Tanganyika - 240l. med hemmagjord bakgrund..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hlafk
    • August 2007
    • 202

    #76
    jag är nog kanske rätt inne på blå neon ändå även om jag inte riktigt vill
    grejen är bara att om jag nu skulle skaffa blå neon så skulle jag nog vilja ha nått mer att fylla ut botten med och vad skulle då detta vara?

    som det har vart hitils så är det rätt så fullt i karet på ett lagom sätt förutom att man inte får se fiskarna man helst vill se färga ut eller bete sig...

    lutar lite åt blå neon och ett hästnospar (alternativt transcriptus)
    det mindre bra med hästnosarna är att dom vill ha annan mat än resterande fiskar.
    Vad vet jag...

    Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

    Kommentar

    • matte159
      • March 2007
      • 1147

      #77
      Ursprungligen postat av hlafk
      jag är nog kanske rätt inne på blå neon ändå även om jag inte riktigt vill
      grejen är bara att om jag nu skulle skaffa blå neon så skulle jag nog vilja ha nått mer att fylla ut botten med och vad skulle då detta vara?

      som det har vart hitils så är det rätt så fullt i karet på ett lagom sätt förutom att man inte får se fiskarna man helst vill se färga ut eller bete sig...

      lutar lite åt blå neon och ett hästnospar (alternativt transcriptus)
      det mindre bra med hästnosarna är att dom vill ha annan mat än resterande fiskar.

      Hej! Long time since last time!
      Blå Neon är en fisk som föredrar ett mörkare akvarium. Jag har dock testat att bara ha tänt ett lysrör i mitt kar och det visade sig, enligt mig, att ALLA fiskar färgade ut bättre. Multisar, Daffodiler och Troffar. Det blev också mer fart på dem. Blå neon var en fisk jag också var inne på ett tag, men irl tycker jag inte att de är så vackra som vissa bilder visar. De är rätt så gråa, tyvärr (iaf de som jag stött på).

      Hästnosar... Tänker du då på den svarta varianten? Den finns i princip inte att få tag på. Det är någon brunaktig variant som är vanligast (vet att det är någon i denna tråden som har en sådan som avatar, men jag kommer bara inte ihåg vem). Jag tycker att de verkar väldigt intressanta, men priset stoppade mig. De kostar en del...

      Kul att det går så bra för dig!
      Mvh
      Mathias
      Fotoalbum

      Kommentar

      • hlafk
        • August 2007
        • 202

        #78
        jo det var ett tag sen...det har fått stå och snurra för sig själv karet länge och sen helt plötsligt så var det mer än att bara mata dom och jag fastnade igen och då vill man såklart röja lite med...och det första jag la märke till var hur onödiga multisarna är dom är liksom ivägen för dom fiskar som jag verkligen vill se...

        nä jag vet att den varianten är väldigt svår att få tag på...men jag är mer ute efter dom gröna-brunaktiga...
        vad kostade dom?
        det är ju ändå värt att betala lite för dom eftersom man inte köper samma antal...

        när det gäller blå neon har jag haft fundering länge på att kunna fixa lite skugga sätta in nånting nån liten modulbit eller nånting som liksom hänger ner från ovan så det blir som en grotta som dom lever i i naturen.

        hur som helst så har jag fixat massa med sten idag och ska sätta i det plus några krukor som ska byggas in bakom stenarna...
        så det kommer bli ett enda stort stenröse med förmodligen några blå neoner som svävar ovan och någon mer art bland stenarna...
        Vad vet jag...

        Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

        Kommentar

        • matte159
          • March 2007
          • 1147

          #79
          Jag tycker att du ska fråga zebrafisk76 ang. det där med hästnosar. JAg vet att han köpte några och han har ju faktiskt en som avatar Han vet nog och har egna erfarenheter, som jag saknar helt
          Mvh
          Mathias
          Fotoalbum

          Kommentar

          • Albinfiskare
            • November 2007
            • 1399

            #80
            Matte 159 då har du inte sett en riktigt Blå neon :P

            min utfärgade hane är riktigt mörkbrun med tydliga blåa "neonslingor"
            Blixrar till riktigt när de stilar för varann.

            men som du säger, måste man ha lite dämpad belysning, jag kör med ett 10 000k 30w i mitt 160L

            Kommentar

            • matte159
              • March 2007
              • 1147

              #81
              Må hända, de brukar visserligen vara ganska stressade i affärn. Isf, glöm det jag sagt innan...
              Mvh
              Mathias
              Fotoalbum

              Kommentar

              • hlafk
                • August 2007
                • 202

                #82
                Ganska stressade ungdjur brukar det ofta vara i affären.
                Men om man kollar i ett av VF-akvarierna i nol så finns det vuxna blå neon som är riktigt fina...

