Ansjos nya badkar!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    Vi kanske hittar fler om någon vecka när vi rejsar igen, eller något annat kul.
    Nu när jag sett ditt kar idag, så är det en väldigt stor skillnad mellan våra kar. Jag har inte lika mycket rötter, som är väldigt snyggt men samtidigt har du inte så mycket växter i ditt kar jämfört med mitt.
    Detta är något som jag får ta en allvarlig funderare på, kanske man ska tunna ut växtbeståndet en hel del, trots att jag alltid haft mycket växter i mina kar och köra en lite efterapning med rotgrejen. Det var himla kul att sitta och glutta bland rötterna och leta efter fisk som leker tittut med en!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Thank´s grabbs!
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        Ursprungligen postat av ansjo
        Vi kanske hittar fler om någon vecka när vi rejsar igen, eller något annat kul.
        Nu när jag sett ditt kar idag, så är det en väldigt stor skillnad mellan våra kar. Jag har inte lika mycket rötter, som är väldigt snyggt men samtidigt har du inte så mycket växter i ditt kar jämfört med mitt.
        Detta är något som jag får ta en allvarlig funderare på, kanske man ska tunna ut växtbeståndet en hel del, trots att jag alltid haft mycket växter i mina kar och köra en lite efterapning med rotgrejen. Det var himla kul att sitta och glutta bland rötterna och leta efter fisk som leker tittut med en!
        Jo, jag tror ju att det bidrar till "fisktrevnaden" när de har nästan obegränsat med gömställen och lekplatser att välja på - men med den "säck" med växter du hade med idag ligger jag inte långt efter dig i grönska, det ser toppen ut, kan jag lova dig! Tack!

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          Samtidigt känns det lite tråkigt att behöva rota i ett kar som nästan fått gå orört sedan i augusti, så det finns stor risk/chans att det får gå ett tag till. Men man kan börja hamstra rötterna så länge...
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          • lillfrasse
            • February 2002
            • 2228

            Härliga fiskar Anders.
            Simma lungt..
            Lillfrasse..

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              Ursprungligen postat av lillfrasse
              Härliga fiskar Anders.
              Tackar, jag väntar bara på att få säga detsamma i din nanokubtråd.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • jarecki68
                • September 2005
                • 453

                Kanon fina "redback"scalarer och andra fiskar jag tror att det börjar komma apistograma influensa börjar bli lite sjugen själv på dom fina fiskar.
                jarecki

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  Där håller jag med dig, jag har haft Apistos för länge sedan, men kanske inte var så riktigt begeistrad i dem då som jag blivit nu.
                  Nu finns det en hel del att välja mellan, och trots att de är såpass små har de mod som ett lejon, det ser för kul ut när en liten Ap.hanne jagar iväg en stor skalar.

                  Redbacken är jag skitnöjd med, och det ska bli kul att se hur stora de blir.
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Markus1984
                    • November 2008
                    • 2606

                    Ursprungligen postat av ansjo
                    Där håller jag med dig, jag har haft Apistos för länge sedan, men kanske inte var så riktigt begeistrad i dem då som jag blivit nu.
                    Nu finns det en hel del att välja mellan, och trots att de är såpass små har de mod som ett lejon, det ser för kul ut när en liten Ap.hanne jagar iväg en stor skalar.

                    Redbacken är jag skitnöjd med, och det ska bli kul att se hur stora de blir.
                    Om de inte uppnår önskad storlek kan man lägga flera stycken i stekpannan samtidigt!


                    Jäkligt fint detta 'bortglömda' projekt som nu fått lite ny fart!

                    P.s vad är det för smaskig lysramp jag såg ovanpå akvariet? Glänste och var fint och avrundat liksom? (vitt tror jag det var)
                    Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                    Kommentar

                    • ansjo
                      • November 2005
                      • 29967

                      Nja, det är Akvastabils egna heltäckande T5 alu-ramp, så det behövs inga täckglas på karet.
                      Enda nackdelen är att den förra ägaren av karet inte var så rädd om rampen så det är ett skavmärke på den främre luckan, som går att byta ut men kostar skjortan.
                      /Anders

                      Medlem i NCS - givetvis!

                      Kommentar

                      • Markus1984
                        • November 2008
                        • 2606

                        antar att en sån ramp är svindyr att köpa in också? :S
                        Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          Allt är relativt, billig är den inte men ganska snygg.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • ansjo
                            • November 2005
                            • 29967

                            Lite uppdateringar nu då...
                            Jag och MaxB var på en liten shoppingrunda i fredags och vi hittade lite smått och gott. De som inte läst Mats tråd om sitt makalöst snygga SA-kar bör göra det då han är flitig på att lägga in kul filmer på sitt alster: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127991&highlight .
                            Jag fick med mig en hel del fisk till mitt 900 liters kar, men jag har inte sett så många av dem ännu då karet dels är tätt planterat, och sedan har jag jobbat natt i helgen med så det är inte mycket annat än jobba, äta och sova som gäller.
                            Inköpen blev iaf:
                            2 par A.agazissi
                            1 par A.hongsloi
                            1 par A.viejita
                            15 Fläckig pansarmal
                            och till sist 3 st L-017 Hopliancistrus sp.

                            Till min växtkub köpte jag 20 Kejsartetror så nu ska de andra tetrorna upp därifrån så jag kan leta vidare efter de Vitfenade Rosentetrorna som jag är sugen på till det karet.
                            /Anders

                            Medlem i NCS - givetvis!

                            Kommentar

                            • Mats Bryzell

                              • February 2007
                              • 18956

                              Ursprungligen postat av ansjo
                              Lite uppdateringar nu då...
                              Jag och MaxB var på en liten shoppingrunda i fredags och vi hittade lite smått och gott. De som inte läst Mats tråd om sitt makalöst snygga SA-kar bör göra det då han är flitig på att lägga in kul filmer på sitt alster: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=127991&highlight .
                              Jag fick med mig en hel del fisk till mitt 900 liters kar, men jag har inte sett så många av dem ännu då karet dels är tätt planterat, och sedan har jag jobbat natt i helgen med så det är inte mycket annat än jobba, äta och sova som gäller.
                              Inköpen blev iaf:
                              2 par A.agazissi
                              1 par A.hongsloi
                              1 par A.viejita
                              15 Fläckig pansarmal
                              och till sist 3 st L-017 Hopliancistrus sp.

                              Till min växtkub köpte jag 20 Kejsartetror så nu ska de andra tetrorna upp därifrån så jag kan leta vidare efter de Vitfenade Rosentetrorna som jag är sugen på till det karet.


                              Det var en toppentripp - alla kategorier!!!
                              Jädrar, du fick hem hongsloi också - det hade jag faktiskt glömt bort... Hoppas du kan få några bilder på dom längre fram!
                              De där vitfenade rosentetrorna skall bli spännande att få se, om/när du hittar såna!

                              Kommentar

                              • Annika
                                • January 2002
                                • 2518

                                Trevligt att se att dina scalarer fått ett så fint hem

                                Kommentar

                                Arbetssätt...