Tanganyika - 240l. med hemmagjord bakgrund..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matte159
    • March 2007
    • 1147

    #16
    Ursprungligen postat av hlafk
    Något som slog mig var att jag skulle kunna karva ur lite frigolit i vänstra delen av akvariet och på så sätt få plats med min lilla extrapump som jag haft i mitt mindre akvarie.. En sån HÄR.
    Tänkt mig i vänstra delen nere vid botten och längst in så att säga för att vispa runt lite på botten och för att blåsa tillbaka till den stora pumpen igen.

    Behövs detta egentligen till min juwelpump som ska blåsa på 1000l/h ?
    Jag har i skrivande stund en möjlighet att göra det snyggare än om jag hade ångrat mig sen?
    Eller ska jag önska mig att jag köper ett lite större ytterfilter till mig själv i julklapp och har i den delen? som knappt syns alls?

    NÅGON...BESTÄM MIG!!!
    I mitt kar har jag "bara" 1000l/h och det räcker en bra bit, men visst det skadar ju inte med mer cirkulation...
    Mvh
    Mathias
    Fotoalbum

    Kommentar

    • hlafk
      • August 2007
      • 202

      #17
      matte jag sa faktiskt att du/ni skulle bestämma mig.
      Jag tror jag sliter av en bit av en "sten" där på kanten så jag iaf slipper ha den mitt på sidorutan det blir inte så fult det ser lite "spontant" ut som stenar borde göra
      Vad vet jag...

      Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

      Kommentar

      • Albinfiskare
        • November 2007
        • 1399

        #18
        Detta projektet skall jag följa noga skall själv "bygga" om mitt 240L SA till TA

        angående cementen/fixen, om du kör utan att lacka, lägg flera tjocka lager! du vill ju inte att frigoliten skall synas på ett tag.
        cement ska nog inte innehålla allt för giftiga ämnen, men det innehåller rätt mkt kalk och det är ju bara ett plus,
        iochmed du ska köra tanganyika (högre pH),

        om du dessutom gör ett 20-30% vattenbyte i veckan så späder man ju ut de gifter som kan tänkas finnas.

        några tankar bara

        Lycka Till!
        Senast redigerad av Albinfiskare; 19 August 2008, 20:57.

        Kommentar

        • hlafk
          • August 2007
          • 202

          #19
          Drog med min "supermagnet" lite över min nya fina påse med grå fogsand (som enligt expediten nä kan inte tänka mig att den innehåller några gifter eller metaller) och det prasslade på som fan och till slut hade jag en lite klump hängandes efter magneten...så den skall tillbaka imorn. Ska nog köpa rådasand den är inte så fasligt dyr...vart ska jag annars kolla efter sand i Göteborg?
          Biltema verkar ha slutat med blästersand och Julas är slut...

          Jag har ju Juwels aktivakolgrejs som kanske hjälper mig med det där lite...
          Vad vet jag...

          Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

          Kommentar

          • hlafk
            • August 2007
            • 202

            #20
            Magneten satt rätt bra på en del stenar jag plockat också...
            Är det nån fara?
            Detta gäller både stenen jag plockade i skogen som låg halvt nergrävda i en barrskog och även de jag plockade från en byggplats där dom grävt upp en massa i vårt leriga göteborg...

            Kollade även stenarna i mitt andra kar som stått i 1 år utan problem, där fastnade magneten också...

            Hur ska jag bete mig?
            Vad vet jag...

            Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

            Kommentar

            • hlafk
              • August 2007
              • 202

              #21
              HEHE nu har jag tjötat mycket...
              Fast nu är jag lugn Stenarna verkar det inte vara nån direkt fara med och imorn ska jag köpa råda sand och blanda med min mycket vitare som redan har...

