Fortsättning på två större stim från Mitt första akvarium

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johanski
    • February 2007
    • 3044

Jag hade definitivt provat rädda dem, bara för att få lite erfarenhet inför nästa kull!

Mat är jag lite dålig på, men artemianauplier eller typ fryst cyclops borde väl funka?

Kommentar

• TinaM
      • February 2008
      • 1040

Ursprungligen postat av Johanski
      Jag hade definitivt provat rädda dem, bara för att få lite erfarenhet inför nästa kull!

Mat är jag lite dålig på, men artemianauplier eller typ fryst cyclops borde väl funka?
      Corysar letar ju efter mat i botten och nauplier söker sig till ytan där ljuset finns, så det verkar för mig inte vara en bra kombination. Ja, kanske frysta cyklops kunde funka, de sjunker ju till botten av kassen.

Jag skall fundera på om jag plockar in äggen i en kasse. Skall sova på saken. Hur plockar man upp dem i så fall? En håv kan ju skada dem, kanske ett sugrör eller?
      32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

Kommentar

• JojjeN
        • June 2008
        • 3567

Skadas det om man typ skrapar av dom försiktigt och sen tar med håv då?

Inga garantier, jag har aldrig testat.
        Tillbaks efter paus.

Kommentar

• ansjo
          • November 2005
          • 29967

Corydoras äter inte mycket av sina egna ägg, det sköter andra fiskar så bra, däremot försvinner de snabbt när de ha kläckts om föräldrarna går kvar i karet.
          Ska man dra upp Corys är det bästa ett eget kar för bara dem ,och efter leken flyttar man ut föräldrarna och drar upp ynglen på bla nykläckt artemia.
          Jag tror säkerligen det skulle funka med skalad artemia med, då dessa inte är så stort för dem.
          Leker de i ett kar med annan fisk och man vill ta tillvara på äggen är ett vanligt rakblad och hålla en en håv under bra att ha, om de sitter på rutan. Sitter de däremot på blad, stenar eller något annat material kan man flytta på den delen till det tänkta yngelkaret om det inte går att få loss romkornet på annat vis.
          /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• TinaM
            • February 2008
            • 1040

Oj, jag har redan 5 kar och är ärligt talad inte så hugad på att skaffa den 6:e just nu, enbart för corydoras. Det får bli som det blir.

Jag har ett par frågor till er mer kunniga:

1.Hur går man bäst tillväga för att fånga in ancistrusyngel i ett 720 liters?

De små äter inte algtabletter, så det går inte att locka in dem i en håv med hjälp av dessa. Har lyckats fånga tre från första kullen (med mycket tålamod och en del besvär) och placerat dem i andra kar där det finns mer mat för dem, men det finns ju massor kvar i stora karet och jag är rädd att maten inte räcker till för alla malar där, trots att de får algtabletter och grönsaker.

2. Ni som lyckats odla ap agazzisi - vilka vattenvärden och övriga förhållanden (styrka på utflödet, matning mm ja, allt) har ni haft?
            Har ni haft dem ensamma eller tillsammans med andra fiskar?

Mina producerade en kull spontant i helt fel ph (7,6) men de ynglen försvann mycket snabbt. Nu skulle jag vilja prova på att få fram en kull sådana.

3. Ph-värdet som ändras! Jag kan bara inte fatta detta. Jag hällde ekbarksextrakt i baljorna med utbytesvatten för några dagar sedan och mätte ett ph-värde på 7,0. När jag nu efter några dagar på nytt mätt ph-värdet i baljorna ligger det på 7,6! Hur är detta möjligt? Vattnet har ju bara stått i baljorna och ingen påverkan har skett.
            32 räkor, 54 räkor, 112 räkor och microfiskar, 180 ancistrus, räkor, endlers, 720 rödmunstetror, scalare, ancistrus, corydoras, räkor, endlers

Kommentar

• c90368
              • September 2006
              • 5973

Ursprungligen postat av TinaM
              1.Hur går man bäst tillväga för att fånga in ancistrusyngel i ett 720 liters?
              Pet-flask fälla.

Ta två dricka flaskor, skär av överdelen på den ena och den andra skär du av på mitten. Vänd den halva flaskan med halsen in i den andra och du har en fälla. Lägg i lite god mat och ner i akvariet. För små Ancistrus brukar det gå bäst när det är mörkt. Men håll koll på fällan, kommer det in någon större fisk så kan det bli syrebrist ganska fort inne i fällan.
              Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
              http://www.youtube.com/user/c90368
              /Maths

Kommentar

• c90368
                • September 2006
                • 5973

Ursprungligen postat av TinaM
                3. Ph-värdet som ändras! Jag kan bara inte fatta detta. Jag hällde ekbarksextrakt i baljorna med utbytesvatten för några dagar sedan och mätte ett ph-värde på 7,0. När jag nu efter några dagar på nytt mätt ph-värdet i baljorna ligger det på 7,6! Hur är detta möjligt? Vattnet har ju bara stått i baljorna och ingen påverkan har skett.
                Ja du, välkommen till klubben.

