Ansjos nya badkar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • flygrc
    • June 2006
    • 2755

    Ursprungligen postat av MaxB
    När jag donar i det kar som har måtten 120x70x70 cm så är ofta hela axeln, och ibland kinden i vattnet, men... jag bryr mig inte om detta... jag menar, varför låta måtten avgöras av hur blöt man blir när man fixar lite med burken?

    Sedan kan man ju alltid stå på en pall, stol eller liknande och liksom komma åt karet ovanifrån.


    Nåväl, höjden kanske inte riktigt behöver vara så extrem - det räcker väl med runt 80cm men djupet får gärna bli mycket större/djupare på mina framtida burkar.
    Jag tog aldrig dykcert i min ungdom fast jag snorklat mycket, kanske dax att ta upp det
    Var på Weissenhäuser Strand i fjor och dom hade flera 2,5-3 m långa
    1 meter djupa och 0,8 m höga kar men jag tyckte det var lite för djupt.
    Fast det kanske är en vanesak. Det som var fräckt var att bottenytan blev stor nog till rockor.
    https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
    Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Men jag kan lova dig, att det spelar ingen roll hur dina gorillaarmar ser ut så når du inte in i bakkant på ett kar som är 80 högt och en meter djupt!
      Jag är iofs bara 177 cm i strumplästen, men trots att jag stod på en pall så var mitt 960 inte roligt att plantera baktill, och det kom många svordomar när vattnet rann innanför ärmen på t-shirten och ner mot de lägre regionerna!
      Blir det ett nytt kar med måtten jag nämde tidigare har jag fördelen att det inte är så brett så man kommer in i karet från tre håll och då borde man komma unden blötläggningen.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • flygrc
        • June 2006
        • 2755

        Ursprungligen postat av ansjo
        Blir det ett nytt kar med måtten jag nämde tidigare har jag fördelen att det inte är så brett så man kommer in i karet från tre håll och då borde man komma unden blötläggningen.
        I några månader, sedan har du satt akvarium där med
        Klurigt tänkt annars, som ett 60 brett o 70 djupt.
        https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
        Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Risken finns, men HSB sätter nog snart stopp för mina påhitt. När jag sa att jag skulle sälja mitt 900 och beställa ett nytt kar sa hon att hon var nöjd bara badkaret fick vara ifred så hon hade någonstans att sova!
          Vad hon nu menade med det?
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • Mats Bryzell

            • February 2007
            • 18956

            Nää, jag tog såklart i för mycket... - men jag tycker på nåt sätt att det vore fränt med t.ex. ett.. ja, vad skall jag dra till med...? 2 kubik?
            Det vore väl mumma, 2x1x1 meter, det blir ju bara 2 000-liter.

            Men, visst, skall man ha växtkar så måste ju måtten vara hanterbara - själv är jag lite mer åt stock-å-sten-hållet.

            Men, vafan, Kjelle har ju typ 30 meter djupt och 20 meter högt... på ett ungefär...
            Å andra sidan satte han ju ner hela Hackebacke-skogen i form av en bakgrund också...

            Skojar med er lite Grabbar!

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Gör du?
              Jag som vet lite om dina planer kan nog läsa mellan raderna, och att en viss kontakt kommer att ske mellan dig och en viss Lysekilsbo om så blir fallet!
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                Ursprungligen postat av ansjo
                Gör du?
                Jag som vet lite om dina planer kan nog läsa mellan raderna, och att en viss kontakt kommer att ske mellan dig och en viss Lysekilsbo om så blir fallet!

                Jojo - men först skall ett hus köpas in och det kan ju ta ett tag - men källarutrymmena skall undersökas noga innan jag klipper till!

                Kommentar

                • Mats Bryzell

                  • February 2007
                  • 18956

                  ... eller tänker du på planen som vi båda två troligtvis kommer att bli delaktiga i?

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    Nä, jag tänkte mer på det förra inlägget! Sitta i ett hus med källare utan ett kar på en 2-3000 liter, nä inte Mats inte!
                    Den andra planen är väl mer eller mindre fastställd, jag väntar bara på att glasmästaren ska ringa.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Här kom jag på en bortsomnad tråd, som det kanske är läge för att väcka till liv igen.
                      Det har hänt en del sedan sist, invånarna har ändrats ganska radikalt den sista månaden, då jag sålt alla diskus. Istället fick jag köpt mig ett gäng skalarer "redback" när jag var i Tyskland med Zoopetväst, som numera är huvudrolls innehavare i karet. Det kom även några lite mindre ciklider till karet, två par Grön bågfensciklid, 20 fjärilsciklider samt lite olika Apistogrammor och den senaste fick jag köpt idag, ett par Apistogramma bitaeniata "carreiro" här ivrigt påhejad av några andra ciklider:
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1246.JPG
Visningar: 2
Storlek: 286,0 KB
ID: 2105360
                      Vidare växer det på ganska sakta i burken, men det är ganska skönt och det enda jag rensat sedan starten är vallisnerian samt R.rotundifolian som behöver kapas lite då och då. Jag tror jag har skrapat alger på rutan en gång sedan jag körde igång karet, och det går faktiskt inte att hitta en alg om man inte letar som en tok, så det är riktigt bra balans i karet.
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1258.jpg
Visningar: 1
Storlek: 108,4 KB
ID: 2105361
                      Klicka på bilden för större version

Namn: IMG_1259.JPG
Visningar: 1
Storlek: 258,1 KB
ID: 2105362
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Mats Bryzell

                        • February 2007
                        • 18956

                        Carreiro-arna är verkligen granna!!! Fan, också... jag skulle inte låtit dig köpa dessa - de hade ju så snygga paroon-hajar du kunde tagit hem istället...
                        Det var riktigt gôtt att få träffas till idag, Ansjo!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          För att inte tala om Redtail malarna, kanske en tre-fyra stycken skulle passa dina små ciklider, de kan ju alltid spana in dem först innan de mystiskt försvinner!
                          Jadu Mats, där missade du sannerligen ett par godbitar för det var jädrens vad snygga de var alla redan....
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • Mats Bryzell

                            • February 2007
                            • 18956

                            Ursprungligen postat av ansjo
                            För att inte tala om Redtail malarna, kanske en tre-fyra stycken skulle passa dina små ciklider, de kan ju alltid spana in dem först innan de mystiskt försvinner!
                            Jadu Mats, där missade du sannerligen ett par godbitar för det var jädrens vad snygga de var alla redan....
                            Jag skall säga dig Anders... Är det någon jag vill skall ha dessa apisar så är det du - jag är glad att du köpte dom!!! Hade det funnits några till hade jag klippt en grupp jag också - men de skall ha det så jädra fint hos dig!

                            Kommentar

                            • Galne-Gurra
                              • April 2008
                              • 1080

                              Mmm supersnygga scalarer...
                              http://web.telia.com/~u22310064/index.html

                              Kommentar

                              • Link_Mag
                                • January 2009
                                • 238

                                jävlar Anders va snyggt kar du har skaffat dig fin plattfisk du har fast det finns ett fel med karet, det står inte hemma hos mig.
                                Diskus och Växter FTW!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...