Fortsättning på två större stim från Mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marsipulami
    • September 2008
    • 203

    Ursprungligen postat av TinaM
    Varför får jag alla tokiga idéer när det närmar sig midnatt?
    Därför att man vid den tiden på dygnet är för trött för att lista ut nackdelarna

    Kommentar

    • Markus1984
      • November 2008
      • 2606

      Hej tina hur går det med allt!? Skulle vara kul med lite kommentarer från dig i min tråd.. skulle tippa på att vi har ganska jämlika "akvarie-syndrom" Koas & Skrål ! ;D


      God Jul!

      P.S jag är väldigt intresserad av dina framgåengar med ancistrus kullar.. kom gärna med lite tips!!
      Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        Lite kort uppdatering kommer här. Har inte hunnit skriva de senaste veckorna pga att släkten är här över jul och nyår, men nu har jag några minuter till godo.

        Katten Någon Annan hade hål i slangen på ytterfiltret då hon försökte klättra upp längs den. Resultatet blev att filtret började låta som en mindre verkstad och innan jag förstod att det berodde på att det blivit hål i slangen som sög in luft, plockade jag isär pumpen. Jag hittade dussintals räkor och ancistrusyngel i behållaren. De flesta åkte dock i badkaret där jag tömde behållaren och jag spenderade avsevärt med tid med att försöka plocka upp dem med hjälp av ett vykort i ett försök att rädda dem.

        Sedan såg jag att en av kardinaltetrorna hade en ljus fläck på sidan, så jag satte igång med att fixa en balja för sjuk fisk och akut hällde jag i salt. Den medicineras nu med Medimor och den ljusa fläcken har försvunnit (dag 3 idag). Firren verkar pigg och äter ,men jag undrar hur man är funtad när man försöker rädda en 10 kronors firre med 100 kronors medicin och allt därikring (balja, doppvärmare, pump).

        Kakaduaynglen växer och börjar få färg.
        Ancistrusarna och räkorna förökar sig.
        Jag körde med lite kaostänk. Slängde i en rot i 720 från 180. Det blev rätt bra tycker jag. Fiskarna gillar detta och kardinalerna har valt den nya roten som sitt tillhåll.

        Uppdaterar mer senare. Här ett par bilder.

        Kaosinredning:
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN3353.JPG
Visningar: 1
Storlek: 173,0 KB
ID: 2104183

        Kakaduayngel:
        Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN3435.JPG
Visningar: 1
Storlek: 152,9 KB
ID: 2104184

        Markus1984: Jag har upptäckt att ancistrushanen gillar att ha grottan så att vattencirkulationen flödar in i öppningen. Om du tex har ett utblås som blåser ut längs långsidan från höger till vänster, ställ då grottan vid främre vänstra hörnet med öppningen åt höger.
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • Markus1984
          • November 2008
          • 2606

          Ursprungligen postat av TinaM
          Lite kort uppdatering kommer här. Har inte hunnit skriva de senaste veckorna pga att släkten är här över jul och nyår, men nu har jag några minuter till godo.

          Katten Någon Annan hade hål i slangen på ytterfiltret då hon försökte klättra upp längs den. Resultatet blev att filtret började låta som en mindre verkstad och innan jag förstod att det berodde på att det blivit hål i slangen som sög in luft, plockade jag isär pumpen. Jag hittade dussintals räkor och ancistrusyngel i behållaren. De flesta åkte dock i badkaret där jag tömde behållaren och jag spenderade avsevärt med tid med att försöka plocka upp dem med hjälp av ett vykort i ett försök att rädda dem.

          Sedan såg jag att en av kardinaltetrorna hade en ljus fläck på sidan, så jag satte igång med att fixa en balja för sjuk fisk och akut hällde jag i salt. Den medicineras nu med Medimor och den ljusa fläcken har försvunnit (dag 3 idag). Firren verkar pigg och äter ,men jag undrar hur man är funtad när man försöker rädda en 10 kronors firre med 100 kronors medicin och allt därikring (balja, doppvärmare, pump).

          Kakaduaynglen växer och börjar få färg.
          Ancistrusarna och räkorna förökar sig.
          Jag körde med lite kaostänk. Slängde i en rot i 720 från 180. Det blev rätt bra tycker jag. Fiskarna gillar detta och kardinalerna har valt den nya roten som sitt tillhåll.

          Uppdaterar mer senare. Här ett par bilder.

          Kaosinredning:
          [ATTACH]16288[/ATTACH]

          Kakaduayngel:
          [ATTACH]16289[/ATTACH]

          Markus1984: Jag har upptäckt att ancistrushanen gillar att ha grottan så att vattencirkulationen flödar in i öppningen. Om du tex har ett utblås som blåser ut längs långsidan från höger till vänster, ställ då grottan vid främre vänstra hörnet med öppningen åt höger.
          Jag höll på i flera dagar att rädda min ancistrus hona med mediciner och allt möjligt ...tyvärr förgäves i slutändan.