Jag har mixtrat med Ekextrakt, Amtra-Trop, Torvfiltrering, Eklöv, Alkottar mm, utan att lyckats med att få ett lågt och stabilt pH värde. Med betoningen på stabilt. Att sänka går bra, men att hålla det stabilt en längre tid med regelbundna vattenbyten, det är värre!

Så jag börjar ge upp och inser att det nog bara finns två säkra vägar för att sänka pH värdet permanent. Det är Co2 eller Osmosvatten.

Osmos har jag inte provat ännu, men det kommer. Co2 vet jag att det fungerar.
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

Kommentar

• TinaM
                  • February 2008
                  • 1040

Nu har jag, tror jag, fått lite ordning på ph-värdet i utbyteshinkarna.

Jag har dock ett annat problem (jag har alltid något problem i något av karen!), och det är att körsbärsräkorna i 112 liters ökar i antal helt ohämmat. Är jag grymm om jag börjar utfodra mina andra kar med räkorna?

De är ju rätt kul i och för sig, men det funkar inte i längden att de blir så många!

Jag vill inte stressa räkorna i 112 med att sätta ett par apistogramma i karet, så det verkar vara en bättre lösning att håva upp överskottet och lägga dem i andra kar som foder för fiskarna, främst agazzisi och kakaduor.

Samtidigt känns det lite tokigt att utfodra fiskarna med räkor, då affärerna tar ca 40 kr per räka, så det är ett dyrt fiskfoder.

Men problemet börjar bli lite akut. Någon som vill ha körsbärsräkor?

Kommentar

• ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

Prova du att föda de andra karen med räkor, men det kan bli som när jag gjorde likadant i mitt 960.
                    När jag tömde karet så var där ganska många räkor, mer än i mina räkkar.
                    /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• TinaM
                      • February 2008
                      • 1040

Ursprungligen postat av ansjo
                      Prova du att föda de andra karen med räkor, men det kan bli som när jag gjorde likadant i mitt 960.
                      När jag tömde karet så var där ganska många räkor, mer än i mina räkkar.
                      Nu har jag håvat upp ett drygt hundratal räkor och släppt in dem i de, för kvällen nedsläckta, övriga fyra karen. Vi får se hur det går.

Hoppas att jag inte får samma problem som med endlersen.

Kommentar

• ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

Då kanske du snart har en miljard räkor, du får börja ge dessa anabola så det blir lönt att ha dem på mackan!
                        /Anders

Medlem i NCS - givetvis!

Kommentar

• TinaM
                          • February 2008
                          • 1040

Ursprungligen postat av ansjo
                          Då kanske du snart har en miljard räkor, du får börja ge dessa anabola så det blir lönt att ha dem på mackan!
                          Finner inga ord för detta skräckscenario!

Kommentar

• Johanski
                            • February 2007
                            • 3044

Hade jag bott närmare hade du kunnat skänka några till välgörande ändamål. Tage är kinkig med vad han äter

Kommentar

• Markus1984
                              • November 2008
                              • 2606

Du får åka ut på turné runt i landet och sälja räkor :-)
                              Medlem i Västerås Akvarieförening www.vaaf.se!

Kommentar

• TinaM
                                • February 2008
                                • 1040

Usch vilka scenarion ni målar upp!

Jag har ju kollat läget i karen idag. Räkorna verkar trivas, dvs de huserar öppet och gömmer sig inte ens i 720 liters och i endlersbaljan.

De är betydligt försiktigare i pyttekaret där den ensamma agazzisihonan går, men de finns där och jag ser dem när jag spanar efter dem lite.

I 180 liters däremot har jag inte fått syn på en enda räka. Antingen gömmer de sig väldigt väl eller också har kakaduahonan tagit för sig. Tyckte att hon var lite rund om magen idag.

Jag gjorde ett vattenbyte på ca 25% i 720 liters idag med utbytesvatten med ph på 6,5 idag. Mätte ph-värdet i karet ca en timme efter vattenbytet med två olika dropptester.
                                Det ena visade ingen förändring alls, dvs ph var 7,6 och det andra visade på 7,4. Jag gjorde ju vattenbytet extra försiktigt för jag trodde att ph-värdet skulle sjunka mer. Två timmar tog vattenbytet och jag kammade noll, känns det som.

Kommentar

Arbetssätt...