Fortsättning på två större stim från Mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Ursprungligen postat av TinaM
    Vilka ni? Du bör inte generalisera utifrån dina egna erfarenheter!
    Även om du haft det tufft så kan andra ha åkt på gräddfilen!

    Detta forum handlar väl om fiskar!
    Jo, jag stannade upp och tittade på vad jag skrivit.

    Tänkte att det här kan tolkas på två sätt, det ironiska, eftersom det finns en viss ironi i hur det går till när man går på dans.

    Eller så kan det tolkas som något nedvärderande.

    Men min tolkning var att det är alltid HON som väljer, vilket är den regel som gäller inom alla av mig kända djurarter, inklusive homosapiens. Med vissa undantag där religion har ett allt för stort inflytande.
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • TinaM
      • February 2008
      • 1040

      Ursprungligen postat av c90368
      Jo, jag stannade upp och tittade på vad jag skrivit.

      Tänkte att det här kan tolkas på två sätt, det ironiska, eftersom det finns en viss ironi i hur det går till när man går på dans.

      Eller så kan det tolkas som något nedvärderande.

      Men min tolkning var att det är alltid HON som väljer, vilket är den regel som gäller inom alla av mig kända djurarter, inklusive homosapiens. Med vissa undantag där religion har ett allt för stort inflytande.
      Köper din förklaring.
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

      Kommentar

      • ibis
        • December 2008
        • 223

        Hej, har hittat till denna tråden först nu men jag måste säga att det är jättespännande att läsa och dina kar är jättefina. Du har verkligen lyckats
        54 liter WTF

        Kommentar

        • TinaM
          • February 2008
          • 1040

          Ursprungligen postat av ibis
          Hej, har hittat till denna tråden först nu men jag måste säga att det är jättespännande att läsa och dina kar är jättefina. Du har verkligen lyckats
          Tack, tack! Men ärligt talat kan jag inte säga att jag lyckats med min ursprungliga plan, eftersom jag fått omrevidera den efter inköp av kubotaierna.

          Så nu är det TRE! större stim och inte två som var tanken från början.

          Jag har gjort om mitt 720 en hel del vad gäller växter och annat och så skopar jag in kubotaierna från mitt 112 till 720 i takten ca 10 st i veckan.

          Så nu är det inte längre ett SA kar (om det nu någonsin varit det med tanke på att växterna i karet kommer från helt andra håll) utan ett kar med tre stim i stället.

          För närvarande simmar ett drygt 20 tal kubotaier i detta kar och ett 30 tal till skall i de närmaste veckorna, har jag tänkt.

          När jag flyttade de första 11 så hade jag inte större förhoppningar om att detta skulle bli bra och trodde att jag skulle få en fisksoppa, men när jag nu tittar på karet så kanske det inte är så illa.

          Rödmunnarna håller till vid frontrutan för det mesta (riktiga linslusar)och nära botten, kardinaltetrorna håller till för det mesta i karets bakre del och vid de områden där de finner skugga, samt i karets mellanskikt och kubotaierna håller till vid det övre vattenlagret och utnyttjar aktivt hela karets bredd (djup?)

          Visserligen sprider kubotaierna ut sig i karet på ett helt annat sätt än rödisar och kardinaler, men när rampen släcks och endast sidoljusen är på samlar de sig i ett tätt stim som är urläckert att se!

          Dessa kubotaier verkar dras till ljuset nästan som artemianauplier.

          Stimmen verkar inte blandas till en soppa, vilket jag oroade mig för, och jag tror att det hela kommer att bli än bättre när mina nya växter kommit igång.

          En annan grej jag var lite orolig för, var att kubotaierna i mitt 112 gärna passade på att ge tjyvnyp till andra fiskar i karet (galaxy, uraphtalmoides och brigittae) och jag tänkte att fan om de gör det med mina rödmunnar och kardinaler med. Men så har inte skett, utan de är betydligt mer harmoniska i det större karet. Jag tror att skillnaden i höjden på 20 cm mellan karen är svaret.

          I 112 som är blott 40 cm högt, tvingas alla firrar mer eller mindre simma i samma höjd och då får inte kubotaierna det utrymme de vill ha. De försöker få det genom att jaga bort andra firrar men detta karet är för trångt för dem helt enkelt.

          I mitt 720 får de ha sitt vattenlager i fred och då har de bara varann att tjafsa med.