              Det kluriga är egentligen bakgrunden...jag har "husfixat" den idag, utan pigment och utan lack.
              Frågan är egentlige om jag borde låta detta dröja ytterligare en dag och åka och köpa lite pigment för att få en lite mörkare grå färg. Nu är den lite kalkstens eller a något gråare.
              Bild kommer HÄR.
              Är det snarare stenarna det är fel färg på eller är det ens fel färg?
              Man får tänka in att det skall på en algmatta också förhoppnignsvis(för en gångs skull). Det skall ju i en himla massa mer sten..
              Vad vet jag...

              Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

              Kommentar

              • buffe78
                • October 2007
                • 363

                #22
                Ursprungligen postat av hlafk
                HEHE nu har jag tjötat mycket...
                Fast nu är jag lugn Stenarna verkar det inte vara nån direkt fara med och imorn ska jag köpa råda sand och blanda med min mycket vitare som redan har...

                Det kluriga är egentligen bakgrunden...jag har "husfixat" den idag, utan pigment och utan lack.
                Frågan är egentlige om jag borde låta detta dröja ytterligare en dag och åka och köpa lite pigment för att få en lite mörkare grå färg. Nu är den lite kalkstens eller a något gråare.
                Bild kommer HÄR.
                Är det snarare stenarna det är fel färg på eller är det ens fel färg?
                Man får tänka in att det skall på en algmatta också förhoppnignsvis(för en gångs skull). Det skall ju i en himla massa mer sten..
                hej
                tänk bara på att om du tar i för mycket färgpigment i husfixen så kommer den inte att härda ordentligt vilket gör att när du fyller karet så kommer den att vittra sönder på ett par dagar(vilket jag fick erfara när jag byggde min bakgrund), som sagt så går det rätt fort med algmatta fick nog min på nån månad å då behöver du inte oroa dig över vilka färger dina stenar har för algmattan kommer att täcka allt...
                mvh krille

                ps kolla på mitt 540L T-kar. ds
                Saknar min John...........Hoppas du har det bra nu.......

                Kommentar

                • hlafk
                  • August 2007
                  • 202

                  #23
                  Ursprungligen postat av buffe78
                  hej
                  tänk bara på att om du tar i för mycket färgpigment i husfixen så kommer den inte att härda ordentligt vilket gör att när du fyller karet så kommer den att vittra sönder på ett par dagar(vilket jag fick erfara när jag byggde min bakgrund), som sagt så går det rätt fort med algmatta fick nog min på nån månad å då behöver du inte oroa dig över vilka färger dina stenar har för algmattan kommer att täcka allt...
                  mvh krille

                  ps kolla på mitt 540L T-kar. ds
                  Snyggt...men det jag ser där är hur bra det blir med stenar som har samma färg som bakgrunden till mig och till dig !
                  Vad vet jag...

                  Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                  Kommentar

                  • hlafk
                    • August 2007
                    • 202

                    #24
                    Idag Spontanhandlade jag två BTN-moduler E och N...den ljusare varianten det kändes mest "T"...

                    E sitter till vänster och N sitter till höger ska måla resterande bakgrund svart...det kommer bli bättre än den där jävla frigolitbiten

                    Lite orolig för ojämnheterna i BTN-modulerna dom är ju lite skeva liksom.
                    Jag försökte styra upp det men kom ingen vart och tyckte att jag inte hört talas om att man ska sitta o fila o pilla nått på dom så jag tryckte dit dom och nu ligger stenar på och pressar ner det värsta...
                    Flytkraften verkar vara ganska lugn jag har dels sett till så det får komma in vatten bakom och sen verkar det som sånt fogskum suger åt sig vatten så då borde ju flytkraften avta något??? ...kanske

                    Bilder kommer såfort mitt guldmedlemsskap är klart!
                    Vad vet jag...

                    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                    Kommentar

                    • NIC
                      • January 2008
                      • 5121

                      #25
                      Ursprungligen postat av hlafk
                      HEHE nu har jag tjötat mycket...
                      Fast nu är jag lugn Stenarna verkar det inte vara nån direkt fara med och imorn ska jag köpa råda sand och blanda med min mycket vitare som redan har...

