Odla Ancistrus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hellsson
    • January 2010
    • 840

    #31
    Ursprungligen postat av Big_Sal
    har ju fått en massa tips redan men här är en länk till en bra artikel om just ancistrus + odling

    Images are copyright and may not be reproduced without permission of the copyright holder.


    Lycka till nu!! (tror inte det behövs då dessa skall vara betydligt mer lättlekta än påfåglar)
    WAAA den e ju på Engelska! :P skall sätta mig å läsa den
    Hehe ne det sägs så.. det har ju gått försvånansvärt bra.. de leker i skrivande stund! ;-)

    Kommentar

    • Big_Sal
      • March 2008
      • 470

      #32
      Ursprungligen postat av Hellsson
      WAAA den e ju på Engelska! :P skall sätta mig å läsa den
      Hehe ne det sägs så.. det har ju gått försvånansvärt bra.. de leker i skrivande stund! ;-)
      google translate :P
      //Salle

      Kommentar

      • Hellsson
        • January 2010
        • 840

        #33
        Ursprungligen postat av Big_Sal
        google translate :P
        Sedär ja nu fick jag lärt mig något nytt i dag med
        Funkade ju perfa =)
        Och texten var trevlig att läsa, Tack för det =)

        Kommentar

        • Cyruz10
          • February 2010
          • 235

          #34
          Ursprungligen postat av Hellsson
          Det var ett mycket bra svar vi fick ta del av där Cyruz10 =)
          Har en liten fundering.. när du väl fått yngel på malarna. flyttar du dem eller låter du dem gå kvar i samma kar?
          När det gäller vattenbyten, har du då i någon form av beredningsmedel eller så?
          Har provat med grönsaker i form av gurka till mina lekpar nu och det var populärt =)
          Skall inhandla lite mer grönsaker.
          Tack för tipset om frysfoder.. Hur är det ställt med räkor? Det är mycket populärt bland mina andra Ancistrus i övriga kar!
          Kul att mitt svar gav något och lessen för det sena svaret, får skylla på mitt hektiska jobbschema

          Har faktiskt inte odlat ancistrus än men morsan har fått yngel vilket tvingat mig att skaffa ett intresse Men själv hade jag tagit bort först honan och sedan låtit ynglen gå kvar i samma kar med farsan. Finns ju dom som vill ta bort ynglen men detta är ju ett stressmoment och då farsan aldrig är ett hot så finns det i min mening ingen orsak att ta bort ynglen.

          Vid vattenbyte så kör jag oftast i något medel, mest som en försäkring ifall det kommunala vattnet krånglar. Dock blir det ju riktigt dyrt med vattenmedel om man kör v.b. varje dag och min erfarenhet är att det faktiskt går bra även utan medel. Använder Seras toxivec som dels är riktigt drygt och även det bästa medel jag hittat mot höga nitrit- och ammoniakhalter och vid nitrittoppar är detta medel klockrent att använda vid v.b..

          Räkor är alltid populärt bland ancistrus men samma sak gäller där som vid all annan föda med hög protein/kötthalt. Visst går det bra att mata med räkor nån gång i veckan men i grund och botten så är det växter och alg tabletter som gäller för ancistrus. Nån gång i veckan kan dock räkor funka, så länge det inte blir för mkt eller för ofta så att deras matsmältningsorgan inte tar skada. Proteinet bör påskynda tillväxten.

          Kommentar

          • danne0301
            • July 2009
            • 1128

            #35
            Jag vet jag vet, vi gör detta till den officiella ancistrustråden

            Mina leker för jämnan i fisksoppan (222L) och idag har som varje månad i ett halvår upptäckt att hanen ligger och fläktar en klump rom. Jag har aldrig på allvar försökt driva upp några förut utan naturen har fått ha sin gång, vissa gånger har det inte ens blivit yngel då rommen legat utsatt och blivit mat.
            Men så denna gången är jag sugen på att driva upp en kull
            Nu är frågan hur snart ska jag stjäla rommen? Väntar jag tills de kläcks så kan jag ju glömma att få tag på fler än 2 yngel..som bäst.
            Tänkte ta rommen med slang och lägga den i något lämpligt i ett 12L med syresten som fläktar och flytta till 54L ganska snart efter kläckning eftersom jag inte har ljus osv till 12L.
            Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

            2 gånger 54L odlingsprojekt
            540L Ormhuvudfisk som blev CA

            Kommentar

            • Hellsson
              • January 2010
              • 840

              #36
              Ursprungligen postat av danne0301
              Jag vet jag vet, vi gör detta till den officiella ancistrustråden

              Mina leker för jämnan i fisksoppan (222L) och idag har som varje månad i ett halvår upptäckt att hanen ligger och fläktar en klump rom. Jag har aldrig på allvar försökt driva upp några förut utan naturen har fått ha sin gång, vissa gånger har det inte ens blivit yngel då rommen legat utsatt och blivit mat.
              Men så denna gången är jag sugen på att driva upp en kull
              Nu är frågan hur snart ska jag stjäla rommen? Väntar jag tills de kläcks så kan jag ju glömma att få tag på fler än 2 yngel..som bäst.
              Tänkte ta rommen med slang och lägga den i något lämpligt i ett 12L med syresten som fläktar och flytta till 54L ganska snart efter kläckning eftersom jag inte har ljus osv till 12L.
              Kul att det händer grejer
              Jag hade nog ändå låtit de kläckas och sedan tagit dem! tror de behöver sin far som sköter sitt jobb med dem..
              Lycka till =)

              Kommentar

              • Cyruz10
                • February 2010
                • 235

                #37
                Håller med Hellsson, flytta på äggen är det sista du ska göra. Om farsan inte får ligga och fläkta friskt vatten på äggen, samtidigt som han gör rent äggen med sin känsliga mun, kommer äggen att bli angripna av diverse bakterier och dö. Finns ingen chans att du kan få äggen att hålla sig friska till kläckning utan farsan. En syresten kommer du inte långt med.

