Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2C8AB22F-69B7-4029-AE30-914EB8917B32.jpeg
Visningar: 230
Storlek: 308,7 KB
ID: 2410238
    Shit va mörkt vatten det blev
    skulle lägga i 1 gram per 50 liter, men det råkade bli 2 gram per liter

    Black Water Powder - SE/Fulvin+
    Black Water Powder is a mixture of valuable trace elements as well as humic and fulvic acids with a multitude of positive effects on your aquarium and its inhabitants.
    rich in important trace elements
    protects your tank from a dangerous pH drop
    reduces algae proliferation
    strengthens the immune system of your tank inhabitants
    binds to ammonium and reduces the danger of ammonia formation
    has a very high cation exchange activity and binds to heavy metals
    acts as natural chelator and thus maintains the reduced form of micronutrients and iron
    improves growth and promotes reproduction e.g. for bee shrimp
    acts as alternative to carbonate buffers and is thus irreplaceable in soft water where carbonate hardness is unwelcome
    antibacterial, reduces the bacterial load (of Aeromonas- and Pseudomonas spp.) on internal organs
    fungicidal, acts preventative in the case of fungal infections even at low concentrations
    has a positive supporting effect on the treatment of inflammatory gill conditions
    reduces external hormonal influences and stress induced by them
    has a positive effect on necroses of fin edges and gills
    plants are provided with a suitable carbon source by metabolisation of its components
    makes the water crystal clear
    The effect of humic acids
    The manifold positive effects of humic acids are mainly caused by polyphenols, quinons and stable radicals. They further immunity and multiple stress resistency. It is known that humins activate the white blood cells and thus strengthen the immune system, leading to further cellular immune response mechanisms.

    The influence of humic acids has been proven to increase the lifespan of turquoise killifish (Nothobranchius furzeri) by approx. 15%. A gene expression analysis in Caenorhabditis elegans (a nematode) showed that the genes coordinating life elongation were activated. In particular, various beneficial stress proteins (HSP) were expressed, which have been shown to be beneficial for a longer life and overall resistency.

    In swordtails (Xiphophorus helleri), experiments with humic acids resulted in a multiple immunity to stress. In zebrafish (Danio rerio), a tendency towards a more positive egg development was noticeable even in water with only a low humic acid concentration.

    Blackwater fish cannot survive in acidic waters poor in minerals without humic acids. On the other hand, in a water rich in humic acids, the pH does not play that big a role. However, the full range of effects humic acids have has not entirely been researched yet. What we can say for sure is that humins make surfaces adherent and that they neutralise water cohesion. If humins rich in bases adhere to the gill epithels of fish or shrimp they improve osmoregulation and at the same time lower the amount of energy required against a strong water gradient. A less energy-intensive osmoregulation means that there are more resources left for growth and development. Fish are also immunised passively from the outside, as their cell membranes are tanned by protein excretion, which promotes an indirect resistance to pathogens entering the skin.



    Instructions of use
    Just sprinkle the desired amount of the powder on the water surface. Black Water Powder dissolves easily in any pH. Please note that the water will assume a brownish colour temporarily but will turn crystal-clear after a while. If the brownish colour remains for several days, please check your filter or reduce the dosage.


    Dosage
    Depending on how densely the tank is stocked, dose approx. 1g to 50 litres of water every week.
    Measuring spoon markings: 1 ml = 0.5g / 2 ml = 1g
    Measuring spoon enclosed.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Smajlet, vad tråkigt att du inte får det att lossna riktigt med dina firrar. Jag har tappat kollen på hur länge du haft dem eller hur länge de matvägrat...? Beskriv gärna hur de ser ut och beter sig i övrigt.

    Jag har försökt svara så bra jag kan på dina frågor

    Jag kan tänka på två huvudanledningar till att diskusar äter väldigt dåligt:
    1. Ny miljö och nytt foder. De kan då matvägra några dagar till någon vecka tills de gått in sig i nya karet eller vant sig med nya smaken. Om allt annat är bra så börjar de dock äta efter ett tag även om samma foder som de vägrat fortsätts ges varenda dag.
    2. Sjuk eller stressad fisk. Det behöver inte röra sig om en kraftigt sjuk fisk med indragna fenor och maskar hängande ur varenda hål. Stress orsakad bakterietillväxt i ruttnande matrester som ackumulerats över tid kan vara nog.

