Fortsättning på två större stim från Mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

    Ursprungligen postat av Bowman
    Ja jo visst lär det väl vara så.
    Jag har en grupp Cacatuoides och en grupp Agassizzi i karet.
    Men det är väl bara att prova sig fram antar jag.
    Jo, det är nog så. Räkor är ju mästare på att gömma sig om det finns något som de anser som hot. Ditt räkkar kan se tomt ut dagen efter att du släppt ner en/flera apisto i det. Glad i hågen över att ditt problem med för stor räkpopulation är över, skopar du kanske upp dina apisto för du tror att ingen mer mat finns i karet för dem. Bara ett par dagar efter att du gjort det ser du att det kryllar av räkor/räklingar i ditt kar.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

    Kommentar

    • Bowman
      • December 2008
      • 1318

      Ursprungligen postat av TinaM
      Jo, det är nog så. Räkor är ju mästare på att gömma sig om det finns något som de anser som hot. Ditt räkkar kan se tomt ut dagen efter att du släppt ner en/flera apisto i det. Glad i hågen över att ditt problem med för stor räkpopulation är över, skopar du kanske upp dina apisto för du tror att ingen mer mat finns i karet för dem. Bara ett par dagar efter att du gjort det ser du att det kryllar av räkor/räklingar i ditt kar.
      Där ser man.
      Jag ser fram i mot att få odlat upp några kakaduor alltså. Hoppas jag lyckas denna gången, förra kullen strök med medels rödmunstetror, men dom fick simma hem till en zooaffär, så nästa gång hoppas jag att ynglena klarar sig.

      Kommentar

      • TinaM
        • February 2008
        • 1040

        Ursprungligen postat av Bowman
        Där ser man.
        Jag ser fram i mot att få odlat upp några kakaduor alltså. Hoppas jag lyckas denna gången, förra kullen strök med medels rödmunstetror, men dom fick simma hem till en zooaffär, så nästa gång hoppas jag att ynglena klarar sig.
        Du skulle låtit dem simma hem till mig! Ja, tetror och apistoyngel är ingen bra kombination om man inte avser att utfodra sina tetror med apistoyngel!

        Men betänk att akvarieaffärerna tar runt 45 spänn för en körsbärsräka. Så utfodrar du dina apistos med dessa är det ju ett helsikes dyrt foder!
        32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

        Kommentar

        • Bowman
          • December 2008
          • 1318

          Ursprungligen postat av TinaM
          Du skulle låtit dem simma hem till mig! Ja, tetror och apistoyngel är ingen bra kombination om man inte avser att utfodra sina tetror med apistoyngel!

          Men betänk att akvarieaffärerna tar runt 45 spänn för en körsbärsräka. Så utfodrar du dina apistos med dessa är det ju ett helsikes dyrt foder!
          Ja det skall jag tänka på, dock så har jen en snäll person som säljer dom till mig lite billigare.
          Och har man bara gömmor nog och ser till att dom ynglar av sig så är det nog ok. Jag menar så dom förökar sig i samma takt som vissa räklingar osv ryker..

          Men jag skall nog inte köpa typ 20 st och slänga i dom på vinst och förlust

          Kommentar

          • TinaM
            • February 2008
            • 1040

            Ursprungligen postat av Bowman
            Ja det skall jag tänka på, dock så har jen en snäll person som säljer dom till mig lite billigare.
            Och har man bara gömmor nog och ser till att dom ynglar av sig så är det nog ok. Jag menar så dom förökar sig i samma takt som vissa räklingar osv ryker..

            Men jag skall nog inte köpa typ 20 st och slänga i dom på vinst och förlust
            Jag ger ju mina bort gratis bara någon orkar komma och hämta.

            Din tanke är helt ok, men problemet som jag ser är två - dels att hitta den där balansen och dels att kunna se om man hittat den.
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

            Kommentar

            • Bowman
              • December 2008
              • 1318

              Ursprungligen postat av TinaM
              Jag ger ju mina bort gratis bara någon orkar komma och hämta.