                      Det kluriga är egentligen bakgrunden...jag har "husfixat" den idag, utan pigment och utan lack.
                      Frågan är egentlige om jag borde låta detta dröja ytterligare en dag och åka och köpa lite pigment för att få en lite mörkare grå färg. Nu är den lite kalkstens eller a något gråare.
                      Bild kommer HÄR.
                      Är det snarare stenarna det är fel färg på eller är det ens fel färg?
                      Man får tänka in att det skall på en algmatta också förhoppnignsvis(för en gångs skull). Det skall ju i en himla massa mer sten..
                      Shit.., e husfix SÅ ljust..)
                      Ser ut som gips.., Men du kanske vill ha så ljust, jag hade velat ha mörkare men om man ska blanda i pigment så e d lack som gäller och blank bakgrund kan man klara sig utan.
                      Å andra sidan så e den väl inte blank så länge med tanke på alger å annat skröfs..

                      http://www.youtube.com/user/findingusernamesux11

                      Kommentar

                      • hlafk
                        • August 2007
                        • 202

                        #26
                        Ursprungligen postat av NIC
                        Shit.., e husfix SÅ ljust..)
                        Ser ut som gips.., Men du kanske vill ha så ljust, jag hade velat ha mörkare men om man ska blanda i pigment så e d lack som gäller och blank bakgrund kan man klara sig utan.
                        Å andra sidan så e den väl inte blank så länge med tanke på alger å annat skröfs..
                        ja det var ju det...jag kollade på deras hemsida typ och att den skulle vara mycket mörkare så jag provade...
                        Jag har hört om folk som blandat pigment i husfix utan att lacka så det ska gå...

                        MEN jag har lagt ner det där projektet idag när jag var på stan o letade pigment och skulle bara svänga in på herkules och råkade köpa 2 BTNmoduler
                        Vad vet jag...

                        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #27
                          Ursprungligen postat av hlafk
                          ja det var ju det...jag kollade på deras hemsida typ och att den skulle vara mycket mörkare så jag provade...
                          Jag har hört om folk som blandat pigment i husfix utan att lacka så det ska gå...

                          MEN jag har lagt ner det där projektet idag när jag var på stan o letade pigment och skulle bara svänga in på herkules och råkade köpa 2 BTNmoduler
                          tänk om jag hade haft råd med att "råka" köpa två BTN moduler...

                          aja så är det när man är student (lr nästan student, har två terminer kvar)

                          Kommentar

                          • hlafk
                            • August 2007
                            • 202

                            #28
                            Dom kostade mer än vad min "akvarieinredningsbudget" plus fiskar skulle kostat
                            Fast det här kommer bli bra så jag är nöjd ändå... får skrapa lite bara...
                            Fiskar hade jag tänkt köpa typ 1 gång i månaden och man brukar ju få lön just 1 gång i månaden...

                            Föresten...
                            Kan man inte kalla dig student i 1 år till då...eller?
                            Vad vet jag...

                            Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              #29
                              Ursprungligen postat av hlafk
                              Dom kostade mer än vad min "akvarieinredningsbudget" plus fiskar skulle kostat
                              Fast det här kommer bli bra så jag är nöjd ändå... får skrapa lite bara...
                              Fiskar hade jag tänkt köpa typ 1 gång i månaden och man brukar ju få lön just 1 gång i månaden...

                              Föresten...
                              Kan man inte kalla dig student i 1 år till då...eller?
                              ne asså, man brukar ju säga att man är Fattig student

                              man säger ju inte att man är en fattig gymnasieskolaelev.

                              sorry om jag förvirrade dig:P

                              Kommentar

                              • matte159
                                • March 2007
                                • 1147

                                #30
                                Du får tjata lite på Kjell nu så att det kommer igång med ditt gulsmedlemsskap Jag e trött på att behöva vänta på bilder

                                Har ni samma problem, ni som kan ladda upp bilder, med att det inte riktigt funkar som det ska? Mitt internet lägger av när jag försöker
                                Mvh
                                Mathias
                                Fotoalbum

                                Kommentar

                                Arbetssätt...