    Med diskus i inredda kar är punkt 2 alltid en risk. Jag kan inte nog poängtera vikten av att hålla rent på sandbotten (utan att röra runt i den!), skaka ur skit som samlats i växterna, torka rent slam från glasen, krama ur filtermassor i akvarievatten regelbundet samt utfära sina delvattenbyten.

    Detta var bara lite allmän info som du säkert känner till, men med mer info så kanske jag och andra här kan hjälpa till lite.

    Har du ok syresättning av vattnet? Har för mig att du kör trycksatt CO2? Vad sysslar fiskarna med mär fu inte matar? Deras färger? Hur ser deras ögon ut - röda och klara eller mörka och matta?
    Smajlet, vad tråkigt att du inte får det att lossna riktigt med dina firrar. Jag har tappat kollen på hur länge du haft dem eller hur länge de matvägrat...? Beskriv gärna hur de ser ut och beter sig i övrigt.

    Köpte dom i juni så dom är inte så gammla hos mig.
    Har ätit dåligt till och från, men matvägrade nog 6 veckor innan de började äta av matten ordentligt

    Har fyra Cobolt blue som ständigt är frame och simmar, samt är nyfikna på det mesta.
    En av dessa utmärker sig med hög färgintensitet och gula ögon runt pupilen. Den kallar jag för kungen och verkar vara den som bestämmer i karat.
    Han jagar bort alla andra när det är matdax, men äter inte själv av maten för han jagar dom andra. Dock kommer dom andra ändå till maten och tar för sig fast jag tycker dom skulle vara på flera ggr och mer. Kungen tar givetvis en tugga han med

    Dom tre andra cobolt blue ser stora och friska ut och simmar gemensamt med kungen i karet, dom fyra är i ett jäng och ofta gnabbar dom på den mindre blå cobolten som är mindre och magrare. Dom är åxå på F3 qurlicuncuren lite, men inte så mycket.

    Förutom den mindre cobolten så tycker jag de övriga ser friska och krya ut. Den mindre är mager och har en rak buk och inte utåtbuk som dom andra normalt har när dom äter som dom ska.


    Jag kan tänka på två huvudanledningar till att diskusar äter väldigt dåligt:
    1. Ny miljö och nytt foder. De kan då matvägra några dagar till någon vecka tills de gått in sig i nya karet eller vant sig med nya smaken. Om allt annat är bra så börjar de dock äta efter ett tag även om samma foder som de vägrat fortsätts ges varenda dag.

    Miljön har ju förändrats över tid med anpassningen till ett mindre växtbaserat kar och fiskar som har försvunit för att underlätta för diskusen att få tag på mat. flera fiskar ska bort men över tid, två siamensis ska bort snarast.

    2. Sjuk eller stressad fisk. Det behöver inte röra sig om en kraftigt sjuk fisk med indragna fenor och maskar hängande ur varenda hål. Stress orsakad bakterietillväxt i ruttnande matrester som ackumulerats över tid kan vara nog.

    Har inte sett maskar ur något ställe på fisken, dom bajar normalt och fenorna under kroppen är nedfälda dock inte 90 grader rätt ner, men inte tilldragna upp till magen.
    Stessade kan de dock vara eftersom jag fått fiska upp alla tetrorna mm ur akvariumet samt ändrat till mindre växter i karet.
    Anledningen till att jag tar bort växter är just för att man ska se mat som blir kvarlämnad och att det inte rutnar i karet. Samt att diskusen ska komma åt matten vid växterna.


    Med diskus i inredda kar är punkt 2 alltid en risk. Jag kan inte nog poängtera vikten av att hålla rent på sandbotten (utan att röra runt i den!), skaka ur skit som samlats i växterna, torka rent slam från glasen, krama ur filtermassor i akvarievatten regelbundet samt utfära sina delvattenbyten.

