Uppgradering av nuvarande Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Patrik Steen
    • May 2006
    • 8464

    Ursprungligen postat av larsemil
    Haha, det är ju inga stora mängder vatten vi pratar om så det ska nog fungera.
    Det bara nån lite då och då kvickt gjortmen det är bättre med ett luftdrivet litet filter sen sitter räkorna och äter lite gratis mat också dagarna igenom
    Mvh.Patrik

    Kommentar

    • larsemil
      • June 2008
      • 172

      äter gratis mat?

      ett liiitet ytterfilter kan ju fungera också, och så får man gömt slangarna bakom roten / växt.

      Kommentar

      • Patrik Steen
        • May 2006
        • 8464

        Ursprungligen postat av larsemil
        äter gratis mat?

        ett liiitet ytterfilter kan ju fungera också, och så får man gömt slangarna bakom roten / växt.
        Då får det vara litetoch väl yngelsäkert i ändarnaRäkerna sitter och äter ifrån filtret allt som fasnar
        Mvh.Patrik

        Kommentar

        • Patrik Steen
          • May 2006
          • 8464

          Jag har märkt att det har börjat bildas små halv gröna algfläckar i den stora vasen vet inte vad det kan bero på,men dem började komma när den nya lampan kom och den är på 6500K om det är det som är problemet kanske att det får för mycket ljus tacksam för svar och det måste också tilläggas att fläckarna är bara på övre hälften på vasen om det har nån betydelse som sagt skulle vara tacksam för svar och vad jag kan göra annorlunda för att det ska försvinna.
          Mvh.Patrik

          Kommentar

          • NIC
            • January 2008
            • 5121

            Ursprungligen postat av Patrik Steen
            Jag har märkt att det har börjat bildas små halv gröna algfläckar i den stora vasen vet inte vad det kan bero på,men dem började komma när den nya lampan kom och den är på 6500K om det är det som är problemet kanske att det får för mycket ljus tacksam för svar och det måste också tilläggas att fläckarna är bara på övre hälften på vasen om det har nån betydelse som sagt skulle vara tacksam för svar och vad jag kan göra annorlunda för att det ska försvinna.
            Om fläckarna bara är på övre sidan av vasen så låter det nästan som att algerna trivs bäst där de får mest ljus. Kan dock ha helt fel...

            http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              Ursprungligen postat av NIC
              Om fläckarna bara är på övre sidan av vasen så låter det nästan som att algerna trivs bäst där de får mest ljus. Kan dock ha helt fel...
              Tror inte du alls har fel så var mina tankar också lite störigt med dessa fläckar vet du om det finns nån snigel som äter sådana här men inte rör växterna?
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Ursprungligen postat av NIC
                Om fläckarna bara är på övre sidan av vasen så låter det nästan som att algerna trivs bäst där de får mest ljus. Kan dock ha helt fel...
                Det var en intressant iakttagelse!
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • NIC
                  • January 2008
                  • 5121

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det var en intressant iakttagelse!
                  Har mina stunder.

                  http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Hej igen - lägger in ett foto på min IKEA-vas.
                    Några ytterligare foton samt lite info finns i min blogg http://www.zoopet.com/forum/blog.php?b=7318
                    Bifogade filer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Patrik Steen
                      • May 2006
                      • 8464

                      Roligt att du vill dela med dig av bilder på din Vas Kjell,eftersökte innan andra i Sverige som kunde visa upp nåt liknande men jag tror nu att vi är nog dem ända som kan visa bilder på ett sådant projekt...=)

                      Nu till din vas tycker det blev tufft med slimlinen jag är inte så glad för vit men det är ju givetvis en smaksak plus räkorna syns nog också bättre på vit bakgrund än röd,gillade växten som går ända upp men du måste nog passa att inte Räkorna sticker alla mina stack nästan nämligen när jag körde med öppet och mina Bambu nedstuckna såg att dem tog den vägen och stack över vasen,så det blev täckglas delat med två hål i mitten av täckglaset så man kan öppna utan att ta ut Bambun.

                      Men hur har du löst det med pumpen ser en sladd sticka ner på baksidan roligt med ett foto på det hur det är löst,vad för Belysning ska du köra med och vad för räkor ska gå där i??
                      Mvh.Patrik

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        med risk för att bli blockat på zoopet så måste jag nog ändå hävda att den skånska vasen är lite vassare än den norrländska......

                        men jag gillade att det var fisk i den norrländska.......

