äppelsnäcka rom ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • icejoy
    • August 2006
    • 593

    #46
    Nu har andra snäckan lagt en mycket större kokong. Precis under ljusrampen på täckglaset :/ Har flyttat ljusrampen. Det har inte hänt något med den första, så dom var nog inte befruktade. 14 dagar sen hon lagt.
    Får se om det blir några från den andra.
    ___________________________________________
    ___________________________________________
    Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #47
      Ursprungligen postat av smokin
      jag har en liten fråga..det är så att jag har några snäckor i mitt räkakvarium..de har lagt ägg några ggr..men det har inte blivit nåt..men nu idag har det börjat att kläckas i en stor kokong..jag har ingen aning vilken som lagt de äggen..men jag har blå..violett randiga samt gula o en liten vit..det går väl inte säga vilken färg de kommer att få..men bifogar en bild på en av alla
      Kan tyvärr inte ge dig en exakt sanning på vilken färg den kommer att bli men de mörkpigmenterade fläckarna på kropp och tentakler säger att den kommer att bli mörk fot. Skalet ser ljust ut så det skulle kunna bli en blå. Men det kan också visa sig att skalet får mer pigment och början till ränder och då är det snarare en dark striped purple (om det nu är den varianten du menar när du säger violett randiga). När du säger liten vit så har jag antagit att den inte är könsmogen.

      Blå + gul ger följande avkomma: jade, gul, ev blue och ivory.
      Dark striped purple + blå: Blå, dark striped purple, samt även ev light striped purple, ivory och mycket sällsynt plain purple, striped purple.
      Dark striped purple + gul: wild, blå, striped purple, red-brown, jade, gul, striped yellow, ev light striped purple, ivory och sällsynt plain purple, striped purple, red-white.

      Hälsningar

      Sabina
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      • Mumin
        • October 2007
        • 3837

        #48
        Måste få haka på och återuppliva den tråd. Jag har fem blå äppelsnäckor i mitt 96 liters kar tillsammans med Ancistrus och guppy. Nu har vi upptäckt flera äggkokonger i rampen (heltäckande) och de flesta sitter jättefint, mycket kondens, de har små vattendroppar på sig.
        Är det bra och lagom fuktigt? Kan de sitta kvar eller ska jag ha burk?
        Tror att det blir svårt att hålla värmen nattetid i en sån.

        Alla utom en sitter på en lucka som man kan ta bort, jättekul att kunna titta lite närmare på dem. Vi hittar ungefär en ny klase per dag. En liten satt på glaset, alldeles ovanför vattenytan, men den är borta nu. Jag har inte sett några små äppelbebisar så kanske den var obefruktad.

        Hur stora är de när de kläcks?

        Jag har invasion an posthornssnäckor i detta kar, som jag försöker hålla efter genom plockning.

        Är de något hot mot nykläckta äpplen?

        Äter fiskarna småäpplen?

        Har insett att jag vill ha fler färger, måste ut och jaga det, men vill veta mer om skötseln först.
        För mycket är inte nog!
        Jag VILL ha en Elefantofon!!

        Kommentar

        • Mona
          • October 2002
          • 840

          #49
          Jag hakar också på, så kanske vi båda får svar.

          Mina äppelsnäckor har börjat lägga ägg för glatta livet nu. Första äggen kom för snart två veckor sedan och nu har jag totalt 6 st klasar. Imorse hittade jag en av klasarna liggande på botten, den måste ha lossnat och glidit ned. Jag plockade upp den och lade den på en frigolitbit i akvariet. Men hur sannolikt är det att det blir något av det? Jag har läst att ungarna drunknar under vattenytan, och de kan ju ha legat där i upp till åtta timmar.

          Sedan undrar jag över genetiken. Jag tror att det är de blå snäckorna som lagt äggen eftersom jag sett dem krypa omkring över vattenytan. Jag har också sett en parning mellan en ivory och en blå snäcka. Dessutom finns det lila och rosa randiga i samma akvarie. Kan det bli några kul färger av det?
          Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

          Kommentar

          • fairing
            • October 2003
            • 574

            #50
            här e mitt akvarium med äppelsnäcks bäbisar dom e överallt.det är lila och vita o några rosa.
            Bifogade filer
            www.akvarietorget.se

            Kommentar

            • Mona
              • October 2002
              • 840

              #51
              Nu har snäckorna gett mej det ena svaret. Jag har sett både blå och rosarandiga snäckor lägga ägg, den rosa har jag filmat ikväll . Massor av ägg har kläckts från den första äggklasen och ungarna i den omgången verkar vara rosa. En annan klase har börjat mörkna betydligt, så jag hoppas att det är blåa eller lila i den.
              Bifogade filer
              Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

              Kommentar

              • Inka
                • July 2005
                • 1233

                #52
                Här är mina nya små älsklingar!
                Hoppas på att få tag i fler färger också. Har blivit helt såld på dom små liven. Gula och blå har jag än så länge...
                Bifogade filer
                Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                www.kvitter.n.nu

                Kommentar

                • Inka
                  • July 2005
                  • 1233

                  #53
                  Nångång kanske man börjar få bebisar också. Ska bli intressant att se. Ni som har en massa färger och får smått är ena riktiga lyckostar va?
                  Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                  www.kvitter.n.nu

                  Kommentar

                  • Mona
                    • October 2002
                    • 840

                    #54
                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Nu har vi upptäckt flera äggkokonger i rampen (heltäckande) och de flesta sitter jättefint, mycket kondens, de har små vattendroppar på sig. Är det bra och lagom fuktigt? Kan de sitta kvar eller ska jag ha burk?
                    Jag tror att du kan ha kvar dem där de är, fast vid detta laget har du nog fått reda på det själv.

