Fortsättning på två större stim från Mitt första akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TinaM
    • February 2008
    • 1040

Vid sidan om har jag gjort lite experiment och vågar nästan inte skriva här vad jag gjort. Jag tänkte att går det väl så skriver jag sedan men går det åt pipan så håller jag tyst för att inte få stämpeln som ett helt hopplöst fall.

Men eftersom jag redovisat tidigare så får jag väl redovisa även när jag vågar testa lite mer.

Jag testade ju att köra ner ph:t rejält i en 50 litershink som jag har till utbytesvatten. Och då är det alltså ph under 6 jag menar. Nu har jag hällt i detta vatten i mitt 720!

Jag har inte ens vågat titta i karet efter mitt tilltag. Får snegla på det i morgon.
    32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

Kommentar

• TinaM
      • February 2008
      • 1040

Sedan har jag gjort lite annat också.

Jag tog ur Turbopumpen från 180 (AquaEl Turbo)och kramade ur filtermattan i 50 litersbaljan som står vid sovrumsfönstret samt flyttade själva pumpen dit. Det blev en riktig gegga. Sedan flyttade jag över två av de pumparna som jag så sent som igår flyttade till 720. På något sätt följde en liten ancistrusunge med, så den är första fisken i denna balja. Så här blir det när jag får lite tid över. Jag bara måste prova när jag får huxflux idéer

Klicka på bilden för större version

Namn: gegga.JPG
Visningar: 1
Storlek: 134,7 KB
ID: 2104546

Och för det mesta vet jag inte varför jag gör det jag gör, men det känns som om jag bara måste göra det och det verkar rätt eller åtminstone värt att prova när jag får mina idéer..
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

Kommentar

• ansjo
        • November 2005
        • 29967

Ursprungligen postat av TinaM
        Nu har jag hällt i en halv tesked salt blandat med 1 dl vatten i sjukkaret.
        Kan det vara en lämplig dos för 30 liter vatten?
        Du kan ha 2 msk i 30 liter utan problem, den vanliga dosen är upp till 1 dl/100 liter vatten.
        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• c90368
          • September 2006
          • 5973

Vid sidan om har jag gjort lite experiment och vågar nästan inte skriva här vad jag gjort. Jag tänkte att går det väl så skriver jag sedan men går det åt pipan så håller jag tyst för att inte få stämpeln som ett helt hopplöst fall.

Men eftersom jag redovisat tidigare så får jag väl redovisa även när jag vågar testa lite mer.

Jag testade ju att köra ner ph:t rejält i en 50 litershink som jag har till utbytesvatten. Och då är det alltså ph under 6 jag menar. Nu har jag hällt i detta vatten i mitt 720!

Jag har inte ens vågat titta i karet efter mitt tilltag. Får snegla på det i morgon.
          I våras blandade jag alltid till vatten i en tunna för byte i mitt 180 liters survatten. Jag hade ett pH under 5,0 i vattnet jag bytte med och då var det nog minst 50 liter vatten som byttes. Var förvånad över hur pass lite det slog på pH-värdet i akvariet.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

Kommentar

• ansjo
            • November 2005
            • 29967

Jag kan även hålla med åt andra hållet.
            Jag kör med pH-controller i mitt växtkar, och efter ett 50% vattenbyte rör sig inte pH:t mer än ett par tiondelar uppåt...
            /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• wassen
              • September 2008
              • 51

Nu är allt i ordning här hemma! vart en helkväll att få ordning på allt! Men nu så sitter allt där det ska och så har malarna redan smält in i miljön. hittade även ett räkyngel som lever.. men Gömde sig så fort, får se vad det leder till.
              Jag har haft jätteproblem med några jobbiga alger som växt på det mesta tidigare men har rensat ut det mesta idag. bara en rot kvar som det finns på. Men men EC och kanske lite malar så kanske det minskar.

Ville bara säga att både jag och min tjej var väldigt imponerade av dina kar och projekten i alla former. Hoppas att allt går väl nu, och att vårat besök inte störde alla dina planer för dagen =)

Men jag vart väldigt sugen på räkor efter att ha sett dina... är de bra till något speciellt? rensar eller äter något som man vill bli av med?

Tack en en gång!

Kommentar

• Johanski
                • February 2007
                • 3044

Räkor äter alger och fiskbajs. Riktigt bra sak att ha om man inte har fiskar som är stora nog att äta upp dem

Kommentar

• TinaM
                  • February 2008
                  • 1040

Ursprungligen postat av wassen
                  Nu är allt i ordning här hemma! vart en helkväll att få ordning på allt! Men nu så sitter allt där det ska och så har malarna redan smält in i miljön. hittade även ett räkyngel som lever.. men Gömde sig så fort, får se vad det leder till.
                  Jag har haft jätteproblem med några jobbiga alger som växt på det mesta tidigare men har rensat ut det mesta idag. bara en rot kvar som det finns på. Men men EC och kanske lite malar så kanske det minskar.

Ville bara säga att både jag och min tjej var väldigt imponerade av dina kar och projekten i alla former. Hoppas att allt går väl nu, och att vårat besök inte störde alla dina planer för dagen =)

Men jag vart väldigt sugen på räkor efter att ha sett dina... är de bra till något speciellt? rensar eller äter något som man vill bli av med?

Tack en en gång!
                  Ert besök störde mig inte alls. Ni är välkomna åter - kanske för att hämta räkor nästa gång.

Jag håller tummarna för att ancistrusungarna skall hjälpa er att få bukt med algerna.

Tack för de trevliga orden om mina kar.

