Tanganyika - 240l. med hemmagjord bakgrund..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    #46
    (jag är i full gång att koppa fiskar)
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      #47
      Ursprungligen postat av hlafk
      (jag är i full gång att koppa fiskar)

      Trevligt!

      Det där med sessor och multisar... Mina multisar, som är relativt stora, backar för mina Daffodil som är relativt små. Sessor är med andra ord tuffare än multisar.

      Är det inte bättre att slänga i de "räddare" fiskarna i karet så att de få göra sig hemma innan det kommer massa andra sorter som vill jaga bort dem. Annars så kan man ju köra på det där som många föredrar, att ändra på inredningen vid köp av ny fisk...

      Btw. Det blir riktigt snyggt i ditt kar med modulerna, den svarta bakgrunden och den vita sanden! Super-snyggt
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #48
        Ursprungligen postat av hlafk
        (jag är i full gång att koppa fiskar)
        Nice!

        då får vi se bilder snart?

        Kommentar

        • hlafk
          • August 2007
          • 202

          #49
          Tack!

          Jag var i Nol idag och han tyckte att jag skulle skippa prinsessorna faktiskt... Och när jag tänker efter är jag inte lika fäst vid prinsessor som vid de andra arter jag vill ha...så jag har idag inhandlat 6 mutlisar och 1 par calvus black pectoral...
          Sen blir det nog någon julle till detta och kanske även nån leptosoma eller sådär... men vad vet jag egentligen?

          Det där med att lägga i dom rädda fiskarna först känns mycket rimligt...fast samtidigt så tar dom arga över ändå tillslut...

          Allt kan bli hur som helst med akvaristiken...


          Bilder kommer inom några timmar
          Vad vet jag...

          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

          Kommentar

          • hlafk
            • August 2007
            • 202

            #50
            3 bilder har jag lyckats få ihop...
            Dom är lite svårfotade såhär i början...speciellt calvusarna men dom ska väll vara det jämnt

            The Work in Progress. del. 2

            Bild 1. Här har vi fru Calvus "black pectoral" (dom blir mycket mörkare, hanen är mörkare men har gått o gömt sig för dagen)
            Bild 2. Här har vi hela karet
            Bild 3. Här verkar vi ha det första paret...ett ganska klassiskt multisfoto, deja-vu-varning tom
            Bifogade filer
            Vad vet jag...

            Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

            Kommentar

            • Albinfiskare
              • November 2007
              • 1399

              #51
              Snyggt och väldigt Cleant kar!

              nu blir jag oxå sugen på tananyika, Trots att jag bestämmt mig för Malawi...

              tänkte du ha ett par av färgstark art i karet senare? hade nog blivit rätt snyggt, att just de paret sticker ut från mängden och bakgrunden
              Senast redigerad av Albinfiskare; 27 August 2008, 21:01.

              Kommentar

              • hlafk
                • August 2007
                • 202

                #52
                Det är ju lite svårt med färger i tanganyika tyvärr.
                Dom flesta har ju lite samma färger. MEN! Calvusarna ska ju nästan bli helt svarta med vita prickar baktill och lite gula om nosen ibland...just nu ser honan ut som en multis den med.

                Det blir nog någon julle, marlieri eller nån annan gärna starkt gula bröstfenor och ja lite mer färg.
                Sen är väll leptosoma eller blå neon eller så kanske aktuellt...där har du lite färg och samtidigt så simmar dom lite högre i akvariet...får se hur det blir med det...

                Jag hade ju mina hongi i akvariet några dagar och jag kände lite att...ååh malawi, men så hade jag redan bestämt mig så nu är dom borta...lite sorgligt men nu har jag ju nya husdjur att oroa och oja mig över
                Vad vet jag...

                Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                Kommentar

                • hlafk
                  • August 2007
                  • 202

                  #53
                  Nu kom hanen äntligen fram
                  ...och jag fick ta lite bilder han är en riktig fegis.
                  Bifogade filer
                  Vad vet jag...

                  Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #54
                    Ursprungligen postat av hlafk
                    Sen är väll leptosoma eller blå neon eller så kanske aktuellt

                    kräver inte dem större akvarier?

                    iaf leptosomorna?

                    det var lite det, att jag inte kunde ha ngn sådan art, som gjorde att jag blev mer inne på Malawi

                    Kommentar

                    • hlafk
                      • August 2007
                      • 202

                      #55
                      Jo det gör dom...enligt zoopet iaf. Har för mig att det fanns nån av dom som inte krävde så stort...
                      Självklart så läser jag på om fiskarna jag skaffar så jag vet lite ifall dom funkar eller inte. Dom flesta tycker ju olika hela tiden så det beror lite på vart man kollar. Som calvus säger ju en del att det räcker med ett 100liters akvarie jag har läst om nån som tycker det ska vara i et 200-250 liters och här på zoopet står det 170 liter.
                      Vad vet jag...

