Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Mina Apistogramma

Kollapsa
X
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

    låter som en toppen loppis!
    Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

    Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
    Fiskbloggen

    Kommentera


      Den här tråden är tillräckligt lång redan nu så jag är tacksam om vi håller oss till ämnet och tar resten via egna projekttrådar eller privata PM.
      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
      http://www.youtube.com/user/c90368
      /Maths

      Kommentera


        Ursprungligen postat av Winnie Visa inlägg
        För bra länge sedan försöket jag reda ut vilken art som visas i Jörg Vierkes på sidan 31, i mitt tycke en extremt snygg apisto i färg och framför allt form. Pelle kom med en bra förklaring, med nu är jag tveksam igen och tror jag har ett annat svar på frågan. Faktum är att ett av A. bitaeniatas tydligaste och i artbeskrivningen väl definierade kännetäcken är just tvär sträcken i stjärtfenan. Vierkes "Röd kleei" har inte dessa och har enligt mig inte bitaeniatans form. Mitt förslag är A. personata. Se sidan 679 i Mergus "Cichlid Atlas I". Alla fenstrålar förlängda, duvudets/nosens kompakta form stjärtfenans form och mönstersamt fläcken på stjärtspolen. För mig råder ingen tvekan; samma fisk! DATZ A171/172 sid 78 visar en A. (cf) personata, tyvärr en inte helt bra bild. Vad tror du Pelle?

        Mvh
        Winnie
        Tyvärr så har jag inte boken/ katalogen från DATZ. Så jag får relatera till Cichlidenatlas 1.
        Eftersom jag praktiskt taget inte vet något alls om Personata,så har jag också gått igenom några diskussions trådar på "apistogramma.com" och hittat en del som rör Cichlidenatlas 1

        Enligt Mike Wise så har Uwe Römer felidentifierat fisken som omnämns som Personata. Han menar att bilderna helt enkelt är på en gammal Gibbiceps hane. Och det är mycket möjligt att det faktiskt är så.
        Däremot menar han att bilderna på Apistogramma Brevis, faktiskt är Personata! (förvirringen är total alltså!)
        Tyvärr finns det ju en hel del felidentifieringar i boken.
        Jo jag är också frågande till den där bilden i Jörg Vierkes bok. Det är definitivt inte en solklar Bitaeniata, och det är inte en Gibbiceps heller. Kanske det är en Personata eller Brevis? Vet inte det finns så många andra alternativ?

        Jag såg också att Mike Wise hävdar att bilderna på Juruensis faktiskt är sp.Blackchin!
        Stämmer det med dina efterforskningar och om du jämför dina fiskar med bilderna i Cichlidenatlas 1?

        Här är några av Mikes rättelser till Cichliden atlas 1. Kan vara bra att hålla i minnet när man bläddrar bland arterna i boken:
        (Jag har en lista på mer rättelser liggande någonstans på hårddisken, men kan inte hitta den nu )


        "1. A. brevis does not have extended dorsal fin lappets. The fish listed as brevis in Uwe's book appears to be very close to or identical with A. personata.

        2. A. juruensis does not have the expansive black chin patch (p. 512, 513 top & 521) nor the narrow abdominal stripes seen on Uwe's fish. A. juruensis has a longer face (distance between eye & snout) & smaller lips that Uwe's fish. We now know that the fish pictured in the Atlas are found in the Rio Nanay, a tributary of the Peruvian Amazon. A. juruensis is found only in the upper Rio Juruá, a tributary of the Brazilian Amazon. Hundreds, if not thousands of water miles separate the two drainages. Before the source of Uwe's fish was ascertained, I also mistook this species (A. sp. Schawrzkinn/Black-chin) with A. juruensis, but I now know I made a mistake. I will agree that they are closely related, like A. cacatuoides & A. luelingi, but they certainly are not the same species.

        3. A. maciliensis. After seeing photos of fish that Jeff Cardwell brought back from lakes in the middle Guaporé - like the collecting localities of both A. trifasciata maciliensis & A. t. haraldschultzi - I now belive that there is no separate species "A. maciliensis". Cardwell's fish look just like A. trifasciata except they show no diagonal third band when live. They appear to be just a lake dwelling race of A. trifasciata. We might call them A. trifasciata maciliensis, but ichthyologists are trying to shy away subspecies names right now. The fish Uwe lists as "A. maciliensis" is an undescribed species most commonly called A. sp. Mamoré.

        4. A. personata. Compare the fish Uwe calls A. personata with the type specimen (p. 678). Uwe's fish are more elongate, have a shorter face, a broader continuous lateral band (missing scales make it look like it has a separate spot), no rows of spots in the central part of the tail fin, nor rows of spots in the soft parts of the dorsal & anal fins &, much shorter ventral fins (although not visible on Uwe's photo of the holotype of A. personata). Maybe I'm seeing things, but the upper jaw seems to have a small pale blue patch in the corner of the jaw - a feature found in species related to A. agassizii. I believe Uwe's fish are very very old A. gibbiceps.

