Odla Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    Odla Ancistrus

    Vi har i lördags ropat hem två lekpar av just Ancistrus! ett par guld(1+1) och ett par brun/svarta(1+2)! =)

    Tänkte försöka oss på att få lite yngel på dem =)

    Finns det något man skall tänka på!?

    Kanske nått speciellt foder eller så..

    Lämplig temperatur kanske?

    Malarna går själva i var sin burk!

    Tommy&Frida
  • Miliimli
    • March 2010
    • 2457

    #2
    Släng ner diverse stenar och kanske några rötter så är det bara att vänta Vissa har rör till sina, andra lerkrukor, men när jag köpte en fin, stor, hög och rymmlig grotta så dissade hanen den totalt och grävde istället en egen grotta i stenröset bakom den...

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Förmodligen gillar de inte grottor som är rymliga, eftersom de är lättare för fiender att ta sig in i, och därför svårare att försvara. Så grottor, eller rör, som är precis så vida att hanen får plats är nog bäst.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        #4
        Tacksam för svar =)
        Tror alla de bitarna är som de skall ;-)
        Så hur skall det vara med temperatur/foder!?

        Verkar som Broccoli kan vara bra!

        Kommentar

        • Joacim
          • December 2003
          • 964

          #5
          Broccoli, och skalade ärtor (klämmer ut innehållet i karet och skippar skalet) brukar vara smaskens. 24-26 grader skall funka.

          /J
          Det finns 10 sorters människor här på jorden.
          De som förstår binära tal och de som inte gör det.

          Kommentar

          • chricka
            • February 2009
            • 198

            #6
            kallvatten vid vattenbyten brukar trigga mina

            Kommentar

            • lofstrog
              • November 2009
              • 989

              #7
              Mina går tillsammans med diskus i 28-29 grader. Vattenbyte 30% 2-3 gånger i vecka. De leker oavbrutet.

              I karet finns det gott om rötter som de gillar att gnaga på. Algproduktionen är också god då jag har 4st 80W lysrör till 720L.

              Hanen gillar att klämma in sig under en rot där ingen anna kan komma in.

              Lycka till med era nyinköp. Kommer säkert att ge er många småttingar.

              //Roger
              Discus for life

              Kommentar

              • Hellsson
                • January 2010
                • 840

                #8
                Tack samtliga för bra svar :-) ja vi får hålla tummarna för att de är produktiva! Blir till att handla lite broccoli då, för det är inget som hittas annars hemmavid! :P

                Kommentar

                • kullgren
                  • June 2010
                  • 160

                  #9
                  Mina ancistrus leker nästan alltid i en snäcka, är precis att hanen kan klämma sig in i den. När jag plockade bort snäckan lekte dom under ett "lock" av en kokosnöt som blivit över när jag gjorde en grotta till mina palettciklider. Min hane dog så jag fick skaffa en ny, sen började ynglen dö som flugor, nu har jag bytt hane igen och hittills har inte ett enda dött, så antar att det hade med gener att göra på nåt vis.
                  //Simon
                  Mitt sommarprojekt http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=147886

                  Kommentar

                  • PiaJo

                    • August 2009
                    • 13001

                    #10
                    Brukar skala majs och ge mina, det är poppis.

                    Mina lekte och jag fick nog alla att överleva, har ca 30-40 st som går in en plastback på tillväxt.
                    De lekte in en halv kokosnöt.
                    /PIA

                    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                    Kommentar

                    • Miliimli
                      • March 2010
                      • 2457

                      #11
                      När mina lekte hade jag runt 25 grader i karet, de fick algae wafers, Novotabs och diverse grönsaker. Fick en kull på runt 50-60 yngel varav ca hälften överlevde.
                      Hade ynglena i ett skilt kar på 54 l och gjorde täta vattenbyten. I början orkade jag med dagliga... men sen vartefter orken började tryta gick det ner till några i veckan. Märkte dock att de växte som fortast i början.

                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0097.jpg
Visningar: 1
Storlek: 105,8 KB
ID: 2129264

                      Här slåss de om maten ^^

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Mina yngel har väldigt stora variationer i storlek i samma kull.
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Miliimli
                          • March 2010
                          • 2457

                          #13
                          Det hade mina också. For iväg med dem till djuraffären här om dagen när de flesta var runt 4-4,5 cm stora, men det fanns ändå några som var runt 5 cm och några som knappt orkade över 3.. Fanns också en del färgvariationer. Vissa var nästan beigeljusa, speciellt när de var mindre, medan andra är nästan svarta, men de flesta har den ljusgrå färgen som de på bilden. (Detta då "grundfärgen" inte de färgvariationer de får vid stress, mat, olika bakgrundsfärger osv)

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Samma sak här med färgvariationerna.

                            Vad fick du för dina i affären?
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • Miliimli
                              • March 2010
                              • 2457

                              #15
                              1 €/yngel i saker Inte blir man rik, men det är ju alltid något. Nu ska jag bara fundera ut vad jag ska köpa för mina 26 €

                              Kommentar

                              Arbetssätt...