Auktion i Göteborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    Visst är det kul med auktion, och purpurhuvudbarberna jag köpte var riktigt fina. Men hur går det till när ni bestämmer i vilken ordning objekten ska ropas ut? Det är ganska frustrerande att se hur mer och mer försvinner på bordet och alla egna objekt till slut ligger ensamma kvar. Åtta av mina elva objekt såldes under sista halvtimmen. Var de verkligen så mycket sämre än alla andras?

    Olle

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Olle A
      Visst är det kul med auktion, och purpurhuvudbarberna jag köpte var riktigt fina. Men hur går det till när ni bestämmer i vilken ordning objekten ska ropas ut? Det är ganska frustrerande att se hur mer och mer försvinner på bordet och alla egna objekt till slut ligger ensamma kvar. Åtta av mina elva objekt såldes under sista halvtimmen. Var de verkligen så mycket sämre än alla andras?

      Olle
      Det var slumpen. Men istället för att som normalt är - "dataslumpen" så blev det den handplockade slumpen.
      Nu var det ju mycket som inte fungerade pga av
      1/ Det var så många poster
      2/ Flera hade inte föranmält
      3/ Folk kom sent med sina poster
      4/ skrivaren funkade inte


      Nästa år kommer det säkert att bli
      1/ En större lokal
      2/ Enbart förhandsanmälningar
      och då kommer det säkert att funka betydligt bättre.

      PS. För övrigt så gick ca. hälften av mina poster den sista halvtimman också. Jag plockade även bort några av mina poster för att det inte skulle dra ut för mycket på slutet. Detta vet jag att flera gjorde av de som hade många poster - så det kan ju ha varit som så att om flera på slutet plockade bort sina poster och du inte gjorde så - så blev ju många av posterna som blev kvar på slutet dina.
      Nu var det ju inte jag som plockade fram - men jag vet att ambitionen var att få med lite från säljare i varje "omgång", men visst någon kan ju ha haft otur. Det handlade dock absolut inte om att vissa säljare proriterades.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • hampusr

        • December 2010
        • 134

        Auktion i Göteborg

        Det var riktigt kul, men visst var det riktigt synd att man inte hade någon bra koll på i vilken ordning saker och ting kom. Jag var kvar till ca. 16 och då hade väldigt lite av det jag spanat in kommit fram eller möjligen gått då vi tog en snabb matpaus på Allum...

        Nästa år blir det till att planera rejält med mat och lämna bort sonen

        Kommentar

        • alcar
          • April 2005
          • 1398

          även jag fyndade lite scalarer, fjärillsciklider, svädbärare, 2 st L002,lysrör foder och doppvärmare.
          tyckte gcg löste aktionen på bästa tänkbara sätt efter förutsättningana, och iden med projektorn fungrarae bra, iaf bättere en förra året. nu såg man ju vad men bjöd på
          blir det lika mycket poster nästa år så tycker jag att det bästa vore och lägga 80% av växterna,de vanligaste sorterna.på ett fast pris bord, de gick ju ändå bara för 30-40 kr, samt endel andra saker som det blir såpas mycket utav. mindre pumpar mm tror man hadde sparat mycket tid på detta
          mvh alexander
          min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

          Kommentar

          • Ferengi
            • August 2008
            • 399

            Håller med, riktigt kul även om jag var tvungen att lämna redan klockan tre. Fick med mig hem ungefär det jag ville ha. Köpte en, som det visade sig, gigantisk amazonas svärdplanta. Den ville liksom aldrig ta slut när jag började dra upp den ifrån påsen
            Förköpte mig också lite på vallerisina... men men, sånt händer.

            På det hela taget, alldeles lagom kaotiskt och trevligt. Kunde vara mer struktur på det men med tanke på att det hela sköts av eldsjälar med minimal budget så är det tumme upp ifrån mig!

            Kommentar

            • hampusr

              • December 2010
              • 134

              Auktion i Göteborg

              Ja, projektorn var kanon även om det nog kan bli ännu bättre nästa år.

              Kommentar

              • tummen
                • March 2005
                • 5199

                Jag tycker också att auktionen fungerade över förväntan, trots de problem som uppstod. Även jag hade rätt många av mina poster kvar till slutet. Fick även ta hem några osålda, men det mesta gick åt. Den här auktionen var väldigt mycket köparnas auktion, och det märktes ju även på de ibland låga priserna...

                Projektorn med "livebilder" var kanon, även om det ibland även då är svårt att se vad man bjuder på....

                Ett problem att tänka på till nästa år; tänk om de fösta som anmäler saker mest har växter, och ni har begränsat antalet utrop i förväg, då kan det bli en väldig slagsida på vad som till slut finns att bjuda på, det kan också bli slagsida åt nå´t annat håll, t.ex. malawi, eller att det blir väldigt mycket tillbehör....
                Thomas "tummen" Wallén

                Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                Kommentar

                • Kladdkaka
                  • November 2012
                  • 88

                  Jag tyckte det var riktigt roligt, trots att jag både är ganska osocial av mig bland okända människor och dessutom hade huvudvärk hela dagen Tycker som många andra sagt att det fungerade riktigt bra efter omständigheterna, jag kommer garanterat dyka upp nästa år igen om jag kan!

