Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Bara en liten "Off Topic" kommentar. Marks föredrag om Apistogramma på ciklidstämman i Linköping i helgen var helt suveräna. Han hade själv odlat 102 olika arter med Apistogramma och gav en utförlig redovisning på hur man skulla göra för att odla Apisto framgångsrikt - detta var det bästa Apistoföredrag jag någosin har hört (då har det ändå säkert blivit några hundra sådana under årens lopp)
    Jag hade sett fram mot detta föredrag, det var ju nära och smidigt i Linköping så det var ju liksom bara att droppa in.

    Men man droppar inte iväg någonstans när man ligger sjuk hemma i sängen
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • Winnie
      • September 2008
      • 115

      Instämmer verkligen, jag har båda två. Den som lyckas hitta ex att köpa bör göra det även om de är dyra. Såg en begagnad del 1 på amazon.com till priset av 1430 dollar?!! Se länk:



      2:an är lite lättare att hitta. Om man gärna läser på tyska går det att komma undan billigare.

      Jag kan även rekomendera följande bok/skrift från DATZ som kom ut 2005 och är vad jag vet den mest uppdaterade boken som går att köpa. Inte så dyr heller (ca 270 SEK) och både på engelska och tyska. Förutom en massa bra foton i Aqualogstil finns det kapitel om odling, skötsel, foder, vattenberedning och allt annat man behöver ha koll på för att få ut det bästa av sina apor:

      Senast redigerad av Winnie; 29 April 2010, 14:59.

      Kommentar

      • Winnie
        • September 2008
        • 115

        Ursprungligen postat av pelle
        Jo, jag håller med om det också. Listan bör uppdateras med Schwarzkinn och Juruensis strykas.
        Man får konstatera att man "lär så länge man lever", jag trodde verkligen att det var Juruensis som var den vanligare arten av de två, eftersom nästan alla bilder på nätet föreställde just Juruensis. Men så är det ju inte tydligen.
        Ju mer man gräver ner sig i artbestämmningar och artproblematik, desto mer fascinerad blir man av komplexiviteten och "kaoset" runt detta! Finns egentligen någon "sanning"??

        En liten glimt av mitt 550 liters och en fiskbild! Inte mycket, men ska försöka fylla på med mer.

        http://forum.apistogramma.com/album.php?albumid=22
        Ang. listan håller jag med. Artkomplexiteten visar verkligen hur magiskt Amazonas är och hur mycket det troligen finns kvar att upptäcka.
        Lite samma situation som uppstått med det asiatiska bettasläktet. Nya "arter" och varianter hittas årligen. Tyvärr försvinner det årligen biotoper i och med urbaniseringen som är mycket snabb i vissa områden. Själv började jag med bettor för ett par månader sedan och kan bara rekomendera alla apistofantaser att testa. Många arter är grottlekare och ägg och yngelvårdare. Andra munruvar. De med mest apistostuk är lövbettorna som ex. B. persephone, B. rutilans, B. brownorum och B. coccina mfl. (off topic, jag vet. Ursäkta)

        Kommentar

        • Winnie
          • September 2008
          • 115

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Bara en liten "Off Topic" kommentar. Marks föredrag om Apistogramma på ciklidstämman i Linköping i helgen var helt suveräna. Han hade själv odlat 102 olika arter med Apistogramma och gav en utförlig redovisning på hur man skulla göra för att odla Apisto framgångsrikt - detta var det bästa Apistoföredrag jag någosin har hört (då har det ändå säkert blivit några hundra sådana under årens lopp)
          Håller med Kjell. Jag var där och lyssnade på lördagen. Apistos verkar inte stå så högst på popislistan innom NCS. Föredragen var bra marknadsföring av släktet! Kul och bra jobbat av arrangerande Linköpingsklubben. Tackar!
          Senast redigerad av Winnie; 29 April 2010, 15:07.

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Listan justerad.
            ---------------------------------------------------------------------
            Apistogramma som ägts av någon som skrivit i tråden är markerad med (x).

