äppelsnäcka rom ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saltbiff
    • December 2006
    • 607

    #16
    Ursprungligen postat av Sabina
    Det tar ett tag innan du kommer att se färgskillnaden. Om du är riktigt nyfiken kan du försiktigt fånga upp två som du tror är olika, lägga dem i en genomskinlig plastbunke och ha ett vitt papper under. Ta ett förstoringsglas och kika, då kan du lättare bedöma deras färger. Jag vill nästan påstå att de som du säger ser mörka ut, är randiga :-)

    Lycka till!
    Ja gissa vem som var så himla nyfiken så jag gjorde så Jag kollade med en lupp på en gul och en brun,men inte såg jag några ränder De kanske är för små än,ca 2 veckor...men söta är dom

    CizziB...Visst är det skojigt med färger! Vad blev det för färger på dina snäckbarn och vilken färg hade föräldrarna?
    Jag har bara tråkig gul och en söt brungulrandig...hade chans att köpa fina snäckor med lite ovanligare färger,men det satte vädret stopp för

    5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

    Kommentar

    • saltbiff
      • December 2006
      • 607

      #17
      Ursprungligen postat av Sabina
      Det tar ett tag innan du kommer att se färgskillnaden. Om du är riktigt nyfiken kan du försiktigt fånga upp två som du tror är olika, lägga dem i en genomskinlig plastbunke och ha ett vitt papper under. Ta ett förstoringsglas och kika, då kan du lättare bedöma deras färger. Jag vill nästan påstå att de som du säger ser mörka ut, är randiga :-)

      Lycka till!
      Ja gissa vem som var så nyfiken så jag gjorde så.. Men inte såg jag några ränder,fast jag kollade med lupp,har inget förstoringsglas..Den gula var gul och den bruna brun...men de kanske är för små än,ca 2 veckor..

      CizziB...
      Visst är det skojigt med färger! Vad blev det för färger på dina snäckbarn och vilken färg hade föräldrarna?
      Jag har bara tråkig gul och en söt brungulrandig...hade chans att köpa fina snäckor med lite ovanligare färger,men det satte vädret stopp för

      5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

      Kommentar

      • saltbiff
        • December 2006
        • 607

        #18
        Tusan vad det ska vara svårt att få tag i bruna äppelsnäckor då!! Nu har jag hört med affärer runt omikring här och letat efter annonser på zoopet...Affärerna tar bara hem de gula för det vill folk ha (inte jag) men typ alla andra...jag fick ett napp på Arken här men det går trögt och det kunde ta lång tid innan han fick hem några.. Jag som vill ha dom nuu! Buhuuu

        5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

        Kommentar

        • CizziB
          • January 2004
          • 115

          #19
          Ursprungligen postat av saltbiff
          Ja gissa vem som var så nyfiken så jag gjorde så.. Men inte såg jag några ränder,fast jag kollade med lupp,har inget förstoringsglas..Den gula var gul och den bruna brun...men de kanske är för små än,ca 2 veckor..

          CizziB...
          Visst är det skojigt med färger! Vad blev det för färger på dina snäckbarn och vilken färg hade föräldrarna?
          Jag har bara tråkig gul och en söt brungulrandig...hade chans att köpa fina snäckor med lite ovanligare färger,men det satte vädret stopp för
          Bebisarna vart som mamma, brunrandiga med gul fot... Vem pappa är vet jag inte. Köpte två st på en auktion och när jag kom hem stoppade jag dom i olika kar och fick aldrig mer träffa varandra.... Så om den andra va pappan vet jag inte! Men oj va många bebisar det blev!!! Jag har gett bort många till släkt/bekanta och bytt bort till djuraffärer och har ändå en hel del kvar...
          Det som inte tar död på en, gör en starkare!

          Kommentar

          • CizziB
            • January 2004
            • 115

            #20
            Idag köpte jag 5st nya "äpplen", 3st gula med gul fot, 1st gul med blå fot och 1st gul med svart fot..... Dom två sistas skal är även lite åt det blåa hållet, kan det var korsningar mellan en blå och en gul tro?
            Det som inte tar död på en, gör en starkare!

            Kommentar

            • Sabina
              • January 2003
              • 481

              #21
              Ursprungligen postat av CizziB
              Idag köpte jag 5st nya "äpplen", 3st gula med gul fot, 1st gul med blå fot och 1st gul med svart fot..... Dom två sistas skal är även lite åt det blåa hållet, kan det var korsningar mellan en blå och en gul tro?
              Hm, här blev jag lite konfundersam på din beskrivning.

              En blå snäcka har mörk fot och skalproteinet saknar pigment (=vitt) vilket gör att den mörka foten lyser igenom och ger skalet ett blått utseende.

              Gult skal med mörk fot (fotens mörka färg kan ha lite olika nyanser) blir jade.

