Kjells akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • petnym
    • May 2002
    • 5028

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Ett foto till.
    Jag har sågat till några "klippmoduler" och hängt upp provisoriskt. Det blev rätt hyfsat tycker jag - även om kortet blev väldigt platt pga av att blixten är slagen framifrån.
    Nu kommer jag inte att kunna göra så mycket mer innan jag vet vad det blir som hamnar på gaveln längst in.
    Jag har också specialbeställt 3 stora rötter från en grossist i Tyskland som jag förhoppningsvis har här inom ca 14 dagar
    Det ser ok ut... Skall rötterna vara till höger? Ser lite tomt ut där just nu...
    Gräset är grönare på andra sidan glaset...
    Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
    Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

    Kommentar

    • ansjo
      • November 2005
      • 29967

      Ursprungligen postat av petnym
      Det ser ok ut... Skall rötterna vara till höger? Ser lite tomt ut där just nu...
      Nej, det är där Kjell ska sitta och tvätta fötterna när vi kommer på besök.
      /Anders

      Medlem i NCS - givetvis!

      Kommentar

      • petnym
        • May 2002
        • 5028

        Ursprungligen postat av ansjo
        Nej, det är där Kjell ska sitta och tvätta fötterna när vi kommer på besök.
        *haha* Man kanske skulle röja undan för ett sådan plats i 1000-litarn här hemma...
        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

        Kommentar

        • tummen
          • March 2005
          • 5199

          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Ett foto till.
          Jag har sågat till några "klippmoduler" och hängt upp provisoriskt. Det blev rätt hyfsat tycker jag - även om kortet blev väldigt platt pga av att blixten är slagen framifrån.
          Nu kommer jag inte att kunna göra så mycket mer innan jag vet vad det blir som hamnar på gaveln längst in.
          Jag har också specialbeställt 3 stora rötter från en grossist i Tyskland som jag förhoppningsvis har här inom ca 14 dagar
          Var det de modulerna du hade beställt, eller har du ändrat dig? Du pratade ju om en specialbeställd bakgrund förut....?
          Thomas "tummen" Wallén

          Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Det ser ok ut... Skall rötterna vara till höger? Ser lite tomt ut där just nu...
            Får se var dom passar bäst

            Var det de modulerna du hade beställt, eller har du ändrat dig? Du pratade ju om en specialbeställd bakgrund förut....?
            Nej detta är bara lite stenar jag hade liggande - det finns ju fortfarande gott om plats kvar
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • fredd
              • February 2007
              • 3360

              den fristående klumpen är en modul va? och inte en riktig sten?:P
              www.frfoto.tk

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                Ursprungligen postat av fredd
                den fristående klumpen är en modul va? och inte en riktig sten?:P
                Jepp och den kommer nog att få förbli där - den är förövrigt utplacerad enligt det gyllene snittet för att skapa balans i akvariet. Dock är det ju än så länge ingen balans direkt efterom det är tomt på högersidan.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • morrhoppa
                  • October 2006
                  • 755

                  Hmm, det har jag aldrigt tänkt på innan att använda komposition i akvariet (jag är ju lite korkad). Nu fick jag en ide
                  Man blir inte vuxen bara äldre!

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Ursprungligen postat av morrhoppa
                    Hmm, det har jag aldrigt tänkt på innan att använda komposition i akvariet (jag är ju lite korkad). Nu fick jag en ide
                    Jo det är rätt viktigt om det skall bli "vilsamt" för ögat

                    Kolla t.ex. på de "vågräta" små inbuktningarna i den "stående" stora stenen till vänster - dessa inbuktningar har jag i så hög grad som möjligt försökt anpassa till inbuktningarna i de bägge liggande stenarna till höger om den.
                    Samma princip med de "lodräta" inbuktningarna i de två liggande stenarna - dessa har jag försökt att få någorlunda så att de motsvarar varandra i de bägge stenarna

                    Angående gyllene snittet så har du ett bra exempel i nedanstående akvarium (tillhör Jesper Taustrup i Danmark). Här har det upprättstående stenen till höger placerats i det gyllene snittet - hade den inte funnits där så hade inte akvariet alls sett lika trevligt ut
                    Bifogade filer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Får se var dom passar bäst


                      Nej detta är bara lite stenar jag hade liggande - det finns ju fortfarande gott om plats kvar
                      Men om du sätter dem där de var på bilden så går det väl inte in någon bakgrund, eller var det bara ett test och sedan åker de ut när bakgrunden anlänt?
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        Ursprungligen postat av tummen
                        Men om du sätter dem där de var på bilden så går det väl inte in någon bakgrund, eller var det bara ett test och sedan åker de ut när bakgrunden anlänt?
                        "bakgrunden" behöver ju inte sitta på bakrutan
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Fiddan
                          • June 2006
                          • 885

                          Kjellan Hur bad du dig åt för att räkna ut med gyllene snittet vart stenen skall stå då?
                          Gyllene snittet är en spiral som aldrig tar slut va? som även finns med i nästan precis allt tex snäckans skal osv osv?

                          Nu när du har ett sådant fint kar så måste du ju lägga lite tid på det runtomkring också, du måste ju spika fast lampsladden i taket och vad gör tomten där till vänster kan du inte posta en bild på bara han också
                          Senast redigerad av Fiddan; 15 July 2007, 23:39.
                          skicka pm till mig om ni vill veta hur man sponsrar en gammal gubbes pension.

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            Ursprungligen postat av Fiddan
                            Kjellan Hur bad du dig åt för att räkna ut med gyllene snittet vart stenen skall stå då?
                            Gyllene snittet är en spiral som aldrig tar slut va? som även finns med i nästan precis allt tex snäckans skal osv osv?

                            Nu när du har ett sådant fint kar så måste du ju lägga lite tid på det runtomkring också, du måste ju spika fast lampsladden i taket och vad gör tomten där till vänster kan du inte posta en bild på bara han också
                            Har än så länge inte ställt in stenen exakt (inget är ju limmat än) men gyllenen snittet är ju ca 1/3 in från gaveln. Kommer att räkna ut det mer exakt när det blir dags.

                            Vad gäller elen så kommer jag nog inte heller att ha eltrådar stickande ut från dosan i taket eller i väggen heller när jag är klar. Belysningen blir det sista jag fixar till när jag vet hur inredningen skall bli.

                            Det är ingen tomte - det är en fisk. Det syns väl tydligt
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • petnym
                              • May 2002
                              • 5028

                              Ursprungligen postat av Fiddan
                              Kjellan Hur bad du dig åt för att räkna ut med gyllene snittet vart stenen skall stå då?
                              Gyllene snittet är en spiral som aldrig tar slut va? som även finns med i nästan precis allt tex snäckans skal osv osv?

                              Nu när du har ett sådant fint kar så måste du ju lägga lite tid på det runtomkring också, du måste ju spika fast lampsladden i taket och vad gör tomten där till vänster kan du inte posta en bild på bara han också
                              Om det gyllene snittet på wikipedia.
                              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                              Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                              Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                              Kommentar

                              • defdac
                                • January 2002
                                • 12751

                                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                                Det är väl egentligen samma med växtakvariet som ingår i etapp 2 - det är egentligen inte alls min grej. Är ändå sugen att prova på lite av de nymodigheter som kommit de senaste åren.
                                Vad läckert! Är jag lite efter eller är det ovanligt att du startar trådar och visar bilder på dina projekt Kjell? Hursomhelst kommer det blir roligt och spännande att följa!
                                http://www.defblog.se

                                Kommentar

                                Arbetssätt...