Auktion i Göteborg

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Ursprungligen postat av saverok
    Samtidigt är det ju tråkigt att begränsa till ett maxantal poster. Kan man inte ha en vår och en höstauktion istället?
    Finns ju dock en risk/chans att det blir 800 poster på båda auktionerna i så fall
    Tveksamt, iaf om inte säljarna tar med rent ut sagt en massa skräp...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • nille
      • March 2002
      • 323

      Kul att ni fick ihop så mycket gods på auktionen.

      Vi i MAF har vidtagit följande regler på våra auktioner:

      1. Varje säljare får ha högst tre poster av samma sort till auktion.vill säljaren ha fler likadana poster går dessa på det fasta bordet.

      2. Samtliga foderkulturer går på fasta bordet.

      Sist prova vi oxå med att dra en vinstlott ur vårat lotteri vid vart tionde auktionsutrop,istället för att bryta för lottdragning.

      Tycker dessa tre punkter sparar rejält på tiden.

      Nille
      niclas

      Kommentar

      • nille
        • March 2002
        • 323

        Tycker absolut att man inte ska gå ner från det utsatta minimiutropspriset,då är risken stor att man plötsligt är nere på en 10a och då är inte varorna längre objekt för att vara på autionen utan bör finnas på fasta bordet i stället
        .
        Alternativt kan man ju oxå som säljare samla ihop sina mindre grejor till en gemensam post istället för exempelvis 5 poster.

        Nille
        niclas

        Kommentar

        • Majkie88
          • August 2012
          • 215

          En höst och en vår auktion hade vart riktigt bra! Och även andra förbättringsförslag som kommit låter väldigt förnuftiga.

          Kommentar

          • saverok
            • February 2011
            • 19

            Ursprungligen postat av ansjo
            Tveksamt, iaf om inte säljarna tar med rent ut sagt en massa skräp...
            Tolkningsfråga. Vad som är skräp för dig och mig kanske är bra för nya inom hobbyn osv. Tycker ändå att intresset är så pass stort så att underlag för 2 auktioner per år borde kunna finnas. Kombinerat med fast bord och bara föranmält gods för att slippa "nattmanglingar".

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av saverok
              Samtidigt är det ju tråkigt att begränsa till ett maxantal poster. Kan man inte ha en vår och en höstauktion istället?
              Finns ju dock en risk/chans att det blir 800 poster på båda auktionerna i så fall
              Tror inte alls på att ha en vår och en höstauktion. Det blir för mycket jobb för en förening och en sådan förening skulle då mest bli en säljförening och det är ju definitivt inte syftet - syftet måste vara att sprida kunskap.
              Dessutom sker det ju auktioner på olika orter runt om i landet - så den auktionsintresserade kan ju åka på turné om hen vill.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 November 2012, 09:43.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av nille
                Kul att ni fick ihop så mycket gods på auktionen.

                Vi i MAF har vidtagit följande regler på våra auktioner:

                1. Varje säljare får ha högst tre poster av samma sort till auktion.vill säljaren ha fler likadana poster går dessa på det fasta bordet.

                2. Samtliga foderkulturer går på fasta bordet.

                Sist prova vi oxå med att dra en vinstlott ur vårat lotteri vid vart tionde auktionsutrop,istället för att bryta för lottdragning.

                Tycker dessa tre punkter sparar rejält på tiden.

                Nille
                1/ Fortsett från att jag tycker att max. 5 poster vore lagom så håller jag helt med
                2/ kanske det - men det var ju inte så många foderkulturer i auktionen
                3/ kanske det - men här tog ju lotteriet nästan ingen tid alls eftersom vi drog lotteriet innan auktionen kom igång (strakt försenad - pga att inlämningen inte blev klar i tid (folk kom sent).
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Bygert
                  • March 2010
                  • 2169

                  Att det finns ett utrymme för förbättringar när det gäller auktionen, det tror jag ingen, inte arrangörerna heller, förnekar. Men mitt intryck är ju att det man råkat ut för är det inte helt okända fenomenet att nåt går för bra och växer en över huvudet i den kostym man har. Sånt händer ju och vad som gäller då är ju att försöka anpassa sig till läget. Jag tycker ju att man hör att arrangörerna också vill lösa det här bättre och det har ju kommit en del bra förslag, här är lite av mina tankar.

                  Bara föranmält till auktionen är nog nödvändigt, den som vill in på plats får hänvisas till fastprisbord.

                  Att hålla på och sänka minipriser är ingen bra lösning, det kan möjligen diskuteras om minsta pris skall vara 30 eller 20 eller nåt annat men det man satt bör hållas för att se till att somlig bråte hamnar på fasta bord i stället. När det gäller dyrare saker så är det ju rimligt att kunna ha ett minipris men det kan vara en ide att ha en variant till, ett utropspris. Det jag tänker då är att om minipris är 400 och ingen bjuder det så är det kört. Är det däremot utropspris på 400 får säljaren acceptera om det blir sålt för 350 eller nåt sånt men bud på 200 skall ju inte acccepteras.

                  För frekventa och billiga saker är ju fasta bord bättre. Med fördel kan det då som Kaj är inne på göras amerikansk auktion, första timmen 50, sen 30, 10 och varsågod att plocka. Men det måste då bli lite bättre struktur på det, bättre placering och nån som avdelas till att sköta det och se till att ta betalt och att det flyter snyggt i övrigt så ingen t ex står och tjuvhåller på nåt i väntan på lägre pris. Den säljare som inte vill acceptera för lågt pris får ju då se till att plocka bort sina grejor innan de slumpas men för en del som vanliga växter kan det ju vara lika bra att ge bort det som att slänga det hemma. Går ju också att ha bord med annan prisskala, 100, 50, 30 t ex.