        5. Even Uwe must admit that the fish he pictures as A. pulchra is nothing like the real A. pulchra. Uwe's fish show a prominent caudal spot, something the true A. pulchra does not have. The tail is squared off with 2 or even 3 caudal extensions instead of being round. The real A. pulchra is related to A. agassizii & has the blue patch at the corner of the jaw. Uwe's fish are not that closely related to A. agassizii & do not have the jaw patch. In actuality, Uwe's fish is an undescribed species first pictured by Kullander in his description of A. hippolytae. It later was imported into North America as "A. sp. Lyretail Purus", into Japan as A. sp. Rondonia, & into Germany as A. sp. Erdfresser/Earth-eater.

        6. A. sp. Rio Acre (now A. acrensis). Compare the photos on p. 883. The lower fish has black scale edges on the 2nd and 3rd rows below the lateral band. The upper fish has these dark scale edges on the 1st & 2nd scale edges below the lateral band. Staeck, who collected both fish, acknowledger that the upper fish is A. urteagai & the bottom fish is A. acrensis. The upper fish on p. 886 is also A. urteagai. The fish on p. 887 are not even that closely related to the two fish named above. The bright area between the end of the lateral band and the caudal spot is indicative of members closely related to A. regani. It probably is A. sp. Gelbwangen/Yellow-cheeks.

        7. A. sp. Smaragd/Emerald displays all of the diagnostic features of the holotype of A. geisleri. Other than the lovely emerald green color, there is no difference in the 2 forms. Smaragd/Emerald very probably is a geographic color morph of A. geisleri, not a separate species.

        There are several more misidentifications in my opinion, although not easily explained without going into a long description (this is already too long).

        I have always wondered why some of the more obivous error were published. Could it be that the publisher demanded pictures of every described species - even if the IDs had to be "stretched" a little? Hopefully Uwe will correct his errors in his new volume."

        För långt inlägg! Jag vet, men jag kunde inte låta bli!
        Senast ändrad av pelle; 2010-04-25, 20:35.
        Per

        Kommentera


          Ursprungligen postat av pelle Visa inlägg
          Tyvärr så har jag inte boken/ katalogen från DATZ. Så jag får relatera till Cichlidenatlas 1.
          Eftersom jag praktiskt taget inte vet något alls om Personata,så har jag också gått igenom några diskussions trådar på "apistogramma.com" och hittat en del som rör Cichlidenatlas 1

          Enligt Mike Wise så har Uwe Römer felidentifierat fisken som omnämns som Personata. Han menar att bilderna helt enkelt är på en gammal Gibbiceps hane. Och det är mycket möjligt att det faktiskt är så.
          Däremot menar han att bilderna på Apistogramma Brevis, faktiskt är Personata! (förvirringen är total alltså!)
          Tyvärr finns det ju en hel del felidentifieringar i boken.
          Jo jag är också frågande till den där bilden i Jörg Vierkes bok. Det är definitivt inte en solklar Bitaeniata, och det är inte en Gibbiceps heller. Kanske det är en Personata eller Brevis? Vet inte det finns så många andra alternativ?

          Jag såg också att Mike Wise hävdar att bilderna på Juruensis faktiskt är sp.Blackchin!
          Stämmer det med dina efterforskningar och om du jämför dina fiskar med bilderna i Cichlidenatlas 1?
          Ja, min hane är mest lik den nedre bilden på s 515, nosen är dock något kortare på min. Bilden visar nog en ganska ung hane som växt fort(?) = "näbbig".



          För långt inlägg! Jag vet, men jag kunde inte låta bli! [/QUOTE]

          Inte alls, vi verkar gå igång på liknande frågeställningar. Kul och intressant.

          Angående Personata tycks som sagt röran vara total. Mycket intressant info du levererar. Jag får nog läsa in mig mer på var som skrivits på apistogramma.com. Min mening är att Vierkes röda kleei är samma fisk som Römers personata på s 679 oavsett vad den heter, och snygg är den med!

          Jag köpte min DATZ här:

          Länk

          Mvh
          Winnie

          Kommentera


            Ursprungligen postat av Winnie Visa inlägg
            Jag köpte min DATZ här:

            Länk
            Pundet står ju lågt nu, så jag slängde iväg en beställning för en stund sedan. (tack för länken!)

            Mvh/
            Per

            Kommentera


              Slänger in några bilder på nuvarande apistos.

              Ap. Baenschi och Ap. Trifasciata
              Bifogade filer
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentera


                Ursprungligen postat av Marnat Visa inlägg
                Slänger in några bilder på nuvarande apistos.

