Kjells akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    Lägger in ett foto på mitt 450 också. Idag la jag i några fiskar. 6 st små yngel av Gymnogeophagus labiatus, 3 Puentes, 2 st Chapalichthys encaustus samt 7 st Xiphophorus variatus.
    Bifogade filer
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Jesper Broman
      • November 2012
      • 3445

      Skitsnyggt med allt skiffer, det var rätt beslut att fylla på med mer tycker jag

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        Håller med Jesper. Riktigt snyggt. Kul med denna Fohrmanska uppryckning med dina egna kar
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Ja det är lite kul med något nytt. Akvarium utomhus har jag ju aldrig provat på förut och egentligen aldrig haft en tanke på.

          Men så bestämde jag mig för att mitt gamla 450 som stått och skrotat länge i källaren (hade det förr som vinterförvaring av dammfisk) skulle krängas av för det tog bara plats. Så jag ställde ut det i garaget för jag var ju tvungen att testa så att det inte läckte om jag nu skulle sälja det - ja och sedan kom jag ju på att denna årstid så är det dumt att sälja akvarier och då tog det upp plats i garaget och ville ju inte ställa ner det i källaren igen. Så vad fan gör man - jo man ställer upp det utomhus

          Mollyhotellet hittade jag i garaget när det vårstädades där och en massa kördes på tippen. Det är en gammal lotterivinst som jag vann på något diskusmöte i Gbg. Och om jag nu ändå skulle ställa 1 akvarium utomhus så kunde det ju lika gärna bli 2

          Så på den vägen är det. I alla fall något helt nytt för mig och förhoppningsvis får man en ny erfarenhet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Mathias Nilsson
            • July 2011
            • 6552

            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Ja det är lite kul med något nytt. Akvarium utomhus har jag ju aldrig provat på förut och egentligen aldrig haft en tanke på.

            Men så bestämde jag mig för att mitt gamla 450 som stått och skrotat länge i källaren (hade det förr som vinterförvaring av dammfisk) skulle krängas av för det tog bara plats. Så jag ställde ut det i garaget för jag var ju tvungen att testa så att det inte läckte om jag nu skulle sälja det - ja och sedan kom jag ju på att denna årstid så är det dumt att sälja akvarier och då tog det upp plats i garaget och ville ju inte ställa ner det i källaren igen. Så vad fan gör man - jo man ställer upp det utomhus

            Mollyhotellet hittade jag i garaget när det vårstädades där och en massa kördes på tippen. Det är en gammal lotterivinst som jag vann på något diskusmöte i Gbg. Och om jag nu ändå skulle ställa 1 akvarium utomhus så kunde det ju lika gärna bli 2

            Så på den vägen är det. I alla fall något helt nytt för mig och förhoppningsvis får man en ny erfarenhet.
            Jag tycker ju att idén är alldeles perfekt. Det kan ju vara riktigt skönt att kolla på när man sitter med kaffekoppen i sommarvädret, om du nu är ledig tillräckligt ofta för att kunna njuta av grejerna menar jag

            Jag skulle själv vilja prova ute på balkongen, jag har en stor jättefin historia som är inglasad och det finns gott om el utdraget. Där kan nog mycket bo långt in på hösten skulle jag tro. Det är kul med lite visuella inslag från din sida, det är på tok för lite av den varan egentligen
            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ja de kommer nog att få stå en bit in på hösten - i alla fall definitivt tills Zoopetväst har haft sin traditionella kräftskiva hemma hos mig

              Skall väl också nämnas att jag i bägge akvarierna har en underdimensionerad värmare för att motverka nätternas köldknäppar. Trots allt så har det ju nu några nätter varit riktigt kallt och speciellt i det lilla akvariet så ramlar tempen snabbt.

              Håller annars med om att jag dåligt har dokumenterat vad som händer inomhus men anledningen till det är nog främst att inget har hänt på en jäkla massa år

              Nu har dock några pumpar lagt av så en del saker behöver rättas till inomhus i sommar.
              Senast redigerad av Kjell Fohrman; 12 May 2014, 08:54.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Mathias Nilsson
                • July 2011
                • 6552

                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Ja de kommer nog att få stå en bit in på hösten - i alla fall definitivt tills Zoopetväst har haft sin traditionella kräftskiva hemma hos mig
                Jag undrar om jag inte ska bjuda ner mig själv den här gången? Det vore roligt att träffa er alla någon gång..
                http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                  Jag undrar om jag inte ska bjuda ner mig själv den här gången? Det vore roligt att träffa er alla någon gång..
                  Du är hjärtligt välkommen
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    Jag lägger in några foton på fiskar som jag köpte på Poeciliaweekenden och som jag nu har utomhus

                    Det översta fotot visar en hane Gambusia holbrooki hane och denna svartprickiga formen är en ovanlig färgform - jag har också en hane av den vanliga färgformen.
                    Foto 2 visar en vanligt färgad Gambusia holbrooki -hona
                    Foto 3 visar Chapalichthys encaustus.

                    Den senare går i 450 liters akvariet, de förstnämnda i 80 liters akvariet
                    Bifogade filer
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ett foto på en praktfull Gymnogeophagus-hane som går i mitt 3.000 liters akvarium
                      Bifogade filer
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        Vilken snygg fisk och fint foto. Den bilden hade nog kommit långt upp i saknad fototävling

                        //Inger
                        Senast redigerad av Inger H; 22 May 2014, 19:16.
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av Inger H
                          Vilken snygg fisk och fint foto. Den bilden hade nog kommit långt upp saknad fototävling

                          //Inger
                          Tack för det Inger - ja egentligen är alla Gymnogeophagusar riktigt snygga och de är rätt lätta att fota. Vi får väl se hur det blir med fototävlingen nästa år
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Jesper Broman
                            • November 2012
                            • 3445

                            Ja det var en fin fisk

                            Kommentar

                            • Bluewing

                              • August 2012
                              • 10522

                              Snygg och är imponerad att den klarar de svalare temperaturer du har i detta karet.
                              Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
                              Juwel Lido 120

                              Kommentar

                              • PiaJo

                                • August 2009
                                • 13001

                                Riktigt snygg fisk!
                                /PIA

                                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                                Kommentar

                                Arbetssätt...