Odla Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    #16
    Oj vad ni har skrivit medans en vart på jobbet :P Kul!

    Det verkar som det finns många olika sett att får till det på.

    Skall försöka hålla temeraturen på 27-28 grader tror jag..
    Maten får ju bli lite varierad, Skall prova det där med Broccoli iaf =)

    I skrivande stund tuggar det gula paret på Gurka!
    Har lite dåligt med rötter men det skall inhandlas..

    Har tidigare inte direkt uppskattat en skäggig Ancistrus.. Men guud vad coolt vackra de är ;-)

    Kommentar

    • Hellsson
      • January 2010
      • 840

      #17
      Några bilder på dom

      Gråa Ancistrushannen
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3687b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 412,7 KB
ID: 2129283

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_3745b.jpg
Visningar: 3
Storlek: 235,3 KB
ID: 2129284


      Albino hannen...
      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4147b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 392,5 KB
ID: 2129285

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4138b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 350,6 KB
ID: 2129286

      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_4141b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 67,9 KB
ID: 2129287

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        #18
        En fräck film på hur det kan gå till =)




        Mycket nöje

        Kommentar

        • Miliimli
          • March 2010
          • 2457

          #19
          Ordentligt skägg du har på dina hanar Anledningen till att det finns många olika sätt är väl nog att du i princip kan göra hur som helst Har du en hona och en hane kommer du att få yngel Cool film du hittat också!

          Kommentar

          • Hellsson
            • January 2010
            • 840

            #20
            Ja de är ståtliga som bara den! =) Jo men det är väll så.
            Ja vist var den häftig! =)

            Kommentar

            • Rooster
              • March 2006
              • 1468

              #21
              Tjena Hellsson!

              Kul med lite malodling såhär efter auktionen. Det kommer säkert gå kanon, alla era fiskar ynglar ju hela tiden. Nä men vanlig ancistrus brukar inte vara några direkta problem så sett.
              Huruvida vattenbyten spelar in när de har blivit frisimmande är jag osäker på, sen som det redan har skrivits kan säkert gener spela in oxå på hur stor överlevnadsgrad man får på ynglen. Har inte dratt upp så mkt ancistrus i mina dar men om jag skall ge nått tips så är det att se till att de får tillräckligt med mat (kanske självklart men detta är viktigt i synnerhet i början).
              Under de första dagarna brukar ju en hel del yngel droppa av (beroende på art) pga klena gener typ men matar man bara bra så kan man hjälpa även de lite klenare individerna på traven å på det sättet få upp mer fisk.

              Förresten om ni fastnar för ancistrus så finns ju alltid den "tyska" röda ancistrusen, dessutom finns de olika färgvarianterna av ancistrus även som longfin. Dessa fiskar (röda och longfins) betingar ett högre pris och är ibland attraktivare för butiker såväl som privatpersoner. Lite tips bara om ni nu fortsätter med ancistrusodlandet...
              Fish for Life!!!

              Kommentar

              • Hellsson
                • January 2010
                • 840

                #22
                Ursprungligen postat av Rooster
                Tjena Hellsson!

                Kul med lite malodling såhär efter auktionen. Det kommer säkert gå kanon, alla era fiskar ynglar ju hela tiden. Nä men vanlig ancistrus brukar inte vara några direkta problem så sett.
                Huruvida vattenbyten spelar in när de har blivit frisimmande är jag osäker på, sen som det redan har skrivits kan säkert gener spela in oxå på hur stor överlevnadsgrad man får på ynglen. Har inte dratt upp så mkt ancistrus i mina dar men om jag skall ge nått tips så är det att se till att de får tillräckligt med mat (kanske självklart men detta är viktigt i synnerhet i början).
                Under de första dagarna brukar ju en hel del yngel droppa av (beroende på art) pga klena gener typ men matar man bara bra så kan man hjälpa även de lite klenare individerna på traven å på det sättet få upp mer fisk.

                Förresten om ni fastnar för ancistrus så finns ju alltid den "tyska" röda ancistrusen, dessutom finns de olika färgvarianterna av ancistrus även som longfin. Dessa fiskar (röda och longfins) betingar ett högre pris och är ibland attraktivare för butiker såväl som privatpersoner. Lite tips bara om ni nu fortsätter med ancistrusodlandet...
                Ja det är änna roligt =) vi får la se hur det går Ja vi har haft riktigt produktiva fiskar än sålänge.. Får hoppas det håller i sig =)
                Mat skall de nog inte snålas på när väl gulesäcken släpper! Innan dess är det väl ingen mening med att mata antar jag!?
                Ja jo det finns ett antal olika modeller har jag sett! Kent har ju den röda du pratar om men inte "Longfin" vad jag vet iaf!
                Får väl se om man kan komma över nått fräckt någon gång =)

                Det är roligt när du skriver dina inlägg Peter! Man har att göra en stund ;-) hihi (Positivt)