          Jag lägger upp lite bilder de närmaste dagarna.
          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

          Kommentar

          • ToveTott
            • July 2007
            • 558

            Jaa! Mera bilder!
            Biolog men inte allvetande

            102L
            http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=123421

            Kommentar

            • TinaM
              • February 2008
              • 1040

              Jag är en sån usel fotograf så jag vet inte vad men några bilder kommer här:

              Rödmunnar nära botten och vid framrutan, kardinaltetror håller till vid växter och rötter längre bak och kubotaierna håller till vid ytan:
              Klicka på bilden för större version

Namn: nivå1.JPG
Visningar: 1
Storlek: 228,4 KB
ID: 2105776

              Svårt att få dem alla på samma bild så jag kör följande variant:

              Rödmunnar nära botten:
              Klicka på bilden för större version

Namn: nivå2.JPG
Visningar: 1
Storlek: 170,9 KB
ID: 2105777

              Kardinaltetror bland rötter och växter:
              Klicka på bilden för större version

Namn: nivå4.JPG
Visningar: 1
Storlek: 160,0 KB
ID: 2105778

              För att fånga kubotaierna måste jag rikta kameran uppåt mot ytan:
              Klicka på bilden för större version

Namn: nivå3.JPG
Visningar: 1
Storlek: 182,7 KB
ID: 2105779
              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

              Kommentar

              • ansjo
                • November 2005
                • 29967

                Det ser riktigt snyggt ut Tina, det enda jag kan klaga på är att jag inte ser det IRL.
                Det brukar vara ganska svårt att få bra kort på karet om man jämför med verkligheten....
                /Anders

                Medlem i NCS - givetvis!

                Kommentar

                • c90368

                  • September 2006
                  • 5973

                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Det ser riktigt snyggt ut Tina, det enda jag kan klaga på är att jag inte ser det IRL.
                  Det brukar vara ganska svårt att få bra kort på karet om man jämför med verkligheten....
                  Instämmer
                  Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                  http://www.youtube.com/user/c90368
                  /Maths

                  Kommentar

                  • ibis
                    • December 2008
                    • 223

                    Ursprungligen postat av TinaM
                    Tack, tack! Men ärligt talat kan jag inte säga att jag lyckats med min ursprungliga plan, eftersom jag fått omrevidera den efter inköp av kubotaierna.
                    Men jag tycker det är skitbra(dåligt ordval?) som det är nu Allt händer ju av en mening eller?
                    54 liter WTF

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      Tack, tack för era uppmuntrande inlägg Anders, Maths och Ida.

                      Men som ni säkert vet, så ställer man högre krav på sina kar allteftersom man lär sig mer. Det gäller även mig. Jag vågar påstå att jag kan lite mer idag än jag gjorde när jag startade för knappt ett år sedan Om jag sett mina kar vid uppstarten som de är idag skulle jag varit jättenöjd, men det är jag inte nu.

                      Maths - du gav mig ett jättebra riktmärke med en framtida tidpunkt att sikta in mig på och det har verkligen hjälpt mig på vägen skall du veta!

                      Men det är så himla mycket som fattas från hur jag vill att det skall vara, så jag tycker att du bör ge mig ett år till!

                      Jag ser på alla bilder på Zoopet och på nätet på ursnygga kar, jag besöker akvarieaffärer och jag ser akvarier hemma hos andra, och jag tänker att så där och så där vill jag ha det. Jag inspireras massor av att se andra kar.

                      Jag vill inte ha fler fisksorter. Jag har alla fiskar jag vill ha (tror jag just nu ), men själva karen med växter, inredning och belysning är jag inte nöjd med. Det är då främst 720 och 112 jag tänker på, för dessa känns som de jag vill satsa på och försöka få till riktigt bra. Alla andra baljor är lite av reserver, så även mitt 180 där kakaduaungdomarna går.

                      Tänker jag tokigt nu?
                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av TinaM
                        Tack, tack för era uppmuntrande inlägg Anders, Maths och Ida.

                        Men som ni säkert vet, så ställer man högre krav på sina kar allteftersom man lär sig mer. Det gäller även mig. Jag vågar påstå att jag kan lite mer idag än jag gjorde när jag startade för knappt ett år sedan Om jag sett mina kar vid uppstarten som de är idag skulle jag varit jättenöjd, men det är jag inte nu.

                        Maths - du gav mig ett jättebra riktmärke med en framtida tidpunkt att sikta in mig på och det har verkligen hjälpt mig på vägen skall du veta!

                        Men det är så himla mycket som fattas från hur jag vill att det skall vara, så jag tycker att du bör ge mig ett år till!

                        Jag ser på alla bilder på Zoopet och på nätet på ursnygga kar, jag besöker akvarieaffärer och jag ser akvarier hemma hos andra, och jag tänker att så där och så där vill jag ha det. Jag inspireras massor av att se andra kar.