    Jag rengör glaset 1-2 ggr i veckan från eventuell smuts alger.
    Nu mera suger jag ur skitten ur sanden med en bottenrengörare vilket jag inte gjorde tidigare då jag inte ville röra i bottensubstratet.
    Ser då till att sticka ner den till bottnen och ser så vattnet som sugs ur blir rent från grumel och skit.
    Klart vatten helt enkel, släpper tillbaka sanden ner i det ovala röret och sedan flyttar jag den till andra platser i karet. Skiten som fastnar i växterna kan jag ta hand om om jag ser något vill inte röra för mycket i mina växter som är på roten.
    Matten hamnar nästan altid på bottnen på vänster eller höger sida beroende på vart jag släpper i den. Håller koll så dom äter upp annars tar jag ur det med en teleskopisk räkhåv.


    Detta var bara lite allmän info som du säkert känner till, men med mer info så kanske jag och andra här kan hjälpa till lite.

    Har du ok syresättning av vattnet? Har för mig att du kör trycksatt CO2? Vad sysslar fiskarna med mär fu inte matar? Deras färger? Hur ser deras ögon ut - röda och klara eller mörka och matta?

    Syresätningen har altid varit 10 av 10 när jag mäter den, jag har slutat med trycksatt Co2 för jag märkte och har läst att diskus inte gillar dessa småbubblor, men främst slutade jag för att jag tog ur 75% av växterna.

    I och med att det finns så lite växter idag så fick jag svårt att hålla Co2 på grön nivå, den ville bli hög och gul i co2 checkern och då blir det ju PH sving.

    Har även slutat med PMDD, Slutade med det samma dag som jag läste på Bluewings sida om hans berättelse.

    Tänkte att nu får det bli på vanlig väg utan pmdd och co2

    Dock är mitt kranvatten tyvärr inte lämpligt om jag vill ha stabilitet i vattenvärdena i karet.
    Mitt kranvatten har haft problem med PH sving 6,8-7,5) förhöjda värden av järn och förhöjda värden av koppar sam skyhöga SIO2 samt POS4 värden.

    Nu siktar jag på ett vatten med dessa vatten värden med hjälp av RO och mineraler.

    PH7,2
    KH2
    GH5
    PPM 140 = ums/cm 218

    Jag använder dessa artiklarna för att få till mitt RO vatten enligt ovan.

    Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmklipp200.JPG
Visningar: 273
Storlek: 20,0 KB
ID: 2410235

    Klicka på bilden för större version

Namn: Skärmklipp300.JPG
Visningar: 179
Storlek: 11,8 KB
ID: 2410236
    Tack för att du tog dig tid för mitt beskymmer
    Med vänlig hälsning Nicklas

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Jag är ju inte rätt person att ge råd, men jag har ju upplevt det du upplever....

    Alla mina diskusar har varit väldigt känsliga för förändring . Alla typer av förändringar. Mina stora i lokalen , där räckte det att Johan som har karet över mig höll på med det ett par dagar så stod mina diskus gömda i två veckor.

    Utan att ha direkt koll på hur det varit hos dig har jag ju ändå noterat att du har gjort väldigt många förändringar i ditt kar sedan diskusarna kom. Om dina diskusar är som mina är de nog så att de behöver lugn och ro. Att fånga in alla tetror eller tagit bort alla växter måste ju påverkat dem.

    Så om jag vore du skulle jag fortsätta med små vattenbyten. Låta bli och mata och helt enkelt lämna fiskarna lite i lugn och ro. Håll koll på att vattnet är friskt och akta dig för att bröta runt i sanden.

    om jag minns rätt var det ju rätt bra i karet innan du gjorde sista förändringen. Mina diskusar mår absolut bäst när inget förändras och jag gör så lite som möjligt.

    Och när fiskarna är lugna och blivit lite hungriga äter det säkert snart igen.

    Håller tummarna.

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Smajlet, vad tråkigt att du inte får det att lossna riktigt med dina firrar. Jag har tappat kollen på hur länge du haft dem eller hur länge de matvägrat...? Beskriv gärna hur de ser ut och beter sig i övrigt.