                  Det är ju klart viktigt att få till en vettig katalog och sen följa den, nu fick man ju sitta och bevaka hela tiden eftersom man inte visste när det man var intresserad av skulle dyka upp. För att få det att fungera måste man ju sortera upp grejorna redan vid insläpp, alltså märka bord med t ex 50 nr intervall, det är ju ohållbart annars att bland flera hundra påsar snabbt få tag på påse 148-003. Man får ju då se till att var säljare får lite olika placering i tid så inte nån får allt sitt sist. Likaså fisken, jag såg det som en poäng att likadana utrop kom i anslutning till varann, det är ju bra om det är nåt särskilt som man är intresserad av. Däremot så kan ju en viss säljares olika grejor spridas ut. För att se till att få allt att fungera kan det vara nödvändigt att ha en sista tid för insläpp av säljare, har man tänkt sig att börja 12 så kanske man skall sätta stopp för säljare vid 11 alltså.

                  Det var lite av mina tankar men även om det var rörigt så är jag ju nöjd ändå, Tatiamalarna är intressanta och det var kul att få svärdbärare som ser ut som de gjorde som när jag var liten och inte som om de kolliderat med nåt. Dock undrar jag, hur trött är man egentligen när man planterar Cabomba uppochner?
                  Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Däremot så kan ju en viss säljares olika grejor spridas ut. För att se till att få allt att fungera kan det vara nödvändigt att ha en sista tid för insläpp av säljare, har man tänkt sig att börja 12 så kanske man skall sätta stopp för säljare vid 11 alltså.
                    Håller med dig Bygert om det mesta som du nämner i ovanstående inlägg. Bara en liten kommentar till ovanstående kommentar - så som du skriver var det också - dvs det var satt en deadline - men så många kom precis innan deadline och de fick då vänta väldigt länge i kön innan det blev deras tur och sedan skulle ju deras produkter också placeras ut.

                    Så jag har ett lite mer drastiskt förslag
                    1/ Enbart föranmälningar
                    2/ Deadline för första inlämningstid t.ex. 09.00
                    3/ Deadline för andra inlämningstid t.ex. 10.30
                    4/ Auktionsstart 11.00

                    De som lämnat in sina prylar under den första inlämningsperioden auktioneras ut i den första utropsperioden
                    De som lämnar in sina prylar i den sista inlämningsperioden auktioneras ut sist

                    Detta skulle göra att betydligt fler skulle komma tidigt (man vill ju vara med i den första auktionsomgången) och man skulle ha god tid på sig att placera ut och sortera listor på dessa och auktionen kan börja i tid. Sedan kan man komplettera med ytterligare en lista för andra utropsomgången.
                    Senast redigerad av Kjell Fohrman; 26 November 2012, 10:24.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • PiaJo

                      • August 2009
                      • 13001

                      Finns mycket bra idéer, om de är genomförbara så kommer det att bli kanonbra auktioner i framtiden
                      /PIA

                      Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                      Kommentar

                      • Olle A
                        • January 2002
                        • 1661

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        3/ kanske det - men här tog ju lotteriet nästan ingen tid alls eftersom vi drog lotteriet innan auktionen kom igång (strakt försenad - pga att inlämningen inte blev klar i tid (folk kom sent).
                        Först rekommenderades folk att ta en fika, "för det dröjer ett tag innan auktionen kommer igång". Sedan blev det lottdragning utan att vi som satt uppe och fikade fick veta det.

                        Olle

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Olle A
                          Först rekommenderades folk att ta en fika, "för det dröjer ett tag innan auktionen kommer igång". Sedan blev det lottdragning utan att vi som satt uppe och fikade fick veta det.

                          Olle
                          Först var det faktiskt ocksåtid för fika - men sedan efter ytterligare en stund och listorna fortfarande inte var klara så drog lotteridragningen igång. Visst då borde någon ha gått upp till fikarummet och sagt till om detta till de som satt kvar däruppe men fikalokalen hade ju efter ena sidan fönster mot auktionslokalen så det var inte heller så svårt för de som satt däruppe att notera att lotteridragningen hade kommit igång och kommit ner. De första lotterivinsterna (dvs de bästa vinsterna) hämtades också vad jag såg ut så där missade inte någon vinnare sin vinst.

                          Men självklart de olika problemen med det trånga utrymmet och förseningarna med inbokningarna (pga av att folk kom sent) och problemet med skrivaren som inte funkade ledde till problem. Därför kan ni gärna komma med förslag på vad som kan göras bättre (flera har också gjort det) och sedan kommer jag att summera åsikterna på en lista och presentera den för styrelsen (jag är inte med i styrelsen, men är medlem i GCG).
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Kjell, ta med på listan att det var lite dålig reklam för auktionen i år. Kanske tur det om man tänker på sittplatserna, men jag tror man missar många köpare då säljarna ofta håller reda på när auktionen är. Alla läser inte Facebook...
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Kjell, ta med på listan att det var lite dålig reklam för auktionen i år. Kanske tur det om man tänker på sittplatserna, men jag tror man missar många köpare då säljarna ofta håller reda på när auktionen är. Alla läser inte Facebook...
                              Det är noterat - fast detta känner de nog till och vete sjutton om det inte var lite medvetet. Redan förra året var det ju nästan fullsatt (dvs ungefär som nu) och de var rädda att det skulle komma för många. Nu kom det ungefär lika många som förra året - det som skilde var att det kom dubbelt så många utropsposter
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • ansjo
                                • November 2005
                                • 29967

                                I Malmö sist skulle även säljarna skriva vem det var som sålde varan, bra i efterhand om det uppstod några problem.
                                /Anders

                                Medlem i NCS - givetvis!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...