                        Jag vill inte ha fler fisksorter. Jag har alla fiskar jag vill ha (tror jag just nu ), men själva karen med växter, inredning och belysning är jag inte nöjd med. Det är då främst 720 och 112 jag tänker på, för dessa känns som de jag vill satsa på och försöka få till riktigt bra. Alla andra baljor är lite av reserver, så även mitt 180 där kakaduaungdomarna går.

                        Tänker jag tokigt nu?
                        Bugar och bockar

                        Jag fick frågan idag - vad är en bra akvariedag -

                        Det var en journalist hemma hos mig som ställde den frågan, inklusive fotograf och filmare, mer om det senare i min tråd.

                        Jag blev ganska ställd inför frågan måste jag säga, jag har ingen bra akvariedag!

                        Men jag har bra akvarie perioder, allt är en process, från tanke till uppnått mål kan ta allt från en vecka till sex månader!

                        Angående inredning som du inte är nöjd med. Jag brukar säga att man kan aldrig plantera en bra inredning. Men man kan rensa fram en bra layout!

                        Så i med växter man vill ha, kolla in vilka som växer bra och hur de matchar varandra, sedan rensar man bort överflödet.
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • Arctic
                          • March 2009
                          • 281

                          *borttaget*
                          Senast redigerad av Arctic; 19 March 2009, 15:10. Anledning: svar på post bot som nu är borttagen

                          Kommentar

                          • ibis
                            • December 2008
                            • 223

                            Nu har det gått ett tag sen senaste uppdateringen. Händer det något nytt?
                            54 liter WTF

                            Kommentar

                            • TinaM
                              • February 2008
                              • 1040

                              Ursprungligen postat av ibis
                              Nu har det gått ett tag sen senaste uppdateringen. Händer det något nytt?
                              Ojoj, vad dålig jag har varit på att uppdatera!

                              Det har blivit andra saker som kommit emellan och som haft högre prioritet, så karen har bara fått gå i princip.

                              Fiskarna tycks dock må bra i alla karen. Åtminstone har inte någon visat tecken på att må dåligt förutom att borelliihonan i 54 liters "försvann". Hanen bor numera som ensam borellii i 720 liters.

                              Jag har lyckats bli av med en hel del ancistrusar och det är positivt.
                              De återstående funderar jag på att släppa i 180 och 54 liters.

                              Jag har problem med trådalger i 720 och de finns även i 180 fast i mindre skala där. Skaffade ett halft dussin algräkor som jag hoppas skall hjälpa mig att få ordning på detta förutom att jag en gång i veckan drar av dessa algsjok. Grejen är, att jag tycker att dessa räkor är lite läskiga för de är så pass stora och ser lite otäcka ut (enligt mig då), så jag vågar inte stoppa mina fingrar i 720 mer än absolut nödvändigt. Lika bra det kanske. Jag tror att jag skulle få panik om en algräka satte sig på min hand. Varför vet jag inte.

                              Jag testar även på att reducera vattenbyten till varannan vecka nu. Belastningen i mina kar har reducerats den senaste tiden, så jag funderar på att göra akvariehobbyn lite bekvämare för mig.

                              Jag testar även att ha en pump på 400l/timmen med enbart torvfiltrering och ketapang i 720 för att se om det hjälper till att hålla ph:t på lagom nivå. Och så har jag satt dit en pump på 1000l/timmen med enbart filtervadd för att fånga upp småpartiklar ur vattnet.

                              Jag har upptäckt att AquaEls pumpar inte behöver rengöras lika ofta som Fluvals innan de tappar flödet, jämfört med samma av leverantören utlovade utflöde. Så jag testar med lite olika filtermaterial i dessa pumpar.

                              Karen verkar stabila annars i dagsläget och jag håller på och lär mig om fotografering, så jag hoppas kunna uppdatera med bilder snart.
                              Senast redigerad av TinaM; 29 April 2009, 20:09.
                              32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                              Kommentar

                              • c90368

                                • September 2006
                                • 5973

                                Roligt att du hör av dig

                                Min erfarenhet av trådalger är att det behövs bättre fitrering, inte mer men bättre! Omvandlingen från mat --> skit --> växnäring, fungerar inte som den ska göra. Du fastna efter skit pga av att den biologiska nedbrytningen inte fungerar fullt ut.

                                Kanske att det kan hjälpa med rengöring av ett av de större filtren?

                                Eller så har det blivit för mycket "grums" någonstans som inte bryts ner?

                                Ja, det finns många tänkbara orsaker.
                                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                                http://www.youtube.com/user/c90368
                                /Maths

                                Kommentar

                                Arbetssätt...