                      Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                      Kommentar

                      • matte159
                        • March 2007
                        • 1147

                        #56
                        Ursprungligen postat av hlafk
                        Jo det gör dom...enligt zoopet iaf. Har för mig att det fanns nån av dom som inte krävde så stort...
                        Självklart så läser jag på om fiskarna jag skaffar så jag vet lite ifall dom funkar eller inte. Dom flesta tycker ju olika hela tiden så det beror lite på vart man kollar. Som calvus säger ju en del att det räcker med ett 100liters akvarie jag har läst om nån som tycker det ska vara i et 200-250 liters och här på zoopet står det 170 liter.

                        Det är alltid så... Har du Btn's bok om Tanganyikaciklider? Där hittar du massa spännande Där i finns det väl en sån som inte sräver så stort kar, eller tänker ajg på något annat nu?
                        Mvh
                        Mathias
                        Fotoalbum

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #57
                          Ursprungligen postat av matte159
                          Det är alltid så... Har du Btn's bok om Tanganyikaciklider? Där hittar du massa spännande Där i finns det väl en sån som inte sräver så stort kar, eller tänker ajg på något annat nu?
                          ska låna den boken

                          Kommentar

                          • hlafk
                            • August 2007
                            • 202

                            #58
                            Sådär ja, nu är jag hemma igen...
                            Det räcker ju bara att vara borta några få dagar...
                            Akvariet är helt grönt och multisarna har byggt om nu
                            Nya bilder kommer upp när jag dammat av rutorna lite.
                            Vad vet jag...

                            Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                            Kommentar

                            • hlafk
                              • August 2007
                              • 202

                              #59
                              Ursprungligen postat av Albinfiskare
                              ska låna den boken
                              jag ska nog köpa den boken men jag har inte lyckats ännu.
                              Vad vet jag...

                              Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                              Kommentar

                              • hlafk
                                • August 2007
                                • 202

                                #60
                                Nu ni, nu kommer det bilder fast bara två, på inget särskilt

                                Men först ska jag prata lite!
                                Jag var borta några dagar och kom hem och var tjurig för hela akvariet var grönt och vattnet var 29 grader varmt
                                Mat hade dom ju fått iaf, men det som aldrig matvakten han upptäcka var att timern inte fungerade som den ska(även ifall jag testade den).
                                Så ljuset stod på och brände i 4 dygn, därav den gröna kulören på vattnet och på allt samt den höga temperaturen.
                                Vattnet har tyvärr en tendens att bli väldigt uppvärmt av lysrören fast bara +/- 1 grad om man har det normaltänt d.v.s.

                                Fiskarna är inte jättebra på att äta tycker jag. Dom är ju relativt nya i lådan så dom har väll inte förstått vart maten kommer ännu.
                                Fast samtidigt så borde dom ju ändå äta ifall dom ser mat.
                                Jag har gjort egen räkmix 70/30...ish 30 delen är spenat och ärtor den äter dom väll lite av men det är ju inte så att dom slickar tallriken utan det är ju sm¨åbitar i hela karet som ligger på botten och överallt och dom skiter i det.
                                Musslor provade jag igår (eller mussla). Tinade en frusen boll och choppade upp i småbitar och det var lite småintressant, det som var mest intressant var att städa undan musselbitarna från deras boplatser.

                                Altosarna är lite skumma, honan svävar omkring och hanen ligger och trycker vid sin(eg. deras) snäcka och hon får inte vara där. Han är dessutom så liten att han lätt simmar in i snäckan och det göär aldrig hon så jag ska nog köpa mig en till lite mindre likadan och lägga vid sidan om så får vi se om det blir nått.
                                Dom är förövrigt sämst på att äta.

                                SÅ!
                                Levande foder? Kan det vara nått? Multsiarna ska väll sätta igång snart får man hoppas men jag har ju ett 100 literskar som står tomt, funderat på guppys eller nått sånt. Vad finns det annars för levandefoder att skaffa till Altosar? Artemia är ju för litet, kent tipsade om fryst artemia.

                                Bilder.

                                The Work in Progress. del. 3

                                Bild 1. Här har vi den nya kuperade terrängen och det ser ut att bara vara början.
                                Bild 2. Calvushanen vaktar.
                                Bifogade filer
                                Vad vet jag...

                                Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...