                Kommentar

                • Rooster
                  • March 2006
                  • 1468

                  #23
                  Ursprungligen postat av Hellsson
                  Ja det är änna roligt =) vi får la se hur det går Ja vi har haft riktigt produktiva fiskar än sålänge.. Får hoppas det håller i sig =)
                  Mat skall de nog inte snålas på när väl gulesäcken släpper! Innan dess är det väl ingen mening med att mata antar jag!?
                  Ja jo det finns ett antal olika modeller har jag sett! Kent har ju den röda du pratar om men inte "Longfin" vad jag vet iaf!
                  Får väl se om man kan komma över nått fräckt någon gång =)

                  Det är roligt när du skriver dina inlägg Peter! Man har att göra en stund ;-) hihi (Positivt)
                  Ja jag ser ingen anledning till varför det inte skulle hålla i sig.
                  Nä innan gulesäcken är borta tror jag inte ens att de äter, är inte säker dock. Men när jag har haft ancistrusyngel så har de inte lämnat "grottan" förens de har absorberat gulesäcksinnehållet å gulesäcken har försvunnit ändå. Så nä innan dess är det ingen mening med att mata dem. Ja alla sätt är bra utom de dåliga säg... Jasså så Kent har den inne säger du, att bero på så har han faktiskt longfins inne emellanåt oxå. Ja ni verkar ju inte direkt ha svårt att skrapa fram "fräcka" fiskar! =)
                  Hehe ja jag är en tjötröv, kul att det uppskattas iaf.
                  Trevligt å givande samtal idag oxå Tommy.
                  Senast redigerad av Rooster; 30 November 2010, 21:56.
                  Fish for Life!!!

                  Kommentar

                  • roosterboy
                    • September 2010
                    • 1094

                    #24
                    Ursäkta mig, men jag tänker ytterst våldsamt under pistolhot att stjäla denna tråd lite. :>

                    Funderar på att föra över mitt lekpar till ett eget kar (de förbannade neontetrorna verkar inte få nog av att käfta med hanen)
                    Och jag funderar lite på hur ancistrusen är gällande växtkrav.
                    Trots att jag lyckats få någorlunda bra med alger (siameserna rensar lite för bra) och att dom får gött med käk så envisas dom med att äta upp precis alla växter jag har i karet.
                    Så om jag nu vill inreda ett kar just för dessa 2 (och de yngel dom redan har) hur ska jag göra detta?

                    (stora stenar etc. har jag redan)
                    och grottor verkar (i mitt fall) vara extremt ointressant.
                    Även rör verkar ointressant.
                    Men som sagt, måste man ha växter i ett ancistruskar? För på inte alltför lång tid har dom käkat upp... säkert en femhundring i växter O.O
                    All we are, we are.

                    Kommentar

                    • Cyruz10
                      • February 2010
                      • 235

                      #25
                      Mat skall de nog inte snålas på när väl gulesäcken släpper! Innan dess är det väl ingen mening med att mata antar jag!?
                      Helt rätt där! Så länge dom har gulesäcken så ska ingen mat i alls. Ynglen kommer helt enkelt inte att äta något så länge dom har gulesäcken att tillgå och därför kommer maten bara att förruttna och därmed förgifta vattnet. 4-5 dagar efter att dom kläckts är gulesäcken borta och då ska det vara konstant tillgång till föda för ynglen.

                      Se till att hela tiden ha färska grönsaker i karet och byt ut dessa varje dygn. De flesta grönsaker går bra så länge dom är förvällda (kokta under väldigt kort tid). Dom äter t.o.m. potatis men den måste dock vara helt kokt. Kombinera detta med lite algtabletter då och då. Som jag uppfattat det har du vanlig ancistrus och golden och dessa är rena växtätare. Mata därför inte med frysfoder eller annat foder som har en hög proteinhalt. Deras tarmsystem klarar inte av att behandla sådan föda och det kan leda till yngeldöd i längden.

                      Själv hade jag även kört dagliga vattenbyten då rent vatten är den mest bidragande faktorn till hög överlevnadsgrad och bra tillväxt. Byter själv vatten dagligen på mina yngel (molly och platy), hade varit mer noga med just ancistrus i.o.m. att man måste ha i grönsaker hela tiden i karet.

                      Kommentar

                      • Hellsson
                        • January 2010
                        • 840

                        #26
                        Ursprungligen postat av roosterboy
                        Ursäkta mig, men jag tänker ytterst våldsamt under pistolhot att stjäla denna tråd lite. :>

                        Funderar på att föra över mitt lekpar till ett eget kar (de förbannade neontetrorna verkar inte få nog av att käfta med hanen)
                        Och jag funderar lite på hur ancistrusen är gällande växtkrav.
                        Trots att jag lyckats få någorlunda bra med alger (siameserna rensar lite för bra) och att dom får gött med käk så envisas dom med att äta upp precis alla växter jag har i karet.
                        Så om jag nu vill inreda ett kar just för dessa 2 (och de yngel dom redan har) hur ska jag göra detta?

