Projekt - "Multimediabaljan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Klinten
    • July 2007
    • 1313

    Ursprungligen postat av Guppy_nisse
    Tackar för detta! Ska ta mig en titt och kanske lägga en beställning, hade ju varit skoj ifall växterna satte lite mera fart..

    Ska jag vara ärlig (lär nog få många tankar om detta) så är jag inte så mycket för tester, jag går mer efter tecken från fiskar, växter, alger osv.. Tycker det känns lite roligare än att få svar på tal om du förstår mig. Jag är den som gillar att experimentera av mig, så ja....

    Men möjligheterna för att skaffa PMDD är givetvis inte utanför mina tankar nu!

    - Bra jobbat! Vill bara inflika att jag håller med dig i detta. Jag har ju ett växt/sällskapsakvarium på 600 liter med "massa" fiskar i. Satte igång det för cirka 7 veckor sedan. Det enda värde jag kollade i början var PH(dagligen)! När jag såg att det landade nöjde jag mig med en koll i veckan. Har därefter pytsats i lite fisk allt eftersom. Tittar hur de mår, kollar hur växterna växer, byter lite vatten, i med lite mer fisk etc. Jag vågar inte göra fler tester Risken är att man drabbas av hyperventilering om något värde kantrar lite. Litar på att det man ser indikerar vad det är. Fiskarna ser friska ut, äter, leker och verkar glada! Dessutom växer det så jag måste börja använda saxen!

    Skulle jag däremot få något påtagligt problem med fiskarna (de dör) eller växter (de vissnar) så får man självklart tillgripa olika tester! Inbillar mig att allt kommer att gå bra

    Blir lite avis på alla dina bubblor....
    * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

    Kommentar

    • fredd
      • February 2007
      • 3360

      grattis till ynglena
      www.frfoto.tk

      Kommentar

      • Guppy_nisse
        • April 2003
        • 641

        Ursprungligen postat av Olof Loklint
        - Bra jobbat! Vill bara inflika att jag håller med dig i detta. Jag har ju ett växt/sällskapsakvarium på 600 liter med "massa" fiskar i. Satte igång det för cirka 7 veckor sedan. Det enda värde jag kollade i början var PH(dagligen)! När jag såg att det landade nöjde jag mig med en koll i veckan. Har därefter pytsats i lite fisk allt eftersom. Tittar hur de mår, kollar hur växterna växer, byter lite vatten, i med lite mer fisk etc. Jag vågar inte göra fler tester Risken är att man drabbas av hyperventilering om något värde kantrar lite. Litar på att det man ser indikerar vad det är. Fiskarna ser friska ut, äter, leker och verkar glada! Dessutom växer det så jag måste börja använda saxen!

        Skulle jag däremot få något påtagligt problem med fiskarna (de dör) eller växter (de vissnar) så får man självklart tillgripa olika tester! Inbillar mig att allt kommer att gå bra

        Blir lite avis på alla dina bubblor....
        Tur att det finns folk som tänker som jag.. Jag va lite bekymrad ett tag att jag skulle få en stämpel i pannan där det stod "Idiot!"...

        Jag har upptäkt att mina guppisar har stått vid ytan i några dagar och satte ny mäsk i går, skippade att ha i bikarbonaten då, det ska tydligen vara Ph sänkande.... Idag när mäsken bubblar på nytt utan bikarbonat i så är guppisarna rätt så fartfyllda.. Dom verkar piggare och gladare..

        Ja vet precis hur du menar om man kör en massa olika tester, man kan bli fruktansvärt nojig när värdena inte är exakta.. Jag tycker det känns mer som en sport när man registrerar hur akvariet beter sig, fiskar och växter osv...

        Jag hoppas själv behöva trimma snart... Väntar på ett paket med PMDD, ska börja använda det på måndag då jag gör ett vattenbyte. Ska köra som en dagbok som blir uppdaterad hör, kanske var 3'e dag eller så..

        Hehe, jo, det bubblar på som bara den... Rena dundermäsken.. *S*

        Ursprungligen postat av fredd
        grattis till ynglena
        Man tackar.... Status på ynglena just nu är att jag har faktiskt skymtat flertalet av dom idag..
        //Tobias
        DIY Is The Shit!
        Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          det viktigaste att kolla tycker jag är nitrit värdena och pH värdet nångång ibland
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • Klinten
            • July 2007
            • 1313

            Ursprungligen postat av fredd
            det viktigaste att kolla tycker jag är nitrit värdena och pH värdet nångång ibland

            - Bifaller! Men jag menar att ibland kan det vara lite för mycket "snack" om tester hit eller dit. För en nybörjare kan det vara väldigt avskräckande. Sunt förnuft har aldrig skadat!(har själv iofs aldrig kollat nitrit)
            * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

