blomgalningar!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

Kamelia och Azalea ska ha kalkfritt vatten, hur är det med vattnet från luftavfuktaren går det att använda eller måste man stå ute i regnet och fylla vattenkannan.
    http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Sonja
      • October 2003
      • 7357

Jag har förut när jag hade mer kalkskyende växter haft i lite citronsyra i vattnet. Men jag kan inte ge några närmare doceringar eller förklara vad som händer. En "knivsudd" till en kanna vatten, fick jag höra själv. Men hur mycket är det egentligen? Och hur det funkar vet jag inte heller.
      Alltid nyfiken!
      Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

Kommentar

• Kramfors
        • January 2003
        • 7265

Ja, citronsyra sänker pH men vart tar kalken i vattnet vägen.
        http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Morellen
          • November 2003
          • 4349

Ingen torktumlare som du kan ta vatten ifrån?

Mina pelargoner verkar inte vilja vara med i år men flera av hoyasticklingarna har fått nytillväxt... i den mån jag har haft tid att titta till växterna.
          http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

"Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
          (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

Kommentar

• Sonja
            • October 2003
            • 7357

Ursprungligen postat av Kramfors
            Ja, citronsyra sänker pH men vart tar kalken i vattnet vägen.
            När jag frågade fick jag svaret att det binds och kan inte tas upp av växterna. Men kanske någon växtaakvarist kan svara bättre än mig?
            Alltid nyfiken!

Kommentar

• Sonja
              • October 2003
              • 7357

Ursprungligen postat av Morellen
              Ingen torktumlare som du kan ta vatten ifrån?

Mina pelargoner verkar inte vilja vara med i år men flera av hoyasticklingarna har fått nytillväxt... i den mån jag har haft tid att titta till växterna.
              Kul att du inte håller dig borta från Zpet helt
              Alltid nyfiken!

Kommentar

• petnym
                • May 2002
                • 5028

Skulle det märkas någon skillnad om man började vattna tex orkidéerna med kalkfritt vatten? -Sitter nämligen på en utrustning för omvänd osmos (som jag använder till mitt regnskogsterrarie), men jag har inte kommmit mig för att börja vattna mina krukväxter med det.
                Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

Kommentar

• Sonja
                  • October 2003
                  • 7357

Det borde ju bli helt perfekt med osmosvatten. Eller kanske ännu bättre med akvarievatten när du gör vattenbyten. Då är det ju båda kalkfritt och har lite, lite näring kvar. Jag vattnar alltid med det, fast utan osmos då.
                  Alltid nyfiken!

Kommentar

• Morellen
                    • November 2003
                    • 4349

Ursprungligen postat av Sonja
                    Kul att du inte håller dig borta från Zpet helt
                    liiiiiiiiiiiite får man ju försöka hänga med

Kommentar

• Sonja
                      • October 2003
                      • 7357

Ursprungligen postat av Morellen
                      liiiiiiiiiiiite får man ju försöka hänga med
                      Morellen, jag har hittat stora knoppar på min Huernia idag. Det tog bra många år innan den satte igång att blomma för första gången förra året. Men nu är den på gång igen.
                      Alltid nyfiken!

Kommentar

• muppins
                        • September 2002
                        • 1629

Åh, min "växt med blommor" (clivia hette den ju!) bestämde sig visst för att blomma en gång till precis efter de sista blommorna trillat av nu.
                        Ser att en ny blomstängel är på väg upp nu....
                        Det kanske är allt akvarievatten som får den att blomma så...
                        /muppins

Kommentar

• Linda_A
                          • March 2005
                          • 1479

Här har inte så himla mycket skett direkt.
                          Väntar på mina första blommor i H. wayetii och så har h. parasitica northbali just blommat klart. Parasitican luktar helt otroligt gott med. Och som tur finns det mera knoppar på gång i den så jag hoppas att det inte dröjer allt för länge innan den blommar igen.

Sen har pelargonerna börjat blomma en massa här med.
                          Winford Festival har blivit en riktig favorit!
                          //Linda

Kommentar

• Olle A
                            • January 2002
                            • 1661

Så är man tillbaka efter två fantastiska veckor i Kina! Att bo på en enkel forskningsstation mitt i de vackra Qinlingbergen var ju härligt och vi hade turen att se tre vilda pandor på våra vandringar. Intressanta växter var det också gott om: Trädformiga Rhododendron som var helt översållade med underbara rosa blommor, flera arter Arisaema, pioner, Clematis, Pleione och diverse andra orkidéer, olika sorters ormbär, fritillarior o s v. En botanikresa till Kinas berg rekommenderas! Dessutom var vi ute på landsbygden och såg hur folket levde där. En kväll blev vi till och med bjudna på en festlig middag ute i en by. Höjdpunkter som den kejserliga Förbjudna staden, Terakottaarmén och Kinesiska muren såg vi naturligtvis också.

Vad gör då en blomgalning när han kommer hem? Jo, han sticker genast iväg på växtshopping med Tjörns trädgårdsförening! Först till Derome kryddor och perenner i Halland, sedan till Peter Korns trädgård utanför Landvetter. Båda väl värda ett besök så här års. Tre välfyllda påsar med växter blev det: dvärgtemynta, Mertensia, slåttergubbe, en tistel utan taggar, en tandrotsläkting (inte helt olik en vanlig i Kina som fjärilarna älskade), honungslök, Fritillaria uva-vulpis och en Arisaema. Det ska bli kul att se hur de tar sig i sommar!

Olle

Kommentar

• Raven
                              • February 2005
                              • 15385

va skriva så mycke gott och inte en enda bild ?
                              vilda pandor låter läckert å se.
                              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
                              Faktatråd Om AkvarieVatten
                              Växtakvaristernas Paradis

Kommentar

• Morellen
                                • November 2003
                                • 4349

låter som en härlig resa!

Kommentar

Arbetssätt...