              Sedan finns en mycket ovanligare variant som kallas olive, den har ngt grönaktigt skal med mörk fot och är sällsynt utan ränder (striped olive är vanligast, även om även den är sällsynt).

              En korsning av en blå och en gul kan bli följande (förutsatt att föräldrarna är heterozygota anlagsbärare):
              Blåa
              Gula
              Jade

              Hälsningar

              Sabina
              Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

              Kommentar

              • CizziB
                • January 2004
                • 115

                #22
                Ursprungligen postat av Sabina
                Hm, här blev jag lite konfundersam på din beskrivning.

                En blå snäcka har mörk fot och skalproteinet saknar pigment (=vitt) vilket gör att den mörka foten lyser igenom och ger skalet ett blått utseende.

                Gult skal med mörk fot (fotens mörka färg kan ha lite olika nyanser) blir jade.

                Sedan finns en mycket ovanligare variant som kallas olive, den har ngt grönaktigt skal med mörk fot och är sällsynt utan ränder (striped olive är vanligast, även om även den är sällsynt).

                En korsning av en blå och en gul kan bli följande (förutsatt att föräldrarna är heterozygota anlagsbärare):
                Blåa
                Gula
                Jade

                Hälsningar

                Sabina
                Det kanske e Jade som jag har.... Men skalet är klart gult och foten är blå/mörkblå... Har lagt ut några bilder på denna länk, zoonen, har samma alias som här på zoopet.... Kolla där så kanske du förstår hur jag menar..
                Det som inte tar död på en, gör en starkare!

                Kommentar

                • Sabina
                  • January 2003
                  • 481

                  #23
                  Du glömde nog länken?
                  Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                  Kommentar

                  • CizziB
                    • January 2004
                    • 115

                    #24
                    Ursprungligen postat av Sabina
                    Du glömde nog länken?
                    Oops sorry!

                    Det som inte tar död på en, gör en starkare!

                    Kommentar

                    • Sabina
                      • January 2003
                      • 481

                      #25
                      Nu har jag kikat, båda två är (vad jag kan se av bilderna, inte så lätt att få skarpa bilder genom glaset) jade. Deras fötter har lite olika nyans men de räknas båda som jade ;-)

                      Hälsningar

                      Sabina
                      Mod är ofta brist på kunskap, medan feghet i många fall är baserad på god information

                      Kommentar

                      • CizziB
                        • January 2004
                        • 115

                        #26
                        Ursprungligen postat av Sabina
                        Nu har jag kikat, båda två är (vad jag kan se av bilderna, inte så lätt att få skarpa bilder genom glaset) jade. Deras fötter har lite olika nyans men de räknas båda som jade ;-)

                        Hälsningar

                        Sabina
                        Okej, då vet jag. Spelar ingen roll egentligen va dom "heter" men dom är underbara ändå!

                        Den ena har en antydning till blått på skalet... Är det för att den har dåligt pigment där eller?
                        Det som inte tar död på en, gör en starkare!

                        Kommentar

                        • icejoy
                          • August 2006
                          • 593

                          #27
                          Måste bara fråga här... Hur stora ska äppelsnäckorna vara för att lägga ägg?
                          Tycker mina är stora nog, men inga ägg är lagda.
                          ___________________________________________
                          ___________________________________________
                          Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

                          Kommentar

                          • saltbiff
                            • December 2006
                            • 607

                            #28
                            Ja vad säger dom...som en femkrona ungefär va...är du säker på att du har en hona som är befruktad så är mitt tips att mata på rätt bra...gärna förvälld broccoli och annat mumsigt.. Om allt stämmer,temperatur osv så borde det ju komma rom snart..Bara hon är mätt och nöjd
                            Lycka till!

                            5 söt+1 salt+1 damm med guldruda, leguan o en corgivovve

                            Kommentar

                            • CizziB
                              • January 2004
                              • 115

                              #29
                              Honan som jag hade (som la 10st äggkorvar innan hon dog) fick jag igång genom att hon fick gå själv som städare i ett kar där vi hade en arowana på uppgödning. Så alla mygglarver som den inte åt/föll ner till botten fick hon äta, hon växte massor i storlek när hon gick där! Sen flyttade jag henne till mitt 490liter kar, där hon gick några veckor innan hon la rommen. Första korven med ägg la hon i börja på april och sista korven i mitten på juni...
                              Det som inte tar död på en, gör en starkare!

                              Kommentar

                              • CizziB
                                • January 2004
                                • 115

                                #30
                                Nu har en av mina nya stora gula äppelsniglar lagt en rom-korv.... Tror det är en av dom gula iallafall för jag såg inte när det skedde, men jag har sett den vandra runt ovan ytan på undersidan av täckglaset tidigare.... Tyvärr så har den lagt äggen precis under lysrampen, så jag får väl ta bort ägg korven och ha den i en burk istället...
                                Det som inte tar död på en, gör en starkare!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...