Tanganyika - 240l. med hemmagjord bakgrund..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • buffe78
    • October 2007
    • 363

    #31
    Hade dem många Btn moduler på lager på Hercules?
    å förresten vart ligger det i gbg?
    Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

    Kommentar

    • buffe78
      • October 2007
      • 363

      #32
      hitta det på nätet....
      Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

      Kommentar

      • hlafk
        • August 2007
        • 202

        #33
        matte159:
        Jag har inga problem med imageshack.us iaf...inte provat på nån dag eller så men då var det lugnt... eller menar du här på zoopet?

        buffe78:
        det fanns hyfsat många faktikt både av den gråa som jag har och den brun/röda 10 av varje...inga hela bakgrunder dock...
        Vad vet jag...

        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

        Kommentar

        • hlafk
          • August 2007
          • 202

          #34
          Kommer det räcka med 1/4 eller kanske 1/3 flaska silikon till 2 moduler?
          Det var så mycket jag använde iaf, tog rätt mycket i innerkant så det inte skulle kladda ut på rutan...
          Jag har även sett till så dom vattenfylls...

          Nå håller det?
          Och törs man ställa akvariet upp efter att det härdat i 12 timmar?
          Vad vet jag...

          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

          Kommentar

          • hlafk
            • August 2007
            • 202

            #35
            Saxat ur produktbladet för Casco Glassilikon som jag änvände...lite oroväckande...det tjockade i mitten av texten.

            "Begränsningar
            Glassilikon rekommenderas inte för tätning eller limning på betong,
            marmor, plåt, bly, speglar (Utan tillverkares godkännande) eller porösa
            material som kommer vara genomdränkta av vatten. Vissa typer av
            gummipackningar eller isoleringsband kan avge mjukgörare – dessa kan
            påverka färg och vidhäftning."

            Sånt skum verkar ju suga åt sig vatten och är poröst...
            jag är väll bara orolig
            Vad vet jag...

            Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

            Kommentar

            • hlafk
              • August 2007
              • 202

              #36
              Nu är jag "guldare" så nu blir det bilder av...på riktigt.
              Klämde i lite extra silikon idag vid 00:00 så får när jag törs fylla det med vatten. Förhoppnignsvis ikväll men det vore ju så tråkigt om allt lossnade.

              Jag presenterar iaf här och nu!
              ...
              The Work in Progress. del1

              Bild. 1 Min hemmagjorda bakgrund som jag kasserade ...
              Bild. 2 Min impulsköpta BTN-moduler direkt efter hemkosmt ungefär som jag ville att dom skulle sitta, i ackompanjemang av några stenar.
              Bild. 3 Här ligger dom och frigoliten i botten och torkar silikon ...
              Bild. 4 Här ser ni lufthålen på ena av modulerna för att släppa in vatten.
              Bild. 5 Bakgrunden målas svart...himlans klurigt att få det jämnt
              Bild. 6 Här är en bild från mitt test med ljus och några av stenarna som ska få vara i akvariet framöver.

              BTW!
              Är det nån som vet nått om den där "säkerhets"texten jag hittade om mitt silikon? Det om att den inte fäster på porösa ytor som kommer vara vattendränkta...
              ...nu kommer bilderna!
              Bifogade filer
              Vad vet jag...

              Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

              Kommentar

              • matte159
                • March 2007
                • 1147

                #37
                SEr riktigt bra ut... Härligt att du är en "Guldis" nu

                Ang. ditt silikon-problem så har jag ingen aning. Jag har kört med Glas silikon på allt jag har behövt göra utan problem, men jag har aldig monterat någon btn-modul...
                Mvh
                Mathias
                Fotoalbum

                Kommentar

                • hlafk
                  • August 2007
                  • 202

                  #38
                  Tackartackar Fler bilder kommer här..

                  Mja, alla säger ju att man ska ha silikon...glassilikon utan antimögelgrejs, så det borde ju funka...men att just det jag köpte inte funkar till just det, men det borde ju itne skilja sig sådär fasligt mycket alls egentligen

                  Får se om jag törs vattenfylla det imorn då har allt torkat och bör vara klart.

                  Idag har jag lagt i rådasand 0.4-0.8 och lagt i stenarna ungefär som jag vill ha dom... Tycker sanden är lite mörk dock, även om den är utblandad med jätteljus zoolux sand...måste nog bara vänja mig...

                  Bild 1. Hela karet...saknas bara snäckskal och kanske en liten växt mot väggen mellan stenrösena ??
                  Bild 2. Här har jag tänkt mig fylla med snäckskal och hoppas på ett fint sandslott
                  Bifogade filer
                  Vad vet jag...

                  Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                  Kommentar

                  • zebrafisk76
                    • October 2007
                    • 77

                    #39
                    Du undrade om snäckskal och i Nol på Ciklidhobby finns riktiga tanganyika skal för runt en tia st.
                    Tråkigt att du inte blev nöjd med din bakgrund, den såg snygg ut...
                    Ps i Nol finns det för övrigt många fina fiskar som kan passa i ditt akvarium och Kent som kan svara på alla frågor man kan ha. Lycka till
                    Har ett 180l Tanganyika men ska byta till ett 325l när jag fixat en bänk till det.
                    Mvh Jo