              Din tanke är helt ok, men problemet som jag ser är två - dels att hitta den där balansen och dels att kunna se om man hittat den.
              Hehe, ja det har du ju rätt i.

              Det gäller nog allt för övrigt, att själv skapa balans med aktiva åtgärder, kemi osv osv är nog helt fantastikst svårt, att låta naturen ha sin gång, är nog det bästa.. Om du förstår vad jag menar.

              Synd att du bor i uppsala

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                Ursprungligen postat av TinaM
                Hit har jag idag flyttat 4 st små ancistrusyngel. En har ju gått där sedan en vecka tillbaka då den hamnade där av misstag men den verkar växa.

                De två kakaduorna som jag flyttade till räkbaljan för en vecka sedan har vuxit rejält. Efter att ha käkat räklingar är de nu dubbelt så stora som de som går i 180 liters där jag matat med diverse frysfoder, nauplier och granulat.
                Detta gör att jag drar slutsatsen att det optimala kakaduafodret är levendefoder som de har fri tillgång till.
                Som du kanske såg i min tråd så var jag och köpte Endlers och Körsbärsräkor för ett tag sedan.

                Tänkte prova din teori, nu får jag bekräfta den istället
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • TinaM
                  • February 2008
                  • 1040

                  Ursprungligen postat av c90368
                  Som du kanske såg i min tråd så var jag och köpte Endlers och Körsbärsräkor för ett tag sedan.

                  Tänkte prova din teori, nu får jag bekräfta den istället
                  Johejjsan! Du har provat min teori och fått det bekräftat!
                  Nu måste jag väl kunna kalla mig för en riktig akvarist!

                  Jag provade att sätta in en av de där blåljusdioderna i mitt 720 men ljuset flimrade så mycket i vattendraget så jag inte kunde somna innan jag drog ur kontakten! Hur skall man rikta ljuset så det blir ett lugnt sken?

                  I mitt 112 har jag riktat den mot rampen och där är det lugnt. Men detta kar har inte alls samma flöde som mitt 720. Dessa kar ligger i olika rum kanske jag bör nämna. 720 ligger i mitt sovrum.
                  32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                  Kommentar

                  • c90368

                    • September 2006
                    • 5973

                    Ursprungligen postat av TinaM
                    Johejjsan! Du har provat min teori och fått det bekräftat!
                    Nu måste jag väl kunna kalla mig för en riktig akvarist!

                    Jag provade att sätta in en av de där blåljusdioderna i mitt 720 men ljuset flimrade så mycket i vattendraget så jag inte kunde somna innan jag drog ur kontakten! Hur skall man rikta ljuset så det blir ett lugnt sken?

                    I mitt 112 har jag riktat den mot rampen och där är det lugnt. Men detta kar har inte alls samma flöde som mitt 720. Dessa kar ligger i olika rum kanske jag bör nämna. 720 ligger i mitt sovrum.
                    Där det är möjligt så har jag lampan ovanför vattenytan och riktar den uppåt.

                    Om det inte är möjligt så sätt ner den på andra sidan av karet i det hörn som är längst bort. Tänk inte på att det är du som ska ha nytta av ljuset utan fiskarna!
                    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

                      Ursprungligen postat av c90368
                      Där det är möjligt så har jag lampan ovanför vattenytan och riktar den uppåt.

                      Om det inte är möjligt så sätt ner den på andra sidan av karet i det hörn som är längst bort. Tänk inte på att det är du som ska ha nytta av ljuset utan fiskarna!
                      Nu har jag ställt det längst bort i högra hörnet ovanför vattenytan och riktat den uppåt. Nu skall jag testa om jag kan somna i detta ljuset.

                      Kan jag sova gott till ljuset kommer jag att orka ta bättre hand om fiskarna när jag är vaken, så min nytta kommer firrarna till nytta!
                      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                      Kommentar

                      • c90368

                        • September 2006
                        • 5973

                        Ursprungligen postat av TinaM
                        Nu har jag ställt det längst bort i högra hörnet ovanför vattenytan och riktat den uppåt. Nu skall jag testa om jag kan somna i detta ljuset.