                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Hur stora är de när de kläcks?
                    Mina är kanske 2-3 mm som nykläckta.

                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Jag har invasion an posthornssnäckor i detta kar, som jag försöker hålla efter genom plockning. Är de något hot mot nykläckta äpplen?
                    Jag tror inte det, det skulle kanske vara konkurrensen om maten som blir ett problem.

                    Ursprungligen postat av Mumin
                    Äter fiskarna småäpplen?
                    Jag tror inte att ancistrus skulle äta dem, kanske guppyna gör det när äpplena är riktigt små.

                    Ursprungligen postat av Mona
                    Imorse hittade jag en av klasarna liggande på botten, den måste ha lossnat och glidit ned. Jag plockade upp den och lade den på en frigolitbit i akvariet. Men hur sannolikt är det att det blir något av det? Jag har läst att ungarna drunknar under vattenytan, och de kan ju ha legat där i upp till åtta timmar.
                    Jag svarar själv
                    Det bidde inget av den klasen.

                    Ursprungligen postat av Mona
                    Sedan undrar jag över genetiken. Jag tror att det är de blå snäckorna som lagt äggen eftersom jag sett dem krypa omkring över vattenytan. Jag har också sett en parning mellan en ivory och en blå snäcka. Dessutom finns det lila och rosa randiga i samma akvarie. Kan det bli några kul färger av det?
                    Om jag nu inte missuppfattat det så är det ett ganska begränsat antal faktorer som styr färgen. Kroppen är antingen vit eller blåsvart, detta lyser igenom skalen och ger olika färger.

                    Skalet kan vara;
                    • färglöst (med blåsvart kropp blir snäckan blå och med vit kropp blir den ivory),
                    • randigt (vit kropp = rosarandig, mörk kropp = lilarandig).
                    • gult (vit kropp = gul snäcka, svart kropp = jade snäcka)
                    • ....fast visst har jag missat någon kombination?
                    Ursprungligen postat av fairing
                    här e mitt akvarium med äppelsnäcks bäbisar dom e överallt.det är lila och vita o några rosa.
                    Grattis

                    Ursprungligen postat av Inka
                    Nångång kanske man börjar få bebisar också. Ska bli intressant att se. Ni som har en massa färger och får smått är ena riktiga lyckostar va?
                    Japp det är vi!
                    Dina kommer säkert att börja lägga ägg också om de bara har utrymme till det. Det tog mina ett tag att växa till sig och komma igång.
                    Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                    Kommentar

                    • Mona
                      • October 2002
                      • 840

                      #55
                      Här ligger förresten filmen jag tog när den rosa snäckan la ägg igår:
                      Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                      Kommentar

                      • Mona
                        • October 2002
                        • 840

                        #56
                        Ursprungligen postat av Inka
                        Här är mina nya små älsklingar!
                        Hoppas på att få tag i fler färger också. Har blivit helt såld på dom små liven. Gula och blå har jag än så länge...
                        De ser ut att vara i jättefint skick. Hur stora är dom? Mina började lägga ägg när de kom upp i pingisbollstorlek.

                        Att få tag i fler färger blir nog inga problem med så många som odlar här på forumet. Min ena blåa lade ytterligare en äggklase igår, vid sidan om den som den rosa lade kvällen innan.
                        Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                        Kommentar

                        • Inka
                          • July 2005
                          • 1233

                          #57
                          Ursprungligen postat av Mona
                          De ser ut att vara i jättefint skick. Hur stora är dom? Mina började lägga ägg när de kom upp i pingisbollstorlek.

                          Att få tag i fler färger blir nog inga problem med så många som odlar här på forumet. Min ena blåa lade ytterligare en äggklase igår, vid sidan om den som den rosa lade kvällen innan.
                          De är kanske 1 1/2 cm... De gula är rätt rejäla, om inte fullvuxna så nästan iallafall.
                          Jopp, jag håller utkik efter annonser om olika färger, jag. Det låter ju som om det är några här som har på gång
                          Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                          www.kvitter.n.nu

                          Kommentar

                          • Mona
                            • October 2002
                            • 840

                            #58
                            Idag kläcktes en stor klase blå snäckor.
                            Imorgon ska de få flytta till en större bostad för att växa till sig.
                            Min hemsida ~*~ Min YouTube kanal ~*~Applesnail

                            Kommentar

                            • fairing
                              • October 2003
                              • 574

                              #59
                              hur gör man så att bäbisarna växer fortare.har typ 1500 små bäbisar men vill få upp dom i storlek så jag kan sälja dom.
                              www.akvarietorget.se

                              Kommentar

                              • Blohme
                                • July 2007
                                • 54

                                #60
                                Ursprungligen postat av CizziB
                                Jag har en blå och en gul äppelsnäcka.... Om dom skulle para sig... hur skulle deras bebisar se ut tro? Är blå den dominata färgen eller kan vissa bli gula och vissa blåa eller blir dom gul/blåa??

                                Min förra stora snäcka la 10st ägg korvar och vara av 5st av dom kläcktes... Så jag har massor av sniglar, och alla är olika stora. Vissa e nästan som en femkrona medans vissa är mindre än en femtioöring...

                                Korsar dom sej blir dom ju gröna, blått o gult tsm blir ju grönt

                                Kommentar

                                Arbetssätt...