                    Kommentar

                    • hlafk
                      • August 2007
                      • 202

                      #40
                      Ursprungligen postat av zebrafisk76
                      Du undrade om snäckskal och i Nol på Ciklidhobby finns riktiga tanganyika skal för runt en tia st.
                      Tråkigt att du inte blev nöjd med din bakgrund, den såg snygg ut...
                      Ps i Nol finns det för övrigt många fina fiskar som kan passa i ditt akvarium och Kent som kan svara på alla frågor man kan ha. Lycka till
                      Har ett 180l Tanganyika men ska byta till ett 325l när jag fixat en bänk till det.
                      Snäckskal kirrade jag på ICA Focus häromdan, dom ligger kvar i frysen och jag funderar på om jag ska våga smaka dom...jag liksom vrider överkroppen något när jag tänker på att det är sniglar... Kanske räcker med en rejäl krogrunda osså hem o fyllekäka 24 st

                      Jo den såg bra ut men det liksom kändes som att det kunde gå så illa...om jag inte skulle bli nöjd med den elelr om den inte skulle klara vatten eller dylikt så skulle den vara klistrad på hela glaset o bäh...så jag la ner det

                      I Nol har jag vart ett par gånger, det är väll dit eller herkules jag skulle ta mig för fiskar. Dom ända affärerna med hyfsat tanganyikautbud.


                      Vad ska jag göra med mitt gamla akvarium? 96 liter komplett med sand o stenar och javaormbunke och en härlig rispa i frontglaset... Funderade på om man kunde fånga lite yngel och ha där framöver...men det är ju bara bökigt...
                      Vad vet jag...

                      Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                      Kommentar

                      • hlafk
                        • August 2007
                        • 202

                        #41
                        Då är det väll dags för lite inredning och fisk frågor...

                        Lite löst tänkta fiskar..
                        10 multisar
                        4 daffodil
                        1 par calvus el. comrpessiceps


                        1. Hur stor yta i ett 240 literskar vill multisar ha? Nuvarande planering är en yta på 30*40 cm med snäckskal...
                        2. Hur många fiskar kan jag starta med? Det står lite här o var att man ska börja med 3-4 stycken och då är det kanske dumt att gå och köpa 10st multisar...och det är väll lika dumt att dela upp gruppen?
                        3. Skall jag börja med att köpa 4st daffodiler istället?

                        Sen frågar jag även efter svar på alla frågor jag inte ställt ännu
                        Vad vet jag...

                        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #42
                          Ursprungligen postat av hlafk
                          Då är det väll dags för lite inredning och fisk frågor...

                          Lite löst tänkta fiskar..
                          10 multisar
                          4 daffodil
                          1 par calvus el. comrpessiceps


                          1. Hur stor yta i ett 240 literskar vill multisar ha? Nuvarande planering är en yta på 30*40 cm med snäckskal...
                          2. Hur många fiskar kan jag starta med? Det står lite här o var att man ska börja med 3-4 stycken och då är det kanske dumt att gå och köpa 10st multisar...och det är väll lika dumt att dela upp gruppen?
                          3. Skall jag börja med att köpa 4st daffodiler istället?

                          Sen frågar jag även efter svar på alla frågor jag inte ställt ännu

                          kanske osmart att börja med daffodil, eftersom dom gärna "tar över" hela akvarium.
                          har ingen egen erfarenhet men har läst detta.

                          Kommentar

                          • matte159
                            • March 2007
                            • 1147

                            #43
                            Ursprungligen postat av hlafk
                            Då är det väll dags för lite inredning och fisk frågor...

                            Lite löst tänkta fiskar..
                            10 multisar
                            4 daffodil
                            1 par calvus el. comrpessiceps


                            1. Hur stor yta i ett 240 literskar vill multisar ha? Nuvarande planering är en yta på 30*40 cm med snäckskal...
                            2. Hur många fiskar kan jag starta med? Det står lite här o var att man ska börja med 3-4 stycken och då är det kanske dumt att gå och köpa 10st multisar...och det är väll lika dumt att dela upp gruppen?
                            3. Skall jag börja med att köpa 4st daffodiler istället?

                            Sen frågar jag även efter svar på alla frågor jag inte ställt ännu

                            Jag är väldigt osäker, men jag började med 5st Lamprologus Stappersi (det var ju dock hela gruppen). Sessor har tydligen en benägenhet att ta över karet, även om det inte visas i mitt. Hur Comrpessiceps beter sig vet jag inte...
                            Mvh
                            Mathias
                            Fotoalbum

                            Kommentar

                            • hlafk
                              • August 2007
                              • 202

                              #44
                              jo visst har prinsessor en tendens att ta över akvarium men dom är ju itne jätteintresserade av snäckor, som 1/3 av akvariet till vänster består av...
                              och om dom inte har någon att ta ifrån akvariet så borde det ju gå...
                              multisar är ju rätt arga dom med kanske inte precis i början, men dom har ju ett bra gömställe som dom antagligen hittar ganska så fort...

                              compressiceps är väll ganska rädda av sig, dom är det inte direkt någon tanke att sätta i från början dock...vill gärna hitta något halvvuxet par och sätta i... fast eftersom dom nu är så rädda så kanske det är en dum idé...


                              ...påtal om den där tredjedelen av snäckskal...
                              Ska jag kanske flytta det området till mitten av karet?
                              Nu är det till vänster och ett mindre stenröse i mitten och ett större till höger... Jag ser många för och nackdelar med båda lösningarna, men jag är ju ingen fisk...men om det finns nån som är lite mer fisk så kanske dom kan svara...
                              Vad vet jag...

                              Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                              Kommentar

                              • hlafk
                                • August 2007
                                • 202

                                #45
                                Såhär ser det ut nu...
                                Bifogade filer
                                Vad vet jag...

                                Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                                Kommentar

                                Arbetssätt...