                Idag har jag rotat omkring i akvariet och lagt i mer sten och satt ner 2 krukor ibland stenarna. Eller ska vi börja med gårdagen då jag skulle ha upp mina 6 multisar från akvariet utan att röra de befintliga stenformationer jag hade för jullarnas skull...började vid 6 med att stoppa ner handen och lyfta upp 3 snäckor med 3 honor i, sen skulle det håvas...dom 2 första gick relativt lätt att få upp den sista fick jag upp strax före 2 inatt...många svordomar gick åt men upp kom dom iaf.
                Sprängde det största reviret med massa yngel som spred ut sig över hela akvariet får se om det dyker upp nån survivor om nån vecka och fullständigt tar över hela akvariet eller ifall jullarna fick sig ett mål när dom simmade rakt in i deras revir.

                Ja så då var det som så att jag åkte till Nol och kom hem med 2 påsar fisk.
                Jag köpte 5 odlade grå-bruna varav en munruvande hona, Blå neon.
                Och köpte även 4 stycken Callochromis pleurospilus, när jag tänker efter så har jag nog alltid fastnat framför akvarier där det finns fiskar som silar sand...så det var ett bra köp måste jag säga.
                Så nu är det iaf en massa fisk överallt i akvariet, nästan lite för mycket speciellt med tanke på att dom ska växa lite också...men men det är kul att kolla på iaf...

                Bilder kommer strax. Ska bara ladda batteriet!
                Vad vet jag...

                Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                Kommentar

                • hlafk
                  • August 2007
                  • 202

                  #83
                  Nu snurrar det del. 2

                  Bild 1. Här har vi i princip allt av det nyköpta...det saknas en sandis ser ni den ruvande blå neonen till vänster...
                  Bild 2. Callochromis Pleurospilus
                  Bild 3. Calvus
                  Bild 4. Översikt...med lite mer gömställen.
                  Bifogade filer
                  Vad vet jag...

                  Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                  Kommentar

                  • Albinfiskare
                    • November 2007
                    • 1399

                    #84
                    Nice!

                    Ruvande hona till och med Hoppas ynglen klarar sig!

                    Men skulle tro att de bli jullemat i ditt kar. Vill du väldigt gärna få dem att överleva så plocka upp honan försiktigt och försök få henne att spotta i en yngelkasse eller liknande.

                    Men låt det gå några dagar innan du tömmer henne såfall (om ynglena ser "färdiga" ut dvs:P) , väldigt lättstressade djur

                    Kommentar

                    • hlafk
                      • August 2007
                      • 202

                      #85
                      jag skulle itne direkt tro att dom klarar sig...skulle vara om dom höll sig rpedis vid ytan men eftersom inte hon gör det så lär hon inte spotta där heller vilket i sin tur blir att hon i princip spottar odm i munnen på nån av jullarna eller calvusarna istället men de tär inte så noga...det är ju rätt bra käk för dom iaf.
                      Vad vet jag...

                      Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                      Kommentar

                      • matte159
                        • March 2007
                        • 1147

                        #86
                        Får man fråga hur mycket du fick ge för dem? Callochromisen, asså
                        Mvh
                        Mathias
                        Fotoalbum

                        Kommentar

                        • Albinfiskare
                          • November 2007
                          • 1399

                          #87
                          Ursprungligen postat av hlafk
                          jag skulle itne direkt tro att dom klarar sig...skulle vara om dom höll sig rpedis vid ytan men eftersom inte hon gör det så lär hon inte spotta där heller vilket i sin tur blir att hon i princip spottar odm i munnen på nån av jullarna eller calvusarna istället men de tär inte så noga...det är ju rätt bra käk för dom iaf.
                          Men om du vill behålla dem, låt henne spotta i en yngelkasse men var extremt försiktig när du trycker ur dem.

                          Tycker iallafall att du skall försöka få dem att överleva:P

                          Kommentar

                          • hlafk
                            • August 2007
                            • 202

                            #88
                            det var ett specialpris i nol 4 st för 295:-, tror dom kostar 95 styck annars...

                            mjo visst är det kul med yngel...men det är ett himla pill...
                            lägger nog hellre ner tid på calvus eller callochromis yngel.
                            jag har ju ett 100literskar som står och bubblar i väntan på yngel...
                            Vad vet jag...

                            Tanganyika 240l - Calvus + Regani + Regnbågar + Blå Neon

                            Kommentar

                            • Albinfiskare
                              • November 2007
                              • 1399

                              #89
                              Ursprungligen postat av hlafk
                              det var ett specialpris i nol 4 st för 295:-, tror dom kostar 95 styck annars...

                              mjo visst är det kul med yngel...men det är ett himla pill...
                              lägger nog hellre ner tid på calvus eller callochromis yngel.
                              jag har ju ett 100literskar som står och bubblar i väntan på yngel...
                              ja vad väntar du då på:P ned me neonbebisarna där:P

                              Kommentar

                              • Robin_H
                                • March 2008
                                • 150

                                #90
                                Snyggt med så mycket sten tycker ja !

                                Kommentar

                                Arbetssätt...