                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Patrik Steen
                          • May 2006
                          • 8464

                          En härlig bild på en CR-Hona som väntar Räklingar rena Julafton här hemma
                          Bifogade filer
                          Mvh.Patrik

                          Kommentar

                          • Patrik Steen
                            • May 2006
                            • 8464

                            Och Växten den sitter på fick jag av får alla Anettejt här på Zoopet som den har tagit sig i vasen,nästan precis som växter ska växa i en vas...ha ha
                            Mvh.Patrik

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av Patrik Steen
                              Nu till din vas tycker det blev tufft med slimlinen jag är inte så glad för vit men det är ju givetvis en smaksak plus räkorna syns nog också bättre på vit bakgrund än röd,
                              Nu är den ju inte så vit som den verkar på fotot eftersom blixten gör den väldigt mycket vitare och blankare (speciellt den del som är ovan vattnet). Sedan kommer det ju ändå så småningom att bli lite alger på den och då blir det än naturligare.
                              I och med att jag valt en ljusare bakgrund så blir vasen lite ljusare och jag behöver inte heller så starkt ljus ovanför akvariet (starkt ljus = algproblem).
                              Dock det är en test får se hur det funkar - funkar det inte så bygger jag om den.

                              Gillade växten som går ända upp men du måste nog passa att inte Räkorna sticker alla mina stack nästan nämligen när jag körde med öppet och mina Bambu nedstuckna såg att dem tog den vägen och stack över vasen,så det blev täckglas delat med två hål i mitten av täckglaset så man kan öppna utan att ta ut Bambun.
                              Det funkar liksom ändå inte med täckglas eftersom bakgrunden är väldigt skrovlig och det är helt omöligt att få helt tätt där så det får gå som det går. Funkar det inte så blir det bara fiskar.

                              Men hur har du löst det med pumpen ser en sladd sticka ner på baksidan roligt med ett foto på det hur det är löst,
                              har gjort en liten beskrivning i bloggen. Skall försöka ta ett foto bakifrån imorgon så det syns mer. För att göra detta måste jag dock vrida på hela vasen så det är lite krångligt.

                              vad för Belysning ska du köra med
                              Hittade en gammal hängade vanlig armatur (antagligen något slag av blombelysning) i förrådet som jag hängde upp. I den satte jag en "energihalogenglödlampa"
                              KOmmer väl antagligen att framöver testa lite annan belysning.

                              och vad för räkor ska gå där i
                              Köpte några gröna räkor på auktion som redan går i vasen. På fotot i bloggen syns faktiskt 3 st - 1 stor och 2 pyttesmå
                              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 11 December 2008, 20:18.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Patrik Steen
                                • May 2006
                                • 8464

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Nu är den ju inte så vit som den verkar på fotot eftersom blixten gör den väldigt mycket
                                vitare och blankare (speciellt den del som är ovan vattnet).
                                Sedan kommer det ju ändå så småningom att bli lite alger på den och då blir det än naturligare.
                                I och med att jag valt en ljusare bakgrund så blir vasen lite ljusar och jag behöver inte heller så starkt ljus ovanför akvariet (starkt ljus = algproblem).
                                Dock det är en test får se hur det funkar - funkar det inte så bygger jag om den.


                                Det funkar liksom ändå inte med täckglas eftersom bakgrunden är väldigt skrovlig och det är helt omöligt att få helt tätt där så det får gå som det går. Funkar det inte så blir det bara fiskar.


                                har gjort en liten beskrivning i bloggen. Skall försöka ta ett foto bakifrån imorgon så det syns mer. För att göra detta måste jag dock vrida på hela vasen så det är lite krångligt.


                                Hittade en gammal hängade vanlig armatur (antagligen något slag av blombelysning) i förrådet som jag hängde upp. I den satte jag en "energihalogenglödlampa"
                                KOmmer väl antagligen att framöver testa lite annan belysning.


                                Köpte några gröna räkor på auktion som redan går i vasen. På fotot i bloggen syns faktiskt 3 st - 1 stor och 2 pyttesmå
                                Det har du rätt i den blir lite mörkare med tiden,och du har nog rätt i det angående ljuset det har jag fått bekräftat här hemmaOch vrida på Vasen är inte krångligt alls bara att vrida på den försiktigt...Försiktigt så funkar detjag såg det på Din Blogg sen hur du hade beskrivit den men det är väl ok att göra det här också så slipper du skriva på flera ställenannars skit snygg vas härligt med folk som vågar att satsa på lite annorlunda saker
                                Mvh.Patrik

                                Kommentar

                                Arbetssätt...