Mina Apistogramma

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av Långås
    Ok, bra iaf att inte gå och tro fel, då är det ju bättre att veta att man inte vet. Någon ide om vad det är istället?
    Nu har jag letat i två timmar på alla mina bästa länkar och inte hittat någon fisk som stämmer med din

    Jag kan samtidigt säga att jag inte har sett någon som är lika fin som din, en verklig tio poängare, vad det nu är för något
    Senast redigerad av c90368; 20 March 2008, 00:12.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • pelle
      • January 2002
      • 419

      Ursprungligen postat av c90368
      Kan du utveckla vad en "Guapore" är för variant i denna tråd?



      Har aldrig hört talas om..
      Lyckades inte logga in på ciklid.se av någon anledning.
      Det inlägg du kopierade in från apistogramma.com är skrivet av någon inte speciellt kunnig person.
      Trifasciata består utan tvivel av flera separata arter och varianter.
      Mike Wise summerar det hela i ett av hans inlägg på apistogramma.com

      "Sorry, but I (like Dr. Kullander) disagree with Uwe Römer' Atlas on the validity of the name & identification of A. sp. Mamoré as A.maciliensis. You can do some searches on this forum where I wrote about this problem earlier. Presently there are at least 2, but possibly more species belonging to the trifasciata-group: A. trifasciata, A. trifasciata maciliensis, A. cf. trifasciata Guaporé, & A. sp. Mamoré. A. trifasciata & A. sp. Mamoré are definitely different species. A. sp. Mamoré is a deeper bodied fish that has a lateral band that is broader than that described and pictured for either A. trifasciata, A. cf. trifasciata Guaporé, A. trifasciata maciliensis, or A. t. haraldschultzi (a synonym for A. t. maciliensis per Kullander). Additionally the lateral band is fairly constant in width throughout its length on A. trifasciata, A. cf. trifasciata Guaporé, A. trifasciata maciliensis, & A. t. haraldschultzi. It noticeably broadens toward the tail on A. sp. Mamoré.

      A few years ago Jeff Cardwell brought back some fish from Bolivia that key very closely to A. t. maciliensis (& A. t. haraldschultzi). They were even collected from lake shore biotopes as reported for both A. trifasciata maciliensis & A. t. haraldschultzi. Unlike the Guaporé form of A. trifasciata from the same general location, Jeff's fish did not show the broad yellow gold expanse above the lateral band & never showed the 3rd diagonal band - which is seen on A. cf. trifasciata (usually) & A. t. macilensis (only on larger specimens). Other than lacking the diagonal band they appear to be very similar in color to the Paraguayan populations of A. trifasciata.

      Dr. Römer, David Soares, & I examined most of the type material for A. t. maciliensis last year while in Chicago for the A.C.A. convention. The holotype is now 100 years old & has suffered considerably over that time. The specimens were all very small, although the holotype (just over 2 cm) can be sexed. It was a mature fish. Virtually all of the dark pigments on these specimens, however, have been lost to the effects of preservation and can no longer be used for identification purposes. That leaves only measured body proportions and Haseman's description, which is quite brief. The body of the holotype, to me, was fairly deep like A. sp. Mamoré. But based on the size of the eye vs. body proportions, I would say that the holotype was stunted while growing. The other specimens were less deep bodied than that of the holotype. I do not believe that we can depend on just the holotype for morphometric measurements. So, without dark markings presently visible & morphology unreliable, I must say that we have to depend on Haseman's brief description & the accompanying retouched photo. Based on these, I can only say that I must agree with Haseman - "This variety (= subspecies, or what modern ichthyologists prefer to call a "population") is quite different from the typical Paraguayan form, but all stages of intergradation are present, and I have described it only as a variet in order to note the difference from the typical forms, which are also found in the Rio Guaporé." Haseman collected A. cf. trifasciata Guaporé, too, but considered it a typical A. trifasciata.

      For this reason I feel that A. t. maciliensis (& A. t. haraldschultzi) is only a geographic color population of A. trifasciata. I also believe that A. t. maciliensis should not be considered a separate species from A. trifasciata - nor should A. sp. Mamoré be considered the same as A. t. maciliensis, unless genetic studies or addional collections from the type locality prove it to be true."

      Mvh
      Per

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        Har försökt bena ut texten lite och plockat bort en del argumentation som kanske inte tillför så mycket.


        "Sorry, but I (like Dr. Kullander) disagree with Uwe Römer' Atlas on the validity of the name & identification of A. sp. Mamoré as A.maciliensis. You can do some searches on this forum where I wrote about this problem earlier.

        Presently there are at least 2, but possibly more species belonging to the trifasciata-group:
        A. trifasciata,
        A. trifasciata maciliensis,
        A. cf. trifasciata Guaporé,
        A. sp. Mamoré.

        A. trifasciata & A. sp. Mamoré are definitely different species.

        A. sp. Mamoré is a deeper bodied fish that has a lateral band that is broader than that described and pictured for either A. trifasciata, A. cf. trifasciata Guaporé, A. trifasciata maciliensis, or A. t. haraldschultzi (a synonym for A. t. maciliensis per Kullander).

