Odla Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • danne0301
    • July 2009
    • 1128

    #76
    Tror absolut att svält är den största orsaken till bortfall av yngel de första veckorna. Det och att man inte gör täääääta vattenbyten.
    Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

    2 gånger 54L odlingsprojekt
    540L Ormhuvudfisk som blev CA

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #77
      Okej... Kan vara så.
      Vi gav de iaf mat varje dag och det variera mellan gruka, broccoli, waffers mm...
      Hade även ett par neontetror där i då som fick flingfoder.. Ibland kunde man även se malarna äta på de med.
      Men det var säkert vattenbyterna då... Uppdaterar om hur de går framöver

      Kommentar

      • Hepzheba
        • June 2010
        • 104

        #78
        Hur mycket vatten brukar ni byta när ni byter så pass ofta? När ska man börja med dagliga vb? Är det när man ser ynglen eller ska jag börja redan nu?

        Kommentar

        • Hellsson
          • January 2010
          • 840

          #79
          Ursprungligen postat av Hepzheba
          Hur mycket vatten brukar ni byta när ni byter så pass ofta? När ska man börja med dagliga vb? Är det när man ser ynglen eller ska jag börja redan nu?
          vi började när vi såg ynglen Hoppas det funkar bättre nu.. har sett några som droppat av.. men inte lika många som sist. Vet inte exakt hur mycket vi byter.. kanske 20-30%
          /Tommy

          Kommentar

          • Hepzheba
            • June 2010
            • 104

            #80
            Imorse när jag vaknade och tittade på akvariet (det är ju det första man gör när man är ledig ) så såg jag några ancistrusyngel! Fyra st satt på rutan vid pumputblåset. Inte jättemånga direkt, men hoppas att iaf någon överlever. Jag tyckte de såg ganska stora ut ca 1 cm. Upptäckte dessutom att en av mina guppyhanar hade halva stjärtfenan avtuggad, kan detta bero på pappa ancistrus? :S Vet att detta inte är tråd om guppys och skador, men tänkte att någon kanske ändå vet vad jag ska göra med herr guppy? Bara låta det vara och se hur det går, eller?

            Kommentar

            • casperigranarp
              • January 2010
              • 148

              #81
              om man ska odla malar ska man ha mer en ett lek par i samma kar?

              Kommentar

              • Hepzheba
                • June 2010
                • 104

                #82
                Ancistrus har väl revir och kan väl bli aggressiva, om jag inte minns fel, så om man ska ha fler par så bör man nog ha tillräckligt stort kar (hur stort tillräckligt är vet jag inte)

                Kommentar

                • fishfish
                  • November 2009
                  • 75

                  #83
                  Min hane ligger och vaktar sina yngel som kläckts nyligen. Andra kullen jag får. Tycker dock att de blir så få... jag har inga andra fiskar i karet och byter vatten varje dag (har gjort det sedann i november då första kullen kom). Kan det vara så att min Helena-snäckor äter äggen för jag såg tre av dem inne i grottan brevid äggen för någon dag sedan?
                  300 liters Cayman Scenic körsbär: coboltblå dvärgguramis, mosaikguramis, pakistan botior, leopard danios, siamesiska algätare, ancistrus.
                  60 liters guppys och ancistrus.

                  Kommentar

                  Arbetssätt...