Jag förstår det men det går ju inte att lägga upp om man inte är goldmedlem... Jag är inte så bra på det här tyvärr . Måste be min dotter om hjälp. Jag har som sagt okej bilder på dem nu. Jag får återkomma. -Honan verkar mer jaga hannen....
Jag förstår det men det går ju inte att lägga upp om man inte är goldmedlem... Jag är inte så bra på det här tyvärr . Måste be min dotter om hjälp. Jag har som sagt okej bilder på dem nu. Jag får återkomma. -Honan verkar mer jaga hannen....
Nej, är du inte goldmedlem funkar det inte att lägga upp bilder och en hel del annat.
Du kan lägga upp bilder på t.ex. photobucket (det är gratis) och sedan länka bilden här i ditt inlägg. Det fixar dottern i ett nafs!
Det kan vara bra att se bilder på de fiskar vi diskuterar här - det blir lite lättare då.
Om honan jagar hanen, så är det i nuläget lite obalans mellan dom, men (nu kom ett "men" till) det kan också vara ett beteende honan har om hon lekt och vaktar rom - då kan hon jaga iväg hanen.
Det finns så otroligt många pyttesmå detaljer i dessa cikliders beteende - och det är mycket svårt att avgöra vad som sker mellan dom. Man måste nästan sitta framför karet och kolla en stund för att helt säkert kunna avgöra vad de pysslar med.
Senast redigerad av Mats Bryzell; 17 October 2011, 10:18.
Eller så tar du fuskbugg.se, tryck på fliken upload. Välj fil på datorn, bocka i rutan "acceptera blabla". När det är klart får du en textrad som står "Din bild laddades upp och finns här!" Och så kan du trycka på "här". Ta länken, kopiera (ctrl + c), gå in här och tryck ctrl + v. Done!
Men det går självklart att använda sidan som Mats skrev också
Ja, vi behöver få se lite bilder på dina fiskar - det är jättesvårt att säga vad som är vad i den djungel av olika varianter som finns. Men om du har köpt dom som A. agassizii så är det säkert så.
Okej, din hona har färgat ut lite nu och fått den ganska tydliga prick på kroppen som hon visar upp då hon är lite aggressiv, leksugen eller allmänt "på humör". Om det är två prickar, som du skriver, - får jag gissa att en av prickarna sitter ganska nära huvudet, och den andra pricken mer på själva kroppen?
Att artbestämma honor av vissa sorter av Apistogramma kan vara riktigt lurigt då de ofta är lika varandra och att de även skiljer sig åt individuellt. Honans beteende, som du beskriver, kan mycket väl vara lekbeteende - men, (och det finns alltid "men" när det gäller dessa ciklider) det kan också vara ett undergivet beteende, då hanen är mer intresserad än honan av att leka. Jagar hanen henne efter att hon har visat upp detta "lägga sig på sidan"-beteende?
Store your photos and videos online with secure storage from Photobucket. Available on iOS, Android and desktop. Securely backup your memories and sign up today!
Ja, vi behöver få se lite bilder på dina fiskar - det är jättesvårt att säga vad som är vad i den djungel av olika varianter som finns. Men om du har köpt dom som A. agassizii så är det säkert så.
Okej, din hona har färgat ut lite nu och fått den ganska tydliga prick på kroppen som hon visar upp då hon är lite aggressiv, leksugen eller allmänt "på humör". Om det är två prickar, som du skriver, - får jag gissa att en av prickarna sitter ganska nära huvudet, och den andra pricken mer på själva kroppen?
Att artbestämma honor av vissa sorter av Apistogramma kan vara riktigt lurigt då de ofta är lika varandra och att de även skiljer sig åt individuellt. Honans beteende, som du beskriver, kan mycket väl vara lekbeteende - men, (och det finns alltid "men" när det gäller dessa ciklider) det kan också vara ett undergivet beteende, då hanen är mer intresserad än honan av att leka. Jagar hanen henne efter att hon har visat upp detta "lägga sig på sidan"-beteende?
Vill tillägga lite angående inredningen; man ser inte så mycket av vad de har för olika ställen att lekja på/i. Roten du har där på vänsterkanten är jättefin - men gör ingen nytta som lekplats. Honan går inte in under den typen av "rotgrottor" och leker. Om man däremot lägger en rot (eller ännu hellre flera) platt mot sanden så kan de gräva ut en trång plats under roten - precis lagom för dom att komma in i. De stengrottor du har inrett med ser man inte så mycket av på bilderna - men där kanske det finns små utrymmen som kan passa!
Inreder man karet för Apistos, alltså; ett gytter av rötter och blad, så leker de i stort sett alltid.
Din inredning är jättefin på alla sätt - så jag säger inget negativt om denna - men, den är inte riktigt optimal för de agassizii du har där, och kan därför göra att det kan dröja lite innan en lek sker - förr eller senare hittar de dock oftast en plats att leka på ändå, men man får ha tålamod!
Ja, dom har grejat lite under tegelröret. Jag har flera krukor också. Det ni ser är bara hörnan. Jag har ytterligare en rot i den andra halvan. men den är mer rödbrun. Vet ej vad den heter. Kom gärna med förslag på ändringar. Tycker jag bara är bra då jag som sagt är helt ny på apistogrammor....
Mats; är det alltid gult som är "lekfärgen" för apisto honor?
när den svarta pricken syns på min macmasteri hona är hon mer vit-grå.
Nja, det är mer deras grundfärg (som ofta är gulaktig) som intensifieras när de är upphetsade och i lektagen - så man skall nog inte stirra sig alltför blind på just färgen gul. Ofta är det väldigt markerade svarta detaljer som blir framträdande - på kroppens sidor, vid huvudet-gällocken och bröstfenornas spetsar - typ sådana detaljer. Det är i dessa lägen man med ganska stor säkerhet kan avgöra vilken apisto man har (om man är osäker). Det finns också individuella skillnader mellan honorna inom en art, så detta är ganskal lurigt.
Senast redigerad av Mats Bryzell; 18 October 2011, 12:32.
Ja, dom har grejat lite under tegelröret. Jag har flera krukor också. Det ni ser är bara hörnan. Jag har ytterligare en rot i den andra halvan. men den är mer rödbrun. Vet ej vad den heter. Kom gärna med förslag på ändringar. Tycker jag bara är bra då jag som sagt är helt ny på apistogrammor....
OK, då finns det säkert förutsättningar för framtida lekar.
Det är alltid svårt att säga; "så här och så här skall du inreda" - det blir lite regelmässigt på något vis. Men, en generell inriktning för de flesta apistos är ganska tät inredning med mycket blad och pinnar, rötter o.dyl.
Kan du ta en helhetsbild på karet? Det vore intressant att kolla in helheten.
Kommentar