Projekt - "Multimediabaljan"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jarecki68
    • September 2005
    • 453

    #76
    Ursprungligen postat av Guppy_nisse
    Svart bakgrund ska jag ha iallafall, svart sand har jag haft en gång innan, kan tänka mig det igen...



    Det har jag inte bestämmt än... Men jag är sugen på ett stim av neontetror, någon corydorasart och något mer... Vet inte än....

    Edit; kom och tänka på att jag MÅSTE ha någon räka av något slag...
    TIPS
    ANIBAS : Bäst plantera den i skuggiga platser(skuggan av större växt eller ett rot)
    har planerat min på det sättet och det gick ett år och den har
    varken alger eller tappat blad .

    TIPS 2 : RÄKA amano japonica heter dom tror jag har själv 11 st bra städare, hos mig gör dom slut på nästan alla algerdom kan bli 3-4 cm

    TIPS 3: Corydoras haraldschultzi ganska socialt och trevliga fiskar(stimfiskar)
    Bifogade filer
    Senast redigerad av jarecki68; 20 August 2007, 09:02.
    jarecki

    Kommentar

    • Guppy_nisse
      • April 2003
      • 641

      #77
      Ursprungligen postat av jarecki68
      TIPS
      ANIBAS : Bäst plantera den i skuggiga platser(skuggan av större växt eller ett rot)
      hade planerat min på det sättet och det gick ett år och den har
      varken alger eller tappat blad .

      TIPS 2 : RÄKA amano japonica heter dom tror jag har själv 11 st bra städare, hus mig gör dom slut på nästan alla algerdom kan bli 3-4 cm

      TIPS 3: Corydoras haraldschultzi ganska socialt och trevliga fiskar(stimfiskar)
      Amano räkorna har jag haft ett flertal av... Mycket intressanta.. Och roliga att titta på! Funderar på sånna, ska även se om jag kan få tag på Cherry red räka eller Cristal red räka.....

      Just Corydoras haraldschultzi har jag sneglat på också.. Jag har inte haft någon corydoras art innan, men dessa är snygga må ja säga.. Får se vad jag hittar på i fiskväg.... Ett stim med neontetror är iallafall klart!

      Jag ska passa på att gå in på Zookompaniet nu när jag väl är nere i Götet och titta på lite växter och kanske få lite idéer samt lite fiskar där.. Dom har enligt mitt tycke bra priser och utbud...
      //Tobias
      DIY Is The Shit!
      Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

      Kommentar

      • jarecki68
        • September 2005
        • 453

        #78
        Ursprungligen postat av Guppy_nisse
        Amano räkorna har jag haft ett flertal av... Mycket intressanta.. Och roliga att titta på! Funderar på sånna, ska även se om jag kan få tag på Cherry red räka eller Cristal red räka.....

        Just Corydoras haraldschultzi har jag sneglat på också.. Jag har inte haft någon corydoras art innan, men dessa är snygga må ja säga.. Får se vad jag hittar på i fiskväg.... Ett stim med neontetror är iallafall klart!

        Jag ska passa på att gå in på Zookompaniet nu när jag väl är nere i Götet och titta på lite växter och kanske få lite idéer samt lite fiskar där.. Dom har enligt mitt tycke bra priser och utbud...
        Roligt att hjälpa till
        Om du ändå är i Götet så kanske kan du hälsa på Kent i Nol kan rekommendera mycket bra servis www.ciklidhobby.com
        Han har olika corydoras ,cherry red räka,japonica fast säkrast ringa innan
        jarecki

        Kommentar

        • Guppy_nisse
          • April 2003
          • 641

          #79
          Ursprungligen postat av jarecki68
          Roligt att hjälpa till
          Om du ändå är i Götet så kanske kan du hälsa på Kent i Nol kan rekommendera mycket bra servis www.ciklidhobby.com
          Han har olika corydoras ,cherry red räka,japonica fast säkrast ringa innan
          Klart det är kul att hjälpa till, samt få hjälp..
          Ja, jag har hört en del bra om Kent..

          Jag har hunnit att vara lite mer duktig nu innan jag ger mig av till Götet..
          Har märkt att akvariet gungar lite när man går förbi den, golvet är inte 100% rakt och så har vi lagt "klickgolv" på det, så det kan finnas små mellanrum som gör att det guppar lite.... Men då kom jag på mina "antisvajhållare" 45*45 reglar.. 7cm i längd, en på varje sida om bänken så långt upp det gick så att det gick att skruva inneifrån...

          Bild 1; Utsågade och målade... Ett hål i mitten med en 7cm lång skruv som är insänkt ca 3cm..

          Bild 2; Utmätt vart dom skulle sitta och fast i väggen med dom.. Sitter som berget..!

          Bild 3; Skruvat innifrån möbeln med två skruv i varje..