                Ap. Baenschi och Ap. Trifasciata
                Trevliga arter du valt. Hel i min smak. Jag har själv ett 30-tal vuxna baenschi i lite olika uppsättningar. En av de lättare och mer anpassningsbara arterna enligt min mening.

                //Winnie

                Kommentera


                  Vad brukar priset på ett Baenschipar ligga på? Har inte tänkt köpa i nuläget, men alltid bra att ha en hum om ungefär vad de kostar.
                  Inte lätt att vara fattig student...

                  Kommentera


                    Ursprungligen postat av Bladh Visa inlägg
                    Vad brukar priset på ett Baenschipar ligga på? Har inte tänkt köpa i nuläget, men alltid bra att ha en hum om ungefär vad de kostar.
                    Inte lätt att vara fattig student...
                    Mitt par gick till 285:- hos Södermalms Akvarieaffär där Janne Wester normalt sett har arten. Lite långt i ditt fall om jag förtått rätt?! Hör med din handlare och be att få beställa! Bra val.

                    //Winnie

                    Kommentera


                      Ursprungligen postat av Winnie Visa inlägg
                      Mitt par gick till 285:- hos Södermalms Akvarieaffär där Janne Wester normalt sett har arten. Lite långt i ditt fall om jag förtått rätt?! Hör med din handlare och be att få beställa! Bra val.

                      //Winnie
                      Jo tack, det är en bit till Södermalm härifrån... Men jag bor i anknytning till Malmö, så att hitta någon som har dom hemma alt. vill ta hem, blir nog inte så svårt.
                      Kan Baenschi funka som "nybörjarapa"?

                      Kommentera


                        Ursprungligen postat av Bladh Visa inlägg
                        Jo tack, det är en bit till Södermalm härifrån... Men jag bor i anknytning till Malmö, så att hitta någon som har dom hemma alt. vill ta hem, blir nog inte så svårt.
                        Kan Baenschi funka som "nybörjarapa"?
                        Klockrent enligt mig, men tänk på att de vill har ett någorlunda mjukt vatten med ett pH under gärna 6,8 för att må riktigt bra. Vet inte vad du har för vattenvärden, men Mölmö låter "kalk " i mina öron, eller har man börjat avhärda vattnet som i Uppsala? I så fall blir det lättare. Hör med din komun, dom brukar kunna ge en fingervisning om vad som kommer ur kranen. Peta i vissna ek eller boklöv så får baenschin det bästa gömställena och ett bättre vatten. Detta är särskilt bra om du märker att fiskarna är tuffa mot varandra.

                        //Winnie
                        Senast ändrad av Winnie; 2010-04-27, 07:08.

                        Kommentera


                          Ursprungligen postat av Winnie Visa inlägg
                          Klockrent enligt mig, men tänk på att de vill har ett någorlunda mjukt vatten med ett pH under gärna 6,8 för att må riktigt bra. Vet inte vad du har för vattenvärden, men Mölmö låter "kalk " i mina öron, eller har man börjat avhärda vattnet som i Uppsala? I så fall blir det lättare. Hör med din komun, dom brukar kunna ge en fingervisning om vad som kommer ur kranen. Peta i vissna ek eller boklöv så får baenschin det bästa gömstöllena och ett bättre vatten. Detta är särskilt bra om du märker att fiskarna är tuffa mot varandra.

                          //Winnie
                          jag håller med om att Baenschin verkar vara en bra nybörjar apa, den är inte riktigt lika kaxig som de andra i nijsseni komplexet vad jag märkt men dock har han fortf stake. Baenschi har också i mitt tycke några av de finaste honorna av alla apistos.
                          \\54L Apistos//
                          \\234L SA//
                          MVH Marcus

                          Kommentera


                            lite bilder på mina nyköpta Ap. Juruensis, hanen är fortfarande en smula stressad och han var inte den dominanta hannen i karet, därav inga som helst färger
                            Bifogade filer
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentera


                              Ursprungligen postat av Marnat Visa inlägg
                              lite bilder på mina nyköpta Ap. Juruensis, hanen är fortfarande en smula stressad och han var inte den dominanta hannen i karet, därav inga som helst färger
                              Hmm, AquaClay och juruensis... det luktar Janne W!? Är det så kan det vara den tidigare omdiskuterade sp. schartzkinn

                              Kommentera


                                Ursprungligen postat av Winnie Visa inlägg
                                Hmm, AquaClay och juruensis... det luktar Janne W!? Är det så kan det vara den tidigare omdiskuterade sp. schartzkinn
                                det är helt riktigt att det är Janne jag köpt dem av, vi diskuterade vilka de andra två som köpt var för några idag faktiskt

                                Jag antog att du var en av dem då han sa att ett par gått till Västervik.

                                Vad är det som gör att du tror det är sp. schwarzkinn förresten?
                                De bilder jag lyckas hitta på juruensis så verkar de ju ha en svart fläck på underläppen så att säga.
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentera

                                Sparar...
                                X