Tanganyika - 240l. med hemmagjord bakgrund..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    #61
    Jag behöver filtertips!
    Nu har jag juwels innerfilter på 1000l/h samt ett litet Aquael filter på ca 200l/h (känns som 50l för närvarande).
    Jag trodde jag skulle klara mig med juwelfiltret men jag tycker det känns rätt klent för närvarande.

    Fyra idéer har jag skrapat ihop:
    1. Byta ut juwelpumpen till en 1500l/h variant istället.
    2. Skaffa en liten BTN-modulbit och sätta in en pump och filtermaterial i på vänster kortsida.
    3. Köpa nytt innerfilter och helt enkelt vänja mig vid dess utseende.
    4. Köpa ytterfilter, mindre modell. Det känns dock relativt dyrt, bökigt, plaskigt och ytrymmeskrävande...

    Är det sant det jag pladdrar om?
    Kom gärna med pryltips!
    Vad hade ni gjort?
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

    Kommentar

    • Albinfiskare
      • November 2007
      • 1399

      #62
      Ursprungligen postat av hlafk
      Jag behöver filtertips!
      Nu har jag juwels innerfilter på 1000l/h samt ett litet Aquael filter på ca 200l/h (känns som 50l för närvarande).
      Jag trodde jag skulle klara mig med juwelfiltret men jag tycker det känns rätt klent för närvarande.

      Fyra idéer har jag skrapat ihop:
      1. Byta ut juwelpumpen till en 1500l/h variant istället.
      2. Skaffa en liten BTN-modulbit och sätta in en pump och filtermaterial i på vänster kortsida.
      3. Köpa nytt innerfilter och helt enkelt vänja mig vid dess utseende.
      4. Köpa ytterfilter, mindre modell. Det känns dock relativt dyrt, bökigt, plaskigt och ytrymmeskrävande...

      Är det sant det jag pladdrar om?
      Kom gärna med pryltips!
      Vad hade ni gjort?
      syggast och tystast blir nog med ett "modulfilter" och du får stor filtervolym.

      annars hade jag satsat på ett yttefilter typ fluval eller eheim

      har själv en fluval 405 och den funkar riktigt bra!

      Kommentar

      • hlafk
        • August 2007
        • 202

        #63
        Ursprungligen postat av Albinfiskare
        syggast och tystast blir nog med ett "modulfilter" och du får stor filtervolym.

        annars hade jag satsat på ett yttefilter typ fluval eller eheim

        har själv en fluval 405 och den funkar riktigt bra!
        Problemet med moduler är att dom är så fruktansvärt stora...den minsta möjliga jag hittat är M tror jag, som man då sågar av 20-30 cm på och använder...men tror den sticker ut 10cm och det försvinner en himla massa av akvariet och samtidigt så måste jagtömma halva karet för att silikonera fast den och hej och hå!
        Jag ska kolla vidare på ytterfilter, en värld jag inte vet någonting om...
        Vad vet jag...

        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

        Kommentar

        • hlafk
          • August 2007
          • 202

          #64
          Funkar en sånhär utan filtermaterial?


          Jag tror nämmerligen att jag klarar mig med juwelpumpens filtermaterial som är på nästan 5 liter.

          En Koralia 1 kanske...lite overkill med 1500l/h...men Koralia nano är ju dyrare som ligger på 900l/h vilket även det känns lite overkill.
          Det skulle ju bli omkring 8 gånger akvarievolymen i ren sjögång, varav 4 gånger akvarievolymen går igenom 5 liter filtermaterial...kanske låter rimligt om fiskarna orkar med det...?

          Det här är mina förslag just nu.
          Någon cirkulationspump minsta möjliga storlek, med högsta möjliga effekt, utan filtermaterial.
          Eller.
          En Hydor Koralia1/Nano. (finns det nån i gbg som säljer dessa?)
          Vad vet jag...

          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

          Kommentar

          • Jemmba
            • January 2008
            • 432

            #65
            öhh en dum fråga (känns det som)
            Kan filtret ta upp mer smuts med hlälp av en cirkulationspump?

            Känns som att det borde göra det om smutsen cirkulerar mer.
            Tänker jag fel?

            Sorry om jag går lite off topic hlafk!
            När solen går upp betyder det mörker för nån annan.

            Kommentar

            • hlafk
              • August 2007
              • 202

              #66
              Det sätter ju mer snurr i vattnet vilket då gör att det snurrar mer på botten och i hörnen (beroende på hur man vinklar den) så att smuts som ligger där virvlar upp och förr eller senare kommer in i pumpen.

              Men man kan också försämra filtrets förmåga genom att sätta den på fel ställe...tror jag.


              Är 8-10ggr volymen för mycket?
              Byter jag ut till en 1500l/h i mitt juwel filter så har jag ju 6 gånger volymen...(det är ju det snyggaste alternativet)
              Vad vet jag...

              Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

              Kommentar

              • hlafk
                • August 2007
                • 202

                #67
                Cirkulation i Tanganyika kar - 8ggr volymen/h?

                Är det för mycket med 1900l/h i mitt 240l tanganyika akvarie.
                Jag har nu mitt juwelfilter på 1000l/h och tänkte koplettera med en Hydor Koralia Nano på 900l/h.

                Nuvarande invånare.
                6 st multisar
                2 st calvus
                Kommande...tror jag.
                5 st Blå neon
                2 st Jullar

                Är det några tanganyikafiskar som inte tycker om fart på vattnet eller tvärtom?
                Vad vet jag...

                Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                Kommentar

                • Albinfiskare
                  • November 2007
                  • 1399

                  #68
                  jag använder ett fluval 405 i mitt Ta 240l som sagt, och den vispar runt 5,42 gånger akvarievolymen i timman.

                  skillnaden mellan 404 och 405 är bara att 405 går att använda i salt med typ, annars räcker det nog med ett 305 som vispar runt 1000L/h vilket vispar runt 240L 4,2gånger i timmen

                  Kommentar

                  • hlafk
                    • August 2007
                    • 202

                    #69
                    jag har beställt en koralia nano idag...kommer i nästa vecka så då ligger jag på 1900l/h...ca 8ggr volymen...

                    sen skall jag fixa lite mer sten och lägga i och fixa till lite granna och i nästa vecka skall jag nog försöka köpa ett jullepar, typ regani eller marlieri...tror jag...men vad vet jag...
                    Vad vet jag...

                    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                    Kommentar

                    • Moltke
                      • July 2008
                      • 2

                      #70
                      Intressant projekt! Är själv inne på att starta upp ett liknande kar och har några frågor angående fisk besättnigen. Vad tycker du om ditt calvus par? Funkar de bra ihop med multisarna? Har de ett lika intressant beteende som multisarna? Pris?

                      Kommentar

                      • Albinfiskare
                        • November 2007
                        • 1399

                        #71
                        Hur går det i karet?

                        mitt 240l tanganyika går rätt kasst just nu:/

                        Kommentar

                        • Limmet
                          • December 2003
                          • 217

                          #72
                          Trevlig tråd!

                          Vad använde du för färg till att måla bakrutan med? Och dum fråga målar du invändigt eller utvändigt (jag gissar utvändigt?)

                          Väntar på bilder på dina nya filterlösning
                          Mitt Tanganyika-projekt
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124408

                          Kommentar

                          • hlafk
                            • August 2007
                            • 202

                            #73
                            Nu ni!
                            Det var länge sen jag var här och det var länge sen jag pillade med akvariet så det har stått och snurrat mer eller mindre helt ostört i 2 månader och det funkar fortfarande bra.
                            Algeblomningen har lagt sig och det är bara lagom med alger på stenar och så och fiskarna mår bra men det är bara multisarna som skaffat kids hitils och calvus honan verkar vara lite utstött men kommer fram och hugger en rejäl bit mat och simmar bort i sin hörna...såååå den överlever nog.

                            Finns det möjligen någon rolig miojäng jag kan lägga ner i akvariet som jullarna vill skaffa barn i? Jag har ju bara runda stenar och inget direkt (vad jag tror) jullebo i nuläget...

                            Bilder.

                            The Work in Progress. del. 4 (eller ska vi säga "Nu snurrar det del. 1" istället)

                            Bild 1. Översikt
                            Bild 2. Calvushanen i sin ljusaste skepnad samt dom 2 största jullarna som är svårfotade.
                            Bild 3. Multisyngel som börjar närma sig halvcentimetern.
                            Bifogade filer
                            Vad vet jag...

                            Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                            Kommentar

                            • hlafk
                              • August 2007
                              • 202

                              #74
                              Nu åker multisarna ut...
                              Och det som återstår att se är vad det blir att ersätta dom med.
                              Jag har en annan tråd under afrikanska ciklider men om de skulle vara så att ni bara sett den här och tycker och tänker nånting så är det bara att hojta...

                              Jag funderar lite kring en mindre grupp blå neon ca 5 stycken eller en liten grupp sandlekare macrops kanske 4-5 st eller kanske 4 transcriptus och då kanske man kompinera dessa med blå neon eller ska jag satsa på ett par hästnosar irsacae kanske men då behöver man nästan några blå neoner eller kanske både hästnosar och transcriptus....

                              Säg vad ni tycker...det mesta hänger på vad som finns inne i nol den dan jag åker dit...
                              Vad vet jag...

                              Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                              Kommentar

                              • Albinfiskare
                                • November 2007
                                • 1399

                                #75
                                Ursprungligen postat av hlafk
                                Nu åker multisarna ut...
                                Och det som återstår att se är vad det blir att ersätta dom med.
                                Jag har en annan tråd under afrikanska ciklider men om de skulle vara så att ni bara sett den här och tycker och tänker nånting så är det bara att hojta...

                                Jag funderar lite kring en mindre grupp blå neon ca 5 stycken eller en liten grupp sandlekare macrops kanske 4-5 st eller kanske 4 transcriptus och då kanske man kompinera dessa med blå neon eller ska jag satsa på ett par hästnosar irsacae kanske men då behöver man nästan några blå neoner eller kanske både hästnosar och transcriptus....

                                Säg vad ni tycker...det mesta hänger på vad som finns inne i nol den dan jag åker dit...
                                Har själv Blå Neon och tycker självklart att du skall skaffa en grupp sådana^^

                                De gillar att hålla sig i karets mellanskikt, precis ovanför stenarna. De är munruvare vilket är rätt ballt för att vara en så liten firre.
                                Relativt ömtåliga och gillar nog inte att dela kar med typ prinsessor.

                                Intressant firre som är underligt skicklig på att kontrollera sin simblåsa, kan praktiskt taget simma uppochned (utan att vara sjuka då:P).
                                Munruvare och relativt lättlekt (jag har lyckats iaf :P)

                                Ett minus är att den kan vara rätt dyr.

                                Har mina ihop med jullar och multisar i ett 160L och det går finfint.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...