Projekt - "Multimediabaljan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    tjusigt tjusigt!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • Klinten
      • July 2007
      • 1313

      - Håller med. Ruskigt elegant blir detta projekt! Lyckliga fiskar som får flytta in.
      * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

      Kommentar

      • Guppy_nisse
        • April 2003
        • 641

        Man bugar och bockar...!

        En ny bild till medans vi ändå är i farten.. Ursäkta att det är lite bösigt, har inte hunnit plocka upp allt lull-lull...
        Bifogade filer
        //Tobias
        DIY Is The Shit!
        Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

        Kommentar

        • Guppy_nisse
          • April 2003
          • 641

          Nu har jag pillat i akvariet igen, vart inte riktigt nöjd med upplösningen av Co2´n, så jag ändrade pumpens läge... Jag fick mest större bubblor ut när den låg längs med akvariet, så jag tänkte att jag ställer pumpen upp i stället.. Det blev en grym skillnad på upplösningen av bubblor, nu blev dom myyyyyyycket mindre och kommer i ett jämnt och fint flöde ut.. Får hoppas att detta ger bättre resultat än innan.. Man såg ju givetvis resultat innan, men hoppas på mycket bättre nu då upplösningen är bättre...
          Bifogade filer
          //Tobias
          DIY Is The Shit!
          Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

          Kommentar

          • fredd
            • February 2007
            • 3360

            tycker placeringen av växterna är riktigt bra. Du får la ha en lista med dom växterna du har, och uppdatera när du köper fler. (för oss som inte har växt "ögon") :P
            www.frfoto.tk

            Kommentar

            • Guppy_nisse
              • April 2003
              • 641

              Ursprungligen postat av fredd
              tycker placeringen av växterna är riktigt bra. Du får la ha en lista med dom växterna du har, och uppdatera när du köper fler. (för oss som inte har växt "ögon") :P
              Ja, jag är rätt så nöjd, gjorde lite små detaljändringar igår.... Slänger upp lite nya bilder från idag...

              Btw, jag kunde inte motstå att köpa några Endlers... Så nu kan jag väl leva upp till mitt namn...

              Bild 1; Vänster sida av karet, där finns Hygrophila Corybosa "Siamensis" baktill, framtill ses Cryptocoryne Blassi, enligt han på Stavre, mycket svår att få tag på.

              Bild 2; Mitten av karet, en stor och fin klase med Alterananthera Cardinalis samt lite Hemianthus Callitrichoides i framkant....

              Bild 3; Höger sida, samma som vänster, Hygrophila Corybosa "Siamensis", lite Cryptocoryne Blassi samt en del Hemianthus Callitrichoides i framkant...

              Bild 4; Överblick på hela bottenplan..

              Bild 5 & 6; Cryptocoryne Blassi som börjar skicka ut nya blad!

              Bild 7; Endlersgossen, en svår rackare att få på bild.. Inte still en enda sekund..



              EDIT; Alla bubblor är från Co2... När jag ändrade på Powerheaden så fick jag som sagt finare bubblor än innan samt ett jämnare flöde...
              Bifogade filer
              Senast redigerad av Guppy_nisse; 01 September 2007, 13:04.
              //Tobias
              DIY Is The Shit!
              Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

              Kommentar

              • Guppy_nisse
                • April 2003
                • 641

                Lite spontana pics...
                Bifogade filer
                //Tobias
                DIY Is The Shit!
                Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                Kommentar

                • jarecki68
                  • September 2005
                  • 453

                  riktigt häftiga bilder.
                  Hur ska du göra med gödningen för växterna?(menar ej CO2)
                  Bli verkligen häftigt när växterna tar sig på höjden
                  Senast redigerad av jarecki68; 01 September 2007, 17:59.
                  jarecki

                  Kommentar

                  • Guppy_nisse
                    • April 2003
                    • 641

                    Ursprungligen postat av jarecki68
                    riktigt häftiga bilder.
                    Hur ska du göra med gödningen för växterna?(menar ej CO2)
                    Bli verkligen häftigt när växterna tar sig på höjden
                    Jag har ju Co2, sedan har jag i TMG en gång i veckan lite drygt, eller efter behov när jag känner att det kan behövas lite extra näring i vattnet..
                    Ja, jag tror det kommer bli grymt när växterna tar till sig lite... Ska göra lite större vattenbyten nu så jag får bort det där smågrumliga i vattnet..
                    //Tobias
                    DIY Is The Shit!
                    Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                    Kommentar

                    • Guppy_nisse
                      • April 2003
                      • 641

                      Det har inte hänt så mycket mer än sist. Idag gjorde jag ett litet större vattenbyte på ca 50L, nu är nästan allt det grumliga bort.. Fortfarande lite "mjölkigt" om man säger så, men det börjar ta sig nu.
                      Jag har även satt i en extra cirkulationspump, en liten rackare som man knappt ser, men jäklar vad den blåser. Kände att jag behövde lite mer blås åt ett annat hål också...

