Discus akvarium 720 Liter =)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    Tyvär är det repigt glas på mitt 720 åxå så det blir svårt om någon ska ha det i V rumet, det är därför jag tänker på nytt 720 kar, jag har ju ny bänk belysning och filter inredning mm.
    växter och fiskar är ju lite svårare att placera undan en stund.
    Då förstår jag dig, ja i sådana fall kan ju flytten gå riktigt smidig. Det 720 jag har också en repa i framrutan men för 2000 med möbel heltäckande ramp och två ytterfilter samt då en väl fungerande grupp Malawi kunde jag inte säga nej.......

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg

    Det värsta är ju att du aldrig får så mycket som ditt kar kostat.... men du får ju hitta lösningen som passar dig bäst.
    Tyvär är det repigt glas på mitt 720 åxå så det blir svårt om någon ska ha det i V rumet, det är därför jag tänker på nytt 720 kar, jag har ju ny bänk belysning och filter inredning mm.
    växter och fiskar är ju lite svårare att placera undan en stund.

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Ursprungligen postat av smajlet

    Eller så säljer man bara akvariet till någon med odlingslokaler och köper nytt 720 akvastabil
    Det värsta är ju att du aldrig får så mycket som ditt kar kostat.... men du får ju hitta lösningen som passar dig bäst.

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Klart du ska ha ett stort kar! Vet dock inte hur man bäst går tillväga med flytt av karet. Som Thomas säger kanske det är smart att ha ett till kar att ”mellanlagra” fisken i medan det stora karet flyttas. Du lär ju behöva tömma det helt.

    Vi bor på 120 kvadrat. Skulle absolut få plats med ett 720! Tror jag måste informera maken om det faktiskt

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av Ekenberg
    Håller helt med ICC. Naturligtvis får du plats med ett 720. Och andrahandsmarknaden är ju dålig om du skall sälja. Se bara till att ha tid för flytten kanske skaffa ett billigt 375 som du kan ha fiskarna i medans du gör flytten av karet. Vi bor fyra personer på 118 och har plats för ett 720 och två 540.
    Eller så säljer man bara akvariet till någon med odlingslokaler och köper nytt 720 akvastabil

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Ursprungligen postat av ICC
    Ett hus på 150m2 är väl ändå rätt stort.
    Kanske inte läge att ockupera toaletten med en ställning avsedd för räkodling. Men nog fasen skall du få plats med ett 720 liters akvarium i det huset. Det 720 du har är väl med standardmåtten 2 meter långt och 0,6 meter djupt, dvs 1,2 m2.
    Det jobbiga är ju att tömma, flytta och återinreda karet. Men det fixar du lätt
    Ja räkodlingar är nog kört

    men jag tänkte eventuellt att det blir lättast att sälja fiskar mm.
    Humanast för djuren kanske.

    Det blir nog svårt att inte ha ett 720 när man väll haft det en gång

    Mvh

    Lämna en kommentar:


  • Ekenberg
    svarade
    Håller helt med ICC. Naturligtvis får du plats med ett 720. Och andrahandsmarknaden är ju dålig om du skall sälja. Se bara till att ha tid för flytten kanske skaffa ett billigt 375 som du kan ha fiskarna i medans du gör flytten av karet. Vi bor fyra personer på 118 och har plats för ett 720 och två 540.

    Lämna en kommentar:


  • ICC
    svarade
    Ett hus på 150m2 är väl ändå rätt stort.
    Kanske inte läge att ockupera toaletten med en ställning avsedd för räkodling. Men nog fasen skall du få plats med ett 720 liters akvarium i det huset. Det 720 du har är väl med standardmåtten 2 meter långt och 0,6 meter djupt, dvs 1,2 m2.
    Det jobbiga är ju att tömma, flytta och återinreda karet. Men det fixar du lätt

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Tänkte slänga ur mig frågan lite här på forumet, till er som läser igenom mina inlägg.

    Jag och min fru tänker eventuellt släppa iväg vårt drömhus på försäljning, för att flytta från landet och närmare det sivilicerarade samhället.

    Det som jag undrar över är hur jag gör med akvariumena jag har, är det bättre att sälja och starta om på nytt med andra saker?

    De hus vi tittar på är långt ifrån så stora och rymliga som vårt hus är idag, tyvärr väldigt smått byggda med minimala ytryme för annat en boendeförvaring.
    Nya hus idag är strickt byggda med bara det nödvändigaste för att klara ett boende, resten ska man tydligen leja bort och betala för.

    Vi bor idag på 225 m2 fördelat på två våningar, till det finns ett garage med 60m2 verkstad och en våning på överplanet om 40m2 friggebod på 15m2 en naturtomt på 1270m2 på endgata insprängd mellan berg och natur. Byggt under 1991-2002

    Det som vi titar på är ett hus på 1,5 plan på 150m2 med garag på typ en bilplats och kanske plats för en bänk att greja på och en tomt med grannarna aldeles inpå knuten som är 560m2 lungt läge i området byggt 1979.

    Ett 720 är nog ett mine blott om vi gör den här flytten.

    Mina tankar letar mig tillbaka till ett Juwel 500 liters eller ett Juwel 350 liters akvarium, dock käns det sistnämnda lite litet för mina fiskar som bor i 720 idag.
    Andra alternativ är att köpa ett Akvastabil, dock verkar det vara stora steg från 250 liter och nästa som är 576 liter.

    Det händer mycket i livet när man har barn som växer och kompisar och alt annat är på så stora avstånd så man får vara privat färdtjänst på fritiden.
    Det känns smidigast att sälja alt man har och börja om från början, men då har man lite att ta i innan man är tillbaka där man är idag

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Tack Nando och Linda

    Lämna en kommentar:


  • LindaAlgo
    svarade
    Ursprungligen postat av Nando
    Det är verkligen fint!
    Kan bara hålla med!

    Lämna en kommentar:


  • Nando
    svarade
    Det är verkligen fint!

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Rensade ut lite fler växter
    Blev ju riktigt stor plats inuti akvariet

    Samt dämpat ljuset, när jag köpte mina ledljus så var tanken att ha mycket kraft och ljus till alla de växter jag hade samt att jag körde på pmdd och trycksat co2.

    Nu fasar jag ut både co2 och pmdd.

    Klicka på bilden för större version

Namn: D6056F85-C8D5-4FF4-9712-2FD94D9495EB.jpeg
Visningar: 507
Storlek: 452,8 KB
ID: 2407054

    Lämna en kommentar:


  • Manado
    svarade
    Håller med om att det blev jättefint när det blev mer luftigt.

    Lämna en kommentar:


  • smajlet
    svarade
    Mitt ledljus är akvastabils lede lysning med tillhörande ljusstyrningsmoduler.

    Så nu har jag dämpat ljuset något för dom

    Klicka på bilden för större version

Namn: 34E815D3-E2DB-4186-B53A-D43743E4E8BE.jpeg
Visningar: 463
Storlek: 452,2 KB
ID: 2407021
    Klicka på bilden för större version

Namn: 2EC2DA2D-8A1B-47CD-B68A-887D619C15BB.jpeg
Visningar: 534
Storlek: 440,0 KB
ID: 2407022
    Inte så mycket men det går mera

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...