äppelsnäcka rom ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • turbot
    • April 2007
    • 4

    äppelsnäcka rom ??

    har hittat en rom hög vad göra
    den är aldeles hård är det normalt .............
  • Gälarna
    • March 2006
    • 102

    #2
    Hej!
    Ja, det är helt normalt att äggkokongen är hård. Antingen kan du låta kokongen sitta kvar på glaset i akvariet så att de kläcks där eller så kan du göra följande.
    Fukta kokongen lite och vänta en stund. Du kan då försiktigt utsätta den för lite tryck tills den glider loss och släpper från glaset. Lägg den sedan på en frigolitbit i en burk med vatten. Burken ska ha hål i locket så att luft kommer in. ÄGGEN FÅR INTE HAMNA I VATTNET - DÅ DÖR DE! Sätter du denna burken på lysrörsrampen/locket till ditt akvarium så värms vattnet upp och det bildas kondes i burken som hindrar äggen från att torka ut. Låt sedan frigolitbiten flyta runt där tills äggen kläcks. Håller själva på att testa detta just nu. Mina kokonger har flutit runt i 9 dagar nu. Det ska ta ca 2 veckor vid 25 grader.

    [Om du tittar i tråden som heter "parande ampullaria" kan du se bilder på 2 av mina kokonger hur de flyter runt i burken.]

    Lycka till med vad du än väljer att göra!
    MVH
    Gälarna
    Senast redigerad av Gälarna; 19 April 2007, 21:35.

    Kommentar

    • Sabina
      • January 2003
      • 481

      #3
      En sak till som kan vara värt att tänka på om du önskar låta kokongen sitta kvar är att kokongen inte skall sitta direkt under lysröret. Om kokongen torkar så dör snäckorna, samma sak om de hamnar helt under vatten. Med andra ord, om kokongen verkar ha hamnat på en plats där de riskerar att torka är det säkrast att flytta på dem.

      MVH

      Sabina
      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

      Kommentar

      • turbot
        • April 2007
        • 4

        #4
        tack för svaren....

        Kommentar

        • turbot
          • April 2007
          • 4

          #5
          nu har dom börjat kommit dom små liven ...

          Kommentar

          • Sabina
            • January 2003
            • 481

            #6
            Grattis!
            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

            Kommentar

            • saltbiff
              • December 2006
              • 607

              #7
              Ni som har honor som vill lägga sin rom...hur lång tid tar det innan de hittar en bra plats att lägga de på? Min snäckhona Toppensnäckan är parad flera gånger har jag sett..nu har hon i 3 nätter krypit över ytan och upp i taket på mitt juwel trigon 190...Hon kryper runt ett tag,sedan ramlar hon alltid ner...går runt ett varv på bottnen och sedan samma visa igen..uppför väggen,krypa uppochner i taket och sen ramla ner...Är detta normalt? Har hört att de vill ha mycket kalk när det är äggläggning på G så jag handmatar henne i en mugg med broccoli...Hoppas ju på små snäckisar snart

              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

              Kommentar

              • saltbiff
                • December 2006
                • 607

                #8
                Jag kan svara på mina egna frågor...Jaa hon letade plats för äggen för inatt lade hon sin rom!! Tjoho va skojigt!!

                5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                Kommentar

                • saltbiff
                  • December 2006
                  • 607

                  #9
                  Jahoopp då vart man snäckmorsa idag då...hehe.. De är jättesöta med minismå tentakler/spröt...Men alla barnen ser ut att vara gula...far är gul och mor är brungulrandig... kommer barnen få ränder senare eller ska alla vara gula? Tacksam för svar

                  5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                  Kommentar

                  • saltbiff
                    • December 2006
                    • 607

                    #10
                    Någon som vet svar på det ovan???

                    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                    Kommentar

                    • Sabina
                      • January 2003
                      • 481

                      #11
                      Ursprungligen postat av saltbiff
                      Jahoopp då vart man snäckmorsa idag då...hehe.. De är jättesöta med minismå tentakler/spröt...Men alla barnen ser ut att vara gula...far är gul och mor är brungulrandig... kommer barnen få ränder senare eller ska alla vara gula? Tacksam för svar
                      Det troligaste är att du har två snäckor som är heterozygota bärare av sina anlag, det kommer att innebära ca hälften gula och hälften randiga. Dock ser man inte ränderna när de är så små så avvakta lite tills de vuxit så får du se.

                      Bästa hälsningar

                      Sabina
                      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                      Kommentar

                      • saltbiff
                        • December 2006
                        • 607

                        #12
                        Tack tack Sabina!! Man börjar se lite skillnad på dem nu..men inga ränder än,de är bara lite mörkare än de gula...

                        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                        Kommentar

                        • CizziB
                          • January 2004
                          • 115

                          #13
                          Jag har en blå och en gul äppelsnäcka.... Om dom skulle para sig... hur skulle deras bebisar se ut tro? Är blå den dominata färgen eller kan vissa bli gula och vissa blåa eller blir dom gul/blåa??

                          Min förra stora snäcka la 10st ägg korvar och vara av 5st av dom kläcktes... Så jag har massor av sniglar, och alla är olika stora. Vissa e nästan som en femkrona medans vissa är mindre än en femtioöring...
                          Det som inte tar död på en, gör en starkare!

                          Kommentar

                          • Sabina
                            • January 2003
                            • 481

                            #14
                            Ursprungligen postat av saltbiff
                            Tack tack Sabina!! Man börjar se lite skillnad på dem nu..men inga ränder än,de är bara lite mörkare än de gula...
                            Det tar ett tag innan du kommer att se färgskillnaden. Om du är riktigt nyfiken kan du försiktigt fånga upp två som du tror är olika, lägga dem i en genomskinlig plastbunke och ha ett vitt papper under. Ta ett förstoringsglas och kika, då kan du lättare bedöma deras färger. Jag vill nästan påstå att de som du säger ser mörka ut, är randiga :-)

                            Lycka till!
                            Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                            Kommentar

                            • Sabina
                              • January 2003
                              • 481

                              #15
                              Ursprungligen postat av CizziB
                              Jag har en blå och en gul äppelsnäcka.... Om dom skulle para sig... hur skulle deras bebisar se ut tro? Är blå den dominata färgen eller kan vissa bli gula och vissa blåa eller blir dom gul/blåa??
                              Din blåa äpplesnäcka saknar anlag för färg på skalets proteinlager och saknar anlag för ränder, den kan ha antingen ett eller två anlag för mörk fot. Din gula snäcka kan ha två eller ett anlag för gul färg på skalets protein och detsamma gäller ljus fot med gul färgskiftning. Detta kan ge följande:

                              Utfall ETT
                              Blå (två anlag m mörk fot) + gul (två anlag gul fot och två anlag gult skal)
                              Jade (mörk fot och gult skal)

                              Utfall TVÅ
                              Blå(ett anlag mörk fot) + gul (ett anlag gult skal och ett anlag ljus fot)
                              Jade (mörk fot och gult skal)
                              Gul
                              Blå
                              Vit (saknar pigment på skalprotein och saknar pigment på fot)

                              Jag ger bara exempel på dessa två utfall, men du kan ju teoretiskt ha blå enligt utfall ett och gul enl utfall två.

                              Hälsningar

                              Sabina
                              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                              Kommentar

                              Arbetssätt...