          I min mal-tank ska jag uppgradera med en eheim aquaball som jag har i min 73L , då kan man rikta lite bättre mot grottorna...

          Men dom trivs bra i mitt kar hittils, men jag tror honorna är för små ännu...

          Tror jag ska dela upp min projekt-tråd så det blir lättare att följa upp mina projekt..

          Vad för alg-våfflor ger du dina malar?
          Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            Ursprungligen postat av TinaM
            Jag körde med lite kaostänk. Slängde i en rot i 720 från 180. Det blev rätt bra tycker jag. Fiskarna gillar detta och kardinalerna har valt den nya roten som sitt tillhåll.

            Uppdaterar mer senare. Här ett par bilder.

            Kaosinredning:
            [ATTACH]16288[/ATTACH]

            Kakaduayngel:
            [ATTACH]16289[/ATTACH]

            Den roten blev bra där!

            Har du tittat in i min tråd på 540 karet sedan jag gjorde om och ställde den stora roten som ett träd i karet?
            Kan meddela att firrarna älskar det. Det blir en fast punkt i karet som de kan simma runt, vilket förmodligen hjälper till att göra världen minder rektangulär för de stackarna
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              Ursprungligen postat av c90368
              Den roten blev bra där!

              Har du tittat in i min tråd på 540 karet sedan jag gjorde om och ställde den stora roten som ett träd i karet?
              Kan meddela att firrarna älskar det. Det blir en fast punkt i karet som de kan simma runt, vilket förmodligen hjälper till att göra världen minder rektangulär för de stackarna
              Tack,tack! Jag börjar tro på att kaosinredning är the way to go. Jag ser redan scenariot framför mig då jag slänger in allt från andra karen i 720 och säljer det som blir över på Blocket!

              Jo, tittade i din tråd och gillade skarpt vad jag såg!
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • Johanski
                • February 2007
                • 3044

                Ursprungligen postat av TinaM
                Tack,tack! Jag börjar tro på att kaosinredning är the way to go. Jag ser redan scenariot framför mig då jag slänger in allt från andra karen i 720 och säljer det som blir över på Blocket!

                Jo, tittade i din tråd och gillade skarpt vad jag såg!

                SÄLJER VAD ?! Inga andra kar hoppas jag.

                Otroligt välgjort projekttråd, spännande vid varje uppdatering. All eloge till dig!

                Kommentar

                • larsemil
                  • June 2008
                  • 172

                  Visst kan det bli fint med kaosinredning. Men en riktigt ordentlig scape klår det mesta.

                  Kommentar

                  • TinaM
                    • February 2008
                    • 1040

                    I dag provade jag att ge gurka till mina akvariehusdjur. Det blev en succé bland ancistrusarna. Nu är jag nästan orolig att de äter ihjäl sig. Det var två rejäla gurkhalvor jag la i 720 för tre timmar sedan och detta var kvar för ca en timme sedan:

                    Klicka på bilden för större version

Namn: gurka.JPG
Visningar: 1
Storlek: 177,7 KB
ID: 2104290

                    Sedan en bild på 720 idag. Att det lyser igenom beror på att jag höjt upp den ena sidan av rampen för genomluftning.

                    Klicka på bilden för större version

Namn: 720_2jan1.JPG
Visningar: 1
Storlek: 171,3 KB
ID: 2104292

                    Ett par extra bilder. Jag lade gurka i alla mina kar när jag såg hur det gick i 720 och ancistrusarna i samtliga blev sugna.

                    Här ett yngel ur min första ancistruskull som går i 180 (kakaduakaret):
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN3465.JPG
Visningar: 1
Storlek: 166,8 KB
ID: 2104293

                    Mindre ancistrusknatte i 32 liters kökskaret:
                    Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN3469.JPG
Visningar: 1
Storlek: 157,0 KB
ID: 2104294
                    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      Kakaduamorsan i 180 börjar bli lite trött på knattarna. Det märks när jag matar med levande föda. När maten börjar tryta jagar hon bort knattarna.

                      Det ser ut som att jag måste flytta på henne så småningom. Knattarna har även börjat bråka med varann. De blåser upp sig och ger tjyvnyp åt varann och beter sig som vuxna fast de bara är mellan 1,5 - 2 cm stora.

                      Jag har ju ingen erfarenhet av att föda upp apisto. Detta är mitt första försök på att få en lek att lyckas och det gick ju över förväntan, även om hanen och den andra honan dog.

                      Men vad skall jag göra nu när ynglen växer och frodas?

                      Jag har ju agazzisi i 720 och 112, så jag tror inte jag kan flytta ynglen till dessa kar. Eller kan jag?

                      Akvarieaffären köper inte kakaduorna när de är så här små.

                      Jag får väl prova mig fram. Några yngel i 720, några i 112, några i 32 liters kökskaret och några i räkbaljan och så får jag se hur det går.