        Additionally the lateral band is fairly constant in width throughout its length on
        A. trifasciata, A. cf. trifasciata Guaporé, A. trifasciata maciliensis, & A. t. haraldschultzi.
        It noticeably broadens toward the tail on A. sp. Mamoré.

        I must say that we have to depend on Haseman's brief description & the accompanying retouched photo. Based on these, I can only say that I must agree with Haseman - "This variety (= subspecies, or what modern ichthyologists prefer to call a "population") is quite different from the typical Paraguayan form, but all stages of intergradation are present, and
        I have described it only as a variet in order to note the difference from the typical forms, which are also found in the Rio Guaporé." Haseman collected A. cf. trifasciata Guaporé, too, but considered it a typical A. trifasciata.

        For this reason I feel that
        A. t. maciliensis (& A. t. haraldschultzi) is only a geographic color population of A. trifasciata.
        I also believe that A. t. maciliensis should not be considered a separate species from A. trifasciata – nor should A. sp. Mamoré be considered the same as A. t. maciliensis, unless genetic studies or addional collections from the type locality prove it to be true."
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          Slutsatsen blir att "Guapore" är en geografisk färg variant av den vanliga A trifasciata.

          Anledningen till att jag varit nyfiken är att att jag inte har någon hona som på något sätt kan härledas till "Guapore".

          Så frågan är hur eventuell avkomma kan komma att se ut. Jag skulle nog sätta en stor peng på att det blir "vanlig" trifasciata.

          Hoppas jag får se ett resultat

          Tack för hjälpen "Pelle"
          Senast redigerad av c90368; 20 March 2008, 10:55.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • pelle
            • January 2002
            • 419

            Jag tycker ändå att du drar fel slutsats av det Mike skriver.
            Slutsatsen borde vara:
            "Guapore" är en geografisk färg variant/ eller art i Trifasciata gruppen.

            Huvudsakligen baserat på:

            "Presently there are at least 2, but possibly more species belonging to the trifasciata-group: A. trifasciata, A. trifasciata maciliensis, A. cf. trifasciata Guaporé, & A. sp. Mamoré".

            Tills detta är helt utrett så tycker jag att man borde vara lite restriktiv med valet av honor.

            Personligen tycker jag också att Guapore varianten avviker väldigt mycket från den traditionella Trifasciatan.

            Mvh/ Per
            Per

            Kommentar

            • c90368

              • September 2006
              • 5973

              Ursprungligen postat av pelle
              Jag tycker ändå att du drar fel slutsats av det Mike skriver.
              Slutsatsen borde vara:
              "Guapore" är en geografisk färg variant/ eller art i Trifasciata gruppen.

              Huvudsakligen baserat på:

              "Presently there are at least 2, but possibly more species belonging to the trifasciata-group: A. trifasciata, A. trifasciata maciliensis, A. cf. trifasciata Guaporé, & A. sp. Mamoré".

              Tills detta är helt utrett så tycker jag att man borde vara lite restriktiv med valet av honor.

              Personligen tycker jag också att Guapore varianten avviker väldigt mycket från den traditionella Trifasciatan.

              Mvh/ Per
              Jag både håller med dig och inte!

              Inledningen som du refar till verkar vilja hålla "dörrarna öppna", men i slutet verkar författaren vilja framföra sin åsikt. Den åsikten tolkar jag som att det troligtvis finns två arter där ena gruppen består av

              A. trifasciata,
              A. trifasciata maciliensis,
              A. cf. trifasciata Guaporé,

              och den andra av

              A. sp. Mamoré

              Tyvärr så kommer dom nog se ganska frågande på mig i akvariebutiken om jag kommer dit och betäller tre honor A. cf. trifasciata Guaporé

              Tyvärr kan det finnas en annan baksida av detta också. Min hane har fram tills idag dödat fyra honor. Inte rent fysiskt utan via stress, även dessa honor kanske var "vanliga" A trifasciata och att det inte "tänder" riktigt mellan dem
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

              Kommentar

              • pelle
                • January 2002
                • 419

                Ursprungligen postat av c90368
                Jag både håller med dig och inte!

                Inledningen som du refar till verkar vilja hålla "dörrarna öppna", men i slutet verkar författaren vilja framföra sin åsikt. Den åsikten tolkar jag som att det troligtvis finns två arter där ena gruppen består av

                A. trifasciata,
                A. trifasciata maciliensis,
                A. cf. trifasciata Guaporé,

                och den andra av

                A. sp. Mamoré

                Tyvärr så kommer dom nog se ganska frågande på mig i akvariebutiken om jag kommer dit och betäller tre honor A. cf. trifasciata Guaporé

                Tyvärr kan det finnas en annan baksida av detta också. Min hane har fram tills idag dödat fyra honor. Inte rent fysiskt utan via stress, även dessa honor kanske var "vanliga" A trifasciata och att det inte "tänder" riktigt mellan dem
                Helt riktigt, Mike summerar inlägget med att konstatera att det definitivt handlar om minst två olika arter, men som han inledningsvis skriver så kan det också vara så att någon eller nägra av färgvarianterna är helt separata arter.
                Hur som helst så är artbegreppet väldigt diffust. På senare tid diskuteras det ju begreppet "super species". Och det skulle ju innebära att antalet apisto-"arter" skulle minska rejält.
                Agassizi, macmasteri och Trifasciata skulle kanske vara sådana "superspecies" med stora utbredningsområden och med stora skillnader i färg och form, beroende på var i utbredningsområdet de lever.
                Undersökningar av DNA skulle också förmodligen innebära en del rejäla omstuvningar i systematiken.

