med förslag på förbättringar.
          Observera 1 - jag lägger ingen värdering på dom utan har bara noterat.
          Observera 2 - i grunden verkar de flesta vara överens om att auktionen fungerade bra men att åtskilligt kan göras än bättre för att få en "perfekt auktion"


          Synpunkter - har jag missat något så säg till
          1/ Större lokal behövs
          2/ Enbart föranmälningar
          3/ Max. gräns för antalet anmälningar
          4/ En del fiskar var i dålig kondition – dog senare
          5/ En del oseriösa säljare – vanskapta fiskar, dåliga och få växter etc.
          6/ Namn och kontaktlista skall finnas över vilka som är säljare
          7/ Några kände sig dåligt behandlade och tyckte att deras prylar placerades sist i turordningen
          8/ Skrivaren funkade inte
          9/ Inga listor
          10/ Många var nöjda med projektorvisningen av det levande.
          11/ Placera mer av växterna på det fasta bordet
          12/ Inte gå under minimipriserna (många tycker detta)
          13/ Dubbla auktionsutropare
          14/ Fasta bordet funkade inte – priserna där skall sänkas allt efterhand och denna avdelning får inte gömmas undan
          15/ Priserna var för låga på slutet pga av att det drog ut på tiden
          16/ Auktionen skall börja på utsatt tid
          17/ Folk hörde inte vad som sas av auktionsutroparna – högtalare
          18/ Vetenskapliga namn sas fel eller uttalades fel så man uppfattade inte vad som såldes
          19/ Minimipriserna som hade angivits hölls ofta inte
          20/ Malmö. Varje säljare får ha högst 3 poster av samma sort till auktion. vill säljaren ha fler likadana poster går dessa på det fasta bordet.
          21/ Varje säljare får ha högst 5 poster av samma sort till auktion. vill säljaren ha fler likadana poster går dessa på det fasta bordet.
          22/ Malmö. Samtliga foderkulturer går på fasta bordet.
          23/ Malmö. Sist prova vi oxå med att dra en vinstlott ur vårat lotteri vid vart tionde auktionsutrop, 24/ istället för att bryta för lottdragning.

          25/ Dålig reklam för auktionen – bara på facebook
          26/ Bättre information i cafeterian om vad som händer i auktionslokalen
          27/ a)Enbart föranmälningar b)Deadline för första inlämningstid t.ex. 09.00 c)Deadline för andra inlämningstid t.ex. 10.30 d)Auktionsstart 11.00.
          De som lämnat in sina prylar under den första inlämningsperioden auktioneras ut i den första utropsperioden; De som lämnar in sina prylar i den sista inlämningsperioden auktioneras ut sist
          /PIA

          Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

          Kommentar

          • saverok
            • February 2011
            • 19

            Om olika utropare kör växelvis så bör samma struktur gälla. Dvs inte ena höjer 10 kr den andra 20 kr.

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              Absolut är det en poäng om man pratat ihop sig om hur det skall fungera med höjningar mm och också ser till att berätta det tydligt och följa det.

              Utöver det som Kjell tagit upp så var det också det där med utropspris. Det har dels en funktion om att signalera önskad prisnivå utan att låsa lika hårt som ett minipris. Dels har det en stor betydelse juridiskt. Mellan raderna tycker jag det skymtar här att man inte är helt nöjd med vad man fått i alla påsar och även om sannolikheten att nån skulle gå till domstol för en påse fisk så kan det ju ändå för att lösa problem ha ett intresse hur det skulle bli hanterat om det verkligen gick till rätten.

              Då kan man säga ungefär så här, stort Eheimfilter, utropspris 50, funkar inte > Skyll dig själv. Stort Eheimfilter, utropspris 1000, funkar inte > Ta tillbaka skiten. Särskilt på en sån här auktion där det är orealistiskt att man skulle kunna undersöka allt så noga som man egentligen skall göra på en auktion och fiskarna dessutom inte får undersökas så kan ett utropspris fungera som viss broms mot obehagliga överraskningar och tjafs i efterhand.

              Ett annat alternativ är ju att införa en krav på deklaration av skick enligt nån enkel skala, typ 1 = ny, 5 = skrot/reservdelsobjekt osv.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Förstår nog inte riktigt hur du menar Bygert. Antingen måste man ju ha ett minipris som bara är en vägledning - dvs som det var nu och där man kan gå ner på priserna om ingen bjuder det begärda beloppet (för dyrare varor så tillfrågades först säljaren), eller så får man hålla strikt på försäljningspriset. Nackdelen med det förstnämnda var ju att det tog tid.