          Bild 4; En titt från sidan.. Smälter in fint.... Funkar kalas, nu är möbeln redigt stabil när man går förbi....
          Bifogade filer
          //Tobias
          DIY Is The Shit!
          Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

          Kommentar

          • jarecki68
            • September 2005
            • 453

            #80
            ibland dom enkla lösningar är dom bästa
            Senast redigerad av jarecki68; 20 August 2007, 10:48.
            jarecki

            Kommentar

            • Klinten
              • July 2007
              • 1313

              #81
              - En spontan applåd till en händig man. Jag ger dig min oreserverade hyllning för din iver att färdigställa ditt projekt. Sedan kan man ha synpunkter på detaljer (inte jag) in i evigheten. Det som gör mig lycklig är de som försöker. Livet vore bra mycket tråkigare om ingen vågade. Se på mig! Mitt första försök med en skulpterad frigolitbakgrund slutade med en resa till återbruket. Där hamnade allt Så jag säger bara :> Go go go go!

              Är riktigt intresserad av hur du knåpade ihop din "lysramp"! Är det inte behörighetskrav på denna installation? Du kanske är elektriker oxo! Skall själv försöka fixa en ramp till mitt 600-liters. Vacklar mellan lite olika ideer. Spottar eller rör. Hel eller halvtäckande. Fast eller riktbart ljus etc. Problemet är bara att allt kräver "fackmannabehörighet".

              Men som sagt - otroligt intressant att ta del av dina vedermödor!
              * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

              Kommentar

              • Guppy_nisse
                • April 2003
                • 641

                #82
                Ursprungligen postat av Olof Loklint
                - En spontan applåd till en händig man. Jag ger dig min oreserverade hyllning för din iver att färdigställa ditt projekt. Sedan kan man ha synpunkter på detaljer (inte jag) in i evigheten. Det som gör mig lycklig är de som försöker. Livet vore bra mycket tråkigare om ingen vågade. Se på mig! Mitt första försök med en skulpterad frigolitbakgrund slutade med en resa till återbruket. Där hamnade allt Så jag säger bara :> Go go go go!

                Är riktigt intresserad av hur du knåpade ihop din "lysramp"! Är det inte behörighetskrav på denna installation? Du kanske är elektriker oxo! Skall själv försöka fixa en ramp till mitt 600-liters. Vacklar mellan lite olika ideer. Spottar eller rör. Hel eller halvtäckande. Fast eller riktbart ljus etc. Problemet är bara att allt kräver "fackmannabehörighet".

                Men som sagt - otroligt intressant att ta del av dina vedermödor!
                Man bugar och bockar!
                Jag har alltid haft stora intressen för att komma på nya idéer, testa saker och ting, funkar det inte så funkar det inte, funkar det så blir man ju givetvis mer än glad! Det är väl ungefär som din snygga frigolitbakgrund som du säger, den såg kalas ut, men slutade i katastrof rent ut sagt.. Jag är en sådan person att, när jag väl har börjat på något, så ger jag inte upp förens det blir som jag vill och att det blir färdigställt.. Detaljer är ju alltid en smaksak också, vissa gillar mindre, vissas gillar mer..

                Ja, lysrampen va bara en fix idé... Jag har inte sett någon innan som har gjort en ren energilampsramp, så då tänkte jag "va fan, medans jag ändå håller på, så varför inte?!" Jag hade lite svårt med att lösa ljuset till en början, vart lite orolig när jag inte hittade några bra växtlampor, men sedan snubblade jag även över växtlampor i energiform som gjorde mig ännu lyckligare och kände ett mer "måste bara bygga" begär...

                Jag hade till en början funderat på spottar, men tänkte att det blir sån punktbelysning och utvecklar ju en hel del värme, sedan kände jag att det som sagt är lite roligare att experimentera.. Hela karet är egentligen ett experiment för mig och är över förväntan nöjd med resultatet än så länge!

                För övrigt så kan jag ju tilläga att jag nästan är färdigutbildad elektriker, har bara ett par månader kvar av min 3åriga kurs.... Och tummen sitter ju bevisligen inte mitt i handen utan att skryta allt för mycket......
                //Tobias
                DIY Is The Shit!
                Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                Kommentar

                • Klinten
                  • July 2007
                  • 1313

                  #83
                  -Tjossan! Var det inte det jag misstänkte! Du är elektriker oxo Nåväl. Jag tycker din lösning verkar kunna bli till "min lösning" på något sätt. Angående behörighetskraven tänker jag mig så här: Jag ritar upp vad jag vill bygga - gör ett kopplingsschema - kontaktar god vän som är elektriker. Godkänner han så bygger och kopplar jag upp och han får slutbesiktiga samt slå på strömmen. Blir det fel får han ta "stöten"!
                  * Den som vänder sig om hela tiden ser inte framåt *