                      Sedan får jag ju en 50 liters balja ledig snart när jag flyttar över kardinaltetran, som nu verkar vara frisk, tillbaka till 720.
                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      • TinaM
                        • February 2008
                        • 1040

                        Sedan har jag ett ottoproblem! (otocinclus).
                        En del i mitt 720 är tjocka och fina med rund mage, men några ser eländligt magra ut. Det går 10 ottosar i detta kar.

                        I 180 (3 st) och 112 (2 st) är alla ottosar runda och fina om magen.

                        Jag har funderat på om jag borde fånga upp de magra och släppa dem i 180.

                        Jag är rädd att alla ancistrusyngel jag har i 720 käkar upp maten för de ottosar som inte är tuffa nog att tränga sig på när de får algtabletter, zucchini och dylikt.

                        Jag har inte skrapat rutorna från alger på flera månader nu för ottosarnas skull.

                        Finns det något bra sätt att odla alger utanför mitt 720 liters och sedan tillföra dessa till karet som mat till ottosar?

                        Hur skulle ett optimalt otocincluskar se ut?
                        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                        Kommentar

                        • larsemil
                          • June 2008
                          • 172

                          jag är ingen expert men det skulle säkert vara utan ancistrus.

                          Kommentar

                          • JojjeN
                            • June 2008
                            • 3567

                            Strömmande vatten, näringsrik botten, ett fåtal växter, lite sten, och kanske någon lite svalare temperatur skulle sitta fint. Och små mangroverötter skulle de nog inte säga nej till.

                            Det optimala karet skulle nog inte se så mycket ut för världen, men trivas skulle de göra. Har sett filmer från deras hemmamiljöer där de lever och frodas, och det är ungefär såhär det ser ut.

                            Det jag beskriver är inga flashiga växter eller liknande, utan dyig botten, rundade stenar, sönderslitna rötter, nån strömlevande växt, osv. Precis som det ser ut i deras hemma miljö.
                            Tillbaks efter paus.

                            Kommentar

                            • TinaM
                              • February 2008
                              • 1040

                              Kort uppdatering, tyvärr utan bilder, men kanske kan det intressera någon.

                              Den 11/12 kläcktes 4 st corydorasyngel i mitt 720.
                              Den 20/12 flyttade jag över dessa till mitt 32 liters kökskar.
                              Sedan dess har jag inte sett dem och trodde att de gått hädan.
                              Tills igår, då jag släppte 4 st kakaduayngel i detta kar för att kolla om de skulle ta de nyfödda räklingarna i denna burk.

                              Döm om min förvåning då corydorasynglen plötsligt dök fram - alla fyra!

                              De hade alltså inte bara överlevt utan också vuxit. Och det i ett kar där jag bara matar varannan dag med lite räktabletter.

                              Kakaduaknattarna visade sig vara riktiga rovdjur och jagade både efter räklingar och tyvärr gav de sig även på corydorasyngel, så jag fick bråttom att håva upp kakaduorna och flytta dem tillbaka där de kom från.
                              En går kvar i 32 liters.

                              Uppmuntrad av att corydorasynglen har klarat sig i 32 liters så skrapade jag loss lite nya ägg i 720 och lade dem i en yngelkasse i densamma. Om äggen kläcks där kommer jag att flytta ynglen till 32 liters när de är ca 9 dagar gamla.

                              Det jag sett i 720 liters är att endlershanarna är de första att norpa åt sig coryägg som ligger på glaset. Därefter är det apistona som tar för sig. Apistorna söker även metodiskt igenom växtblad i jakten på äggen.Tetrorna har faktiskt inte brytt sig om coryäggen. Men det är ju en helt annan femma när äggen kläckts i karet och det blivit yngel.

                              Bilder kommer, men det är ju inte precis så att jag ställer mig framför karet med kameran och säger till corydorasynglen att komma fram och posera

                              Min medicinering av den kardinaltetra med vit fläck slutade bra. Idag simmar den åter med sina polare i 720.
                              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                              Kommentar

                              • TinaM
                                • February 2008
                                • 1040

                                Ursprungligen postat av Markus1984
                                Vad för alg-våfflor ger du dina malar?
                                Mina malar får vanliga algtabletter och därutöver gurka och zuccini som bas. Inte alla på en gång utan något av ovanstående. Gurka och zucchini låter jag ligga kvar i karet i två dygn innan jag plockar upp resterna i det fall att det finns några rester kvar. Därutöver får de ibland brysselkål. De äter även djupfryst artemia som sjunker till botten.

                                Jag klipper av en ca 5 cm bit av gurka/zucchini och delar av det på mitten.

                                Det är lite lustigt att det är i 112 liters där jag bara har en fullvuxen ancistrushona och ett dito yngel, några ottosar och körsbär där jag inte behöver plocka upp något alls, för de har ätit rubbet i detta kar inom ett dygn.

                                I mitt 720 är det främst den fullvuxna ancistrushonan som tar för sig. I detta kar har jag ju en massa ancistrusyngel också, samt 10 ottosar och körsbär. Där tar jag bort ca den yttersta centimetern som blivit kvar efter två dygn.
                                32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                                Kommentar

                                Arbetssätt...