                Finns bara ett sätt att odla ancistrus och det är att du gör som Hellsson, skaffa ett kar dedikerat till detta syfte. Om du vill odla mer än en kull och vill flytta ynglen från föräldrarna måste du ha två kar, ett där du låter ditt lekpar ha sitt lilla roliga och ett där du flyttar ynglen ungefär en vecka efter att dom kläckts. När ett lekpar väl valt ett ställe att leka på så håller dom sig till det. Flyttar du på en/bägge för att sedan återinföra den/dem kan det ta upp mot ett år innan dom leker igen.

                Kommentar

                • danne0301
                  • July 2009
                  • 1128

                  #38
                  Okej då lugnar jag mi så får vi se om jag föröker suga lite yngel när de kläckts +ett par dagar kanske
                  Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                  2 gånger 54L odlingsprojekt
                  540L Ormhuvudfisk som blev CA

                  Kommentar

                  • AnnikaMo
                    • November 2008
                    • 198

                    #39
                    Hos mig har vi ett litet tegelrör. Där blir det lek och sedan fluktar hannen. Röret står upprätt.Alltså ena öppningen är rakt ner i sanden.
                    Så ingen kommer in och han kan vakta ifred.
                    När de var frisimmande så täppte vi igen båda öppningar. Så allt var intakt när vi lyfte över röret med yngel och hanne, till ett yngelkar på ca 50 liter.
                    Ingen luft kom in i röret vid flyttningen.
                    Gick super och alla 40 verkar klara sig.
                    Kul när det lyckas.A.

                    Kommentar

                    • danne0301
                      • July 2009
                      • 1128

                      #40
                      Det låter ju riktigt smidigt Annika..synd att mina 5 av de 6 sista gångerna lekt i en rot som ligger bökigt till..
                      Undrar om man vågar lyfta ur hela roten när de kläckts så det blir ett par sekunder 'airborn'? Räknar med att alla sitter fast rätt bra inne i håligheterna..
                      Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                      2 gånger 54L odlingsprojekt
                      540L Ormhuvudfisk som blev CA

                      Kommentar

                      • Hellsson
                        • January 2010
                        • 840

                        #41
                        Lyckat =)

                        Rolig uppdatering
                        Vårt Bruna/Svarta lekpar har ägg
                        Det är idag tio dagar sedan kärleksparet flyttade in hos oss i sitt nya 54L kar!

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0563.jpg
Visningar: 1
Storlek: 159,3 KB
ID: 2129792

                        Nu är vi ju nybörjare på Ancistrus.
                        Så vi får väl se hur det slutar, men en bra början iaf

                        Klicka på bilden för större version

Namn: Ancistrusägg.jpg
Visningar: 1
Storlek: 279,5 KB
ID: 2129793

                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5140b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 277,4 KB
ID: 2129794

                        Stolta pappan
                        Klicka på bilden för större version

Namn: Ancistrushanne.jpg
Visningar: 3
Storlek: 235,3 KB
ID: 2129795

                        Tommy/Frida

                        Kommentar

                        • danne0301
                          • July 2009
                          • 1128

                          #42
                          Grattis, och jäkla läckert skägg den sorten får
                          Enbart innehavare av saltvatten för tillfället.

                          2 gånger 54L odlingsprojekt
                          540L Ormhuvudfisk som blev CA

                          Kommentar

                          • Hellsson
                            • January 2010
                            • 840

                            #43
                            Liten uppdatering.
                            Tyvärr gick det inte så bra med våra ancistrusägg... De försvann en efter en i grottan...

                            Igår bestämde vi oss för att flytta ancistrusarna till ett annat kar då platsen detta karet stod på vart lite ivägen.
                            Så vi flyttade massa vatten, sand och inredning. När vi till sist lyfte på grottan (pappan fortfarande i) såg vi 5-6 små yngel som klarat sig!
                            Lite svårt att flytta över dem till de andra karet men de gick till sist... Några hamna tyvärr utanför grottan efter vi flyttat dem men får hoppas de kan klara sig ändå!

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5699b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 314,9 KB
ID: 2129983

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5707b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 287,7 KB
ID: 2129984

                            Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_5730b.jpg
Visningar: 1
Storlek: 251,8 KB
ID: 2129985

                            Kommentar

                            • Chippen81
                              • November 2009
                              • 87

                              #44
                              Vad tråkigt , tyvär är det stor chans att det blir så när man flyttar på ynglen/äggen, hoppas nu dessa 6 klarar sig

                              Kommentar

                              • Hellsson
                                • January 2010
                                • 840

                                #45
                                Ursprungligen postat av Chippen81
                                Vad tråkigt , tyvär är det stor chans att det blir så när man flyttar på ynglen/äggen, hoppas nu dessa 6 klarar sig
                                Jo men äggen hade försvunnit innan vi flyttade dem, det var därför vi vågade göra det.... och det var då vi upptäckte att ca 6 faktiskt hade klarat sig!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...