                      Co2'n bubblar på också, växterna gillar det och fiskarna har inte visat några tecken på att inte trivas, får se när jag slänger i lite mer fisk, som ett stim av typ fantomentetror, så det blir lite mer livat i karet..

                      Bild 1; Här ser man cirkulationspumpen som är extrainsatt, smälter in bra.

                      Bild 2; Co2 pumpen som den sitter nu, funkar mycket bättre än att ha den liggandes längst med karet. Bubblorna blir grymt mycket mindre nu samt att dom stannar kvar längre i karet med hjälp av cirkulationen..

                      Bild 3; Hemianthus Callitrichoides "HC'n" bubblar fint..

                      Bild 4; Skotten som ni såg i senaste inlägget av Cryptocoryne Blassi'n har utvecklats mycket mer på väldigt kort tid, man ser även ett skott till höger på bilden på en planta som sitter lite längre bak.

                      Bild 5; Alterananthera Cardinalis, jäkligt röd och fin, lyser verkligen upp karet!

                      Bild 6; Överblick.

                      Bild 7; Vänster sida, zoom.

                      Bild 8; Vänster sida utan zoom.

                      Bild 9; Bild på karet ifrån min soffa...
                      Bifogade filer
                      //Tobias
                      DIY Is The Shit!
                      Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                      Kommentar

                      • Guppy_nisse
                        • April 2003
                        • 641

                        YNGEL!

                        Idag när jag kom hem så upptäckte jag yngel, ena endlers honan är tom, den andra ska nog klämma ur sig en kull rätt så snart.. Jag ska iallafall låta naturen ha sin lilla gång, antingen blir dom mat eller så klarar dom sig..
                        Bifogade filer
                        //Tobias
                        DIY Is The Shit!
                        Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                        Kommentar

                        • hambli
                          • December 2004
                          • 508

                          roligt projekt, har skummat igenom alla inlägg och kollat på alla bilder, det ända jag reagerade över var att du bara körde med tmg 1 gång i veckan.

                          Kommer det verkligen räcka med en fulldos 1gång/veckan och blir det inte billigare att gå över till pmdd?

                          Kanske har läst fel, men tyckte att du hade skrivit så =)
                          Det ser iaf riktigt snyggt ut och växterna verkar ju trivas. grattis till dina nya bääbisar

                          Kommentar

                          • Guppy_nisse
                            • April 2003
                            • 641

                            Ursprungligen postat av hambli
                            roligt projekt, har skummat igenom alla inlägg och kollat på alla bilder, det ända jag reagerade över var att du bara körde med tmg 1 gång i veckan.

                            Kommer det verkligen räcka med en fulldos 1gång/veckan och blir det inte billigare att gå över till pmdd?

                            Kanske har läst fel, men tyckte att du hade skrivit så =)
                            Det ser iaf riktigt snyggt ut och växterna verkar ju trivas. grattis till dina nya bääbisar
                            Jo, kör med TMG en gång/vecka än så länge.. Jag har inte testat PMDD så jag vet inte vad det har för effekt, du kanske har lite vetenskap om PMDD och har lust att dela med dig av detta till mig..

                            Ja, jag har hittat rätt så många yngel, men får som sagt se hur många det är som lyckas undkomma att bli mat..
                            //Tobias
                            DIY Is The Shit!
                            Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                            Kommentar

                            • hambli
                              • December 2004
                              • 508

                              pmdd går att köpa på ganska många ställen, du kan gå in på www.pmdd.se och läsa lite om det.
                              Man kan både dosera det tort (i pulver form) eller så späder man ut det i vatten.
                              hur mycket man ska dosera är olika och svårt att svara på, man får testa sej fram.

                              Vet inte om du redan har det, men kan rekomendera dej att köpa lite vatten-tester så du håller koll på hur mycket näringsämnen du har i vattnet.

                              lycka till i fortsätningen

                              Kommentar

                              • Guppy_nisse
                                • April 2003
                                • 641

                                Ursprungligen postat av hambli
                                pmdd går att köpa på ganska många ställen, du kan gå in på www.pmdd.se och läsa lite om det.
                                Man kan både dosera det tort (i pulver form) eller så späder man ut det i vatten.
                                hur mycket man ska dosera är olika och svårt att svara på, man får testa sej fram.

                                Vet inte om du redan har det, men kan rekomendera dej att köpa lite vatten-tester så du håller koll på hur mycket näringsämnen du har i vattnet.

                                lycka till i fortsätningen
                                Tackar för detta! Ska ta mig en titt och kanske lägga en beställning, hade ju varit skoj ifall växterna satte lite mera fart..

                                Ska jag vara ärlig (lär nog få många tankar om detta) så är jag inte så mycket för tester, jag går mer efter tecken från fiskar, växter, alger osv.. Tycker det känns lite roligare än att få svar på tal om du förstår mig. Jag är den som gillar att experimentera av mig, så ja....

                                Men möjligheterna för att skaffa PMDD är givetvis inte utanför mina tankar nu!
                                //Tobias
                                DIY Is The Shit!
                                Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...