Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • pelle
    • January 2002
    • 419

    Ursprungligen postat av Winnie
    Jag har ett par och avsikten är att odla på dom. Vi får se hur det går... Köpte dom som A. juruense VF, men det är sp. schwarzkinn. I Uwe Römers "Atlas 1" från Mergus behandlas "arten" som en juruense, men den har fått ett eget A-nummer : A198 och A199 (DATZ 2004; South American dwarf cichlides, bra bok/katalog!).
    Kul att den arten finns i Sverige också!
    Hur har du gått tillväga med identifieringen, har du identifierat via DATZ katalogen?
    Per

    Kommentar

    • pelle
      • January 2002
      • 419

      Ursprungligen postat av Saturnus80
      Jag har äntligen lyckats få in min bror på Apistogrammas, han köpte världens snyggaste vijetatrio i lördags, honorna är riktigt snygga, som små hannar.

      [ATTACH]29879[/ATTACH]

      Tyvärr är han inte så bra på att rengöra rutan.
      Det är med största säkerhet Apistogramma Macmasteri. Viejita och Macmasteri är mycket närbesläktade. Macmasteri är en lite rubustare och färggrannare art i jämförelse.
      Så det är inte till någon "nackdel" att du har fått tag i den arten.
      (ViejitaII är en förmodligen en odlingsvariant av Macmasteri)

      Den äkta Viejitan är mycket sällsynt i akvarievärlden numera. Alla de bilder som jag har sett föreställande Viejita, i de svenska ciklid forumen (även i artpresentationerna), har varit Macmasteri.
      Per

      Kommentar

      • pelle
        • January 2002
        • 419

        Ursprungligen postat av danne0301
        Bästa jag lyckades få till. Och säg den lycka som varar honan vaktade som en tok i 2 dar och hanen var också aktiv, idag är båda 2 ute och simmar som inget hänt, så kan det gå.
        Ganska säker på att det är Hongsloi. Och precis som Maths skrev så finns en mycket stor korsnings risk med Macmasteri (Viejita )
        Per

        Kommentar

        • Winnie
          • September 2008
          • 115

          Ursprungligen postat av pelle
          Kul att den arten finns i Sverige också!
          Hur har du gått tillväga med identifieringen, har du identifierat via DATZ katalogen?
          Ja, DATZ, Min hane har dock inte de gula fläckarna i bukfenorna som A199 sidan 89. Det jag i första hand baserar identifrieringen på är just w-hakfläcken på både hona och hane. I "Cichlid Atlas I" finns också tydliga bilder på hakfläcken. Att påstå att det skulle vara en ny art är väl lite att ta i, snarare en variant. Ibland letar man nog lite väl intensivt efter skillnader för att få chans att namnge "sin egen" art. Mina är av den gula morfen. Har dessvärre ingen bra kamera, annars hade ju en bild varit på sin plats...

          //Winnie
          Senast redigerad av Winnie; 25 April 2010, 14:24.

          Kommentar

          • Winnie
            • September 2008
            • 115

            Ursprungligen postat av pelle
            Jo, jag håller med dig i fråga om linjerna på stjärtfenan, de saknas faktiskt. Men det finns så enormt många varianter av Bitaeniata. Jag sökte lite på Apistogramma.com och det är faktiskt intressant att se hur varierande de kan se ut.

            vildfångade från "manaquiri"(?)


            Vildfångade, brasiliansk vild variant från "Careiro".


            Bitaeniata, "rio tefe"


            Bitaeniata "shishita" +lite biotop bilder.



            Angående Jörg Vierkes bok. Jag tycker att den är den absolut bästa boken som har kommit ut på svenska med fokus på dvärgciklider. Om man bortser från de föråldrade namnen så är den en guldklimp för speciellt nybörjare. Bra skötselråd och detaljerade art beskrivningar (på de få arter som finns med). Det vore bra om den kom i ny utgåva med uppdaterade artnamn.
            Den skulle hålla lika bra idag som för trettio år sedan.

            Mvh
            För bra länge sedan försöket jag reda ut vilken art som visas i Jörg Vierkes på sidan 31, i mitt tycke en extremt snygg apisto i färg och framför allt form. Pelle kom med en bra förklaring, med nu är jag tveksam igen och tror jag har ett annat svar på frågan. Faktum är att ett av A. bitaeniatas tydligaste och i artbeskrivningen väl definierade kännetäcken är just tvär sträcken i stjärtfenan. Vierkes "Röd kleei" har inte dessa och har enligt mig inte bitaeniatans form. Mitt förslag är A. personata. Se sidan 679 i Mergus "Cichlid Atlas I". Alla fenstrålar förlängda, duvudets/nosens kompakta form stjärtfenans form och mönstersamt fläcken på stjärtspolen. För mig råder ingen tvekan; samma fisk! DATZ A171/172 sid 78 visar en A. (cf) personata, tyvärr en inte helt bra bild. Vad tror du Pelle?