                  Fick för övrigt tag på de saker jag hoppades på och lite mer därtill - utan att ens använda upp pengarna jag tog med mig, vilket också var väldigt trevligt

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av tummen
                    Ett problem att tänka på till nästa år; tänk om de fösta som anmäler saker mest har växter, och ni har begränsat antalet utrop i förväg, då kan det bli en väldig slagsida på vad som till slut finns att bjuda på, det kan också bli slagsida åt nå´t annat håll, t.ex. malawi, eller att det blir väldigt mycket tillbehör....
                    Jo, men vad finns det för val. Om man tillåter för många utrop kan det ju auktionen bli väldigt utdragen. Kan annars hålla med om att vissa växtpåsar var det väldigt lite i. Köpte en påse med hornsärv och även om jag inte betalade många tior för den så hade det garanterat varit billigare att köpa dom i en affär. Men, men det är ju en del av en auktion - man drar en "vinst", eller en "nitlott" - här var det dock flest vinster. Kanske kan jag tycka att miniutropspriset skulle ha hållits lite bättre - dvs om ingen bjöd 30 spänn så skulle posten ha gått tillbaka till säljaren, istället för att priser sänktes. Om man strikt håller fast vid minimipriset så kommer folk snart sluta med att lämna in varor med för litet värde.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      En annan sak som drog ut på tiden var de tillbehör som hade minimipris och ingen var intresserad att buda på. Säljs det inte för minimipriset bör det gå tillbaka till säljaren, istället för att börja dividera om priserna. Ett satt pris bör följas, annars är varan antingen inte värt det eller vet inte köparna värdet på den.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        • June 2002
                        • 2952

                        Till skillnad från många andra så tycker jag nog att auktionen var en av de sämre jag varit på.
                        Mycket strul o mycket tidstjuvar, köparna fick ingen tid på sig att förbereda sig vilket gjorde att mycket klubbades innan folk fattat var det var. Många missade chansen att köpa det dom siktat in sig på då men inte visste när det skulle komma upp. Detta innebär i sin tur att säljarna fick mycket dåligt betalt.
                        Nä så här kan det inte gå till för då får mina fiskar stanna hemma
                        Så förbättringsförslag kommer här.
                        1. Ny lokal (vilket verkar vara på G)
                        2. Dubbla utropare ( så en kan förbereda sig medan den andra säljer sin post).
                        3. Bara förhandsanmälningar så att listorn är klara o auktionen kan komma igång på utsatt tid.
                        4. Fast bord med omvänd auktion. Dvs kl 12 kostar allt på bordet 200 kr 12,30 kostar det 180 kr 13.00 160 kr osv.
                        Nordiska Diskus Sällskapet
                        Hallandsakvaristerna
                        BAK Gcg Maf NCS

                        Kommentar

                        • Kladdkaka
                          • November 2012
                          • 88

                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          mycket klubbades innan folk fattat var det var. Många missade chansen att köpa det dom siktat in sig på då men inte visste när det skulle komma upp. Detta innebär i sin tur att säljarna fick mycket dåligt betalt.
                          Det var nog det enda som jag störde mig på, det sabbar ju rätt mycket både för säljare och köpare. Hade svårt att hänga med på vad allt var trots att jag satt väldigt långt fram - är glad att jag inte var längre bak...

                          För övrigt riktigt bra förbättringsförslag!

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            Mmm, jag missde en post som jag verkligen ville ha men vi kan ju hoppas att dessa problem löser sig till nästa år för det var ju första året med denna sortens föranmälningar för arrangörerna.

                            Jag tycker denna sortens föranmälningar är mycket bra för det är kul att se vad som kommer att komma på auktionen
                            Senast redigerad av PiaJo; 25 November 2012, 20:34.
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av kaj.p
                              Till skillnad från många andra så tycker jag nog att auktionen var en av de sämre jag varit på.
                              Mycket strul o mycket tidstjuvar, köparna fick ingen tid på sig att förbereda sig vilket gjorde att mycket klubbades innan folk fattat var det var. Många missade chansen att köpa det dom siktat in sig på då men inte visste när det skulle komma upp. Detta innebär i sin tur att säljarna fick mycket dåligt betalt.
                              Nä så här kan det inte gå till för då får mina fiskar stanna hemma
                              Så förbättringsförslag kommer här.
                              1. Ny lokal (vilket verkar vara på G)
                              2. Dubbla utropare ( så en kan förbereda sig medan den andra säljer sin post).
                              3. Bara förhandsanmälningar så att listorn är klara o auktionen kan komma igång på utsatt tid.
                              4. Fast bord med omvänd auktion. Dvs kl 12 kostar allt på bordet 200 kr 12,30 kostar det 180 kr 13.00 160 kr osv.
                              Fast man bör vara medveten om att en anledning till att flera saker klickade i år var ju att det var dubbelt så många poster i år som det var förra året. Man måste ändå i planerandet utgå från hur det var för ett år sedan - nu kan man till nästa år utgå från hur fungerade resp. inte fungerade i år och planera utifrån detta.
                              Som jag skrev tidigare så var vi (i eftersnacket) inne på att till nästa år hitta en större lokal (alternativt om inte det går - dra ner på antalet poster) samt att bara ha förhadnmälningar. Att köra med dubbla utropare håller jag också helt med om - men här funkade det inte (fanns helt enkelt inte plats).
                              Vad gäller fasta bordet så placerades det lite "off topic" och funkade därför inte - så det måste lyftas fram mer (här fanns det inte plats för det - har ni de orden innan). Ditt förslag låter bra och det lär vara på ett liknande sätt som det fasta bordet funkar på Bollmora auktionen (nån i föreningen (minns inte vem) nämnde på auktionen till mig att vi borde ha det som på Bollmora-auktionen. Så det förslaget i kombination med att bordet får en mer central placering vore nog bra.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • saverok
                                • February 2011
                                • 19

                                Samtidigt är det ju tråkigt att begränsa till ett maxantal poster. Kan man inte ha en vår och en höstauktion istället?
                                Finns ju dock en risk/chans att det blir 800 poster på båda auktionerna i så fall

                                Kommentar

                                Arbetssätt...