äppelsnäcka rom ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #31
    Oj så skojsigt! Grattis Jag lyckades inte få fram några när jag hade rommen i burken..jo ca 10 st eller nåt sen vart det inga mer,så jag låter rommen vara kvar i akvariet istället... Hoppas det går bättre för dig! Jag räknade nyss till ca 30 snäckbarn i mitt ena akvarie o de växer stadigt

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • CizziB
      • January 2004
      • 115

      #32
      Ursprungligen postat av saltbiff
      Oj så skojsigt! Grattis Jag lyckades inte få fram några när jag hade rommen i burken..jo ca 10 st eller nåt sen vart det inga mer,så jag låter rommen vara kvar i akvariet istället... Hoppas det går bättre för dig! Jag räknade nyss till ca 30 snäckbarn i mitt ena akvarie o de växer stadigt
      Tack!

      DU kanske hade för dålig luftfuktighet i din burk.... Jag har märkt att har man kondens på glasets undersida så är det bra. Men det gäller oxså att det inte blir för fuktigt.... eller för torrt för den delen.

      Förra gången jag fick ägg kläcktes 5 av 10 korvar....Så jag har väl fått över 200ungar!
      Det som inte tar död på en, gör en starkare!

      Kommentar

      • saltbiff
        • December 2006
        • 607

        #33
        Nu börjar mina ungar att synas mer på bottnen
        Kul att se när de växer och blir större...men NÄR börjar de gå upp till ytan för att hämta luft? Hur stora brukar de vara då? Jag har iallafall inte sett nån av ungarna vid ytan än...

        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

        Kommentar

        • Sabina
          • January 2003
          • 481

          #34
          Ursprungligen postat av saltbiff
          men NÄR börjar de gå upp till ytan för att hämta luft? Hur stora brukar de vara då? Jag har iallafall inte sett nån av ungarna vid ytan än...
          De hämtar bara luft om de behöver på grund av dåligt vatten eller ändra sin flytförmåga. Annars använder de syret i vattnet precis som fiskarna...

          Hälsningar
          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

          Kommentar

          • saltbiff
            • December 2006
            • 607

            #35
            Usch...snäckbarnens mamma Toppensnäckan låg död i mitt akvarie nu... Buhuu,jag som tyckte om henne så!

            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

            Kommentar

            • Sabina
              • January 2003
              • 481

              #36
              Jättetråkigt att höra!

              Hoppas dina övriga mår bra!

              Kram
              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

              Kommentar

              • saltbiff
                • December 2006
                • 607

                #37
                Tack Sabina! Snyft..Tänk att man kan bli lite ledsen när en snäcka dör men hon var så speciell, överlevde när de andra dog,hon var tam upplevde jag när hon åt från pincetten och hon gav mej en kull med fina ungar.. Så jag får väl vara glad för det.. Troligtvis vart hon ihjälstressad av de jäkla hannarna! De skulle ju bara upp på henne hela tiden och hon fick ju knappt äta ifred.. Så gissa vem jag lägger hela skulden på...Klantarslet MEJ!
                Jag kommer sakna henne

                5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                Kommentar

                • CizziB
                  • January 2004
                  • 115

                  #38
                  Mamman till mina snigelbebisar dog en kort tid efter hon hade lagt all rom. Jag tror hon dog av påfrestningarna efter att ha lagt all rom... men det är bara gissningar.
                  Det som inte tar död på en, gör en starkare!

                  Kommentar

                  • Sabina
                    • January 2003
                    • 481

                    #39
                    Jag tycker inte du skall klandra dig själv. Pomacea bridgesi blir oftast inte mycket mer än 2-3 år gamla och det finns mycket som påverkar deras livslängd. De lever kortare i varmare temperaturer och den mängd stress (transporter etc) de utsätts för påverkar också, ffa temperatursvängningar som är utanför deras naturliga habitat.

                    Mina honor brukar leva i 4-5 år och är mycket produktiva. Min vattentemperatur är ca 22-23 grader. Romklasarna innehåller 200-500 snäckor så jag brukar inte spara alla kokongerna, jag skulle drunkna i snäckbarn!

                    Kram
                    Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                    Kommentar

                    • icejoy
                      • August 2006
                      • 593

                      #40
                      Så ja. Då har min hona lagt sin första kokong
                      Nu ska det bli ungar...
                      Hur lång tid tar det?
                      ___________________________________________
                      ___________________________________________
                      Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                      Kommentar

                      • saltbiff
                        • December 2006
                        • 607

                        #41
                        Tack för stödet Sabina!
                        Men det är faktiskt svårt att inte klandra sig själv...Min temp ligger på 22-24 grader men det är ju självklart att det var de två asjobbiga hanarna som slet ut henne... Jag såg ju för tusan att hon inte fick äta ifred..Grejen är ju det att jag hade tänkt flytta de två hanarna till mitt andra akvarie,men det först när snäckorna från england kommit...då skulle Toppensnäckan få gå ifred med snälla barn.. men så dog hon bara några dagar innan de kom så jag HANN ju inte!! (faan)
                        Jaja,nu är det som det är och jag har lärt av mitt misstag...(köpte tex 2 praktbarbshonor idag till min ensamma hona så hon slipper bli jagad av 4 parningssugna hanar)

                        Kram

                        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                        Kommentar

                        • Sabina
                          • January 2003
                          • 481

                          #42
                          Ursprungligen postat av icejoy
                          Så ja. Då har min hona lagt sin första kokong
                          Nu ska det bli ungar...
                          Hur lång tid tar det?
                          Grattis!

                          Du kan räkna med att det tar ca 2 veckor innan den kläcks. Om det är allra första kokongen så bli inte besviken om den är obefruktad, det är ganska vanligt att de första kokongerna är obefruktade. Se till så att kokongen hålls något fuktig och inte torkar ut (det kan den göra om den tex sitter på täckglaset under lysrampen eller liknande).

                          Lycka till!!

                          MVH

                          Sabina
                          Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                          Kommentar

                          • icejoy
                            • August 2006
                            • 593

                            #43
                            Hon har satt konongen så himla bra så den hålls fuktad hela tiden och är inte i risk av att torka ut.
                            Det är första kokongen här hos mig, jag vet dock inte om hon fått någon där hon var från början.
                            Ska bli spännande det här
                            ___________________________________________
                            ___________________________________________
                            Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                            Kommentar

                            • saltbiff
                              • December 2006
                              • 607

                              #44
                              Ja visst är det spännande! Det tycker jag med...min stora hona dog ju men jag fick ju som tur var barn från en kokong... Hon lade 5 eller sex kokonger innan hon dog.. Bli inte besviken om din kokong inte är befruktad..det var inte min första och heller inte den sista.. Hoppas du får lite söta snäckbarn snart

                              5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                              Kommentar

                              • smokin
                                • January 2007
                                • 198

                                #45
                                jag har en liten fråga..det är så att jag har några snäckor i mitt räkakvarium..de har lagt ägg några ggr..men det har inte blivit nåt..men nu idag har det börjat att kläckas i en stor kokong..jag har ingen aning vilken som lagt de äggen..men jag har blå..violett randiga samt gula o en liten vit..det går väl inte säga vilken färg de kommer att få..men bifogar en bild på en av alla
                                Bifogade filer
                                Skaldjur är som en drog...man vill bara ha mer



                                Kommentar

                                Arbetssätt...