Uppgradering av nuvarande Räkvas

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    De som är rödare är med all säkerhet inte B.urophthalmoides utan B.brigittae. B.urophthalmoides svarta rand är även smalare så dessa går inte att ta fel mellan. Men jag kan lova dig, de är inte stora!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Patrik Steen
      • May 2006
      • 8464

      Ursprungligen postat av ansjo
      De som är rödare är med all säkerhet inte B.urophthalmoides utan B.brigittae. B.urophthalmoides svarta rand är även smalare så dessa går inte att ta fel mellan. Men jag kan lova dig, de är inte stora!
      Men varför är det samma namn på dessa röda då kan man undra?Det blir nog en 10 st skulle jag tro detta är som en försenad Julklapp då man får dessa på Onsdag man riktigt längtar
      Mvh.Patrik

      Kommentar

      • NIC
        • January 2008
        • 5121

        Jaså, du fick beställt de där små rackarna, de e ju skitsnygga!!

        http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Jag tror att det är ett misstag, jag har bägga sorterna och de går inte att ta fel på. Att det finns lite olika sorters Rasboror numera som inte finns bilder eller uppgifter om är kanske inte så konstigt.
          Dels tror jag att många sorter är relativt nyupptäckta, se bara på Galaxyn. Sedan har det även blivit lite på modet med lite mindre fiskar som kan gå ihop med tex räkor utan att deras räklingar blir foder.
          Jag vet heller inte hur utforskade alla dessa små vattendrag som finns i Asien har blivit, så det kan nog finnas en hel del arter kvar som vi kan ha i våra akvarium eller vaser.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Patrik Steen
            • May 2006
            • 8464

            Ursprungligen postat av ansjo
            Jag tror att det är ett misstag, jag har bägga sorterna och de går inte att ta fel på. Att det finns lite olika sorters Rasboror numera som inte finns bilder eller uppgifter om är kanske inte så konstigt.
            Dels tror jag att många sorter är relativt nyupptäckta, se bara på Galaxyn. Sedan har det även blivit lite på modet med lite mindre fiskar som kan gå ihop med tex räkor utan att deras räklingar blir foder.
            Jag vet heller inte hur utforskade alla dessa små vattendrag som finns i Asien har blivit, så det kan nog finnas en hel del arter kvar som vi kan ha i våra akvarium eller vaser.
            Bara roligt att ha lite udda fiskar
            Mvh.Patrik

            Kommentar

            • Patrik Steen
              • May 2006
              • 8464

              Ursprungligen postat av NIC
              Jaså, du fick beställt de där små rackarna, de e ju skitsnygga!!
              Det fick han
              Mvh.Patrik

              Kommentar

              • Patrik Steen
                • May 2006
                • 8464

                Då har man i dag fått hem fiskarna,satan vad dem passande in i vasens Miljö så jäkla Coola, som Anders sa dem är små när man får dem så det blev 25 st istället för 10 som var tänkt tänkte det blir väl lite Cyklops till dem och Räkorna och ibland lite finmalen flingfoder skulle jag tro.

                Så jag tackar ansjo för tipset för denna fisk är verkligen tacksam!!
                Mvh.Patrik

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Kul, då är vi två som mig veterligt har denna snygging.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Patrik Steen
                    • May 2006
                    • 8464

                    Tänkte skicka en bild hur dem ser ut men knappt man vågar det nu när dem är så udda
                    Mvh.Patrik

                    Kommentar

                    • maggan55
                      • September 2008
                      • 219

                      Ursprungligen postat av Patrik Steen
                      Tänkte skicka en bild hur dem ser ut men knappt man vågar det nu när dem är så udda
                      Väntar tåligt. Men skynda!

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        Ursprungligen postat av Patrik Steen
                        Tänkte skicka en bild hur dem ser ut men knappt man vågar det nu när dem är så udda
                        Så här kanske:
                        Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_0085.JPG
Visningar: 2
Storlek: 274,8 KB
ID: 2104374
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • maggan55
                          • September 2008
                          • 219

                          Fin liten fisk. Berätta gärna lite om den.

                          Kommentar

                          • Passat
                            • February 2008
                            • 611

                            Vilken snygging!
                            240L SA
                            70L
                            54L

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              Om jag ska vara ärlig finns det nog inte så mycket att berätta att den är skitliten, och den liknar väldigt mycket Boraras brigittae i sättet. Jag skulle heller inte bli förvånad om de återfinns i liknande pölar.
                              Jag har inte sett den någon längre tid, varken i affärer eller i några listor, men det kan ha sina orsaker. Dels att småfisk inte varit så poppis som det har blivit på sista tiden och då har man heller inte letat efter dessa, sedan kan det vara nyupptäckta arter från länder som antingen varit stängda pga krig, kommunism eller outforskade marker.
                              Det skulle vara kul att få reda på de verkliga orsakerna till detta då mina tankebanor bara är gissningar, se bara på Galaxyrasboran då den heller inte funnits på markanaden så lång tid.
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Markus1984
                                • November 2008
                                • 2606

                                Jag har hittat en vas på Billiga Nisse här i västerås, den var på c:a 150L 400kr kostade den, undrar om man vågar ha en sån med nån liten fisk i. den var c:a 38cm i diameter och ganska hög. Helt cylindrisk. Glasets tjocklek var kanske 6mm. Tror ni det skulle hålla?
                                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...