Kjells akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bluewing

    • August 2012
    • 10522

    Du, en nyfiken fråga. Du har aldrig varit sugen på det där med Co2 och växter? Är det djuren som gäller mera?
    Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
    Juwel Lido 120

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Bluewing
      Du, en nyfiken fråga. Du har aldrig varit sugen på det där med Co2 och växter? Är det djuren som gäller mera?
      Det har jag kört i flera omgångar (jag var t.ex. en av de första som körde med det i ett 720-akvarium på åttiotalet) och har säkert idag någon eller några begagnade CO2-anläggningar liggande i förrådet.
      Men att köra CO2 innebär också att man måste göda mer och ha mer belysning och det värsta av allt - man måste jobba mer med växterna eftersom de då kommer att växa mycket mer.
      Nuförtiden är jag ofta bortrest rätt många veckor per år och då funkar inte detta.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Mathias Nilsson
        • July 2011
        • 6552

        Kjells akvarier

        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Det har jag kört i flera omgångar (jag var t.ex. en av de första som körde med det i ett 720-akvarium på åttiotalet) och har säkert idag någon eller några begagnade CO2-anläggningar liggande i förrådet.
        Men att köra CO2 innebär också att man måste göda mer och ha mer belysning och det värsta av allt - man måste jobba mer med växterna eftersom de då kommer att växa mycket mer.
        Nuförtiden är jag ofta bortrest rätt många veckor per år och då funkar inte detta.
        Åke Westlund var bara 20 år före då
        http://mathiasaquariums.blogspot.se/

        "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
          Åke Westlund var bara 20 år före då
          Jepp säkert var det så och många med honom men likafullt var jag nog en av de första. När jag senare under slutet av 80-talet och början av 90-talet var grossist så importerade och sålde jag CO2-anläggningar i Sverige - försäljningen var dock skral. Trots att jag då var den ende grossisten som tog in CO2-prylar så sålde jag mindre än vad en liten akvarieaffär gjorde i Tyskland då. Kul att det nu är lite fler som pysslar med CO2 även här (mycket tack vare Christian Brams arbete) så att det inte bara är gamla pionjärer som Åke som pysslar med det.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            Det händer inte så mycket i akvarierna utomhus och de senaste dagarna har det inte heller varit direkt läge att sitta därute på kvällarna och dessutom är det ju fotboll att kolla på också

            Tog i alla fall ett foto på 450-akvariet utomhus idag och fotot i sig blev väl inte så bra men det syns i alla fall rätt bra hur akvariet ser ut just nu: Vallisnerian har växt till sig rejält och det är ett tätt buskage på vänstersidan (jag skulel ha planterat färre). Skall se om jag hittar något lämplig rot att lägga ner på högersidan.
            Bifogade filer
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ja det händer inte mycket i akvarierna utomhus förutom då att det just nu är jäkligt varmt i dom. Tempen ligger faktikst på 30 grader och det är inte direkt vad man förväntar sig att de skall bli under en svensk sommar.

              Fiskarna verkar dock ta det rätt så bra och det verkar inte vara något problem med syrebrist i akvarierna - det enda som jag kan märka är att algtillväxten har ökat något.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Micke L
                • December 2013
                • 456

                Sitter just nu mitt uterum och avnjuter dofterna av kryddväxter, tomater och chilifrukter som börjar mogna. Dessutom en svalkande drink för det är ju semester Mitt uterum är ca 5x5 meter med tre hela väggar samt en med skjutglas och har ett enkelt plasttak. Ligger Syd-ost och har sol från tidig morgon till mitten av eftermiddagen. Soliga dagar har jag minst 30C under ett antal timmar. Känns inte som ett ställe för akvarium MEN jag har 5 meter vägg med stabil bänk där det skulle vara riktigt snyggt med ett akvarium bland alla växter! Inser att vattenvolymen inte får vara för liten för då blir temp skillnaderna för stora.

                Vilka är dina intryck efter halva säsongen?
                Så klart upp till var och en om det är mödan värt, men vad tycker du?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Jag tycker absolut att det är en kul grej och fiskarna verkar inte ha det minsta problem med det fast dom är ju förstås valda just för ändamålet. Solen bör väl kanske inte kunna ligga rätt på och man bör nog använda UV.

                  Det enda jag har negativa jag har reflekterat över är att svenska sommarkvällar är väl ljusa och att dagtid så funkar det inte alls (ur estetisk synpunkt) eftersom belysningen på utsidan "dränker" belysningen i akvariet.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Micke L
                    • December 2013
                    • 456

                    Nöjer mig nog med mina kar i Gillestugan då. Är visserligen en nattuggla under semestern, som ju mestadels infinner sig under sommarmånaderna och har dessutom ett UV liggande från "salttiden". Dock så ligger uterummet i direkt sol under många av dygnets timmar och vi sitter ju oftast här när det är ljust så då försvinner nog det mesta av nöjet

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ett akvarium som detta skulle vara idealiskt i sydliga länder där det är mycket mörkare på kvällen, men för algernas skull så skulle nog ett UV räcka
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • ettfettbranamn
                        • December 2010
                        • 3424

                        Inget nytt på det stora? Vad är det för mått på det btw? Tänkte förlänga mitt en meter nästa gång så det blir 250x150x80 och du har väl något liknande?
                        Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                        Normaliseringsprocessen..
                        (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Nej där händer absolut ingenting mer än att jag lägger i lite mat 6 ggr i veckan och då och då byter vatten
                          Om jag minns rätt så är det akvariet 275x130x85.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • ettfettbranamn
                            • December 2010
                            • 3424

                            Då är det ju "färdigt".. Skönt när det blir så..
                            Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                            Normaliseringsprocessen..
                            (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Ursprungligen postat av ettfettbranamn
                              Då är det ju "färdigt".. Skönt när det blir så..
                              Njäe - det blir ju mest tråkigt efter en tid

                              Och ett så stort akvarium är himla jobbigt att bygga om så det blir inte gjort
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • ettfettbranamn
                                • December 2010
                                • 3424

                                Ah.. Du är förbi färdig alltså..

                                Ja, det finns mycket man skulle kunna göra när man har stor burk.. Det har legat en ny dammpump bredvid karet i 2 veckor hemma hos mig nu men jag klarar inte av att lyfta filtret själv, jag kommer att få moppa hela lägenheten, badkaret osv och akvariet kommer att se ut som skit i 2 dagar..

                                Då får den gamla hellre låta lite en stund till haha..
                                Dådet utfördes av en ensam galning och hans sympatisörer..

                                Normaliseringsprocessen..
                                (Kommunicerar enbart i tankevurpor)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...