Kjells akvarier

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Likan
    • April 2012
    • 2611

    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Det händer inte så mycket i akvarierna utomhus och de senaste dagarna har det inte heller varit direkt läge att sitta därute på kvällarna och dessutom är det ju fotboll att kolla på också

    Tog i alla fall ett foto på 450-akvariet utomhus idag och fotot i sig blev väl inte så bra men det syns i alla fall rätt bra hur akvariet ser ut just nu: Vallisnerian har växt till sig rejält och det är ett tätt buskage på vänstersidan (jag skulel ha planterat färre). Skall se om jag hittar något lämplig rot att lägga ner på högersidan.
    Vad är det för typ av stenar som du har till höger i karet? Är det skiffer eller någon annan sort?
    450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      Ursprungligen postat av Likan
      Vad är det för typ av stenar som du har till höger i karet? Är det skiffer eller någon annan sort?
      Ja det är skiffer i hela akvariet (fast förstås mest i högerkanten ). Man kan plocka det själv i naturen men jag är för lat för det eller för snål (kostar tid och pengar att åka runt och leta) så mitt kommer ursprungligen från Imazo https://www.imazo.se/Servlet?page=11...IY&itemcount=0
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Likan
        • April 2012
        • 2611

        Tackar.
        450l, 350l, 125l, 54l och 45l. Fokus på malar, tillsammans med gott & blandat.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          Jag har nu haft mitt terassakvarie igång utomhus under vintern.
          Som ni kan se nedan så har det varit hyfsat isolerat om än inte hermetiskt tillslutet.
          En gammal foderburk där jag skurit bort bottnen har fungerat som matlucka och även för påfyllnad av vatten. Jag har inte bytt vatten någon gång under vintern men däremot fyllt på det som har avdunstat.
          I akvariet (som är på 450 liter) har jag haft en 150 watts doppvärmare och den har mer än väl räckt till. Tempen har legat på 19-22 grader under vintern och det är egentligen lite högt för de subtropiska fiskarter som jag har i akvariet - så nästa år satsar jag nog på en 100 wattare.
          Det är lite svårt att ha koll över vad som händer i akvariet eftersom den öppna ytan inte är så stor - men det verkar inte som att fiskarna har farit illa. Eftersom jag inte har bytt vatten någon gång har dock "gödningsnivåerna" i akvariet stigit rejält så det finns en hel del alger i akvariet men vattnet i sig är klart och rent så det skall nog inte vara några problem när jag "klär av" akvariet om någon månad.
          Bifogade filer
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            Kul att det funkade så bra, och kanske även lite tur att det inte blev en vargavinter med...
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              Ursprungligen postat av ansjo
              Kul att det funkade så bra, och kanske även lite tur att det inte blev en vargavinter med...
              Ja kanske, men å andra sidan så mår ju de subtropiska arterna bara väl av att det går ner till 14-15 grader under några månader så jag tror ändå inte att en rejält kallare vinter hade varit något problem.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • HWH
                • March 2013
                • 2310

                Och den uppdateringen bara befäste att gammal är äldst. Vilken otrolig kunskap och fantasi du har Kjell. Menar inte att du är gammal i ålder, men i erfarenhet. Inte alla vågar sig på en sådan grej. Men hur tänkte du? Antal lystimmar, algbindning av näringsämnen och hur har du löst det med filter? Bubblar av tusen frågor. Tokhäftigt hela projektet.
                /Helena,
                Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  Ursprungligen postat av HWH
                  Och den uppdateringen bara befäste att gammal är äldst. Vilken otrolig kunskap och fantasi du har Kjell. Menar inte att du är gammal i ålder, men i erfarenhet. Inte alla vågar sig på en sådan grej. Men hur tänkte du? Antal lystimmar, algbindning av näringsämnen och hur har du löst det med filter? Bubblar av tusen frågor. Tokhäftigt hela projektet.
                  Ja jag är så gammal att jag redan har hunnit med alla misstag och då finns det inte så många kvar att göra
                  Men det är mest kul att prova något nytt.