                Mvh/
                Per

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Hittade några bilder av A. sp. Mamoré

                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • Långås
                    • December 2005
                    • 1368

                    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                    Det verkar inte vara pulchra.
                    Den skall ha ett kraftigt markerat snedstreck under ögat, en stor fläck på stjärtspolen och dessutom skall bandet inte riktigt gå fram till fläcken
                    Har ställt frågan på apistogramma.com och där verkar de överens om att det är pulchra jag har. Om ni vill kolla länken är den här: http://forum.apistogramma.com/showthread.php?t=7400

                    De har lagt ägg igen och ätit upp rommen igen. Tror det var 8:e gången. Någon som har tips på hur jag skall få rommen att klara sig. Tror faktiskt nu att honan gör sitt jobb och äter rommen för att den möglar/dör.
                    Mvh Peter

                    Kommentar

                    • c90368

                      • September 2006
                      • 5973

                      Ursprungligen postat av Långås
                      Har ställt frågan på apistogramma.com och där verkar de överens om att det är pulchra jag har. Om ni vill kolla länken är den här: http://forum.apistogramma.com/showthread.php?t=7400

                      De har lagt ägg igen och ätit upp rommen igen. Tror det var 8:e gången. Någon som har tips på hur jag skall få rommen att klara sig. Tror faktiskt nu att honan gör sitt jobb och äter rommen för att den möglar/dör.
                      Vad har du för Ph och hårdet på vattnet?
                      Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                      http://www.youtube.com/user/c90368
                      /Maths

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av Långås
                        Har ställt frågan på apistogramma.com och där verkar de överens om att det är pulchra jag har. Om ni vill kolla länken är den här: http://forum.apistogramma.com/showthread.php?t=7400
                        Jag misstror inte experterna på Apistogramma.com, men varför kan ingen få fram en bild?

                        Jag har som nämnts tidigare i tråden scannat av internet efter en bild, med resultat nada.

                        Det irriterar mig

                        Någon, en bild på en Ap pulchra!
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • pelle
                          • January 2002
                          • 419

                          Ursprungligen postat av c90368
                          Jag misstror inte experterna på Apistogramma.com, men varför kan ingen få fram en bild?

                          Jag har som nämnts tidigare i tråden scannat av internet efter en bild, med resultat nada.

                          Det irriterar mig

                          Någon, en bild på en Ap pulchra!
                          Jag googlade nätet på bilder av Pulchra och hittade flera. Stavade du namnet rätt?

                          Jag ställde också en fråga på Apistogramma.com om art beskrivningen på Ap. paucisquamis som finns på ciklid.se.
                          Se länk till tråden här:



                          Det är alltså Ap. Pulchra på bilderna.

                          Mvh/ Per
                          Per

                          Kommentar

                          • c90368

                            • September 2006
                            • 5973

                            Ursprungligen postat av pelle
                            Jag googlade nätet på bilder av Pulchra och hittade flera. Stavade du namnet rätt?

                            Jag ställde också en fråga på Apistogramma.com om art beskrivningen på Ap. paucisquamis som finns på ciklid.se.
                            Se länk till tråden här:



                            Det är alltså Ap. Pulchra på bilderna.

                            Mvh/ Per
                            Tänk att fingrarna inte lärt sig att skriva vad jag menar

                            Jo, jag hittade också bilder på Ap pulchra, men jag fick inte bilderna att stämma med Långås bild!

                            Men mitt färgseende är inte det bästa, vilket ställer till det för mig ibland
                            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                            http://www.youtube.com/user/c90368
                            /Maths

                            Kommentar

                            • 127bubbel
                              • March 2007
                              • 1133

                              Hej! Jag köpte en nytt par kakaduciklider till mina honor idag, då deras hanne dött. Nu tänkte jag fråga en sak. Det är nämligen så att dom gamla honorna jag har är av en annan variant än den nya hannen, spelar det någon roll? Eller kan dom leka med varandra ändå?

                              Tacksam för svar!

                              MVH/Freddan

                              Kommentar

                              • Kjell Fohrman
                                Administrator

                                • December 2001
                                • 48147

                                Ursprungligen postat av Långås
                                Har ställt frågan på apistogramma.com och där verkar de överens om att det är pulchra jag har. Om ni vill kolla länken är den här: http://forum.apistogramma.com/showthread.php?t=7400
                                Det verkar lite märkligt eftersom den skall ha ett rätt markerat band från ögat nedår och bakåt mot gällocket i alla fall enligt artbeskrivningen i Borks/Maylands bok
                                Akvaristiska hälsningar
                                Kjell
                                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...