                        (stora stenar etc. har jag redan)
                        och grottor verkar (i mitt fall) vara extremt ointressant.
                        Även rör verkar ointressant.
                        Men som sagt, måste man ha växter i ett ancistruskar? För på inte alltför lång tid har dom käkat upp... säkert en femhundring i växter O.O
                        Höjer armarna och välkomnar dig in i tråden
                        Det verkar väl inte vara en dum ide, om du nu har ett par som lekt tidigare. Då är det ju som gjort
                        Asså de äter upp dina växter.. har du prövat med lite hårdare växter, typ anubias? Det har jag aldrig haft några problem med..
                        Vad det gäller inredning är jag kanske inte rätt person att svara, men jag tänker inte ha annat om ens det en anubias i de karen lekparen går i.. sen kommer jag försöka ha en del bröte i tex. rot grottor och nån gammel båt så de har lite att välja på.. tror att har de väl hittat ett ställe de uppskattar så återkommer nog följande lek dit med.. men det är bara en tanke jag har..

                        Lycka till med dina malar =)

                        Kommentar

                        • roosterboy
                          • September 2010
                          • 1094

                          #27
                          Ursprungligen postat av Hellsson
                          Höjer armarna och välkomnar dig in i tråden
                          Det verkar väl inte vara en dum ide, om du nu har ett par som lekt tidigare. Då är det ju som gjort
                          Asså de äter upp dina växter.. har du prövat med lite hårdare växter, typ anubias? Det har jag aldrig haft några problem med..
                          Vad det gäller inredning är jag kanske inte rätt person att svara, men jag tänker inte ha annat om ens det en anubias i de karen lekparen går i.. sen kommer jag försöka ha en del bröte i tex. rot grottor och nån gammel båt så de har lite att välja på.. tror att har de väl hittat ett ställe de uppskattar så återkommer nog följande lek dit med.. men det är bara en tanke jag har..

                          Lycka till med dina malar =)
                          Tackar tackar ^^
                          Jo, den är (relativt) orörd i mitt kar, så det skulle nog kunna funka :>
                          All we are, we are.

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            #28
                            Ursprungligen postat av Cyruz10
                            Helt rätt där! Så länge dom har gulesäcken så ska ingen mat i alls. Ynglen kommer helt enkelt inte att äta något så länge dom har gulesäcken att tillgå och därför kommer maten bara att förruttna och därmed förgifta vattnet. 4-5 dagar efter att dom kläckts är gulesäcken borta och då ska det vara konstant tillgång till föda för ynglen.

                            Se till att hela tiden ha färska grönsaker i karet och byt ut dessa varje dygn. De flesta grönsaker går bra så länge dom är förvällda (kokta under väldigt kort tid). Dom äter t.o.m. potatis men den måste dock vara helt kokt. Kombinera detta med lite algtabletter då och då. Som jag uppfattat det har du vanlig ancistrus och golden och dessa är rena växtätare. Mata därför inte med frysfoder eller annat foder som har en hög proteinhalt. Deras tarmsystem klarar inte av att behandla sådan föda och det kan leda till yngeldöd i längden.

                            Själv hade jag även kört dagliga vattenbyten då rent vatten är den mest bidragande faktorn till hög överlevnadsgrad och bra tillväxt. Byter själv vatten dagligen på mina yngel (molly och platy), hade varit mer noga med just ancistrus i.o.m. att man måste ha i grönsaker hela tiden i karet.
                            Det var ett mycket bra svar vi fick ta del av där Cyruz10 =)
                            Har en liten fundering.. när du väl fått yngel på malarna. flyttar du dem eller låter du dem gå kvar i samma kar?
                            När det gäller vattenbyten, har du då i någon form av beredningsmedel eller så?
                            Har provat med grönsaker i form av gurka till mina lekpar nu och det var populärt =)
                            Skall inhandla lite mer grönsaker.
                            Tack för tipset om frysfoder.. Hur är det ställt med räkor? Det är mycket populärt bland mina andra Ancistrus i övriga kar!

                            Kommentar

                            • Big_Sal
                              • March 2008
                              • 470

                              #29
                              har ju fått en massa tips redan men här är en länk till en bra artikel om just ancistrus + odling

                              Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


                              Lycka till nu!! (tror inte det behövs då dessa skall vara betydligt mer lättlekta än påfåglar)
                              //Salle

                              Kommentar

                              • Chippen81
                                • November 2009
                                • 87

                                #30
                                jag har haft några ancistrus förut men har då inte blivit någonting, min hane dog och jag skaffa då en albino hane och efter ca en månad var alla mina 3 honor feta och lade ägg . Jag tror att det beror nog på hanen lite också hur han e och så. har yngel nu som är ca 8 dagar gammla nu

                                Kommentar

                                Arbetssätt...