                  Belysningen är 2 rör och tusan vet hur länge det är tänt och timern är ju "inbäddad" så jag kan inte kolla. Men skulle tro att det är tänt ca. 8 timmar.
                  Filtreringen är ju en stor filtermatta och jag tror jag beskrev hur det var uppbyggt tidigare i tråden. Men det är helt klart övergödning i akvariet pga att jag inte bytt vatten på 5 månader eller vad det nu är.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Fanbyalperna

                    • September 2005
                    • 752

                    På den första bilden blev fönstret en väldigt vacker tavla
                    Har inte alltid rätt, men fel ibland

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48148

                      Ursprungligen postat av Fanbyalperna
                      På den första bilden blev fönstret en väldigt vacker tavla
                      Fast det är ännu inte så vackert i trädgården
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • HWH
                        • March 2013
                        • 2310

                        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                        Belysningen är 2 rör och tusan vet hur länge det är tänt och timern är ju "inbäddad" så jag kan inte kolla. Men skulle tro att det är tänt ca. 8 timmar.
                        Filtreringen är ju en stor filtermatta och jag tror jag beskrev hur det var uppbyggt tidigare i tråden. Men det är helt klart övergödning i akvariet pga att jag inte bytt vatten på 5 månader eller vad det nu är.
                        sidan 55 om någon mer är intresserad.

                        Varför har du valt att inte byta vatten?
                        /Helena,
                        Zoopets norska inslag. Har en salig blandning av stort och smått, vått och torrt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48148

                          Ursprungligen postat av HWH
                          Varför har du valt att inte byta vatten?
                          Av praktiska skäl. För att kunna göra det så hade jag behövt "klä av" akvariet och sedan finns det inget vatten därute (terassen är vid garaget och inte vid huset) utan jag hade fått dra en lång slang inifrån huset ut till akvariet och då hade jag nästan varit tvungen att isolera slangen för annars hade vattnet riskerat att frysa i slangen (i alla fall om det är riktigt kallt). Sedan har jag väl en viss koll över hur mycket man kan mata i ett akvarium utan att det händer något negativt med akvariet.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • Superpescado
                            • March 2020
                            • 715

                            Kjell Fohrman nu har jag sträckläst även denna tråd. Och det vore fantastiskt med en uppdatering om dina kar. Hur dom ser ut nu och vad som händer i dom. Mvh

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              Oj, oj, oj - detta var verkligen ett sätt att väcka liv i en gammal tråd. Idaq har jag väl i stort sett pensionerat mig som akvarist - några akvarier är visserligen igång men nästan helt utan fisk. I ett nanoakvarie finns det dock en del räkor (red crystal) och det är lite kul för de räkor som nu finns i detta är avkommor från de räkor som jag köpte in för ca. 20 år sedan. Dessa räkor köpte jag då in på en mässa i Tyskland och då var även räkor extremt ovanliga i Tyskland (första gången jag såg sådana räkor) och inte en enda gång på dessa 20 år så har jag fyllt på med nya räkor.
                              Fram till nyligen hade jag också gott om guldfiskar (ett 50-tal i alla storlekar) i min utedamm. Jag var så nöjd med att dom även i år hade klarat vintern och var väldigt aktiva, men så för några dagar sedan så försvann plötsligt samtliga - antagligen så är det fiskmåsar eller någon annan fågel som varit framme. Tidigare hade vi en katt (dog av ålder förra hösten) som höll koll på dammen och jagade bort inkräktare men nu har vi ingen vaktkatt längre. Så det är lite dåligt med fiskar här hemma. Köper väl in lite nya guldfiskar lite längre fram när växtligheten har "blommat ut" i dammen så dessa kan ge lite skydd för fiskarna.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              • Superpescado
                                • March 2020
                                • 715

                                Kjell Fohrman det var tråkigt att höra. Både med dina akvarium samt att guldfiskarna blivit uppätna. Spännande med räkorna Hur många generationer senare det är nu efter 20 år.

                                Vad har du gjort med dig monaterstora kar? Står det tomt? Använda et bara som pool nu kanske

                                Kommentar

                                Arbetssätt...