            Mvh
            Winnie

            Kommentar

            • Nubi
              • March 2009
              • 9026

              Jag lånar tråden. Såg en bild på en apistogramma men inget latinsk namn.
              nån expert som kan säga den latinska namnet??

              Klicka på bilden för större version

Namn: apistogramma.jpg
Visningar: 1
Storlek: 30,1 KB
ID: 2119678
              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
              Fiskbloggen

              Kommentar

              • Winnie
                • September 2008
                • 115

                Ursprungligen postat av Nubi
                Jag lånar tråden. Såg en bild på en apistogramma men inget latinsk namn.
                nån expert som kan säga den latinska namnet??

                [ATTACH]29930[/ATTACH]
                Solklar A. trifasciata. Det finns ett per varianter från olika lokaler, men alla är jättefina. Ser ut att vara en relativt ung hane. Spröten i ryggdenan kan bli mycket långa, särskilt om man har riktigt mjukt vatten med låg ledningsförmåga. Ypperligt trevlig art som hör till de lättare apisto att hålla. Det kan vara svårt att få fatt i fisk med bra kvalitet och storlek.
                Rekomenderas om du hittar fina djur! Om inte din handlare har dom, fråga om de inte kan ta hem dom i nästa beställning från grossisten. Det brukar gå bra.

                Lycka till!!

                Winnie

                Kommentar

                • pelle
                  • January 2002
                  • 419

                  Ursprungligen postat av Nubi
                  Jag lånar tråden. Såg en bild på en apistogramma men inget latinsk namn.
                  nån expert som kan säga den latinska namnet??

                  [ATTACH]29930[/ATTACH]

                  Det är en Apistogramma Trifasciata. En ganska ung hane som inte har hunnit få utväxta ryggfenstrålar.
                  Per

                  Kommentar

                  • pelle
                    • January 2002
                    • 419

                    Ha Ha! Jag såg inte ditt inlägg winnie, du var 4 minuter före mig, och vi var helt överens! T.o.m på fiskens ålder!!!
                    Per

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Som sagts ovan, se min avatar och denna film.

                      Senast redigerad av c90368; 25 April 2010, 16:11.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av pelle
                        Det är med största säkerhet Apistogramma Macmasteri. Viejita och Macmasteri är mycket närbesläktade. Macmasteri är en lite rubustare och färggrannare art i jämförelse.
                        Så det är inte till någon "nackdel" att du har fått tag i den arten.
                        (ViejitaII är en förmodligen en odlingsvariant av Macmasteri)

                        Den äkta Viejitan är mycket sällsynt i akvarievärlden numera. Alla de bilder som jag har sett föreställande Viejita, i de svenska ciklid forumen (även i artpresentationerna), har varit Macmasteri.
                        Så var det nog ja, har för mig att du har redogjort för detta förut i tråden.

                        Men mitt minne är inte det bästa
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Nubi
                          • March 2009
                          • 9026

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Som sagts ovan, se min avatar och denna film.

                          Owaow vad cool avataren och bilden är! Kanske blir ett par sånna i ett av karen
                          Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                          Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                          Fiskbloggen

                          Kommentar

                          • Marnat
                            • November 2009
                            • 2012

                            Riktigt trevlig apisto måste jag hålla med om, jag har ett par som verkar vara igång att leka nu Nubi så vänta 4-5 månader så kan du få ett par av mig, eller ja iaf en av dem så man sprider ut generna lite

                            mvh


                            EDIT: På tisdag hämtar jag för övrigt min A. Juruensis, ska bli grymt trevligt.
                            \\54L Apistos//
                            \\234L SA//
                            MVH Marcus

                            Kommentar

                            • Nubi
                              • March 2009
                              • 9026

                              aha Har du Marnat sånna med snart har du alla AP som går att ha
                              Livet är som en kaka, kan innehålla spår av nötter

                              Varför vara som alla andra, när man kan vara annorlunda
                              Fiskbloggen

                              Kommentar

                              • Marnat
                                • November 2009
                                • 2012

                                Ursprungligen postat av Nubi
                                aha Har du Marnat sånna med snart har du alla AP som går att ha
                                haha nej inte på långa vägar, apisto kunskapen låter jag winnie, pelle och c-maths sköta

                                jag är fortfarande bara en glad amatör, även om jag i helgen skaffat boklöv, alkottar, levande svarta mygglarver och artemia kläckare
                                \\54L Apistos//
                                \\234L SA//
                                MVH Marcus

                                Kommentar

                                Arbetssätt...