Projekt - "Multimediabaljan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_nisse
    • April 2003
    • 641

    Jag har haft en liten bild i huvudet på hur jag vill att akvariumet ska se ut med växter å så.... Jag drog fram en rot som jag har haft liggandes som jag fick en lite idé med hur den kunde ligga, ser bra ut än så länge, tryckte ner HC´n också.. Nu fattas det bara andra störra växter....
    Bifogade filer
    //Tobias
    DIY Is The Shit!
    Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      kan nog bli skit snyggt med lite högre växter i mitten typ, och små runt om mitten
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • Draupner
        • February 2006
        • 111

        Härligt att se ett annorlunda hemmabygge!

        Såg att du ännu inte bestämt dig vad gäller fiskar så jag passar på att komma med ett förslag.
        Pärlrasboran är en helt underbar liten fisk som lätt skulle passa in i din burk. Ganska livlig och färgglad liten fisk som går utmärkt tillsammans med småräkor som du också verkar vara lite inne på.

        Om jag nån gång får lust att motionera, så lägger
        jag mig bara på soffan och då brukar det gå över.
        ~ George S.Kaufman ~

        Kommentar

        • Guppy_nisse
          • April 2003
          • 641

          Ursprungligen postat av Draupner
          Härligt att se ett annorlunda hemmabygge!

          Såg att du ännu inte bestämt dig vad gäller fiskar så jag passar på att komma med ett förslag.
          Pärlrasboran är en helt underbar liten fisk som lätt skulle passa in i din burk. Ganska livlig och färgglad liten fisk som går utmärkt tillsammans med småräkor som du också verkar vara lite inne på.
          De va mig en fin liten rackare...

          Tja, jag ska ha ett stim med röd fantomtetra VF och några Corydoras elegans.. Det är iallafall bestämt.. Men först växter... Fiskar blir det först nästa vecka.....
          //Tobias
          DIY Is The Shit!
          Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            Ursprungligen postat av Draupner
            Härligt att se ett annorlunda hemmabygge!

            Såg att du ännu inte bestämt dig vad gäller fiskar så jag passar på att komma med ett förslag.
            Pärlrasboran är en helt underbar liten fisk som lätt skulle passa in i din burk. Ganska livlig och färgglad liten fisk som går utmärkt tillsammans med småräkor som du också verkar vara lite inne på.

            den var ju riktigt najs!
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • JEK
              • March 2007
              • 1467

              Oj, vilka snygga växter! Det kunde bli riktigt najs med ett konvekst design i karet... jag skulle nog flytta roten lite till höger - i gyllene snittet. Och sen lite javamossa fastgrodd på den
              Mvh.
              Johan - akvarielös!

              Kommentar

              • Guppy_nisse
                • April 2003
                • 641

                Ursprungligen postat av Kjaer
                Oj, vilka snygga växter! Det kunde bli riktigt najs med ett konvekst design i karet... jag skulle nog flytta roten lite till höger - i gyllene snittet. Och sen lite javamossa fastgrodd på den
                Ja, visst är dom?! Precis vad jag tänkte när jag såg dom i karet på Zookompaniet..... Dom blir ännu snyggare när dom växer ut som en matta i karet, så min tanke är att dom ska växa över roten också så att den inte är så avslöjande, men den ska ändå finnas där så att man kan se den lite...
                Ja, jag ska testa det, tack för tipset om flytten till höger... Ska ju som sagt köpa massa växter idag.. (Klockan är ju efter 00.00) Jag återkommer fram åt eftermiddagen med resultat ifrån dagens inköp... Så kanske det råkar komma med någon fisk som får inviga..... Får se vad jag hittar...

                Edit, kom på en sak ang roten.. Man luras lite om hur den ligger, med tanke på att bilden är tagen i från höger sett... Men vi får se..

                Edit igen.. Tänkte köpa lite ingrindienser till mäsken idag också, så man kan hosta igång Co2'n nu när det kommer in en massa växter.....
                Senast redigerad av Guppy_nisse; 23 August 2007, 23:21.
                //Tobias
                DIY Is The Shit!
                Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                Kommentar

                • jarecki68
                  • September 2005
                  • 453

                  mycket bra Tobias akva bli bara bättre och bättre
                  jarecki

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    Aaahhh, ett snajdigt växtkar, minsann! Det har jag alltid varit facinerad av att titta på men tyvärr inte att hålla på med själv (är nog för lat just på det området...). Det skall bli spännande att kolla in hur du bygger upp det bit för bit. Det är ju sånt här som är så himla intressant med projekttrådar - man är liksom nästan med själv och donar. Mycket bra!!!

