Projekt - "Multimediabaljan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppy_nisse
    • April 2003
    • 641

    Projekt - "Multimediabaljan"

    Ja, äntligen har man tänkt starta ett nytt projekt, denna gång inom akvariehobbyn. Mitt akvarieintresse har legat nere ett tag, ca 3-4år, men nu så börjar det ta fart. Denna gång blir att från skratch, dvs bygga akvariumet själv med egna mått osv..

    Min idé kom när jag fick en möbel av mina föräldrar, en möbel som det har stått dvd-spelare, digitalbox m.m. i, dvs en s.k mediamöbel.. Jag visste inte riktigt i från början vad jag skulle med möbeln till, men det slog mig ganska så fort vad jag ville hitta på.

    Nåja, nog tjôtat om detta...

    Jag lägger upp lite bilder på möbeln, samt lite modifikationer som jag har hittat på för att få så mycket "personifierat" så mycket..

    BILD 1

    Möbeln är hemkommen...

    BILD 2

    Första tanken som slog mig, "hjul på en möbel med ett akvarium på? NE!"
    Så bort med dom..

    BILD 3

    Känns lite säkrare efter detta ingrepp...

    BILD 4

    Det kommer ju stå en del saker i möbeln som är till akvariumet, så som mat, sladdar till dittan och dattan som exempel, så glasdörrarna åkte av....

    BILD 5

    .... för att bli målade på insidan, detta kommer he en snajsig effekt av "tjock lack"...

    BILD 6

    Båda dörrarna har fått sig en omgång av färg.

    BILD 7

    Lite av resultatet när dom kom på möbeln.. Jag valde en lite mörkare silvrig nyans till detta för att få något som skiljer saker och ting åt, blir så tråkigt tycker jag när allt ser likadant ut...

    BILD 8

    Sedan blev det ytterligare en liten behandling, effektljus! Två uppsättningar av ljus som är till datorer egentligen, men med hjälp av annan strömkälla så löste det sig..

    BILD 9

    Allt på plats..

    BILD 10

    Ett litet test och det funkar kalas!

    BILD 11

    Då va det dags för lite arbete i möbeln... En hållare för en timer.

    BILD 12

    Timer på plats..

    BILD 13

    Jag tänkte också att det skulle kunna vara bra med lite extra suport i sidled också, så då blev det två "balkar" i samma färg som dörrarna.

    BILD 14

    Kanske inte den bästa bilden, men under den nedersta hyllan och den översta så hamnade dessa "balkar".

    BILD 15

    Diskreta skruvar.

    BILD 16

    Close up!

    BILD 17

    Lite strömförsörjningskälla..

    BILD 18

    Slutligen en bild på när möbeln är på plats.



    Oooj, nu har jag lyckats få ett långt förstainlägg, hoppas ni klarar av detta.. *S*

    För övrigt så kommer det mera bilder sedan då mitt efterlängtade paket från PWSS kom idag... Lite mer teknisk info kommer då...

    Over And Out!

    Lite ändringar blev då varken jag eller någon annan orkar titta igenom alla länkar till bilderna...
    Bifogade filer
    Senast redigerad av Guppy_nisse; 14 August 2007, 19:24.
    //Tobias
    DIY Is The Shit!
    Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!
  • Guppy_nisse
    • April 2003
    • 641

    #2
    Hmm, min IMG-kodning är tydligen av, hur får jag på den så att bilderna ploppar upp direkt?
    //Tobias
    DIY Is The Shit!
    Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

    Kommentar

    • Guppy_nisse
      • April 2003
      • 641

      #3
      Kanske måste bifoga dom iallafall? Kommer ju bli mååånga inlägg då..
      //Tobias
      DIY Is The Shit!
      Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Jamen, det här var riktigt innovativt och kul! Trevligt med lite nya fräna tag! Vad blir det för mått på karet och vad skall du ha i det? Kanske lite för tidigt att svara på?
        Ja, jag blir alltid imponerad av händigt folk! Önskar att jag hade den ådran själv!
        Skall bli mycket spännande att följa denna tråd!

        Kommentar

        • Hans.Lindaker
          • April 2006
          • 1837

          #5
          kan bara hålla med mats att man alltid blir lika imponerad av folk som "donar" själv och inte köper färdigt!

          Kul projekt att följa!

