Ansjos nya badkar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • starman_
    • March 2004
    • 791

    #31
    Då får jag snart komma upp och kolla in ditt nya kar. Det fick du till bra pris här nere.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      #32
      Ursprungligen postat av starman_
      Då får jag snart komma upp och kolla in ditt nya kar. Det fick du till bra pris här nere.
      Jepp, det kan jag inte klaga på.
      Hur går det med ditt kar?
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • rick
        • April 2005
        • 1012

        #33
        Är inte guppys ganska värmekänsliga? Isåfall är det ju bara ösa på lite med tempen.. Men det kanske inte biter.... Otut att det just var en hona också
        / Rickard

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #34
          Det kan jag skriva under att Endlers inte är värmekänsliga, kolla på en av de första bilderna så får du se resultatet av några yngel som skulle bli diskusfoder.
          Hon ska upp ur karet om det så är det sista jag gör här i livet, för jag vill inte riskera samma sak en gång till.
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Ahlqvist
            • January 2008
            • 661

            #35
            Men det är ju bara en liten guppy

            "
            So Long, and Thanks for All the Fish
            "
            Douglas Adams
            Spana in NVSA's Webbsida!

            Kommentar

            • Ken Olofsson
              • November 2006
              • 8014

              #36
              Ursprungligen postat av ansjo
              Det kan jag skriva under att Endlers inte är värmekänsliga, kolla på en av de första bilderna så får du se resultatet av några yngel som skulle bli diskusfoder.
              Hon ska upp ur karet om det så är det sista jag gör här i livet, för jag vill inte riskera samma sak en gång till.

              lite off topic på tråden, men kan inte låta bli att kommentera lite det här med endlers och värme.

              först hade jag ett gäng endlers i ett 110 liters utan värme, tempen låg på 22-23 grader i karet, kullarna som honorna släppte ifrån sig låg på mellan 10-15 st, överlevnadsprocenten var sisådär.

              sedan flyttade jag beståndet till ett uppvärmt 60 liters, kanske 26-27 grader. kullarna ökade från 10-15 st till kanske 20-25 st, överlevndsprocenten steg dramatiskt. fick problem med avsättningen till slut. han inte mata mina andra fiskar med så många yngel som kom fram.
              var tvungen att vid två tillfällen avliva 50% av beståndet.

              sedan så flyttar jag dom från 60 liters tillbaka till 110 liters som nu är uppvärmt (27-28 grader). det gick käpprätt åt h-e. det formligen exploderade i yngel.
              slängde ner lite skalarer + bolovianer i karet, de höll på att äta ihjäl sig, de såg till slut ut som sönderavlade golfbollar.

              nu är de alla flyttade till ett 42 liters icke uppvärmt kar (22-23 grader), och kullarna är "nere på normal nivå".

              Och nej, mat och annan regim har varit i princip samma i alla kar.

              skall bli intressant att se vad som händer i höst när jag drattar ner några stycken i 28 gradigt 240 liters kar med discus........
              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                #37
                Det vill jag se Kensa, och tar inte dina "rovfiskar" dem så vet du vad som händer! Jag tycker som du, har haft Endlers i kar med mindre värme men det kom inte så många yngel där medans de var "lite" fler i mitt stora kar. Konstigt, eller?
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • Nina82
                  • January 2008
                  • 6610

                  #38
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det kan jag skriva under att Endlers inte är värmekänsliga, kolla på en av de första bilderna så får du se resultatet av några yngel som skulle bli diskusfoder.
                  Hon ska upp ur karet om det så är det sista jag gör här i livet, för jag vill inte riskera samma sak en gång till.