                    Kommentar

                    • Guppy_nisse
                      • April 2003
                      • 641

                      Ursprungligen postat av MaxB
                      Aaahhh, ett snajdigt växtkar, minsann! Det har jag alltid varit facinerad av att titta på men tyvärr inte att hålla på med själv (är nog för lat just på det området...). Det skall bli spännande att kolla in hur du bygger upp det bit för bit. Det är ju sånt här som är så himla intressant med projekttrådar - man är liksom nästan med själv och donar. Mycket bra!!!
                      Jupp, det ska bli så grönt så.... Är tanken iallafall..
                      Hehe, jag vet precis hur det är när man tittar på vissa projektloggar... Men sedan är jag sådan att jag älskar bilder... MASSOR av bilder..

                      Ja, jag skulle ju vart iväg och köpt växter idag, men så blev det inte tyvärr... Jag åkte ju iallafall till Stavre Zoo, men han hade stängt idag.. Antagligen så vart han ute och fiskade, för när jag va där igår så pratade han om att han inte har varit ute och fiskat på hela sommaren pga att vädret har varit skit, så han tog sig väl en tur idag ut på sjön, så det blir att åka i morgon och köpa växter.... Men jag ska inte gnälla mer över det...

                      På vägen hem så svängde vi in på Arken Zoo, blev ett "tröstinpulsköp".. Blev tre seameser....... Bra att ha i förebyggande syfte och så är dom ju faktiskt fina, så idag är karet invigt med lite befolkning! Jag tog även vägen om Kvantum på vägen hem, köpte lite ingrindienser till mäsken, så jag satte den förut.. Himla spännande och se när det ska börja puttra i baljan...

                      Recept på mäsk:

                      *5L Vatten
                      *5dl Socker
                      *2msk Vällingpulver
                      *1tsk Bikarbonat
                      *1/4 Paket Torrjäst

                      Så nu väntar jag med spänning när första bubblandet kommer, lär dröja några timmar, men jag återkommer då... Även med lite bilder på karet då det är klarare idag....
                      Senast redigerad av Guppy_nisse; 24 August 2007, 22:57.
                      //Tobias
                      DIY Is The Shit!
                      Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                      Kommentar

                      • Guppy_nisse
                        • April 2003
                        • 641

                        Äääääh, va fan! PICS!

                        Bild 1; Mäskdunk med mäsk i, vatten i jäsröret också....

                        Bild 2; Karet idag, mycket mer insikt i karet, men ser två av tre seameserna på pumpen...
                        Bifogade filer
                        //Tobias
                        DIY Is The Shit!
                        Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                        Kommentar

                        • Guppy_nisse
                          • April 2003
                          • 641

                          Pic!
                          Bifogade filer
                          //Tobias
                          DIY Is The Shit!
                          Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                          Kommentar

                          • Richard.R
                            • December 2006
                            • 1872

                            mer bildder!!! asgrymt kar, får nog fixa ett liknande :P
                            396L SA biotop
                            128L SA biotop
                            54L SA biotop
                            54L SA biotop

                            Kommentar

                            • Guppy_nisse
                              • April 2003
                              • 641

                              Idag så bubblar det som bara den i karet och jäsröret funkar dunderbra! Hörde vid 01.23 tiden inatt att det rasslade till i dunken och gav av sig ett sjujäklarns bubblande i karet.... Får ca 1 bubbla / sekund... Ska snart iväg och shoppa växter, så då återkommer jag GIVETVIS med bilder..
                              Bifogade filer
                              //Tobias
                              DIY Is The Shit!
                              Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                              Kommentar

                              • Guppy_nisse
                                • April 2003
                                • 641

                                Nu jäklar! Nu är det växter i karet och lite mer fisk......

                                Växterna blev följande;

                                6st Hygrophilia Corymbosa "Siamensis"
                                3st Alternanthera Cardinalis
                                1st Cryptocoryne Blassi

                                Fiskar;

                                6st Corydoras Elegans VF

                                Planteringen blev bra tyckte jag, hoppas det ser bättre ut när växterna börjar titta upp.... Längst bak blev det 3st Siamensis till vänster, 3st Cardinalis i mitten och 3st Siamensis till höger.....
                                Blassin hamnade fram till vänster och HC'n knölades ihop till höger fram...
                                Bifogade filer
                                //Tobias
                                DIY Is The Shit!
                                Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...