                För elprylar så tycker jag också att det bör anges någon form av deklaration. Kanske inte i en 1-5 skala utan mer om produkten fungerar eller inte, om något saknas.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  Det jag menar är att ett minimipris, det skall vara just det, skall inte säljas under det priset, punkt.

                  Nu visade det sig ju att det satts minimipriser som kanske inte var helt lyckade, det gick ju ofta att sänka. Ett utropspris är då bra på det viset att det signalerar en prisnivå men ändå inte låser lika hårt som ett minpris bör göra. Med ett minpris på 1000 så skall ju ett bud på 990 avvisas, med samma utropspris så är det ok. Utropspriset ger ändå en signal om ungefär vad man tänkt sig så ett slutbud på 500 bör ju inte antas om utropspriset är 1000, säljaren riskerar alltså inte att få nåt dumpat till noll och inget men låser sig ändå inte lika hårt till en viss nivå. Det blir ofta också bättre flyt, med ett minpris så sitter ju många och trycker och funderar på om man verkligen vill bjuda minpriset, med ett utropspris så kan man starta med skambud och sen arbeta sig upp till en rimlig nivå. Och kommer man då inte upp till rimlig nivå så får det gå tillbaka.

                  Det är ena funktionen med ett utropspris, att styra prisnivån utan att låsa allt för hårt och få en smidigare auktion. Den andra funktionen med ett utropspris är att signalera vad grejorna är i för skick och vad man kan förvänta sig. Det är i princip den enda garanti man har på en auktion (bortsett då från att man inte får lämna felaktiga uppgifter), skicket skall vara rimligt i förhållande till utropspriset. Finns det alltså inget utropspris så får man alltså finna sig i att upptäcka att man köpt rena skräpet, det finns ju inget att hänga upp på vad man kunde förvänta sig.

                  På kvalitetsauktioner med dyrare saker finns det nästan alltid ett utropspris just därför att det är det som styr om det är lönt att försöka reklamera eller inte. Säljer man t ex en Liljeforstavla med ett utropspris i nivå med vad såna brukar kosta och det sen visar sig vara en förfalskning, då har man en bra grund för att klaga.

                  Det är två saker jag tänker på att man bör hantera, det ena är att auktionen skall löpa smidigt och att det skall vara förutsägbart för både säljare och köpare vad som kommer att hända. Det andra är att man skall undvika i görligaste mån att nån blir besviken på vad man köpt. Jag säger inte att utropspris löser allt sånt eller att det nödvändigtvis är rätt väg att gå, däremot så är det ju så att det används på andra håll och tydligen fungerar och att det dessutom är något som man hittar i lagboken. Det talar för att när man funderar på olika lösningar så är det ett verktyg som man bör fundera över. Om man sen hittar andra och bättre lösningar så gärna det, bara man tänker över saken.
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av Bygert
                    Det jag menar är att ett minimipris, det skall vara just det, skall inte säljas under det priset, punkt.
                    Där instämmer jag

                    Nu visade det sig ju att det satts minimipriser som kanske inte var helt lyckade, det gick ju ofta att sänka. Ett utropspris är då bra på det viset att det signalerar en prisnivå men ändå inte låser lika hårt som ett minpris bör göra. Med ett minpris på 1000 så skall ju ett bud på 990 avvisas, med samma utropspris så är det ok. Utropspriset ger ändå en signal om ungefär vad man tänkt sig så ett slutbud på 500 bör ju inte antas om utropspriset är 1000, säljaren riskerar alltså inte att få nåt dumpat till noll och inget men låser sig ändå inte lika hårt till en viss nivå. Det blir ofta också bättre flyt, med ett minpris så sitter ju många och trycker och funderar på om man verkligen vill bjuda minpriset, med ett utropspris så kan man starta med skambud och sen arbeta sig upp till en rimlig nivå. Och kommer man då inte upp till rimlig nivå så får det gå tillbaka
                    Fast inte riktigt här och det tycker ju jag säger emot det ovan. Att dra igång en budgivning på 250 kr när minimipriset är satt till 500 kr blir lite konstigt om sedan budgivningen stoppar på 350. Visst jag kan hålla med dig om att det ofta är bättre ur säljarsynpunkt att ha ett lågt pris för att få igång budgivningen men då tycker jag inte att man skall ha satt ett minimipris utan man får ta risken.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Christer5

                      Om man har satt ett minipris skall inte det då gälla och om ingen vill ropa så går objektet tillbaka och blir inte sålt ?