            Apistogramma acrensis
            (x) Apistogramma agassizi
            Apistogramma alacrina
            Apistogramma angayuara
            Apistogramma arua
            Apistogramma atahualpa
            (x) Apistogramma baenschi
            (x) Apistogramma barlowi
            (x) Apistogramma bitaeniata
            (x) Apistogramma borelli
            Apistogramma brevis
            (x) Apistogramma cacatuoides
            Apistogramma caetei
            Apistogramma commbrae
            Apistogramma cruzi
            Apistogramma diplotaenia
            (x) Apistogramma elisabethae
            Apistogramma eremnopyge
            (x) Apistogramma erythrura
            Apistogramma eunotus
            Apistogramma geisleri
            (x) Apistogramma gephyra
            Apistogramma gibbiceps
            Apistogramma gossei
            Apistogramma guttata
            (x) Apistogramma hippolytae
            Apistogramma hoignei
            (x) Apistogramma hongsloi
            Apistogramma huascar
            Apistogramma inconspicua
            (x) Apistogramma iniridae
            Apistogramma inornata
            Apistogramma juruensis
            Apistogramma linkei
            Apistogramma luelingi
            (x) Apistogramma macmasteri
            Apistogramma martini
            Apistogramma meinkeni
            Apistogramma mendezi
            Apistogramma moae
            (x) Apistogramma nijsseni
            Apistogramma norberti
            Apistogramma ortmanni
            (x) Apistogramma panduro
            Apistogramma pantalone
            (x) Apistogramma paucisquamis
            Apistogramma payaminonis
            Apistogramma personata
            Apistogramma pertensis
            Apistogramma piauiensis
            Apistogramma pleurotaenia
            (x) Apistogramma pulchra
            Apistogramma regani
            Apistogramma resticulosa
            Apistogramma rositae
            Apistogramma rubrolineata
            Apistogramma rupununi
            Apistogramma salpinction
            Apistogramma similis
            Apistogramma staecki
            (x) Apistogramma steindachneri
            Apistogramma taeniata
            (x) Apistogramma trifasciata
            Apistogramma tucurui
            Apistogramma uaupesi
            Apistogramma urteagai
            Apistogramma velifera
            (x) Apistogramma viejita
            Apistogramma wapisana

            Odlingsformer och ej beskrivna som någon har eller har haft (inga kryss på odlingsformer med andra ord).
            Vet du att någon av dessa har blivit beskriven och fått ett slutgiltigt namn, så informera oss i tråden!

            Apistogramma agassizii "tefé"
            Apistogramma agassizii "dobbel red"
            Apistogramma Borelli "Opal"
            Apistogramma cacatuoides "Orange"
            Apistogramma cacatuoides "Red"
            Apistogramma erythrura
            Apistogramma hongsloi II
            Apistogramma purple
            Apistogramma sp. "Apache"
            Apistogramma trifasciata "Guapore"
            Apistogramma sp. schwarzkinn
            Apistogramma sp. Peru redspot
            Senast redigerad av c90368; 29 April 2010, 15:37.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Marnat
              • November 2009
              • 2012

              Skitbra med listan Maths

              lite fler bilder på Schwarzkinn när han gått in sig lite, ni får ursäkta kvaliten då jag har en dålig kamera och de olikt alla apistos andra far runt som gazeller :P
              Resten av mina fiskar poserar åtminstone lite
              Bifogade filer
              \\54L Apistos//
              \\234L SA//
              MVH Marcus

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                För er som inte har tänkt på det...

                Om man går in i forumet Amerikanska ciklider och letar reda på denna tråd, så finns det en liten symbol som visar att det finns bilder i tråden.

                Klickar man på den så får man upp en lista på alla bilder som postats i tråden, när jag kollade för några timmar sedan var det över 220 Ap bilder, nu har det blivit några till
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • Marnat
                  • November 2009
                  • 2012

                  Ursprungligen postat av c90368
                  För er som inte har tänkt på det...

                  Om man går in i forumet Amerikanska ciklider och letar reda på denna tråd, så finns det en liten symbol som visar att det finns bilder i tråden.

