Fortsättning på två större stim från Mitt första akvarium
Kollaps
X
-
Nu har jag fått några mysko ägg i mitt 720 liters!Någon som vet vad det kan vara?
De är ganska stora. Här i jämförelse med ancistrusyngel som nyss lämnat boet:
Sedan några bilder till alla er som så troget följt mina äventyr:
112 liters idag:
112 liters detalj:
några räklingar i 112:
180 liters idag:
180 liters detalj. Boklöven kommer från en vänlig zoopetmedlem som skickade dem till mig! Tack, tack!
720 liters idag. New look på vänstra hörnan. Där har jag planterat svärdplantor efter råd från zoopetmedlemar. Cryptocorynerna stortrivs i detta kar och bildar en egen cryptocoryneskog.
32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlersKommentar
-
32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlersKommentar
-
Det ser ut som Corydorasägg.
Jag har bara testat en sort (köpt i Tyskland), men kan inte säga om den är sämre eller bättre än någon annan. Den har funkat klockrent i över ett år nu, men man måste kalibrera den lite då och då.
/Anders
Medlem i NCS - givetvis!Kommentar
-
Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
http://www.youtube.com/user/c90368
/MathsKommentar
-
Corydorasägg!Mina fläckiga pansarmalar då!
Oj, vad kul! Hur stor är chansen att de klarar sig? Det är ju bara 4 st ägg. Vad kan jag göra för att de skall klara sig? Detta hände efter att jag hällt i utbytesvatten med lägre ph än det i karet. Uppmuntrad av detta har jag hällt i ytterligare ca 40 liter vatten med ph 6,5.32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlersKommentar
-
Nu hyser jag inga större förhoppningar att dessa ägg skall klara sig men hoppas kan man ju alltid.
Jag har ju fått tillökning av
1. räkor (jättekul, fast de börjar bli så många att jag funderar på att börja utfodra andra kar med dem)
2.endlers (dessa börjar bli riktigt besvärliga. Jag gör mitt bästa för att skilja hanar och honor åt. Hanarna får gå i 720 där de faktiskt utövar något som liknar stimbeteende. De håller också till i det övre vattenlagret, något som mina andra firrar inte gör, förutom vid matning.
3 apistogramma cacatuoides (detta är riktigt, riktigt kul. Ynglen är nu väl ca 1 månad gamla och lever än. Jag blir glad om jag kan föda dem till större storlek men jag har inga större förhoppningar att ro iland detta.
4.ancistrus (ancistrusparet i 720 är riktigt flitiga, hanen fläktar på sin tredje kull redan nu fast kull nr 2 precis lämnat boet) I början blev jag riktigt glad. Numer börjar jag undra hur jag skall kunna fånga in dem för att de blir för många.
5. Och nu har jag corydorasägg!Corydoras skulle jag gärna vilja ha fler av. Det finns plats för dem.
-
Kul att det ynglar av sig!
Corydorasäggen får du nog ta upp och sätta i någon yngelkasse eller dyl. om du vill att de ska klara sig
Ett tips till 180Liter:
På den roten i mitten som ligger lite under vattenytan kan du ju alltid binda fast lite windelöv? Jag har blivit tokigt kär i den efter jag bevittnade den hos en kär zoopetare här i luleå, så jag köpte två rejäla plantor till mitt 540 liters:
Kommentar
-
Tack, tack Passat!
Nu hyser jag inga större förhoppningar att dessa ägg skall klara sig men hoppas kan man ju alltid.
Jag har ju fått tillökning av
1. räkor (jättekul, fast de börjar bli så många att jag funderar på att börja utfodra andra kar med dem)
2.endlers (dessa börjar bli riktigt besvärliga. Jag gör mitt bästa för att skilja hanar och honor åt. Hanarna får gå i 720 där de faktiskt utövar något som liknar stimbeteende. De håller också till i det övre vattenlagret, något som mina andra firrar inte gör, förutom vid matning.
3 apistogramma cacatuoides (detta är riktigt, riktigt kul. Ynglen är nu väl ca 1 månad gamla och lever än. Jag blir glad om jag kan föda dem till större storlek men jag har inga större förhoppningar att ro iland detta.
4.ancistrus (ancistrusparet i 720 är riktigt flitiga, hanen fläktar på sin tredje kull redan nu fast kull nr 2 precis lämnat boet) I början blev jag riktigt glad. Numer börjar jag undra hur jag skall kunna fånga in dem för att de blir för många.
5. Och nu har jag corydorasägg!Corydoras skulle jag gärna vilja ha fler av. Det finns plats för dem.
Har skickat på dig ett antal bryska förmaningar, men nu är du helt klart på rätt spår. Det är roligt när det blir possitivt efter allt elände, istället för att det skulle bli ännu ett 720 till salu på blocket.Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
http://www.youtube.com/user/c90368
/MathsKommentar
-
Att sälja karet på blocket har jag aldrig haft en tanke på. Möjligen tänkte jag när alla kardinaltetror dog att om det fortsätter så gör jag om karet till ett terrarium!32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlersKommentar
-
Kul att det ynglar av sig!
Corydorasäggen får du nog ta upp och sätta i någon yngelkasse eller dyl. om du vill att de ska klara sig
Ett tips till 180Liter:
På den roten i mitten som ligger lite under vattenytan kan du ju alltid binda fast lite windelöv? Jag har blivit tokigt kär i den efter jag bevittnade den hos en kär zoopetare här i luleå, så jag köpte två rejäla plantor till mitt 540 liters:
http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=124844
Menar du att jag skall håva corydorasäggen i en yngelkasse och de skall klara sig där? Vad skall jag göra om/när de kläcks om de går i en kasse?
Har de inte en chans att klara sig om jag låter dem vara kvar där de är?
Corydorisarna har ju valt äggläggningsplatsen rätt väl, ett ställe där tetrorna inte håller till.32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlersKommentar
-
Ang corydoras:
De käkar ju själv upp äggen, säkerligen därför du bara har fyra stycken
I en yngelkasse blir de ju inte uppkäkade iaf, så de har större chans att klara sig. Sen kan du väl fixa någon yngelbox av plast eller dyl. om du får de att kläckas?
Windelöv:
Sök på ormbunke här på zoopet, så kommer den upp.
Växer inte snabbt, och är OTROLIGT läcker och lätt att få att trivas. Den skulle göra sig bra där, då den växer utåt och sen börjar hänga ner lite om du planterar den på den roten i mitten.Kommentar
-
Ang corydoras:
De käkar ju själv upp äggen, säkerligen därför du bara har fyra stycken
I en yngelkasse blir de ju inte uppkäkade iaf, så de har större chans att klara sig. Sen kan du väl fixa någon yngelbox av plast eller dyl. om du får de att kläckas?
Windelöv:
Sök på ormbunke här på zoopet, så kommer den upp.
Växer inte snabbt, och är OTROLIGT läcker och lätt att få att trivas. Den skulle göra sig bra där, då den växer utåt och sen börjar hänga ner lite om du planterar den på den roten i mitten.Men om nu äggen kläcks i en yngelkasse - vad skall jag mata de små med? Känns lite tokigt att sätta igång en räddningsinsats för fyra stycken romkorn.
Jag räknar med att dessa första äggen går förlorade, men har corysarna väl satt igång så blir det förhoppningsvis fler. 720 karet är ju blott drygt 4 månader gammalt/ungt och börjar så småningom komma i balans.32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlersKommentar
Kommentar