                      Kommentar

                      • Majkie88
                        • August 2012
                        • 215

                        Ursprungligen postat av Bygert
                        Ett annat alternativ är ju att införa en krav på deklaration av skick enligt nån enkel skala, typ 1 = ny, 5 = skrot/reservdelsobjekt osv.
                        Det är väl ändå säljarens skyldighet att uppge om det är defekt lr saknas någon del? Om inget annat medelas så räknar man med att de skall fungera. Har aldrig vart med på en auktion där de säljer trasiga grejer utan att medela typ; saknar rotor lr vad de nu är den saknar.

                        När de gäller fisk som är missbildad o.l som de tydligen vart några som fått så är ju det oxå på säljarens ansvar. Jag skulle fan skämmas ögonen ur mig om jag sålde nått som jag visste var kass utan att medela felet. Är felet medelat men folk ändå vill köpa då är de ju en sak. Men att dölja fel är ju fan kriminellt!

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          Kjell, minpris och utropspris är två olika saker som fungerar på olika sätt. Inget hindrar att man har bägge samtidigt, på t ex kvalitetsauktioner typ Bukowskis finns det alltid ett utropspris för att hantera det legala men ofta också samtidigt ett minimipris, bevakning.

                          Minimipriset är det lägsta pris säljaren kan acceptera. Utropspriset är säljaren eller auktionsförättarens värdering som blir vägledande för prisnivån och också har en klar och definierad laglig betydelse om köparen inte blir nöjd. Inget hindrar att man säljer under utropspris och det är också vanligt men man brukar inte släppa iväg något om buden ligger orimligt långt under utropspriset.

                          Att jag tjatar om utropspris betyder inte att jag anser att det är så man skall göra, det finns olika vägar att gå. Däremot så känns det nog lite som att jag tycker det är bra om jag är säker på att man har begripit något innan man förkastar det.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          • Bygert
                            • March 2010
                            • 2169

                            Ursprungligen postat av Majkie88
                            Det är väl ändå säljarens skyldighet att uppge om det är defekt lr saknas någon del? Om inget annat medelas så räknar man med att de skall fungera. Har aldrig vart med på en auktion där de säljer trasiga grejer utan att medela typ; saknar rotor lr vad de nu är den saknar.

                            När de gäller fisk som är missbildad o.l som de tydligen vart några som fått så är ju det oxå på säljarens ansvar. Jag skulle fan skämmas ögonen ur mig om jag sålde nått som jag visste var kass utan att medela felet. Är felet medelat men folk ändå vill köpa då är de ju en sak. Men att dölja fel är ju fan kriminellt!
                            I princip håller lagstiftaren med dig, säljaren är skyldig att berätta om väsentliga brister som är kända. Samtidigt så finns det en långt gående plikt för den som köper på auktion att undersöka det man tänkt köpa och det är också svårt att hävda nånting om det inte finns ett utropspris som säger nåt om vad man har skäl att förvänta sig.

                            Så jo, både folkvett och lagen säger att man skall berätta det man vet om väsentliga fel men struntar nån i det så kan det beroende på hur auktionen är upplagd vara mer eller mindre omöjligt att göra nåt åt det-
                            Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av Majkie88
                              Det är väl ändå säljarens skyldighet att uppge om det är defekt lr saknas någon del? Om inget annat medelas så räknar man med att de skall fungera. Har aldrig vart med på en auktion där de säljer trasiga grejer utan att medela typ; saknar rotor lr vad de nu är den saknar.
                              Jo men det är väl också lite som Bygert skrev att sätter man ett utropspris på 30 spänn för en Eheimpump så kan man ju som köpare inte förvänta sig så mycket. Sätter man däremot ett minimumpris på 500 spänn på pumpen så kan man definitivt utgå från att det är en tip top pump.
                              Sedan som har påpekats ovan så är det viktigt att ALL info som säljaren har angett, delges köparna innan budgivningen sker. Som jag förstått det hela så skedde detta ju inte alltid här.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Majkie88
                                • August 2012
                                • 215

                                Fast på de flesta akvarieauktioner jag vart på så har man ett och samma utropspris på 20 lr 50 kr. Förutom om de är något som är satt ett minimi pris på. Då startar auktionen där. Så för mig så berättar inte utropspriset något om kvaliteten. Om det inte är satt ett minimi pris på det.

                                Men men jag gillar auktioner så jag ser fram emot flera! både nere i götet och gärna på flera håll.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...