                        Kan jag sova gott till ljuset kommer jag att orka ta bättre hand om fiskarna när jag är vaken, så min nytta kommer firrarna till nytta!
                        Måste säga att jag sover bättre numera efter flytten då jag inte har något akvarium i sovrummet. Förut låg temperaturen konstant på 20+ numera går jag ner mot 15 grader och sover som en stock!
                        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                        http://www.youtube.com/user/c90368
                        /Maths

                        Kommentar

                        • TinaM
                          • February 2008
                          • 1040

                          Målet för mitt projekt i 720 börjar närma sig!
                          I lördags köpte jag 40 nya fiskar:
                          20 rödmunnar
                          10 kardinaltetror
                          12 otocinclusar
                          + ett litet 54 liters AE kar som jag inte har en aning om vad jag skall ha den till.

                          Att det blev nu, beror dels på att Akvariehobby hade jubileumserbjudanden (kardinaler 10st för 100, rödmunnar 10 för 150 och ottosar 6 för 100), dels på att mina kar verkar vara i balans. Så jag tog steget. Just nu känns det väldigt uppåt.

                          De nya fiskarna går nu i tre st karantänskar.

                          Om allt går väl kommer jag sedan att ha mina stim på plats: 41 rödmunnar och 23 kardinaltetror samt 22 otocinclusar.

                          De nya rödmunnarna med än så länge vita munnar:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN3710.JPG
Visningar: 1
Storlek: 142,5 KB
ID: 2104745

                          De nya kardinalerna är blyga och gömmer sig helst bakom pumparna.
                          Här tittar några fram i alla fall:
                          Klicka på bilden för större version

Namn: DSCN3704.JPG
Visningar: 1
Storlek: 161,1 KB
ID: 2104746


                          Senast redigerad av TinaM; 26 January 2009, 19:41.
                          32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

                          Kommentar

                          • Passat
                            • February 2008
                            • 611

                            Kul att det blev så många! Mina verkar ha klarat flytten bra och de har ätit både räkmix och fryst artemia. Ska bli kul att få flytta i dem i det stora sen.

                            Måste komma och titta på dina stora fina stim sedan!
                            240L SA
                            70L
                            54L

                            Kommentar

                            • Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

                              Haha så skönt att du köpte ett litet akvarium också, som om det vore en glass

                              Akvaristiken är galen. Och min lägenhet börjar "likna" din med baljor och kar överallt.

                              Kul med nya fiskar och lite "nystart"!
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

                              Kommentar

                              • Mats Bryzell

                                • February 2007
                                • 18956

                                Ursprungligen postat av TinaM
                                Målet för mitt projekt i 720 börjar närma sig!
                                I lördags köpte jag 40 nya fiskar:
                                20 rödmunnar
                                10 kardinaltetror
                                12 otocinclusar
                                + ett litet 54 liters AE kar som jag inte har en aning om vad jag skall ha den till.

                                Att det blev nu, beror dels på att Akvariehobby hade jubileumserbjudanden (kardinaler 10st för 100, rödmunnar 10 för 150 och ottosar 6 för 100), dels på att mina kar verkar vara i balans. Så jag tog steget. Just nu känns det väldigt uppåt.

                                De nya fiskarna går nu i tre st karantänskar.

                                Om allt går väl kommer jag sedan att ha mina stim på plats: 41 rödmunnar och 23 kardinaltetror samt 22 otocinclusar.

                                De nya rödmunnarna med än så länge vita munnar:
                                [ATTACH]16987[/ATTACH]

                                De nya kardinalerna är blyga och gömmer sig helst bakom pumparna.
                                Här tittar några fram i alla fall:
                                [ATTACH]16988[/ATTACH]


                                Wow - det är rätt häftigt att du har strömdosan i karet (övre bilden) - jag menar, att de skall ha lite strömt vatten vet man ju, men att placera dosan i karet är tufft!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...