Kommentar

• TinaM
                    • February 2008
                    • 1040

Ursprungligen postat av c90368
                    I våras blandade jag alltid till vatten i en tunna för byte i mitt 180 liters survatten. Jag hade ett pH under 5,0 i vattnet jag bytte med och då var det nog minst 50 liter vatten som byttes. Var förvånad över hur pass lite det slog på pH-värdet i akvariet.
                    Jo, jag upptäckte ju att ph-värdet inte var så lättpåverkat som jag trodde. Jag tar nog i lite mer nästa gång så får vi se.

Kommentar

• TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

För fem dagar sedan släppte jag ett antal kakaduayngel i lite olika baljor för att se hur det skulle gå.

Eftersom jag blev orolig att de skulle ta mina corydorayngel i 32 liters håvade jag upp dem efter några dagar och släppte dem tillbaka till 180 liters. De hade inte ändrat sig i storlek jämfört med sina syskon. Jag har nu sett att det finns räklingar kvar i 32 liters och jag såg aldrig någon av de 9 som jag hade där ta någon.

I 112 liters har jag inte heller sett någon skillnad i tillväxten hos de 3 kakaduayngel som går där tillsammans med andra fiskar och räkor.

Men de två som jag släppte i 50 liters renodlade räkkaret har verkligen vuxit!

De jagar småräkor målmedvetet och slurpar i sig dessa, är tjocka om magen för jämnan och har vuxit enormt på bara fem dagar!

Hur kommer det sig att just dessa två som hamnade i räkbaljan fick smak för räkor? Jag har ju minst lika många räkor i 112 men där jagar inte de 3 ynglen jag släppte i på samma sätt. Där går det visserligen även andra fiskar så kan det hämma dem?

Och varför var inte de 9 ynglen som jag släppte i 32 liters köksbaljan runda om magen av räklingar utan trånade efter annan mat som de förväntade sig att få?

Ja, jag provar vidare för att se. Kanske tömmer jag hela 50 liters räkbaljan i 180 liters. Jag har ju räkor som räcker och blir över i 112.

Kommentar

• TinaM
                        • February 2008
                        • 1040

Tack Annika för alkottarna!

Kommentar

• TinaM
                          • February 2008
                          • 1040

Ursprungligen postat av ansjo
                          Jag har JBL:s tabletter och de som är till pansarmalar. De löser sakta upp sig så fiskarna är där och nappar på dem plus att det flyter iväg mat i karet som de kan ta.
                          Levandfoder är kanon, så fortsätt med det och fortsätt mata på så kommer de säkert att komma igång.
                          Jag tror inte heller att det är något fel i karet, men tycker du de är magra så kanske du kunde prova att mata lite mindre med fler gånger per dag istället?
                          Men kruxet är att lyset går igång kl 12:00 och då är jag på jobbet. Sedan är jag hemma vid 18 tiden och vid 22 släcks lyset i karet.

Så jag matar mina fiskar en gång om dagen och det är vid 19-20 tiden och har gjort så hela tiden.

Jag kan inte se att det ryms fler matningar där jag är hemma och lyset i karen är på. Eller äter galaxyn även när det är mörkt i karen?

Kommentar

• Markus1984
                            • November 2008
                            • 2606

Men kruxet är att lyset går igång kl 12:00 och då är jag på jobbet. Sedan är jag hemma vid 18 tiden och vid 22 släcks lyset i karet.

Så jag matar mina fiskar en gång om dagen och det är vid 19-20 tiden och har gjort så hela tiden.

Jag kan inte se att det ryms fler matningar där jag är hemma och lyset i karen är på. Eller äter galaxyn även när det är mörkt i karen?
                            skaffa en liten natt-lampa och rikta mot ett hörn i akvariet..räcker med ficklampa eller nåt..cykel-lyse...så äter dom på natten också...iallfall de flesta firrar.

Det gör jag i mitt guppy-kar ibland.

Mycket god läsning som vanligt i din mils-långa tråd.
                            Jag hänger kvar än även om jag inte gör så mkt väsen av mig.
                            Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

Kommentar

• TinaM
                              • February 2008
                              • 1040

Ursprungligen postat av Markus1984
                              skaffa en liten natt-lampa och rikta mot ett hörn i akvariet..räcker med ficklampa eller nåt..cykel-lyse...så äter dom på natten också...iallfall de flesta firrar.

Det gör jag i mitt guppy-kar ibland.

Mycket god läsning som vanligt i din mils-långa tråd.
                              Jag hänger kvar än även om jag inte gör så mkt väsen av mig.
                              Markus - har du galaxy som funkar på detta sättet? Jo, jag har en nattlampa typ månljus som jag skulle kunna ha i karet och lägga på en timer. Kanske det skulle kunna vara något? Hmm, då skulle jag ju kunna utfodra dem en andra gång på dygnet också.

Men borde man inte ha mörkt i karen ett antal timmar så det hela lugnar ner sig?

Kul att du orkar hänga med i mina eskapader.
                              Senast redigerad av TinaM; 19 January 2009, 23:55.

Kommentar

• Markus1984
                                • November 2008
                                • 2606

Markus - har du galaxy som funkar på detta sättet? Jo, jag har en nattlampa typ månljus som jag skulle kunna ha i karet och lägga på en timer. Kanske det skulle kunna vara något? Hmm, då skulle jag ju kunna utfodra dem en andra gång på dygnet också.

Men borde man inte ha mörkt i karen ett antal timmar så det hela lugnar ner sig?
                                Har inte galaxy nej, Månljus fungerar säkert skit bra...

det behöver inte vara speciellt mycket ljus....

Han som jag fick tipset av hade en liten ficklampa som lös över en punkt...typ ett gäng maltabletter i ett hörn med lampan lysandes där...

Jag tror inte det stör mkt med så pass lite ljus.

Ibland lyser ju månen över vattnet där fiskarna lever i naturen...
                                Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

Kommentar

Arbetssätt...