    Jag kan tänka på två huvudanledningar till att diskusar äter väldigt dåligt:
    1. Ny miljö och nytt foder. De kan då matvägra några dagar till någon vecka tills de gått in sig i nya karet eller vant sig med nya smaken. Om allt annat är bra så börjar de dock äta efter ett tag även om samma foder som de vägrat fortsätts ges varenda dag.
    2. Sjuk eller stressad fisk. Det behöver inte röra sig om en kraftigt sjuk fisk med indragna fenor och maskar hängande ur varenda hål. Stress orsakad bakterietillväxt i ruttnande matrester som ackumulerats över tid kan vara nog.

    Med diskus i inredda kar är punkt 2 alltid en risk. Jag kan inte nog poängtera vikten av att hålla rent på sandbotten (utan att röra runt i den!), skaka ur skit som samlats i växterna, torka rent slam från glasen, krama ur filtermassor i akvarievatten regelbundet samt utfära sina delvattenbyten.

    Detta var bara lite allmän info som du säkert känner till, men med mer info så kanske jag och andra här kan hjälpa till lite.

    Har du ok syresättning av vattnet? Har för mig att du kör trycksatt CO2? Vad sysslar fiskarna med mär fu inte matar? Deras färger? Hur ser deras ögon ut - röda och klara eller mörka och matta?

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        154C7E9C-D4A1-4DD9-958A-78BF5379CBD5.jpeg Visningar:	0 Storlek:	21.5 kB ID:     	2410224

    Några utav mina kräsna diskusar som gillar att titta på maten.
    når den bottnen så är det skit flyter den på ytan så är det skit handmatar man så är det skit.

    jag är ärligt talat förbannad över hur idiot duma dom här diskusarna är.

    Dom är ju helt omöjliga att ha i akvariet.
    ska jag behöva ha 20 st som någon på FB föreslog.

    Det ruinerar en totalt det här med diskus.

    fyra av sex kommer fram till mathörnet, men när man släpper ner matten så står dom som frågetecken och sedan virvlar matten runt som ett dammolnen i karet.

    Dom äter inte heller av matten som virvlar runt utan den maten förpestar vattnet istället.

    Jag har provat med dessa frysfode

    Mysis
    Artemia
    Diskus mix med kalkonhjärta
    Stendker oxhjärta populär
    Diskus red colormix
    vita mygglarver
    svarta mygglarver
    blandat röda vita svarta mygglarver
    säkert någon mera sort.

    en massa torrfoder har jag provat

    men nej dom äter inte som pyrajor dom äter som små bebisar som klasar och kletat med alt utom i munnen.

    Hur ska jag veta att dom äter och får i sig mat över huvud taget, med det jag ser är det ju helt otrolig att jag har sex st kvar som simmar i karet.

    så nu har jag skrivit av mig lite, inget roligt när dom inte är som man tänker sig.


    Senast redigerad av smajlet; 29 October 2019, 20:53.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2FDEC91B-3402-4ACA-BEBD-EC126001129C.jpeg
Visningar: 258
Storlek: 410,8 KB
ID: 2410065

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Lite mindre växter som växer i substratet.
    Får offra växterna för att hålla vattnet rent och för att det ska vara lätt att göra rent gruset vid varje VB.

    Har även justerat upp roten och flytat bak den samt ansat växterna ordentligt

    kommer att suga ur skit i substratet vid varje VB nu.
    Inte röra runt och virvla upp skiten utan suga rent på platsen sedan strypa vattensuget så sanden faller ren på platsen.