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    #84
                    zoo kompaniet har inte ett direkt stort fisk utbud, men dom hade en del tillbehör och växter senast jag var där. Herkules och tropen har ju bättre fiskutbud, tropen har dock lite knepiga öppetider så ring å kolla först om du skulle få för dig å åka dit
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • Guppy_nisse
                      • April 2003
                      • 641

                      #85
                      Ursprungligen postat av Olof Loklint
                      -Tjossan! Var det inte det jag misstänkte! Du är elektriker oxo Nåväl. Jag tycker din lösning verkar kunna bli till "min lösning" på något sätt. Angående behörighetskraven tänker jag mig så här: Jag ritar upp vad jag vill bygga - gör ett kopplingsschema - kontaktar god vän som är elektriker. Godkänner han så bygger och kopplar jag upp och han får slutbesiktiga samt slå på strömmen. Blir det fel får han ta "stöten"!
                      Det är bara att låna min lösning ifall du känner för det... Jaa, det låter som en utmärkt idé.. Då åker ju inte du back ifall det skulle hända något med tanke på att du låter din vänn göra detta som är elektriker då... Alltid kul att hjälpa på något sätt...

                      Ursprungligen postat av fredd
                      zoo kompaniet har inte ett direkt stort fisk utbud, men dom hade en del tillbehör och växter senast jag var där. Herkules och tropen har ju bättre fiskutbud, tropen har dock lite knepiga öppetider så ring å kolla först om du skulle få för dig å åka dit
                      Sist jag va där så va det hyfsat med fiskar... Jag vart mer ute efter växter, kolla och få idéer.... Annars när jag bodde i Götet så brukade jag handla så gott som all min fisk på Herkules.... Men i morgon blir det en tur till Zookompaniet för att utveckla lite idéer...
                      //Tobias
                      DIY Is The Shit!
                      Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                      Kommentar

                      • Guppy_nisse
                        • April 2003
                        • 641

                        #86
                        VATTEN!!!

                        Ja nu jäklar!!! Nu är dom första 50L i karet och alla lister sitter på plats! Än så länge så verkar det som att jag har fått det tätt..
                        Jag vart även på Zookompaniet idag och tittade, fick tag på en 30kg säck med svart rådasand, dom hade tyvärr bara en, men får fixa en till, för det lär ju knappast räcka.. Sedan så hittade jag en underbar växt som jag bara inte kunde hålla fingrarna borta ifrån... Va ju faktiskt rea på dom också.. Hemianthus Callitrichoides, köpte tre sånna, riiiiktigt gröna och fina, riktiga praktexemplar känns det som att jag fick tag på..

                        Ja, nog babblat nu... Över till lite bilder!
                        Bifogade filer
                        Senast redigerad av Guppy_nisse; 21 August 2007, 19:06.
                        //Tobias
                        DIY Is The Shit!
                        Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                        Kommentar

                        • JEK
                          • March 2007
                          • 1467

                          #87
                          Ser fint ut Men blir det inte jobbigt att titta på karet när det ät så högt?
                          Mvh.
                          Johan - akvarielös!

                          Kommentar

                          • Guppy_nisse
                            • April 2003
                            • 641

                            #88
                            Ursprungligen postat av Kjaer
                            Ser fint ut Men blir det inte jobbigt att titta på karet när det ät så högt?
                            Jag tycker inte det är "jobbigare" än ett vanligt akvarium som bygger på bredden, där tittar du åt sidorna, mitt bygger på höjden, så det är bara att titta uppåt och neråt.. För övrigt så tycker jag att det är en rätt cool effekt i det hela med att det bygger på höjden istället för på bredden...
                            //Tobias
                            DIY Is The Shit!
                            Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                            Kommentar

                            • fredd
                              • February 2007
                              • 3360

                              #89
                              fina växter!
                              Hade dom några spännande fiskar när du var där? jag såg ett par Apistogrammor senast som fångade min blick
                              www.frfoto.tk

                              Kommentar

                              • Guppy_nisse
                                • April 2003
                                • 641

                                #90
                                Ursprungligen postat av fredd
                                fina växter!
                                Hade dom några spännande fiskar när du var där? jag såg ett par Apistogrammor senast som fångade min blick
                                Jag kollade lite på dom olika räkorna.. Attans va sugen man blev på att köpa hem ett gäng av varje.. Annars så spanade jag mest på växter... Men det blev en del fisktittande....

                                Jag ska till en annan affär i morron och titta lite, snubben som äger affären har den i sin källarvåning i sitt hus... Trevlig gubbe med riktigt fina fiskar med en jäkla bra kvalitet...... Får se vad man hittar där... Man vet ju aldrig vad man kommer hemsläpandes med i morgon förutom 50L vatten till..
                                //Tobias
                                DIY Is The Shit!
                                Projekt "Multimediabaljan": Projekttråd - Fisk I Baljan!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...