          /Hans
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

          Kommentar

          • Guppy_nisse
            • April 2003
            • 641

            #6
            Ursprungligen postat av MaxB
            Jamen, det här var riktigt innovativt och kul! Trevligt med lite nya fräna tag! Vad blir det för mått på karet och vad skall du ha i det? Kanske lite för tidigt att svara på?
            Ja, jag blir alltid imponerad av händigt folk! Önskar att jag hade den ådran själv!
            Skall bli mycket spännande att följa denna tråd!
            Ja, jag gillar lite nytänkande och kluriga idéer...
            Måtten vet jag inte exakt än då jag tänkte 60*40 i botten iallafall, men efter lite tänkande så måste jag minska måtten lite då jag ska ha egna lister runt karet, vill inte att dom ska sticka utanför möbeln.

            Jag har inte riiiktigt bestämt än vad det blir för fiskbestånd i. Det är under planering.....
            //Tobias
            DIY Is The Shit!
            Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

            Kommentar

            • Guppy_nisse
              • April 2003
              • 641

              #7
              Någon som kan svara på om jag måste bifoga bilderna för att dom ska synas direkt?
              //Tobias
              DIY Is The Shit!
              Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

              Kommentar

              • Mats Bryzell

                • February 2007
                • 18956

                #8
                Ursprungligen postat av Guppy_nisse
                Ja, jag gillar lite nytänkande och kluriga idéer...
                Måtten vet jag inte exakt än då jag tänkte 60*40 i botten iallafall, men efter lite tänkande så måste jag minska måtten lite då jag ska ha egna lister runt karet, vill inte att dom ska sticka utanför möbeln.

                Jag har inte riiiktigt bestämt än vad det blir för fiskbestånd i. Det är under planering.....
                Cool!
                Låt inte akvariets kanter sticka ut utanför möbeln!

                Edit; (det skriver du ju... Silly me! Risgrynsgröt i pallet!)

                Jag kan se bilderna som små upp-ploppande miniatyrer när jag för muspilen över länken. Klickar jag på länkarna så kommer sidan där bilden finns fram.

                Kommentar

                • Guppy_nisse
                  • April 2003
                  • 641

                  #9
                  Ursprungligen postat av MaxB
                  Cool!
                  Låt inte akvariets kanter sticka ut utanför möbeln!

                  Edit; (det skriver du ju... Silly me! Risgrynsgröt i pallet!)

                  Jag kan se bilderna som små upp-ploppande miniatyrer när jag för muspilen över länken. Klickar jag på länkarna så kommer sidan där bilden finns fram.

                  Jupp, grundplanen var att karet skulle bli (B*D*H) 60*40*65 Men bottenmåtten måste bli lite mindre tack vare listerna som ska på så att det inte sticker utanför möbeln som sagt..

                  Jag såg detta med länkarna, fick göra lite drastiska ändringar..
                  //Tobias
                  DIY Is The Shit!
                  Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                  Kommentar

                  • Mats Bryzell

                    • February 2007
                    • 18956

                    #10
                    Det är ett jävla hassle att lägga upp bilderna, men det blir skönare för folk att kolla på - Gôtt att du grejade det!

                    Kommentar

                    • Guppy_nisse
                      • April 2003
                      • 641

                      #11
                      Givet! Vet själv hur det är med en massa länkar som man måste kolla igenom...
                      //Tobias
                      DIY Is The Shit!
                      Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                      Kommentar

                      • Guppy_nisse
                        • April 2003
                        • 641

                        #12
                        Nu har jag öppnat mitt paket ifrån PWSS och tagit mig en titt.. Det ser mycket lovande ut.. Nu kom det ett ännu större sug på att börja bygga..

                        Jag ska även bygga en DIY-Co2 anläggning, ljusrampen kommer också vara ett experiment, så det kommer jag prata om lite senare... Går det så går det, går det inte så går det inte... Ska iallafall bli spännande..
                        Bifogade filer
                        //Tobias
                        DIY Is The Shit!
                        Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                        Kommentar

                        • Mats Bryzell

                          • February 2007
                          • 18956

                          #13
                          Klart det går... wtf! Värre grejer har vi väl varit med om, eller?

                          Det blir rejält med växter förstår jag...?

                          Kommentar

                          • Guppy_nisse
                            • April 2003
                            • 641

                            #14
                            Ursprungligen postat av MaxB
                            Klart det går... wtf! Värre grejer har vi väl varit med om, eller?

                            Det blir rejält med växter förstår jag...?
                            Hehe, du verkar vara den ända som tittar in i tråden..
                            Haha, joo, sant.. Det finns väl en och annan sak som har varit värre här..

                            Jo då, växter för hela slanten har jag tänkt... Inte så många olika sorter dock, vill ha det snyggt...
                            //Tobias
                            DIY Is The Shit!
                            Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              #15
                              spännande projekt
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              Arbetssätt...