            Kommentar

            • Guppy_nisse
              • April 2003
              • 641

              Ursprungligen postat av fredd
              det viktigaste att kolla tycker jag är nitrit värdena och pH värdet nångång ibland
              Ursprungligen postat av Olof Loklint
              - Bifaller! Men jag menar att ibland kan det vara lite för mycket "snack" om tester hit eller dit. För en nybörjare kan det vara väldigt avskräckande. Sunt förnuft har aldrig skadat!(har själv iofs aldrig kollat nitrit)
              Det enda jag har kollat någon gång har varit Ph och det var när jag började med hobbyn för lite drygt 7år sedan.. Jag vill lära mig att tyda akvariet, jag känner det att, nu när jag har gjort allt som ett enda stort experiemnt så vill jag lägga energi på att tyda akvariet också... Visst, det kan vara bra att kolla iallafall Ph och Nitrit, men nu känner jag att jag vill utvecklas lite när det gäller att tyda akvariet.
              //Tobias
              DIY Is The Shit!
              Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

              Kommentar

              • Guppy_nisse
                • April 2003
                • 641

                Dag 1 med PDMM

                Idag gjorde jag ett redigt vattenbyte för att börja med PMDD, så detta är dag ett. Det ska bli spännande och se ifall det ger någon effekt.

                Slänger med lite bilder från idag...
                Bifogade filer
                //Tobias
                DIY Is The Shit!
                Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                Kommentar

                • fredd
                  • February 2007
                  • 3360

                  oj va mycke du beställde, ja fick 3 påsar nu när ja beställde "pmdd paket" typ. Iofs så var 2 av dem rätt stora (:
                  www.frfoto.tk

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    sen undrar jag, när du blandade ihop det, körde du vanliga cola pet flaskor typ? ska man skaka "röran" eller bara hälla i låta det vara?:P
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • Guppy_nisse
                      • April 2003
                      • 641

                      Ursprungligen postat av fredd
                      oj va mycke du beställde, ja fick 3 påsar nu när ja beställde "pmdd paket" typ. Iofs så var 2 av dem rätt stora (:
                      Jag beställde så att det räcker till 15.000L vatten... 100 spänn, lika bra tyckte jag..

                      Ursprungligen postat av fredd
                      sen undrar jag, när du blandade ihop det, körde du vanliga cola pet flaskor typ? ska man skaka "röran" eller bara hälla i låta det vara?:P
                      Jag blandade allt i en 2L flaska, man ska ju blanda ut i 500ml, dvs en påse av varje, å jag beställde tre av varje, så 1,5L gödning fick jag som räcker till 15.000L vatten... Se till att skaka om varje gång du ska ta gödning så allt blandas.. Jag märkte att det lägger sig i botten av flaskan, så skaka flaskan innan dosering..
                      //Tobias
                      DIY Is The Shit!
                      Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                      Kommentar

                      • fredd
                        • February 2007
                        • 3360

                        hehe mitt kosta också 100kr, fick 40g kh2po4, 400g kno3 och sen 80g mitromix.
                        Ska man inte blanda allt i varsin flaska?hm.
                        www.frfoto.tk

                        Kommentar

                        • Guppy_nisse
                          • April 2003
                          • 641

                          Ursprungligen postat av fredd
                          hehe mitt kosta också 100kr, fick 40g kh2po4, 400g kno3 och sen 80g mitromix.
                          Ska man inte blanda allt i varsin flaska?hm.
                          Jag gjorde som det stod på Haack´s PMDD sida, häll allt i en flaska, så jag antar att man ska göra det...

                          Citat:
                          "3. Mäta och måtta är inte Er grej, men fylla på vatten i en läskflaska och hälla i är enkelt."

                          //Tobias
                          DIY Is The Shit!
                          Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                          Kommentar

                          • Guppy_nisse
                            • April 2003
                            • 641

                            Bifogade filer
                            //Tobias
                            DIY Is The Shit!
                            Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              haha :P
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              • Klinten
                                • July 2007
                                • 1313

                                Skall bli spännande att se hur det utvecklas med PMDD. Har ju själv fuskat med lite Co2 och vanlig gödning. Det har funkat väldigt bra. Just nu låter jag burken stå och "växa klart" innan jag sätter i mer co2 och gödning. (Det växer fortfarande så det knakar efter den senaste gödningen som tillsattes för 2 veckor sedan.)

                                När jag ser att tillväxten avstannar skall jag gallra och klippa ned lite för att därefter chocka burken med PMDD och mer Co2! Så därför följer jag nu utvecklingen i din burk först
                                * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                                Kommentar

                                Arbetssätt...