äppelsnäcka rom ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Blohme
    • July 2007
    • 54

    #61
    Ursprungligen postat av fairing
    hur gör man så att bäbisarna växer fortare.har typ 1500 små bäbisar men vill få upp dom i storlek så jag kan sälja dom.

    har du prövat med anabola?

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #62
      Ursprungligen postat av fairing
      hur gör man så att bäbisarna växer fortare.har typ 1500 små bäbisar men vill få upp dom i storlek så jag kan sälja dom.

      Bara vräk i käk, de äter ju hela tiden...var noga med att byta vatten å se upp så de inte växer för fort, som mina gjorde

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • saltbiff
        • December 2006
        • 607

        #63
        Ursprungligen postat av Blohme
        Korsar dom sej blir dom ju gröna, blått o gult tsm blir ju grönt
        Nja, det funkar inte så tyvärr, för grönt är ju så snyggt! men korsar sig blå med mörk fot och gul med ljus fot så tror jag att det blir hälften av varje ungefär.. Alltså ett gäng blåa å ett gäng gula

        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

        Kommentar

        • Mona
          • October 2002
          • 840

          #64
          Mina rosa äpplen som är två veckor är nu ca 4 mm i diameter över skalet. Hittills verkar jag bara ha fått blå och rosa trots att jag har rosa(hona), blå(honor), ivory(hanar) och lila(okänt kön). De fick broccoli ikväll, som de lät väl smaka. Även mina blå och aprikosa posthorn fick mumsa broccoli.
          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

          Kommentar

          • Mona
            • October 2002
            • 840

            #65
            Ikväll kläcktes en kull med blå och ivory små äpplen.
            Bifogade filer
            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

            Kommentar

            • Inka
              • July 2005
              • 1233

              #66
              Idag kläcktes mina första! Det är bara de gula som är tillräckligt stora för att få smått än så länge! Himmel vad kul det var! Nu har jag snäcklingsöversvämning.
              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

              www.kvitter.n.nu

              Kommentar

              • Mona
                • October 2002
                • 840

                #67
                Hur stora brukar ni låta snäckorna bli innan de får börja flytta hemifrån?

                Jag vet att man brukar säja att ju mindre de är desto bättre klarar de transporten, men jag har också läst att frånfallet på småsnäckor är ganska stort i början på deras liv och det är ju inte så kul för dem som fått/köpt snäckorna. Snäckorna som jag skickade efter från Snailshop var kanske 1,5 - 2 cm när jag fick dem.
                Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                Kommentar

                • LenoreH
                  • April 2008
                  • 107

                  #68
                  De jag har fått skickade till mig har varit mellan 4mm-2cm och majoriteten har klarat sig, 18 av 20.
                  Kom från 2 olika ställen och det var förövrigt 2 av de större som gått hädan.
                  ~I became insane with long intervals of horrible sanity~
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1917318

                  Kommentar

                  • Mona
                    • October 2002
                    • 840

                    #69
                    Tack

                    Hur har de snäckor du fått hem varit inpackade? Har de legat i vatten eller i fuktig vadd? De jag fick från snailshop låg i en styrolit behållare inlindade i fuktig vadd. Men jag har också fått posthorn i en liten vattenflaska.
                    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                    Kommentar

                    • LenoreH
                      • April 2008
                      • 107

                      #70
                      Den ena mötte jag personligen och då fick jag snäckorna (6 större) i en liten plastburk med papper fuktat i akvarievatten.
                      De andra (14st 4mm- drygt 1cm, majoriteten mindre) fick jag skickade i en kartong fylld med tidningspapper och i mitten låg en plastpåse med lite vatten.
                      ~I became insane with long intervals of horrible sanity~
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1917318

                      Kommentar

                      • Mona
                        • October 2002
                        • 840

                        #71
                        Ok, tack för tipsen!
                        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                        Kommentar

                        • maggan55
                          • September 2008
                          • 219

                          #72
                          Jag hittade i dag en klase rom (heter det så?) från mina äpplen, men den hade ramat ner i vattnet, tog upp den och la på en frigolitbit. Är de förstörda då de legat i vattnet tror ni? Den fanns inte där i natt vid 12 tiden.

                          Kommentar

                          • Sultanen
                            • January 2008
                            • 2457

                            #73
                            Har inte lyckats få någon rom på mina ännu, har 7st 5cm-7cm stora äppelsnäckor som går ensamma i ett 112L kar, med sänkt vattennivå och en temp på mellan 25-26 grader, men ingen rom... En gång lyckades en lägga rom, men det var i vattnet av någon anledning, en morgon när jag vaknade så var halva botten täckt med vita romkorn

                            Vad har ni för tips för att få lite små-snäckor?
                            300L Räkkar
                            400L Växtakvarium
                            220L Saltvatten - Under uppstart
                            Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                            Kommentar

                            • Inka
                              • July 2005
                              • 1233

                              #74
                              Ursprungligen postat av maggan55
                              Jag hittade i dag en klase rom (heter det så?) från mina äpplen, men den hade ramat ner i vattnet, tog upp den och la på en frigolitbit. Är de förstörda då de legat i vattnet tror ni? Den fanns inte där i natt vid 12 tiden.
                              Jag var med om samma sak. Min romklase klarade sig ändå. Nu har jag ett stort gäng med nya snäckor igen.
                              Det skadar ju inte att testa och se om det blir något trots vattenfärden.

                              Det enda jag gjort för att få mina att föröka sig är att mata ordentligt. Sen har jag haft en period när snäckorna inte fått lika mycket mat och då lägger dom heller ingen rom.
                              Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                              www.kvitter.n.nu

                              Kommentar

                              • Sultanen
                                • January 2008
                                • 2457

                                #75
                                Hur pass mycket matar du och vad matar du med? Du ser till att det alltid finns mat liggandes på botten?
                                300L Räkkar
                                400L Växtakvarium
                                220L Saltvatten - Under uppstart
                                Intresserad av räkor? www.RedBee.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...