                  En mycket vacker syn kom just på insidan av mina ögonlock

                  En något desperat Ansjo i badbyxor, håv och snorkel vadandes i 1000L i ett desperat försök att fånga en Endlershona

                  Skulle detta mot förmodan ske så be dotran fotta för det vill jag inte missa
                  12L 12L 24L 24L 24L 24L
                  38L 54L 54L 63L 450L

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #39
                    Är det mina badbyxor du är ute efter eller vilken sorts håv jag använder?
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • Nina82
                      • January 2008
                      • 6610

                      #40
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Är det mina badbyxor du är ute efter eller vilken sorts håv jag använder?
                      Det är nog helheten

                      Men blommiga badbyxor fanns nog med i min flashbild . Just håven konsentrerade jag mig inte så mycket på att detaljera
                      12L 12L 24L 24L 24L 24L
                      38L 54L 54L 63L 450L

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #41
                        Ursprungligen postat av ansjo
                        Det vill jag se Kensa, och tar inte dina "rovfiskar" dem så vet du vad som händer! Jag tycker som du, har haft Endlers i kar med mindre värme men det kom inte så många yngel där medans de var "lite" fler i mitt stora kar. Konstigt, eller?

                        jag undrar om artbeskrivningen av endler stämmer.

                        eller det kanske är som så att en gång i tiden stämde den.
                        medans den allmäna korsningen mellan olika arter har gett
                        att de numera gillar lite mer värme.

                        eller så är det kanske så att de i de vilda fokuserade på yngling när det är lite varmare, och bara äter upp sig när det är lite kallare

                        hur som haver, min "stam" (som är avkommor från en VF stam som fångades på Nya Guinea (!) som i sin tur har ett okänt ursprung....) är inte speciellt känslig för tempen, haft dom mellan 18 och 28 grader, de verkar trivas i hela spannet, växer fint i kallt vatten, men ynglar klart mer i varmt vatten
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #42
                          Ursprungligen postat av Nina82
                          Det är nog helheten

                          Men blommiga badbyxor fanns nog med i min flashbild . Just håven konsentrerade jag mig inte så mycket på att detaljera

                          hallå...det är JAG som har blommiga badbyxor.....

                          fast frugan vägrade kännas vid mig på stranden i Italien när jag hade dom på mig.....
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • Nina82
                            • January 2008
                            • 6610

                            #43
                            Ursprungligen postat av Kensa
                            hallå...det är JAG som har blommiga badbyxor.....

                            fast frugan vägrade kännas vid mig på stranden i Italien när jag hade dom på mig.....
                            Nu kom en ny flashbild

                            Sluta mata min fantasi
                            12L 12L 24L 24L 24L 24L
                            38L 54L 54L 63L 450L

                            Kommentar

                            • ansjo
                              • November 2005
                              • 29967

                              #44
                              Ursprungligen postat av Nina82
                              Nu kom en ny flashbild

                              Sluta mata min fantasi
                              Är det så lätt? Vad händer om jag då säger huggkrok, flytoverall och Hälleflundra? Går du igång på det med så får du se bilder!
                              /Anders

                              Medlem i NCS - givetvis!

                              Kommentar

                              • Nina82
                                • January 2008
                                • 6610

                                #45
                                Ursprungligen postat av ansjo
                                Är det så lätt? Vad händer om jag då säger huggkrok, flytoverall och Hälleflundra? Går du igång på det med så får du se bilder!
                                Den bilden har jag sett. Lämnar inget till fantasin, tyvärr.. Inte min sjuka fantasi iaf

                                Men jag kan se Kensa på stranden i Italien med "bonnabränna" (skånska) och sina blommiga badbyxor

                                Nej nu börjar denna tråden spåra ur.. hrmm..

                                Fånga nu din Endlerhona. Det kan väl inte vara så svårt.. Lättare fiskar att fånga får man ju leta efter . Mina Guppy simmar praktiskt taget in i håven utan att jag ens vill det. Ska jag fånga nån annan fisk så kan jag ju räkna med att få en och annan Guppy med oxå
                                12L 12L 24L 24L 24L 24L
                                38L 54L 54L 63L 450L

                                Kommentar

                                Arbetssätt...