Nåt litet med Mandarinkrabbor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • freddi36
    • December 2010
    • 2882

    bakgrunden sitter på plats sen i gårkväll. satte dit den med några bitar dubbelhäftande tejp.

    pilgift har jag funderat på men jag vet inte..

    @BengtO, du kan nog en del så jag har några frågor.
    är grodorna svåra att sköta?
    vilka är bra sorter för nybörjaren? så jag kan börja läsa någonstans.
    något speciellt man ska tänka på?
    är dom dödligt giftiga? har läst att i fångenskap förlorar dom sitt gift.

    Kommentar

    • karrokaja
      • March 2006
      • 5388

      Ursprungligen postat av freddi36
      är dom dödligt giftiga? har läst att i fångenskap förlorar dom sitt gift.
      Det är väl maten dom äter i det vilda som får giftet av?
      Så i fångenskap matar man dom med annan mat vilket genererar ogiftiga grodor.

      Samma som den japanska delikatessen Fugu, i det vilda är den giftig pga en speciell föda, i fångenskap kan man mata den med annat som gör den ogiftig.
      Dock så är den ogiftiga varianten inte så poppis, man vill ju ha lite spänning när man käkar den - det är ju halva grejen.
      Spänning som: Jag kan dö inom loppet av en halvtimme och det kommer göra ont som fan
      Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
      kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
      Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
      I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

      Kommentar

      • freddi36
        • December 2010
        • 2882

        jaha, så gick det med pilgiften regeringen här hemma tänker inte släppa in någon pilgiftsgroda i detta huset trots övertygande argument om att dom inte är giftiga i fångenskap.

        så, ny fråga. finns det några andra grodor i samma storlek som kan passa i mitt kar?

        tänkte att jag kanske kunde få i lite jord ikväll. ska man dränera med typ grus underst??

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          byt regering?

          annars har ja tyvärr inga fler tipps
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • Fredrik Metcalf
            • January 2007
            • 512

            Ursprungligen postat av freddi36
            jaha, så gick det med pilgiften regeringen här hemma tänker inte släppa in någon pilgiftsgroda i detta huset trots övertygande argument om att dom inte är giftiga i fångenskap.

            så, ny fråga. finns det några andra grodor i samma storlek som kan passa i mitt kar?

            tänkte att jag kanske kunde få i lite jord ikväll. ska man dränera med typ grus underst??
            Jag dränerade mitt med biobollar underst, ett lager med skiffer för att få det platt, sedan myggnät för att inte torven skulle falla ner. Och efter det kom jag, mitt dumma nöt, på att jag hade ju bara kunnat ta vanliga golvplattor i plast som man har till balkongen/uteplatsen. Men iaf, dränering är bra, tror jag.
            Fredrik Metcalf (MrLogic)
            128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

            Kommentar

            • freddi36
              • December 2010
              • 2882

              Ursprungligen postat av MrH
              byt regering?

              annars har ja tyvärr inga fler tipps
              lite svårt att slänga ut morsan

              Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
              Jag dränerade mitt med biobollar underst, ett lager med skiffer för att få det platt, sedan myggnät för att inte torven skulle falla ner. Och efter det kom jag, mitt dumma nöt, på att jag hade ju bara kunnat ta vanliga golvplattor i plast som man har till balkongen/uteplatsen. Men iaf, dränering är bra, tror jag.
              då borde lecakulor eller akvariegrus (4-6mm) funka bra? jag har ju inte så mycket höjd att bygga på så biobollar blir nog lite högt. plattorna du menar är dom där gröna eller blåa med ett mönster i va? såna som man klickar ihop.

              Kommentar

              • Fredrik Metcalf
                • January 2007
                • 512

                Yup
                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                Kommentar

                • karrokaja
                  • March 2006
                  • 5388

                  Ursprungligen postat av freddi36
                  lite svårt att slänga ut morsan
                  Du måste vara taktisk!
                  Gå in på ALLA djurforum du kan hitta! och fråga om detta med pelgiftsgordans giftighet i fångenskap...
                  Sortera ut dom svaren du vill ha och visa för henne.
                  Ladda sedan hem vackra bilder på pilgiftsgrodor, hur söta dom är osv...
                  Sen ska du dra på fett mkt, säg att just den sorten som du vill ha är utrotningshotad, att den bara finns på ett ställe i det asiatiska bergen, eller nåt. och att om skaffar dej ett par, så bidrar du till att en djurart inte kommer att utrotas

                  Jag har hållit på så med min morsa.
                  Men du måste vara övertygande!
                  Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                  kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                  Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                  I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                  Kommentar

                  • källebacken
                    • February 2006
                    • 574

                    Ursprungligen postat av karrokaja
                    du måste vara taktisk!
                    Gå in på alla djurforum du kan hitta! Och fråga om detta med pelgiftsgordans giftighet i fångenskap...
                    Sortera ut dom svaren du vill ha och visa för henne.
                    Ladda sedan hem vackra bilder på pilgiftsgrodor, hur söta dom är osv...
                    Sen ska du dra på fett mkt, säg att just den sorten som du vill ha är utrotningshotad, att den bara finns på ett ställe i det asiatiska bergen, eller nåt. Och att om skaffar dej ett par, så bidrar du till att en djurart inte kommer att utrotas

                    jag har hållit på så med min morsa.
                    Men du måste vara övertygande!
                    Annica

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Säg inte ordet "pillgift" framför groda...
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • karrokaja
                        • March 2006
                        • 5388

                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Säg inte ordet "pillgift" framför groda...
                        juste ja... Mkt bra! bara groda helt enkellt, mkt färgglad och mkt liten, vacker och söt... INTE giftig
                        Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                        kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                        Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                        I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                        Kommentar

                        • Fredrik Metcalf
                          • January 2007
                          • 512

                          Jäkla vad sakta det växer, jag vill ha mossa överallt nu!
                          Fredrik Metcalf (MrLogic)
                          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Det finns en liten grej som börjar på T och slutar på ålamod!

                            Kommentar

                            • Fredrik Metcalf
                              • January 2007
                              • 512

                              Vart hittar man det? Ebay? Hjälper det mot långsamtväxande mossa?
                              Fredrik Metcalf (MrLogic)
                              128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                              Kommentar

                              • karrokaja
                                • March 2006
                                • 5388

                                Ursprungligen postat av Fredrik Metcalf
                                Vart hittar man det? Ebay? Hjälper det mot långsamtväxande mossa?
                                T-ålamod har ju nåt med tid att göra... jag brukar buda på gamla trasiga klockor och göra smycken av dom.
                                Där behöver man också T-ålamod, typ när limmet ska torka, eller när man inte hittar den där perfekta, mikroskopiska skruven.

                                Klockorna kostar mellan 1-500kr så det är väl där nånstans T-ålamod ligger på också
                                Vad ska man ha en "guldfiskskål" till?
                                kasta skålen! alternativt använd den som rymdhjälm när du nångång leker astronaut
                                Ursprungligen postat av SimonSaysBaka
                                I skolan fick jag lära mig att det Karrokaja som skapade jorden. Antar att hon blev less på sina fiskar

                                Kommentar

                                Arbetssätt...