                  Klickar man på den så får man upp en lista på alla bilder som postats i tråden, när jag kollade för några timmar sedan var det över 220 Ap bilder, nu har det blivit några till

                  Tråkigt bara att man inte ser vad alla bilder innehåller för apisto, jag ska bli bättre på att skriva det i filnamn hädanefter så man lättare kan se vad det är

                  Ska göra mitt bästa för att dokumentera mina Schwarzkinn också det är en relativt ny art i Sverige åtminstone.
                  \\54L Apistos//
                  \\234L SA//
                  MVH Marcus

                  Kommentar

                  • sofiemedg
                    • March 2010
                    • 98

                    älskar dessa vackra ciklider, och vill gärna ha några i mitt 70l akvarium. men hur mkt vattenvolym behöver dom men tanke på revir och liknande? har även neontetra 10st, guppyhanar 2st, ancistrushona 1st och fem blackmolly yngel. blir det mkt att slänga i ett eller två par av dessa?
                    89

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av sofiemedg
                      älskar dessa vackra ciklider, och vill gärna ha några i mitt 70l akvarium. men hur mkt vattenvolym behöver dom men tanke på revir och liknande? har även neontetra 10st, guppyhanar 2st, ancistrushona 1st och fem blackmolly yngel. blir det mkt att slänga i ett eller två par av dessa?
                      Det är inga problem med ett par Apistogramma i ditt kar.

                      En bra fiska att börja med är Kakadua ciklid som dessutom brukar vara lätt att få tag på.
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • Marnat
                        • November 2009
                        • 2012

                        Ursprungligen postat av c90368
                        Det är inga problem med ett par Apistogramma i ditt kar.

                        En bra fiska att börja med är Kakadua ciklid som dessutom brukar vara lätt att få tag på.

                        Jag skulle även slå ett slag för Apistogramma Aggazzisi (kan inte stava det där, alldeles för många z och s)

                        En väldigt vacker apisto i min mening som även den går att få tag på ganska lätt.
                        \\54L Apistos//
                        \\234L SA//
                        MVH Marcus

                        Kommentar

                        • c90368

                          • September 2006
                          • 5973

                          Ursprungligen postat av Marnat
                          Jag skulle även slå ett slag för Apistogramma Aggazzisi (kan inte stava det där, alldeles för många z och s)

                          En väldigt vacker apisto i min mening som även den går att få tag på ganska lätt.
                          Apistogramma agassizii
                          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                          http://www.youtube.com/user/c90368
                          /Maths

                          Kommentar

                          • sofiemedg
                            • March 2010
                            • 98

                            okej, låter toppen. ska ner till djurmagasinet och se om dom har eller kan ta hem fiskar åt mig. läste att kakaduorna gärna kör harem med en hane och görna 5-6 honor för att inte slita med för många revir? måste jag ha så många honor? eller räcker det med 1 hane 2honor? läste även att ancistrus inte var att rekomendera tsm med dem pga bråk om grottor och att det lätt blir bråk? vet ni ngt om någon av frågorna kankse?
                            89

                            Kommentar

                            • Bladh
                              • February 2010
                              • 193

                              Jag har lite trouble in paradise... Köpte för, tja, cirka två veckor sen, ett Hongsloipar.
                              Sen dess har honan, som också var rätt liten, bara hållit sig på botten och nästan legat ner.
                              I lördags gav hon upp, men utan tecken på sjukdom. Sen dess har hanen varit ganska hängig och idag är han väldigt blek.

                              Karet är relativt nystartat med hårt, alkaliskt vatten (). Kan det i kombination med lite stress vara dödsorsaken?
                              Antar att jag bör skaffa en ny hona till hanen också, frågan är bara hur brådskande det är?

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Ursprungligen postat av sofiemedg
                                okej, låter toppen. ska ner till djurmagasinet och se om dom har eller kan ta hem fiskar åt mig. läste att kakaduorna gärna kör harem med en hane och görna 5-6 honor för att inte slita med för många revir? måste jag ha så många honor? eller räcker det med 1 hane 2honor? läste även att ancistrus inte var att rekomendera tsm med dem pga bråk om grottor och att det lätt blir bråk? vet ni ngt om någon av frågorna kankse?
                                Det går utmärkt eller det är till och med bäst att ha en hane och två honor.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...