    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        4A420B9B-A113-475B-8990-FF40DE11E30C.jpeg Visningar:	0 Storlek:	442.2 kB ID:     	2410063
    kanske inte lika fint nu som innan men knappt några växter där matrester kan fastna och ruttna i gruset
    Senast redigerad av smajlet; 25 October 2019, 17:19.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Nästa fas ordna tomt på fisk
    Tog ur alla tetror ur karet samt en av mina tre fjärrilar som hade något vit vid ögat.

    hoppas på att diskusen ska ta för sig lite mer av maten nu.
    Klicka på bilden för större version

Namn: 6997FB54-BAB4-4388-9819-4D6F522F4181.jpeg
Visningar: 297
Storlek: 479,5 KB
ID: 2410018

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Fina bilder på discusarna!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    100 liter miniraliserat RO VATTEN KLART
    Klicka på bilden för större storlek  Namn:	        279D6FAC-8B63-4A14-B8F5-6992B0D39B7F.jpeg Visningar:	0 Storlek:	322.1 kB ID:     	2409911Nu får det åldras lite under cirkulation av ett Eheim 2252 innerfilter utan filter media

    Så får jag se vad det blir för parametrar på vattnet.
    idealiskt hade ju varit att värma vattnet.

    men tunnan står på värmegolv. Så det får räcka med den värmen

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Några matbilder från idag

    Klicka på bilden för större version

Namn: 9D22A2E3-8DF3-4252-86CC-0A16408716E5.jpeg
Visningar: 331
Storlek: 409,5 KB
ID: 2409862
    Klicka på bilden för större version

Namn: 4BC0F907-988F-4DB5-8660-C79F4E27CA42.jpeg
Visningar: 324
Storlek: 500,9 KB
ID: 2409863

    Klicka på bilden för större version

Namn: 60B8FA85-B694-4856-97DB-8A6E1E5EC7F4.jpeg
Visningar: 321
Storlek: 499,7 KB
ID: 2409864
    Klicka på bilden för större version

Namn: 5A5CE288-6658-452C-9F27-AC32EECC2E90.jpeg
Visningar: 341
Storlek: 497,2 KB
ID: 2409865
    Klicka på bilden för större version

Namn: 9FD3AD09-D2A6-48A7-B582-5BFD23CE775B.jpeg
Visningar: 311
Storlek: 499,0 KB
ID: 2409866
    Klicka på bilden för större version

Namn: 8176A885-6A99-4718-8D8C-7AB273093FB3.jpeg
Visningar: 303
Storlek: 544,1 KB
ID: 2409867
    Klicka på bilden för större version

Namn: 02F7DB56-102E-408E-B542-E79523C6AC08.jpeg
Visningar: 292
Storlek: 476,2 KB
ID: 2409868
    Klicka på bilden för större version

Namn: 02F7DB56-102E-408E-B542-E79523C6AC08.jpeg
Visningar: 326
Storlek: 476,2 KB
ID: 2409872
    Klicka på bilden för större version

Namn: C947FFA5-AED7-457F-B1EE-4F97853D85A5.jpeg
Visningar: 343
Storlek: 378,1 KB
ID: 2409870
    Klicka på bilden för större version

Namn: DE4AFDDE-14EF-4883-9167-38FA7AEB7B0E.jpeg
Visningar: 317
Storlek: 329,4 KB
ID: 2409871
    Klicka på bilden för större version

Namn: 02F7DB56-102E-408E-B542-E79523C6AC08.jpeg
Visningar: 299
Storlek: 476,2 KB
ID: 2409873
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Du är bara för skön Smajlet! Misstänker att frun får tvätta av sig med tvättsvamp och osmosvatten
    Haha! Veckans bästa!

    Kul Smajlet med ditt nya vattenprojekt! Hoppas det blir bra!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av LoGeek
    Du är bara för skön Smajlet! Misstänker att frun får tvätta av sig med tvättsvamp och osmosvatten
    Ja nästan

    Men vi har två badrum till som tur är

    Lämna en kommentar:


  • LoGeek
    svarade
    Du är bara för skön Smajlet! Misstänker att frun får tvätta av sig med tvättsvamp och osmosvatten

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Det tar två timmar per 25 liter RO vatten.

    men det blir en kran och slang från RO anläggningen direkt till tunnan

    25 litaren till höger i bild är bara som det blev nu vid testet hur mycket vatten och tid det skulle ta för 25 liter.

    har sedan tömt över 25 litaren en åt gången och gjort Markeringarna vart varje 25 litare hamnar.

    så blir det enklare att se när man är på rätt nivåer

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...